Bukefalos 28 år!

Bellafjella

Trådstartare
:o Hej. Nu får ni ursäkta men jag MÅSTE ställa en dum fråga om bett. Dum och dum, förresten. För mig är det inte dumt eftersom jag inte har en aning men gärna vill veta.
Okej: Vad är det för skillnad på tex pessoa-bett(det med 2 eller 3 ringar) och ett pelhambett? Inverkar de på samma sätt? Båda har ju skänklar? Om det är skillnad:Hur?
Sen finns det ju pelham-stång: Hur inverkar det?
Skulle också vilja höra lite åsikter om dessa bett= bra-dåligt? :)
 
Det finns MÅNGA trådar om dessa bett, använd sökfunktionen! :)

Av dessa bett skulle jag välja Pelhamstången!
 
ok då..

pessoabett: hävstångseffekten har inget stopp, trycker upp i gommen på hästen, väldigt vanligt med betselskador

oledat pelham: hävstångs effekten har ett stopp, trycker inte upp i gommen, inte lika vanligt med betselskador

ledat pelham: liknande funktion som pessoa, trycker upp i gommen, betselskador vanligt "nötknäppar" effekt..

ja rider ibland mpå rakt pelham
 
:D Men vad är det som gör att det finns ett stopp för hävstångseffekten? E det pga kedjan?
Normalt så rider jag på ett tredelat där mitt-delen är av koppar och pållen gillar sitt bett och det går jättebra men när jag rider ut i skogen så blir det VÄLDIGT mycket kraft i pållen så därför känns det som om jag skulle behöva ett bett med "nödbroms", om ni förstår vad jag menar?
Så då undrar jag om tex pelhamstång kunde vara något?
Eller har ni tips på andra bett som kan vara lämpliga?
 
Ja, det är kedjan som gör att det tar stopp.

Ett pelham kan vara en lösning för dig, men ännu bättre är det att lära hästen att förhållning =stopp/sakta ner, utan undantag.

Rid ut och se hela tiden till att hästen följer ditt tempo, om hon ökar av egen vilja, ta tillbaks henne direkt. Var noga med att vara snabb med eftergiften och börja i skritt, och när hon tar förhållningarna utan att tjafsa emot kan du prova i trav. Det kan ta tid, men om du är konsekvent hela tiden så lär sig hästen att det är mycket trevligare om hon följer det tempo som du har bestämt, utan att ligga på.

Du kan ju iofs skaffa en pelhamstång och träna som ovan med den. Förutsättningen är att du använder två tyglar, så att du inte använder stången i onödan. Hästen ska ju lära sig att lyssna på "tränsbettseffekten" i första hand! :)


Lycka till!
 
:) Ja precis så tränar jag när jag rider i ridhuset och i paddocken = alltså jag sitter inte bara och åker runt och låter pållen bestämma tempot. Dessutom tränar jag för en tränare som är petnoga med min sits och att jag ska använda mig först och främst av mina vikthjälper i stället för att bara sitta och slita i tyglarna. Första lektionen för henne gick inte så värst bra. Hon tyckte jag red alldeles för mycket med händerna så hon bad mig skaffa en repgrimma och prova att rida hemma i paddocken med den. :o Oj, oj oj!
Snacka om att få sig en tankeställare! Jag satte ut små koner och försökte rida sick-sack och det var inte lätt!
Att stanna var inte heller så lätt men efter ett tag när jag hade trixat och donat så började jag faktiskt känna hur jag skulle göra och nu tränar jag jätteofta i bara repgrimman och det går jättebra! :D Det är en härlig känsla när man sitter barbacka med bara repgrimman och pållen faktiskt börjar bära sig jättefint.
Sen när jag rider i skogen så låter jag inte honom öka farten i smyg och jag försöker göra som vanligt men det är helt enkelt så att han blir som förbytt. Det är inte så att han verkligen lyckas dra iväg - jag har ändå kontroll -men det blir hela tiden en kamp och det är inte så roligt. Därför tänkte jag att det kanske skulle vara lite lättare om jag hade ett annat bett. Annars tycker jag att det är viktigt att lära sig rida sin häst utan en massa "tortyrmedel". Men i mitt fall så tycker jag att det funkar jättebra nu överallt utom just i skogen. :rofl:
 
Jag har samma problem. Hon blir jätte hård i munnen i skogen. Tar i bland bettet och drar iväg. Har ingen changs att ta tillbaka henne på tygeln med en gång utan måste lirka loss bettet först. Visst skall man arbeta bort det men det blir som en dålig spiral som måste brytas. När hon gör så i skogen drar man sig för att rida ut. Det kan ju hända något och jag tycker inte att man skall utsätta sig och hästen för fara.
Läste någon stans att peesoabett som är rakt och av gummi är mer skonasamt än i metall. Stämmer det?
Vad rekomenderar ni annnars till en ''svag ung ponnyryttare som vill ha många njutningfulla skogsturer med sin ponny''?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 677
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 178
Senast: Freazer
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 657
Senast: tanten
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 322
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp