Bettan gråter.

Monifa

Trådstartare
Och jag håller på att bli vansinnig.

Detta problem har kommit den här veckan och jag kan verkligen inte förstå varför. Från att inte ha haft några problem med att komma till ro och somna när vi går och lägger oss till att ligga o gråta i timmar.

Tidigare i veckan så grät hon från att vi gick och la oss vid 22:30 tiden tills min sambo kommer och lägger sig mellan 00-02. Igår somnade hon efter en tillsägelse att hon skulle vara tyst men vid 23:30 när min sambo kommer hem börjar hon skäller. Är ganska mycket vakt i henne och så har hon alltid gjort även fast att det blivit bättre men innan har hon somnat efter att ha larmat. Nu då så ligger och hon gråter/småskäller tills han går och lägger sig istället. Jag bli galen. På riktigt. Går upp 03:30 och fungerar inte utan sömn. Hon är påverkad också av att hon sover för lite, är seg på dagen.

Jag är ute och går 30 min på morgonen, 30 min på dagen och ungefär 60 min på kvällen. Innan vi går och lägger oss får hon kissa i trädgården. Brukar ta kvällsrundan efter jobbet så vid 20-20:30 ungefär. Hon är trött när vi går och lägger oss, ligger allt som oftast och sover på soffan.

Hon har ganska lätt för att gå upp i stress, är inte hunden som självmant går och lägger sig under dagen. Utom när jag inte är hemma för då sover hon hela dagarna. Lagt mycket tid på passivitetsträning men är jag hemma förväntar hon sig att det ska hända grejer även fast att hon numera går och lägger sig när man ber henne om det men det kan ta en liten stund innan hon kommer till ro.

Hon sover på begränsat utrymme i sovrummet pga att hon väcker mig annars. Hon ställer sig mot sängen eller hoppar upp i den och vi vill inte ha hundar i sängen. Det har inte vart några problem innan snarare tvärt om - funkat hur bra som helst och man har sluppit diskussionen på kvällen om i vilken säng man ska sova. Hon har vart trygg i begränsningen och somnat direkt. Haft det så sedan hon var strax över 6 månader, nu är hon snart 9.

Om hon själv får välja sover hon under mitt täcke eller på filten i vardagsrummet. Så lösningen som jag ser är att hon får sova på sin filt tills den som går och lägger sig sist tar med henne till sovrummet. Men är det en långsiktig lösning eller kringgår man bara problemet? Hon kan inte sova själv i vardagsrummet, hon är ganska påhittig och opålitlig plus att hon antagligen inte skulle vilja sova där ute själv.

Jag kan filma henne om det önskas att få se beteendet. Jag tycker hon ser missnöjd ut snarare än otrygg men jag är ingen expert.

Hon slutade löpa förra lördagen. Kan de bli förändrade efter löp?

Det vi testat under veckan är att bli arg på henne för att hon knölar :angel: funkar för stunden men känns inte som ett vinnande koncept av flera anledningar.
Att min sambo kommer in och hälsar på henne för att visa att han är hemma. Funkar inte heller men gör inte saken värre iallafall.

Så hjälp.
 
Låt den stackars hunden sova i sängen så är problemet löst! :cry::confused:

Vi vill inte ha hunden i sängen. Så det är inte ett alternativ. Hon har inte haft problem med att sova själv i nästan 9 månader innan.

Det är inte lösningen på problemet.
 
Och jag håller på att bli vansinnig.

Detta problem har kommit den här veckan och jag kan verkligen inte förstå varför. Från att inte ha haft några problem med att komma till ro och somna när vi går och lägger oss till att ligga o gråta i timmar.

Tidigare i veckan så grät hon från att vi gick och la oss vid 22:30 tiden tills min sambo kommer och lägger sig mellan 00-02. Igår somnade hon efter en tillsägelse att hon skulle vara tyst men vid 23:30 när min sambo kommer hem börjar hon skäller. Är ganska mycket vakt i henne och så har hon alltid gjort även fast att det blivit bättre men innan har hon somnat efter att ha larmat. Nu då så ligger och hon gråter/småskäller tills han går och lägger sig istället. Jag bli galen. På riktigt. Går upp 03:30 och fungerar inte utan sömn. Hon är påverkad också av att hon sover för lite, är seg på dagen.

Jag är ute och går 30 min på morgonen, 30 min på dagen och ungefär 60 min på kvällen. Innan vi går och lägger oss får hon kissa i trädgården. Brukar ta kvällsrundan efter jobbet så vid 20-20:30 ungefär. Hon är trött när vi går och lägger oss, ligger allt som oftast och sover på soffan.

Hon har ganska lätt för att gå upp i stress, är inte hunden som självmant går och lägger sig under dagen. Utom när jag inte är hemma för då sover hon hela dagarna. Lagt mycket tid på passivitetsträning men är jag hemma förväntar hon sig att det ska hända grejer även fast att hon numera går och lägger sig när man ber henne om det men det kan ta en liten stund innan hon kommer till ro.

Hon sover på begränsat utrymme i sovrummet pga att hon väcker mig annars. Hon ställer sig mot sängen eller hoppar upp i den och vi vill inte ha hundar i sängen. Det har inte vart några problem innan snarare tvärt om - funkat hur bra som helst och man har sluppit diskussionen på kvällen om i vilken säng man ska sova. Hon har vart trygg i begränsningen och somnat direkt. Haft det så sedan hon var strax över 6 månader, nu är hon snart 9.

Om hon själv får välja sover hon under mitt täcke eller på filten i vardagsrummet. Så lösningen som jag ser är att hon får sova på sin filt tills den som går och lägger sig sist tar med henne till sovrummet. Men är det en långsiktig lösning eller kringgår man bara problemet? Hon kan inte sova själv i vardagsrummet, hon är ganska påhittig och opålitlig plus att hon antagligen inte skulle vilja sova där ute själv.

Jag kan filma henne om det önskas att få se beteendet. Jag tycker hon ser missnöjd ut snarare än otrygg men jag är ingen expert.

Hon slutade löpa förra lördagen. Kan de bli förändrade efter löp?

Det vi testat under veckan är att bli arg på henne för att hon knölar :angel: funkar för stunden men känns inte som ett vinnande koncept av flera anledningar.
Att min sambo kommer in och hälsar på henne för att visa att han är hemma. Funkar inte heller men gör inte saken värre iallafall.

Så hjälp.
Hundar gråter inte. Om hon gnäller i timmsr så undrar jag om hon verkligen är frisk.
 
Hundar gråter inte. Om hon gnäller i timmsr så undrar jag om hon verkligen är frisk.

Nä det vet jag också men det var men en beskrivning av ljudet ;) skriver att hon ser missnöjd ut inte ledsen :p

Hon har inte hållt på såhär innan, inget är förändrat hemma och hon är i övrigt precis lika galen som hon brukar vara förutom något segare under morgonpromenaden (men tacka tusan för det när hon inte sover). Bajsar, äter, kissar, leker, lika glad i träningen, springer lika mycket på promenaderna etc
 
Hittade denna sida och känner igen det hon skriver om i Betty. Jag vet sedan innan att hon är lättstressad men lärde mig att fler saker i vardagen (bland annat att bli hysteriskt glad vid hälsning) tyder på stress. Även fast att det har blivit bättre tror jag inte att jag reder ut det själv så får kontakta någon som kan hjälpa oss vidare i stresshanteringen. Det enda jag inte känner igen är dålig impulskontroll för det har vi tränat oss till. Och det var inte särskilt svårt.

Men tills vidare får hon gå och lägga sig med den som är vaken längst så får hon sova i vardagsrummet med den personen till läggdags.
 
Alltså, det händer ju MASSOR med hundar under iaf de två första åren. Precis som med andra ungar. Det går i vågor med vad de kan, vill och orkar.
Dessutom blir de flesta tikar mycket förändrade under/efter löp.
Bli inte arg på henne, gör som du tänkt nu och ta hjälp av en bra tränare.
 
Alltså, det händer ju MASSOR med hundar under iaf de två första åren. Precis som med andra ungar. Det går i vågor med vad de kan, vill och orkar.
Dessutom blir de flesta tikar mycket förändrade under/efter löp.
Bli inte arg på henne, gör som du tänkt nu och ta hjälp av en bra tränare.

Jo jag vet det, var bara inte beredd på att något sånt här skulle komma över en natt :o Men testar min lilla plan. Men stresshantering måste vi nog jobba på hur eller hur och bättre förr än senare så att säga. För att få en harmoniskare hund på sikt.
 
Jo jag vet det, var bara inte beredd på att något sånt här skulle komma över en natt :o Men testar min lilla plan. Men stresshantering måste vi nog jobba på hur eller hur och bättre förr än senare så att säga. För att få en harmoniskare hund på sikt.
Det är alltid bra att jobba konstruktivt med att lösa problem såklart :)
En sak som faktiskt gav stress på vår jycke var att ta för långa promenader. Han vart typ överstimulerad, man kan testa att ta kortare och mindre stimulerande prommisar och se om något ändras.

Och angående förändringar över en natt.. har du varit tonåring någon gång..? :D:idea::up:
 
Fråga från en tikovan, kan man ge tikar munkpeppar för att lindra besvär vid löp?
Funkar ju på både människor(munkar iaf) och hästar vet jag.
 
Jag tänker att det absolut har med löpet och könsmognad att göra. Är hon såhär påverkad hade jag dessutom förväntat mig skendräktighet också, så håll koll.

Ja efter som att det kom så direkt efter löpet kändes det som en ganska logisk orsak - men jag har ju ingen aning :angel: det är mitt första löp. Håller koll på det :) ska läsa på lite mer i ämnet.
 
Det är alltid bra att jobba konstruktivt med att lösa problem såklart :)
En sak som faktiskt gav stress på vår jycke var att ta för långa promenader. Han vart typ överstimulerad, man kan testa att ta kortare och mindre stimulerande prommisar och se om något ändras.

Och angående förändringar över en natt.. har du varit tonåring någon gång..? :D:idea::up:

Det är ingen skillnad. Eller just nu vet jag inte om det skulle påverka sömnen men i vanliga fall finns det dagar då vi inte gör ett jada och det är ingen skillnad :) Tycker snarare aktiveringen har positiv inverkan. Sen försöker jag lägga in lite hjärngympa under promenaderna för att få lite annan stimulans och det gör stor skillnad.
 
Hormoner och/eller understimulans är mina fria tolkningar. Du har ju en väldigt krävande ras som jag föreställer mig blir mentalt koko om den inte får utöva sina starka nedärvda egenskaper. Hur ser dagarna ut, vad gör hunden mer än de rätt korta promenaderna?

Ja, man blir galen av att inte få sova p g a hunden.
 
Hormoner och/eller understimulans är mina fria tolkningar. Du har ju en väldigt krävande ras som jag föreställer mig blir mentalt koko om den inte får utöva sina starka nedärvda egenskaper. Hur ser dagarna ut, vad gör hunden mer än de rätt korta promenaderna?

Ja, man blir galen av att inte få sova p g a hunden.

Just nu när vi försöker komma tillbaka efter löpet så blir det två 15-20 mins pass rallymoments träning om dagen och lättare agility (lättare på det sättet att hinder höjden är väldigt låg) 1 gång i veckan. I vanliga fall tränar vi bana 2-3 ggr i veckan och lättare agility 1 gång i veckan samt RL momentträning när det passar i vardagen. Utöver det kör vi apportering i vatten (simträning) nån eller några gånger i veckan beroende på väder. På promenaderna är hon alltid lös så det är full patte som gäller.
Edit: Kör en hel del sök under promenaderna för att få in lite mental stimulans. Kanske skulle börja med nosework igen. Påbörjade ju det men sen föll det ur. Kanske skulle testa lite godis och leksakssök också!

Så tror inte hon är understimulerad. Men ja de blir koko om de inte får jobba. Men hon blir koko på ett annat sätt då.

Stress/hormoner. Men hormoner känns väldigt logiskt för har inte uppfattningen att hon skulle vara mer stressad nu än vanligt och det har inte skett några förändringar som skulle vara orsaken.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
992
Senast: Humla
·
Kropp & Själ Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan...
Svar
16
· Visningar
675
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp