Bettets inverkan på hästen

Sv: Bettets inverkan på hästen

Men vilken bettillverkare skriver att bettet kan skada lanerna liksom?

Solis: du tror inte det beror mer på hur de lär sig att hantera motståndet? Jag på min häst upplever det som att jag har lättare att "hänga" i bettet och missa att rida på eftergift med bett för jag får inte alls lika mycket i handen tillbaka i förhållande till hur mycket jag fastnar i handen. På bettlöst blir det betydligt mer stumt vilket får mig att komma på mig tidigare. Kan man utbildas från början att reagera på motståndet genom att rida mer istället för att hålla kvar mer så borde det väl bli bra? Eller? Fast med den kunskapen hos läraren så kommer man kanske ännu längre med bett, jag vet inte :-P
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Om hästen sticker eller inte beror mer på uppfostran och hur ryttaren reagerar tror jag :-P
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Jag tror man behöver lära sig rida hästen mer mellan skänkel och hand, inte bara med mindre hand. Du måste kunna få hästen på plats och behålla den där med fina hjälper. Det är ju när hästen är utanför ramen som det blir problem och motstånd och man lockas att förstärka sina hjälper :-)
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Alltså snarare dressyrträning med bett än att sitta och skritta och lära hästen nya signaler via ett bettlöst träns.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Inte heller jag har hittat några fall av brutna nosryggar av hackamore.

Dock en tanke.
Självklart vore det bästa om vi kunde rida så naturligt som möjligt.
Som för flera tusen år sedan i bara ett rep runt underkäken.
Men, ni måste ta med i beräkningen hur vi utvecklat aveln av hästar också.

Få av dagens hästar är avlade på sin snällhet.
De allra flesta är prestationsavlade, tävlingshästar, ridskolehästar, islandshästar, stora hästar, ponnys.
Nästan alla är prestationsavlade.
Och med prestationsavlade kommer ett högre blod och en lite "vassare" attityd.
Lägg där till dom som vill tävla.
Jag skulle aldrig tordas rida runt en 1.60 bana med bara en rem runt halsen.
OM hästen får för sig att öka galoppen det minsta kan det innebära en rejäl krasch och troligen flertalet brutna ben.

Självklart har vi ett ansvar att se till att våra vänner inte lider av vårat användande av dem.
300kg är mycket kraft. Men det är också ganska mycket kraft i våra "små" vänner.
Så att bara avla på prestation och ridbarhet ger ett resultat av att våra vänner inte alltid är väna, undergivna och snälla. Det skulle kunna ge ett katastrofresultat att försöka rida t.ex. Baloubet de rouet med bara en halsring på världscupen.

Ska man dra diskutionen till sin spets ska vi isåfall också ta bort skydd, skydd som kan skava osv.
Vi ska ta bort vissa typer av underlag som ökar risken för benhinneinflammation, kotledsproblem eller dyl.
Vi måste införskaffa skumgummibommar istället för plast eller trä.
Barfotametoden ska börja förespråkas.

Vart drar man gränsen för vad som är okej eller inte?


Själv rider jag nuvarande stora kille 175+ på ett gummikimblewick med geleklädd kedja. Samt achennosgrimma.
Varför?
För att han är enorm, inte bara hög utan också väldigt lång rygg och hals.
Utan kimblewicket är det omöjligt för mig att orka rida ihop honom.
Och vi vet ju att stora hästar som inte rids i en fördelaktig form har lättare att få skador.'

Så vad ska jag välja?
Skrutta runt i halsring och riskera skadad häst innan vi lär oss rida ordentligt med den?
Eller jobba med att muskla min häst med hjälp av ett bett för att sedan kunna byta till ett mildare?

Jag har inte nämnt något om en halsring O.o Jag har snackat bettlösa träns... Skydd, underlag, bommar och barfotametoden är inte heller med i mitt argument. Visst sånt kan också skada hästen men t.ex. ett skydd skadar inte hästen hela tiden och får hästen skav har det oftast att göra med att smuts har kommit under dem eller att de har dålig passform. Skumgummibommar låter för mig som en av de absoult sämtas idéerna i ridningens historia (efter pessoabett). Skumgummi är väldigt lätt så om hästen river en sådan bom kommer bommen/bommarna att flyga åt all världens håll och kanske trasla in sig i hästens ben. Just därför ska man inte använda plastbommar till något annat än markbommar och låga cavalletin om man inte har fyllt dem innan med t.ex. sand.

Har du äns testat honom med bettlöst?
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Jag har ett exempel på det.
En ridskola där flera av ponnyerna stått många år, de har ridits på klassiskt engelskt vis.
Vissa av dem har tävlat framgångsrikt i både lag och individuellt.
Alla har varit älskade barnponnyer.
Nyligen började en ny ridlärare som har ett annat system.
Man ska rida med långa tyglar och bara med säte och ben

Ponnyerna är nu mera oridbara, ungar åker av till höger och vänster.
Senaste tävlingen resulterade i 2 (!!!!) felfria rundor av 15 ekipage. Varav 10 ramlade av och 1 bröt handleden.

Man kan inte frångå ett system bara sådär.
Jag upplever det snarare tvärtom.
Nybörjare är försiktiga med att både säga åt hästen att bromsa eller gasa. Dom "vill inte göra illa dem" och törs knappt ta i dem.

Jag har inte nämnt något om att man ska rida på långa tyglar... Det känns bara korkat -_- Om det nu inte är så att man har lärt sin häst att gå i form på långatyglar.

När nybörjarna blir mer säkra i sadeln och börjar använda tyglarna mer så är ändå deras händer väldigt stumma och nybörjare har inte lärt sig att använda säte och skänklar vilket resulterar i att man drar i tyglarna för att visa vart hästen ska någonstans.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Jag orkar inte läsa länkarna. Jag har läst såna studier, sett filmer etc. Gemensamt för dem är att de i stort sett alltid görs så att jag inte kan tycka att de ger så mkt rätt info. Jag vill veta mer om hur studierna görs och hur hästarna utbildats innan. Jag vill också se video på hur det faktiskt ser ut då testerna görs. Det finns många som rider så högt som GP med en helvetes massa mer tryck i truten än vad som behövs och bör finnas där.
Så oavsett om det är ryttare som är på den nivån som utfört ridningen kan det se vääääldigt olika ut i ridningen. Och hur det blir beror på det och hur hästarna utbildats innan.
Och inte helt sällan görs de inte opartiskt.

Jag rider både ettlöst och utan. Och lär ut båda.
Dock är jag väldigt noga med att ha ändamålsenlig utrustning som är anpassad för hästen och ryttaren i fråga och passar uppgiften de ska utföra.
Jag har oftast bett då jag rider dressyr. Oftast har jag då träns. På en skolad häst ibland kandar.
Ibland har jag kapson då jag arbetar en del hästar lösgörande/sjukgymnastiskt. Och det arbetet lär jag ut till en del elever med behov av det.
Jag rider ut eller leker en del bettlöst. Antingen i repgrimma, sidepull, grimma eller halsring. Det lär jag dock sällan ut. Dels finns inte intresse för det hos andra. Men inte lika mycket hos mig heller. Det kräver mer att man kan läsa hästens kroppsspråk och kräver en annan nogrannhet men lydnaden så fort man går in på vanlig grimma eller halsrem. Alla prestationshästar är inte lämpade för att ridas så med sina hobby-mattar. Det skulle sluta i katastrof i många fall. Så jag brukar inte uppmuntra sånt även om jag själv tycker det är kul och sysslar med det. Jag vet tillräckligt för att göra det så safe det går. Jag är riskmedveten.

Dock anser inte jag att bett är skadligt. Jag anser att ryttare kan skada hästen med bett. Hästar har ingen medfödd plats i munnen för bett - nej. Men tungan och läppar är mjuka och det går att få plats med bett i munnen på de flesta hästar. Dock måste det anpassas. Det aktiverar inte sväljreflexen om det inte sitter fel.
Jag har fått en del hästar i träning som haft den problematiken, att de hissar upp betten iom att sväljreflexen aktiverats. De har alla haft bettet i fel höjd. Och i vissa fall fel bett. Men rätt utrustning och rätt skolning har de alla blivit lugna och fina i munnen. De har gått med stängd mun och lugna mjuka läppar, avslappnat.
Vissa har också haft hårt dragna nosgrimmor och snokremmar innan. De lossar jag nosgrimman och plockar bort snokremmen. Då brukar spänningana också minskas.
Snokrem anser jag vara skit.
Låt hästen kunna gapa och försvara sig om det behövs.

De allra flesta ryttare har ingen tydlgt system i vad tygeltagen ska betyda idag. Det signalsystem som idag lärs ut på svenska ridskolor och av de flesta ridlärare och bokstavstränare i Sverige uppkom då man behövde utbilda en grupp soldater kvickt. De skulle transporteras av hästarna från punkt a till b. Där skulle de strida avsuttet. Alltså behövde de inte kunna RIDA som i rida dressyr. Bara styra och stanna..
Därför förenklade man signalsystemet så till den milda grad att även den största idioten i ledet skulle kunna förstå det fort.
Innan skjutvapnen kom in i bilden hade man en helt annan utbildning av ryttare och de hade ett helt annat, mycket mer avanverat signalsystem.
Det är synd att inte fler idag får lära sig det signalsystemet när vi nu igen, som privatryttare, har den möjligheten i form av mycket egentid för tränare.

Det systemet ger nämligen en ridning som tillåter mindre tryck i tygeln och en mjukare och rörligare häst med bättre förutsättningar för att bära sig korrekt.
De flesta av oss rider inte idag ut i rejäl terräng som gör att hästen själv balanserar upp sig. Man rider på bana mycket eller på plana stigar/vägar. Då måste man kunna rida hästen i en sund form för att de ska hålla. För de ÄR inte gjorda att rida på.

När man utbildat ett gäng hästar till samling(den första helt samlade rörelsen är ju piaff) så inser man att bett behövs där. Inte för att hålla emot! För det man har i handen i piaff tappar man i samling. Man ska ha sytrådskänsla i piaff för att den ska bli bra. Men man behöver bett för att hästen ska runda sig korrekt och "pivotera kring bettet när man ber den runda sig runt handen" för att kunna rida ut halsen ur manken och få hästen att tänka mindre upp och bak. För den tanken få man i samling stillastående. Då måste man kunna be dem tänka fram och ner med bett. Bettlöst får inte samma rundning och halsen rids inte ut ur manken på samma vis.
Och hhär får då stångens funktion sin plats. Den leder hästen nedåt vid korrekt användande.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Det där med brutna nosryggar på hack tror jag är en myt. Det är svårt att bryta nosryggen på en häst. De hästar jag stött på som brutit nosryggen har gjort det pga en spark av annan häst eller en som någon nog drämt till i ansiktet(vanvårdsfall). Det krävs mycket yttre våld för det. Jag tror få är starka nog på hack.

Men det där med att rida med stång för att rida "ihop" en häst på köper jag inte. Det handlar ju om att ryttaren är för oskolad för att skola hästen isf.
Och förmodligen får den då alltså för dålig hjälp av sin tränare.
En häst ska inte "ridas ihop". Den ska lära sig bära sig. Det behövs inga skarpa bett till. Bara kunskap.
Sen kan man skita i att göra så och fortsätta rida en häst man inte riktigt klarar av. Och maskera det med stång. Men då ska man stå för att det är vad man gör. Och vara medveten om det.
Man ska inte skylla på annat. Det handlar om att man inte vill eller kan betala för att proffs utbildar hästen. Och att man själv inte kan eller vill betala för att få rida utbildade hästar som är på en nivå man klarar av.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Som jag redan har svarat i en annan kommentar så tror jag att man gör illa hästen i munnen även om man har mjuka händer.

Att hästen sticker behöver inte vara ens eget fel. Hur snäll och lugn hästen än är kan den ändå bli rädd för något och sticka. Tog hand om "världens lugnaste" shirehäst som inte är rädd för något - traktorer, plogbilar, motorsågar, ju mer det lever om ju bättre... Han blev rädd för en cykel som oväntat dök upp och skenade hem...

Ja då spelar det ju ingen roll vad någon säger... Att hästen tar bettet utan att bråka och gärna har det i sin mun spelar alltså ingen roll det heller. Inte att hästen svarar på signaler o.s.v. Jag har definitivt inga hjärndöda hästar utan båda är mycket tydliga om något inte passar och ingen av dom har några problem med bettet.

En häst som sticker behöver mer rutin, utbildning och mer trygghet om det handlar om att den blir rädd. Vissa hästar tänder till och suger i och drar utan rädsla...oavsett menar jag att man måste rida ut problemet och inte välja att slita och dra så länge det inte handlar om livsfara. OCH, oavsett om det rids med bett eller ej så gör man illa hästen om man sliter och drar...
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Det där med brutna nosryggar på hack tror jag är en myt. Det är svårt att bryta nosryggen på en häst. De hästar jag stött på som brutit nosryggen har gjort det pga en spark av annan häst eller en som någon nog drämt till i ansiktet(vanvårdsfall). Det krävs mycket yttre våld för det. Jag tror få är starka nog på hack.

Men det där med att rida med stång för att rida "ihop" en häst på köper jag inte. Det handlar ju om att ryttaren är för oskolad för att skola hästen isf.
Och förmodligen får den då alltså för dålig hjälp av sin tränare.
En häst ska inte "ridas ihop". Den ska lära sig bära sig. Det behövs inga skarpa bett till. Bara kunskap.
Sen kan man skita i att göra så och fortsätta rida en häst man inte riktigt klarar av. Och maskera det med stång. Men då ska man stå för att det är vad man gör. Och vara medveten om det.
Man ska inte skylla på annat. Det handlar om att man inte vill eller kan betala för att proffs utbildar hästen. Och att man själv inte kan eller vill betala för att få rida utbildade hästar som är på en nivå man klarar av.



Ja, jag är för oskolad för att rida honom optimalt på ett vanligt bett då han blir för stark och för tung för mig.
Nej, men rider man ridskolehäst och dessutom byter häst var fjärde vecka är de inte ofta jag har tillgång till att rida honom framför min tränare.
Så det handlar INTE om dålig hjälp.
Och som sagt, dessutom en ridskolehäst som rids under många ryttare. Så tills jag fått honom såpass lydig i munnen så jag kan ha ett vanligt bett så rider jag på kimblewicket.
Hade innan ett rakt tränsbett och det var han hemsk på.

Han är dessutom 15 och har gått som dressyrhäst innan så de handlar inte om att han inte är utbildad.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Men vilken bettillverkare skriver att bettet kan skada lanerna liksom?

Solis: du tror inte det beror mer på hur de lär sig att hantera motståndet? Jag på min häst upplever det som att jag har lättare att "hänga" i bettet och missa att rida på eftergift med bett för jag får inte alls lika mycket i handen tillbaka i förhållande till hur mycket jag fastnar i handen. På bettlöst blir det betydligt mer stumt vilket får mig att komma på mig tidigare. Kan man utbildas från början att reagera på motståndet genom att rida mer istället för att hålla kvar mer så borde det väl bli bra? Eller? Fast med den kunskapen hos läraren så kommer man kanske ännu längre med bett, jag vet inte :-P

Så kan det kanske också vara. Jag tänkte tvärtom, att ryttare "luras" till att bli stumma i armar och händer om de enbart rider på bettlöst. Och att denna stumhet följer med till bett och då skapar problem.

Sedan kan man fundera på en sak till. Jag tror som du att det är svårt, eller tom omöjligt att få hästen riktigt hopkopplad med bettlöst. När ska då ridskoleryttare lära sig att rida hästen i korrekt form?
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Ja, det beror nog mycket på ridläraren. Men om den nu hade varit såpass bra så hade man nog lärt sig att hantera bettet bra också ju :D

Ang ihopkopplingen så har iaf jag inget svar :p Jag upplever att min häst kan kännas lika bra på bettlöst som med bett, men det handlar nog snarare om hur vi är vana att arbeta tillsammans med bett i de flesta fallen och att vi inte är på någon direkt hög nivå :angel: Det hade varit intressant för mig att rida en vanlig dressyrträning med bettlöst. Jag har gjort det tidigare men det var på ponnytiden och jag minns typ inget från de träningarna, hästen var dessutom i igångsättning efter lång konvalescens om jag inte minns fel. Med nuvarande häst var det väl typ 1,5 år sedan jag ens var i väg på en träning :cool:
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Det är synd att inte fler idag får lära sig det signalsystemet när vi nu igen, som privatryttare, har den möjligheten i form av mycket egentid för tränare.

Det systemet ger nämligen en ridning som tillåter mindre tryck i tygeln och en mjukare och rörligare häst med bättre förutsättningar för att bära sig korrekt.
De flesta av oss rider inte idag ut i rejäl terräng som gör att hästen själv balanserar upp sig. Man rider på bana mycket eller på plana stigar/vägar. Då måste man kunna rida hästen i en sund form för att de ska hålla. För de ÄR inte gjorda att rida på.

När man utbildat ett gäng hästar till samling(den första helt samlade rörelsen är ju piaff) så inser man att bett behövs där. Inte för att hålla emot! För det man har i handen i piaff tappar man i samling. Man ska ha sytrådskänsla i piaff för att den ska bli bra. Men man behöver bett för att hästen ska runda sig korrekt och "pivotera kring bettet när man ber den runda sig runt handen" för att kunna rida ut halsen ur manken och få hästen att tänka mindre upp och bak. För den tanken få man i samling stillastående. Då måste man kunna be dem tänka fram och ner med bett. Bettlöst får inte samma rundning och halsen rids inte ut ur manken på samma vis.
Och hhär får då stångens funktion sin plats. Den leder hästen nedåt vid korrekt användande.

Nu kanske det blir lite ot, men jag älskar dina inlägg och blir nyfiken och triggad att vilja lära mig mer och förstå.

Vart/hur hittar man information om och kan lära sig det signalsystem du talar om? kan man lära om en häst som redan skolats på det "avtrubbade" sättet?

Sen med användningen av bett i just det samlande arbetet så tänker jag att det finns ju olika sätt att lära hästen göra olika saker. t.ex. så kan jag säkert lära min häst att ett nyp i höger öra betyder gå till höger även om det skulle vara ett väldigt osmidigt och kanske för hästen inte så roligt sätt att bli styrd på.
Med ett bett drar jag slutsatsen att man måste bygga upp ett korrekt signalsystem för att hästen ska "pivotera kring bettet och runda sig kring handen" rent hypotetiskt funderar jag då på om det skulle gå att bygga upp ett annat signalsystem utan bett för att på så sätt lära hästen att göra samma sak utan bett. till exempel med hjälp av klicker träning lära hästen en signal för "tänk framåt nedåt, runda dig och sträck ut halsen från manken" i tanken så låter det möjligt men jag har varken kunskap eller erfarenhet för att avgöra om det faktiskt skulle vara möjligt.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Vad heter det bettet, och var har du fått tag på det? :)

Det är ett Stübben Golden wings bett, finns som tränsbett och gagbett. Jag köpte det från Hogsta Ridsport, men det kan löna sig att googla för priset varierade väldigt mycket på olika ställen.
Finns bara i storlekarna 12,5 och 13,5, tänk på att vingarna tar plats och du behöver en storlek större än på vanliga bett. Min har 12,5 i detta.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Givetvis är det precis som med bett, att du måste lära hästen vad signalerna betyder. Det måste du väl ändå förstå själv?

Eftersom jag varken är korkad eller nybörjare inom ridning så vet jag mycket väl att nya saker måste introduceras under en viss tid, både så att hästen kan vänja sig vid det och lära sig hur det funkar. Det var ju inte precis så att jag satte på ett bettlöst träns och trodde att hästen skulle vara som vanligt direkt. Nej jag provade väldigt försiktigt, först bara i skritt osv.
Sen provade jag i trav, gick sådär. Hur som helst hästen gillade inte alls konceptet och blev tillslut så ställd att allt sprängdes och jag åkte av.

Rider nu på ett väldigt snällt bett och använder inte nosgrimma, samt rider nästan enbart med sätet. Hästen trivs och jag trivs, så det får bli så.

Just nu rider jag iofs inte alls då jag är gravid i 8:e månaden.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Tack för fina ord! Det gjorde mig jätteglad!

Jag tror att det bästa sättet att lära sig någonting i ridning är att göra det live. Jag vet tyvärr inga böcker som bra nog beskriver tygelsystemet för att man ska lära in det. Man kan dock om man redan kan det förstå vad som menas då man läser vissa böcker. Det är samtliga gamla ridhandböcker från barockens tid. Jag har inte läst lika mycket som en del andra. Så kanske någon annan kan tipsa dig om böcker?

Just detta system bygger på att man dels använder handen i andra riktningar. Men också att man nyttjar hästens mottrycksreflex och andra reflexer i deras kropp för att kunna rida ut halsen ur manken, runda den och formge fronten av hästen. Man kan också påverka hästens balans i sidled genom att man lär dem flytta balansen i manken.
Då slipper man förslitningsskador i inner fram.
Man vill kunna precitionsrida varje kroppsdel och muskelkedja i hästen. Man lär sig hur tygeln kan påverka genom hela hästens kropp till bakbenen.
Meningen är inte att man ska tygelrida enbart. Snarare är målet mindre hand än man annars brukar se. Jag vill lära dem att underhalsen ska sugas upp och vara mjuk och halsen ska ut ur manken. Underhalsen är det som gör att de dras ned i i framdelen och får förslitningar fram(förenklat). Så jag vill lära dem hålla balansen utan att aktivera den. Då slipper man också känslan av att de går emot i handen. För det är det underhalsen som gör då de försöker hålla balansen fel.

Det går att skola om hästar som tidigare gått traditionellt. Hästarna brukar förstå fort iom att systemet för dem är lättförståeligt. Ryttarna har ofta svårare att skola om.
Och det går utmärkt att tävla med den här ridningen.

Just iom att man nyttjar kroppens refexer för att trigga formgivningen så vet jag inte riktigt vad man skulle nyttja för att trigga exakt samma rörelse i hästen för att få till samma onaturliga rörelse i halsen på dem i just piaff där man får en reflex som tänker bak och upp. Då har man stor nytta av just detta signalsystem. Man får en grym piaff!
Jag köper att man kan lära hästar det mesta. Men jag vet inte själv ett smartare sätt att göra det på.
Sen tycker jag det blir trist när det blir cirkuskonster och inte dressyr.
För här tror jag man måste gå över till cirkusknep för att få till något i närheten. Och då funkar inte övergångar etc.

Jag tricktränar ju själv en del. Men då separerar jag trick från dressyr.
Och just iom att man nyttjar reflexer som kommer och går i olika ögonblick så tycker jag man bör lära sig detta av någon live. Man måste belöna i exakt rätt ögonblick. Annars kan det bli att man bara får en häst som backar av från handen. Då skiter sig ALLT!
Man kan alltså behöva hjälp med att arbeta sin häst lite först och sen med sin egen timeing.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Om han rids av en massa ridskoleryttare(som jag antar är på rätt basic nivå) och du själv också är på den nivån: tror du han är olydig i munnen?
På vilket sätt ska man "rida ihop" en häst enligt dig? Hur gör man för att få den att arbeta i ändamånsenlig form på tygeln?

Det ni gör nu är att ni sätter ett skarpt bett i en ryttares hand som eg inte ens klarar av tränsbett. Den som får lida för det är hästen, i munnen.
De är inte mindre känsliga i munnen för att de är 178 och långa i kroppen.
Och det ska inte krävas mer styrka hos ryttaren för att få en sån häst arbeta.
Kanske dock mer teknik och timeing.

Jag förstår inte vad en sån häst gör på en ridskola. Han är inte skolad att fungera på sitt arbeta. Och han blir lidande av det. På ridskola ska hästar som klarar av sitt jobb arbeta. De ska kunna ridas av gröna ryttare.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Men nu får du väl ge dig!
Jätteroligt om du jobbar på en ridskola som kan köpa in färdiga robots som gör precis som dom ska.
Dom resurserna har inte vi.
Slutdiskuterat!
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Det är inte många ridskolor som har men man måste lägga tid, lång tid och enbart duktiga ryttare på deras utbildning innan man växlar in dem i verksamheten. Vi räknar med att det tar ca. 3 år innan de är "färdiga". Inte sätta på skarpare bett när det inte fungerar.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 559
Senast: caballus
·
Träning Min snart 5 åring rids på sidepull. Han är mycket känslig så det fungerar alldeles utmärkt. Nu är det bara det att ibland kan det vara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 586
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 987
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp