bettdjungeln

alazzi

Trådstartare
Hästen rids nu på ett bett som ska vara ett övergångsbett till en oledad stång. Det är tränaren där hästen nu står som har plockat in detta bett i munnen på hästen. Det är ett skänkelbett (western) med delad mundel. Detta bett ska tydligen vara rätt obehagligt för hästen så jag vill hitta något alternativ bett. Tänk pelham med endast en tygel och lite hävstång.

Hästen går ju bra på det när tränaren rider men jag känner mig ruggigt osäker på att rida med detta bett efter att jag har läst på lite.

Leo går bra på tränsbett men är nu så pass utbildad så att han är färdig för att ridas enhändigt med skänkelbett.

Tror ni att jag ska gå tillbaka till det vanliga tränsbettet när vi får hem Leo igen? Eller vad ska jag rida på för bett hemma? Tränaren rekommenderar ju det bett han han nu men jag vet inte om jag klarar av att rida på det bettet.

Typiskt nog så är ju mitt BillyAllen bett med skänklar försvunnet, annars hade jag nog testat det. Det blir kanske till att skaffa ett nytt BillyAllen med korta skänklar. Det ger ett visst tungtryck men ligger still i munnen.
 
Senast ändrad:
Sv: bettdjungeln

Jag är väl inte helt hundra på vad du är ute efter men, hur skulle det vara att rida på en oledad jaktstång som övergångsbett? Då får du lite (reglerbar) hävstång, en odelad mundel och endast en tygel att bry dig om (om vi jämför med ex. pelham).
Jag upplever också att de ligger väldigt stilla och bra i munnen (har själv ett tunnare från Globus).
 
Sv: bettdjungeln

Om man letar efter ett bett som inte är ledat som ett tränsbett men som ändå ger tungfrihet så är det svårt, om man inte vill ta en jaktstång. Jaktstången används konstigt nog inte inom western så det är därför jag letar om jag kan hitta ett westernbett som fungerar som jaktstången.
http://www.gomeier.com/shop/openstore.htm

Om man tittar på en sån här sida så finns den bettypen inte alls.
 

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 783
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
738
Senast: tinjan
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 489
Senast: Vogue
·
Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp