K

Kallblod

Vad använder ni för bett på era hästar när ni rider AR? Vilka rekomenderar ni?
 
Jag har ett tredelat bett på våran häst. Det fungerar bra :).
Vet inte vilket bett jag ska rekomendera men det passar bra på våran pålle, det som passar bäst på din häst.. :bump:
 
Jag utbildar min häst på stång och kapson.

Vilket bett man ska rekommendera är jätte svårt. Det enda man egentligen kan säga är att man ska ha ett bett som hästen trivs med och som har så många fördelar som möjligt.

I början av utbildningen behöver man något som främst påverkar böjningen eftersom det oftast är det största problemet.

Ett vanligt tränsbett funkar jätte bra till det.

Sen kan man även ha stång och kapson där fokusen läggs på kapsonen. Dock tycker jag inte att man ska ge sig in på den betsligen själv...
 
Jag har en skitsnygg, handsmidd, kandarstång av järn med svängda skänklar och en smal mundel med liten tungfrihet. Den är specialtillverkad för min häst efter rådgivning från veterinären som sköter hästens tänder och förslag från min tränare och lite eget bondförnuft. Jag är supernöjd med den och hästen tycks trivas utmärkt, ridningen funkar strålande.
Till min andra häst som jag precis ska börja arbeta med, tänker jag använda någon av mina ridkapsoner som jag oxå fått tillverkade efter egna funderingar, i kombination med något bett som han inte får kväljningar av och försöker spotta ut hela tiden... Får se va det kan bli!
/ Miranda
 
Jag köpte det genom CE, min förra tränare, men de finns på ... jaa vad är nu den adressen då...

http://www.akademisk-ridekunst.dk/

Men det är lite synd med det bettet för de har börjat göra den i en billigare variant och det medför att kvaliten haltar lite.

Du kan gå in på

http://www.branderup.com/

Och försöka få tag i Carina eller Bent. De har såna bett, både den billigare och dyrare varianten, i sin shop på gården.
 
Rider med en remontnosgrimma med tyglar. Rekomenderar det din häst trivs bäst på, ingen hävstång innan du kan böja hästen korrekt utan hjälp av tygeln (dvs vi kommer aaaaldrig rida på stång :D )
 
Själv rider jag enbart bettlöst. Har för tillfället ett jättemilt hackamore, men ska sy upp en egen hackson, en mjuk kapson och ett bitless bridle så fort jag har tid/ork/material/pengar. Hästen ifråga vill helt enkelt inte ha bett. Jag har prövat det mesta vid detta laget.

Så här har jag uppfattat att flera barocktränare lär ut:
Börjar utbilda på ett vanligt tränsbett som hästen trivs på (helst ett tvådelat eller tredelat; rakt bett blir lite otydligare i signalerna). Vissa kombinerar med kapson eller skippar bettet och rider på sidepull. När hästen slappnar av och har hittat en bra form så byter man upp sig till kandar (bridong+stång) eller blank stång inkl. kapson.
 
Men är det inte så att det är olika märken å betten bara? Den "gamla" alta escuela-stången de sålde var väl Roldán, men nu säljer de väl en alta escuela-stång från Lopez?
 
Min pålle har antinget ett tvådelat/tredelat tränsbett, en jaktstång, remontnosgrimma med tyglarna i ringarna eller hackson. Det beror lite på ett tag ver de bäst med tränsbettet sen blev det bättre med stången och nu är det bäst med tränbettet. JAg varierar lite efter hur det är just nu...... :)
 
Stämmer bra det. Ingen KVALITETS SKILLNAD utan mest en utseende skillnad, det förra var lite mer utsirlat.
 
Har också hört att den som de säljer nu inte är lika gedigen som den de sålde förut. Att den känns mer skramlig och är lättare än den andra. Många har ju gillat denna stång för att den har en tyngd som hästarna brukar trivas med.
 
Det kanske är så det är! :idea:
Vet bara att det var "samma" stång med att de såg och kändes olika ut.


Maggie

Jag har ju alta escuela stången och klämde och kände på den nya billigare varianten i somras nere hos BB och CE och jag tyckte inte alls att det var samma sak.

Den var mycket lättare och "skramligare". Det jag gillar med min är ju att den är tung och ligger stilla.

Fast kvaliten i den kanske är lika bra, alltså materialet. Jag tänkte mest helthets mässigt när jag skrev att det var sämre kvalitet. :p
 
Svar till: joneya
Tycker du hackamore är ett bra "första bett" om man ska "skola om" en häst till AR? :confused: Eller skulle du rekomendera något annat bettlöst träns?
 
Ett bra bett fungerar på många hästar, på några är den det ultimata och på några, dåligt. Vikten ska även balanseras av tygeln så då måste man även välja den med omsorg.
Materialt ska vara lämpligast för hästen, inte för utseendet. Alltså väljer man bort den rostfria.
 
Nu lägger jag mig i (som vanligt). :angel:

Hackamore är inte ett bra första bett eftersom den verkar som en stång.
Jag blev tvungen att utbilda Aminette på det från början då det absolut inte gick med något annat bett, men det har jag också fått "betala" för.

Jag har jobbat länge med att hon ska sluta lägga huvudet på sned, vilket var ett resultat av hackamoret samt hurdan hon och jag var från början. Nu är det äntligen borta, men det tog ett bra tag. Så om du kan välj ett bett som inte funkar som ett stångbett (utan hävstångs effekt).
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 755
Senast: tuaphua
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 877
Träning Vad anser ni om viktmanschetter i rehabsyfte och resultat? Har blivit rekomenderad utav veterinär att ta hjälp utav en Fysioterapeut som...
Svar
3
· Visningar
935
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Influencern och youtubern Therese Lindgren önskar hjälpa till att ta hand om en häst, men vill att den ska tränas belöningsbaserat utan...
Svar
0
· Visningar
170
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp