A

Arsozah

Får man ha en rak pelhamstång på en ponny som är 6 år i hoppningen på tävlingar?

Bara bara TR som är typ 100 år gamla så ja behöver lite hjälp... :angel:

*Tacksam för svar*
 
Sv: Bett

I ponnyhoppning på unghäst (Avd B) är det inte tillåtet enligt sista TR. Jag har inte skrivit in årets uppdateringar ännu...
I avd A får man ha pelham bara om stången är av syntet eller gummi, och man måste ha pelhamdelta.
 
Sv: Bett

Aha ok, shit vad ska man göra dåra... Hon kan bli så stark ibland så ja tänkte testa pelham några gånger innan hon blir lite lydigare mellan hinder, men då går ju inte det :confused:
 
Sv: Bett

Jag har tittat i förra årets TR och där stod det ingenting speciellt om vad som gäller ungponny? Så enligt den så får jag ha pelhamstång på henne. Vad tusan ska man göra om dem inte har skrivigt någonting om det isåfall får dem skylla sig själva ifall jag har gjort fel!

Har någon fått nya TR eller har de inte kommit ut ännu?

Snälla HJÄLP
 
Sv: Bett

nya TR finns ute nu kan köpas på förbundets hemsida. vet inte hur mkt som e ändrat i hoppTR. annars kan du ju alltid ringa å fråga förbundet
 
Sv: Bett

Hopp TR är det senaste från 03. Kommer alltså inget nytt i år.
Den ända ändringen som ännu finns utlagd är att man inte får rida i tröja med huva, och det ändrades redan förra året.
Alltså gäller -03:s TR där det i Mom 372 "godkända bett för ponny vid hoppning" står att i ungponnyklasser är endast bett nr:
4 (Tränsbett med parerstänger)
5 (Galoppbett)
6 (Tränsbett)
7 (Tränsbett med fast ringar)
11 (Tredelat bett med rund länk i mitten)

Jag vet inte var du läst, men detta står i mitt TR i alla fall.
Så jag tror fortfarande inte att du får ha pelham i Ungponny klass/avd B.
I Avd A är det däremot tillåtet.
 
Senast ändrad:
Sv: Bett

Hmm okej men jag såg inte att det var undantag för ungponnyer :confused:
Jaja...
 
Sv: Bett

Tyvärr (på gott och ont) är det väldigt svårt att få dispans också...
Kan ponnyn/hästen inte gå med godkända bett anses de inte vara "i tävlingsmässigt skick".
Ändå bra att de släppt i hackamore överhuvet taget...
 
Sv: Bett

ja tycker att det är bra att man har såna regler som man har på ungponny. eftersom man inte behöver rida fort el svänga snävt klarar man sig faktiskt väldigt bra med de bett som är tillåtna...
 
Sv: Bett

Men eftersom att hon blir lite stark vid banhoppning så blir det tredelade bettet nästan skarpare än en pelhamstång eftersom att ryttare blir lättare hårdare i handen, hon ska inte lära sig att man får springa hursomhelst inne på banan. Hon vet att man inte ska springa men jag har inte så mycket att säga till om när hon blir stark, man får sätta henne lite på plats ibland med en pelham för d lyssnar hon bra på.

Alla människor har olika åsikter om skarpa bett men det får man ha, man ska hålla sig till sina egna metoder. Det är vad jag tycker iaf :smirk:
 
Sv: Bett

tror ni man kan få dispens om hästen inte kan ha bett när den krånglar och håller på och får nya tänder (5årständer osv). han har verkligen ont det märks, går knappt att rida honom på bett just nu pga tänderna!
hur svårt är det att få en sådan tillfällig dispens för nån månad, hur lång tid tar det osv?
för vi ska starta vår första regional nu slutet på februari :S och när jag inte får använda hacket vet jag inte vad jag gör!
 
Sv: Bett

Jag tror inte att det är någon större ide att söka dispans, tyvärr.
De brukar bara hänvisa till att om hästen inte kan ha bett i munnen så anses den inte vara i tävlingsmässigt skick och ska alltså vara hemma. Det var en debatt bla i Ridsport för några år sedan där hästägaren hade intyg från både veterinär o "erkänd" hästtandläkare, men inte ens det hjälpte.
 
Sv: Bett

Låt bli att rida din häst!!! Vänta tills den är ok i munnen! Hästen har ett minne som gör att den förknippar bett i munnen med smärta. Om det bara gäller en månad kan du väl låta bli att tävla. Träna med hackamore och du kommer att få en glad häst när tänderna har vuxit ut.
 
Sv: Bett

Gå en kurs för Jens Fredriksson! Du verkar höra till kategorin
"handryttare"
 
Sv: Bett

han har inte så ont, utan är bara känslig i munnen (är det i vanliga fall oxå). tror inte det var några nya tänder som kom, för nu har jag provat att rida med bett igen några dar och han är nästan som vanligt igen, så vet inte riktigt vad det var dom där två veckorna?
men under tiden red jag självklart med hack och sidepull.

och när han får nya tänder handlar inte det om en månad han inte kan ha bett, utan ensisådär 4 månader. sist han fick nya tänder red jag med hackamore från oktober- mars/april.
men man behöver ju inte låta bli att rida sin häst för det, när det funkar med hackamore?
 

Liknande trådar

Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
611
Senast: Ajda
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: hhere
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: aglaonema
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 997
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp