M

Merca

jag skulle vilja få lite tips om bett som passar till en väldigt känslig ponny men ändå blir stark/het..

Vet ni några som ni rekommenderar ?
 
Sv: Bett

Efter att i flera år haft problem med olika sorters bett testade jag till slut att rida i grimman - vilket gick helt fantastiskt bra, hästen (som brukade vara duktig på att "springa undan" bettet) sänkte huvudet och lyssnade mycket bättre. Men grimma är ju knappast det bästa att rida i så skaffade ett Bitless Bridle. Funkar utmärkt. Hästen blir inte stressad av bettet och drar aldrig iväg på samma sätt.
Lycka till!
 
Sv: Bett

Hackamore är ju alltid ett bra alternativ, då nosen hålls ned och bettet ändå är milt och passar ypperligt på en känslig häst...
Jag har ridit mkt på hackamore på mitt fullblod som är superkänslig men ändå kan tända till, precis som du beskrev det...
Lycka till :)
 
Sv: Bett

Prova ett werinova siliconbett? Ett av de allra bästa som finns på marknaden! :) Tunt fint gummibett (rakt utan metallkärna) som ej ger sånna där hemska brännsår osv :)
 
Sv: Bett

Tkr också att ett werinova siliconbett kanske skulle vara värt att testa. Det enda med sånna bett är ju att man får se till så det inte är sprickor i siliconen, då nyper det hästen.. ;)
 
Sv: Bett

Nova-bett hade jag på en sån häst, hon lyssnade kanon på det i nästan alla situationer. Hon blev alltid väldigt glad i galoppen och ibland så drog hon iväg med mig då, men vi kände varandra så bra så att det var inga problem. När jag hade det kändes det verkligen som om hon fattade precis vad jag ville, men det var såpass svagt att hon kunde välja att ignorera det när hon ville, alltså inte som med skarpare bett att det gör ont om dom inte lyssnar, om du fattar;) blev lite flummigt:p
 
Sv: Bett

Jag skulle använda ett vanligt tredelat bett och se till att en duktig ryttare rider hästen. Att t.ex hästen är stark behöver inte betyda att man måste ha ett skarpt bett på den, det kanske räcker med att byta ryttare. Och eftersom hästen är känslig (jag antar att du menar i ridningen, för hjälperna?) borde det räcka med att sätta upp en ryttare som rider mjukt och känsligt. Om hästen däremot är känslig i munnen och t.ex lätt får skav, då är det en annan sak. Men nu uppfattade jag det som att det var i ridningen hästen var känslig, men samtidigt het och stark.. Rätta mig om jag har fel :)
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 880
Senast: villhöver
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 661
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
163
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp