W

Warmia

Vad använder ni för bett på era ponnyer/hästar när ni tränar/tävlar hoppning???
Och varför använder ni just det bettet???
 
Sv: Bett?

Jag har ett rakt vanligt gummi bett på mina pållar.... :)
För det är ett milt bett och om man skulle inte "hänga" med över ett hinder känner dom inte lika lätt att man tex råkade ryck till i munen :smirk:...sen går dom bra på det när man hoppar blir ej så mkt böjda i svängar och hinner då se hinderna i tex omhoppning...det är en stor risk om man använder för skarpa bett och hästarna böjer sej för mkt och hinner inte se hinderna och så blir det en nit.
Jag använde det oxå förut när jag inte var så rutinerad för då blir det ofta att man tar för mkt i munen för man fegar lite och så stannar dom (speciellt på tävling då man ofta är så nervös)
Men hemma kan jag absolut INTE använda det bettet :crazy: ....då blir det mest ökad galopp :D
 
Sv: Bett?

Rider D-ponny (stark new forest) på pessoa/pelham när jag hoppar ute på stora banor. Inne tredelat tränsbett.
stora hästen är otroligt känslig så han går på tvådelat med parerstängerna. stängerna för att motverka att han blir vinglig.
 
Sv: Bett?

Rider vanligtvis på tredelat eller rakt mullenmouth, för de fungerar bra på hästen.
Rider jag jakt eller terräng i snabbare tempo rider jag på pelham ibland.
 
Sv: Bett?

rider både ponnyn och stora hästen på vanligt tredelat. Det är ett snällt bett och jag anser inte att jag behöver betsla upp mina hästar. Stora hästen har jag inte börjat tävla ännu, så vi får väl se hur han beter sig inne på banan sen. Men ponnyn tävlas på tredelat. Jag har även en kortperiod för något år sedan tävlat honom på pelham med bra resultat, men sen blev det för skarpt.
 
Sv: Bett?

oledat pellham i rostfritt stål med delta. Vasrför? ja, hon är stark och verkar trivas bäst med de betten av de jag provat.
 
Sv: Bett?

Warhammer skrev:
sen går dom bra på det när man hoppar blir ej så mkt böjda i svängar och hinner då se hinderna i tex omhoppning...det är en stor risk om man använder för skarpa bett och hästarna böjer sej för mkt och hinner inte se hinderna och så blir det en nit.
Jag använde det oxå förut när jag inte var så rutinerad för då blir det ofta att man tar för mkt i munen för man fegar lite och så stannar dom (speciellt på tävling då man ofta är så nervös)

böjer sig hästen i svängen så som du beskriver låter det som om du bara rider med tygeln och inte med benen. Ju skarpare bett ju mer ben krävs och då blir det inte heller stopp.

Att använda skarpa bett när man är orutinerad verkar som en dålig kombination, mycket av styrkan i betten sitter i handen. Är man då orutinerad och kanske inte "hänger med" i sprången får hästen en obehaglig upplevelse som blir ännu värre med ett skarpare bett och gör då att hästarna slutar hoppa och blir hårda i munnen.
 
Sv: Bett?

Rider "min" palomino på ett hackamore.
Jag har betslat upp såpass mkt för att han blir så grymt stark och bara drar iväg och slutar lyssna på vikthjälper och då vill jag inte slita honom i munnen med ett bett.
Han lyssnar fint på hackamore och även styrningen fungerar :D
 
Sv: Bett?

Jag har ridit henne på en väldigt kort pelhamstång hela våren i hoppningen, men nu börjat varva det med tränsbett/hackamore.
 
Sv: Bett?

Jag har precis börjat rida med tredelat med parerstänger. Min ponny är väldigt lat av sig rätt som det är, så det är en hjälp för mig så att hon inte blir lika vinglig :smirk: Då har jag lättare att säga åt henne när hon är dum :devil: ;) Efter det så hoppar hon som... ja jag vet inte vad :) :love:
 
Sv: Bett?

tredelat vanligt bett åt det smalare hållet, rider inte med några andra just nu än olika tredelade
 
Sv: Bett?

På ponnyn så utomhus har jag pelham för hon blir himla stark, sen inomhus går hon på ett smalt tvådelat

Sen stora hästan har gått på lite olika men jag har inte tävla honom på riktigt någon gång bara tränings tävling, just nu går han väldigt bra på ett helt vanligt tredelat
 
Sv: Bett?

Jag menar inte att jag gör så....men att det finns sådana som sätter på skarpare bett pga att dom inte klarar av sin häst och så tar dom och slit i munen.
Och så rider dom inte så mkt med benne så dom blir dom ihop krullade i svängar.
 
Sv: Bett?

På ponnyn hade jag vanligt tredelat i dressyren, rakt plast/gummibett, terrängen rakt plast/gummi pelham (hade inte en chans att stanna annars :angel: :D ) och när jag red ut hade jag ett myler bett (kombinerat hackamore och bett).
Storhästen har jag bara tredelat på.
 
Sv: Bett?

Jag har ett pessoabett, pållen blir för stark med annat bett så det blir dragkamp runt banan. Med pessoat kan jag vara lätt i handen och ändå få igenom förhållningarna.
 
Sv: Bett?

Globus 3-delat!


Varfö: Joo, tycker att det är bäst. vanligt är för klent och jag får lättare att rida med 3delat. dessutom accepterar hon det bettet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bett?

Jag använder också Globus 3-delat för det mesta.Men ibland när jag hoppar hemma använder jag ett 3-delat eggbett, men eftersom man är ponnyryttare så får man inte tävla på det...
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 886
Senast: villhöver
·
  • Artikel
Hästnyheter Forskning visar att många hästar har tryckskador i munnen efter bettet. Förutom att det kan leda till obehag och smärta hos hästen så...
Svar
0
· Visningar
273
Senast: Gunnar
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: sweep
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 603
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp