Bettets inverkan på hästen

Sv: Bettets inverkan på hästen

Hästar med felaktigt tillpassad utrustning brukar protestera på något sätt. Det handlade väl inte om ifall det går att rida överhuvudtaget? Utan om visade obehag.

Jag förstår dina åsikter om du aldrig sett bra ridning och inte själv suttit på en helt lösgjord häst. Men jag skulle ändå vara intresserad av hur du resonerar omkring de frågor jag ställde till dig :)

Eftersom att vissa tävlingsryttare spänner nosremmen för hårt så att det inte ska få avdrag för att hästen gapar så måste ju det betyda att hästen inte behöver visar sitt obehag. Hade hästen visat obehag och inte samarbetat mitt ute på dressyr-arenan hade de ju fått högre avdrag än om den hade gapat.
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/forskare-protesterar-mot-hart-spanda-nosgrimmor.htm

Visa mig då. Jag har kollat runt på Youtube den senaste halvtimmen och inte hittat en ända häst som inte tuggar på bettet, gapar och/eller piskar irriterat med svansen.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Helt off-topic, men vad grym du är! Vad häftigt att få det att se så där harmonsikt ut när man saknar hälften av hjälperna. :bow:
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Helt off-topic, men vad grym du är! Vad häftigt att få det att se så där harmonsikt ut när man saknar hälften av hjälperna. :bow:

Tack så mycket! Men jag måste nog vidhålla att det mesta är hästens förtjänst. Hon var fantastisk (fö 19 år gammal på filmen).
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Det fetade kan lika gärna bero på obehag av skänkeln eller något annat som ryttaren sysslar med.

Jag tänker faktiskt lägga upp en film på en häst som inte visar några större klagomål på ryttaren (mig) trots att hon kanske borde gjort det (jag är handikappryttare och inte alls så stadig i sitsen som jag skulle vilja vara, rider med en hand och en skänkel). Ganska dåligt filmat också, men du kan ju se om hästen ser besvärad ut eller ej.

http://s52.photobucket.com/albums/g14/Jilted1/?action=view&current=P1010014.mp4

Sen tycker jag att det är väldigt intressant att du i första inlägget i tråden påpekar att du nyligen börjat intressera dig/fått upp ögonen för det här med bettproblem, ändå beter du dig som om du doktorerat i ämnet och är den som sitter på sanningen. Alla de länkar du lägger upp har figurerat på buke i åratal och är ingen nyhet för någon av oss andra här och det är faktiskt inte omöjligt att rida med bett utan att skada hästen, om du tror det är du både trångsynt och fel ute.

Ja visst, det kan bero på annat också men det kan även bero på bettet.

Jag kan väll inte påstå att det där ser ut som den perfekta ritten som beskrevs i ett tidigare inlägg, då hästen faktiskt tuggar på bettet (fast det var ju inte direkt världens bästa bildkvalité).

"Nyligen" är för över ett halvår sedan... Det är inte så att jag började läsa på för en vecka sedan och bestämde mig för att lägga upp den här tråden.

Jag överdrev när jag skrev att hästen blir skadad varje gång man rider med bett, men jag tror att den känner obehag och att det skadar hästen om man drar för hårt eller faller av och håller kvar tyglarna.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Eftersom att vissa tävlingsryttare spänner nosremmen för hårt så att det inte ska få avdrag för att hästen gapar så måste ju det betyda att hästen inte behöver visar sitt obehag. Hade hästen visat obehag och inte samarbetat mitt ute på dressyr-arenan hade de ju fått högre avdrag än om den hade gapat.
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/forskare-protesterar-mot-hart-spanda-nosgrimmor.htm

Visa mig då. Jag har kollat runt på Youtube den senaste halvtimmen och inte hittat en ända häst som inte tuggar på bettet, gapar och/eller piskar irriterat med svansen.

Tittade du på filmen jag lade upp? Där har (hade hon finns ej längre med oss tyvärr :cry:) du en sådan häst du söker.
Nu är jag väl kanske ingen "elitryttare", fast det är filmat på en elittävling med hela svenska landslaget och diverse utländska ryttare närvarande.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Ja visst, det kan bero på annat också men det kan även bero på bettet.

Jag kan väll inte påstå att det där ser ut som den perfekta ritten som beskrevs i ett tidigare inlägg, då hästen faktiskt tuggar på bettet (fast det var ju inte direkt världens bästa bildkvalité).

"Nyligen" är för över ett halvår sedan... Det är inte så att jag började läsa på för en vecka sedan och bestämde mig för att lägga upp den här tråden.

Jag överdrev när jag skrev att hästen blir skadad varje gång man rider med bett, men jag tror att den känner obehag och att det skadar hästen om man drar för hårt eller faller av och håller kvar tyglarna.

Ett halvår?
Det är ju ingenting om du frågar mig. Kom igen om 25-30 år så kan vi se då.

Nej det är ingen perfekt ritt, jag är rörelsehindrad och kan omöjligt följa hästen på ett ändamålsenligt sätt, dessutom snedbelastar jag den och den hästen tuggade inte på bettet hon sög på det, men du ser väl det du vill se.

Du verkar tro en massa hela tiden, jag föredrar när folk faktiskt vet vad de pratar om och argumenterar för.

Till och med en idiot fattar ju att det är obehagligt om man drar för hårt (sliter) i tyglarna, men du har ju suttit här och argumenterat för bettlöst och hävdar att de som använder bett torterar sina hästar varenda gång de rider, det är skillnad på rida och rida, lär dig det först!
 
Senast ändrad:
Sv: Bettets inverkan på hästen

Eftersom att bettet ligger rakt över nerven som ger hästen känsel i munnen så tror jag det inte krävs särskilt mycket tryck för att hästen ska känna obehag eller smärta.
http://lycklighast.wordpress.com/2012/03/20/bettets-inverkan-pa-hasten-del-6/
Om du trycker på en nerv på din egen kropp så kommer du förstå att det inte krävs särskilt mycket innan det sticker i området och smärtan strålar även oftast ut över andra områden.
Jag tror INTE att det är smärtlöst med ett ryck över nosryggen heller men om du har placerat nosbandet rätt ska det iallafall inte ligga över några känsliga nerver.

Det här är studien jag har utgått ifrån:
http://www.horseconnexion.org/?subp...ns-som-med-traditionellt-traensbett--3655.htm
HC kommentar: Hästens mun är väldigt känslig och ryttare behöver vara väl medvetna om att bett kan orsaka olika typer av problem för hästen. Ridning med bettlöst träns kan vara en tänkbar väg attt förhindra obehag orsakade av att hästen bär ett traditionellt tränsbett. Eftersom det var relativt få hästar i den här studien så behövs fler studier. Det behöver också säkerställas att användning av bettlöst träns inte leder till att nya typer av problem uppstår
Ska man hänvisa till en studie så ska man ta med alla variabler, det konstateras ju här ovan att innan man kan dra en slutsats måste fler studier göras...

Rent spontant tänker jag när jag läser att dom använder ett "traditionellt tränsbett" ...är det tjockt, smalt, tredelat, tvådelat o.s.v. Är det ens anpassat för individens mun? I studien ökade pulsen under tömkörning...eh...ja under tömkörning. Hur hade man fäst tömmarna? Var dom "bakåtverkande" förstår jag mycket väl om hästarnas puls ökade...det vet ju varje ryttare att handen inte får vara just bakåtverkande.

Jag utgår från min egen erfarenhet. Att inte ha tjocka bett, variera bettet och även ha bettlöst emellanåt. Sen vet jag inte hur dina hästar ser ut i munnen men bettet på mina vilar på hästens tunga och ligger inte an mot lanerna direkt...använder man inte snokrem har hästen en fair chans att flytta det dessutom...
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

vilket betlöst skadar inte hästen om man flyger av och hästen tom trampar på tyglarna eller om man håller kvar?
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Eftersom att vissa tävlingsryttare spänner nosremmen för hårt så att det inte ska få avdrag för att hästen gapar så måste ju det betyda att hästen inte behöver visar sitt obehag. Hade hästen visat obehag och inte samarbetat mitt ute på dressyr-arenan hade de ju fått högre avdrag än om den hade gapat.
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/forskare-protesterar-mot-hart-spanda-nosgrimmor.htm

Visa mig då. Jag har kollat runt på Youtube den senaste halvtimmen och inte hittat en ända häst som inte tuggar på bettet, gapar och/eller piskar irriterat med svansen.

Hästar kan visa obehag på andra sätt än att gapa. Hästar som visar obehag inne på dressyrbanan (tävling), får avdrag för detta.

Jag tycker du startade tråden på ett seriöst sätt. Men jag är uppriktigt förvånad att du inte alls ens försöker besvara en endaste fråga jag ställer utan att istället ställa motfrågor.:confused:

Jag tänker inte spendera tid på att kolla upp hur man lägger in filmer här och ännu mer tid på att leta upp lämpliga filmer. Eftersom du söker artiklar, filmer mm så kan du säkert hitta bra ridning själv. Om du ser efter och inte utgår från att ALLA bettridna hästar har ont och lider.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Ett halvår?
Det är ju ingenting om du frågar mig. Kom igen om 25-30 år så kan vi se då.

Nej det är ingen perfekt ritt, jag är rörelsehindrad och kan omöjligt följa hästen på ett ändamålsenligt sätt, dessutom snedbelastar jag den och den hästen tuggade inte på bettet hon sög på det, men du ser väl det du vill se.

Du verkar tro en massa hela tiden, jag föredrar när folk faktiskt vet vad de pratar om och argumenterar för.

Till och med en idiot fattar ju att det är obehagligt om man drar för hårt (sliter) i tyglarna, men du har ju suttit här och argumenterat för bettlöst och hävdar att de som använder bett torterar sina hästar varenda gång de rider, det är skillnad på rida och rida, lär dig det först!

Jag har aldrig påstått att jag är expert i ämnet, men det här är mina åsikter och teorier och jag står för dem.

Jag tycker att du är jätteduktigt som trots ett rörelsehinder rider hästen så pass bra.
Tyvärr, så var bildkvalitén inte den bästa så det är svårt att se vad hästen egentligen gör med bettet, men eftersom att hästen i frågan har en snokrem på sig så kan den väll knappast göra så mycket mer än att suga på bettet.

Det är svårt att veta något exakt då det knappast går att fråga hästen om den känner obehag av bettet. Vissa hästar visar tydligt när det inte tycker om något, andra inte.

Jag har inte sagt att ryttare som rider med bett torterar sina hästar. Jag har redan skrivit att jag överdrev när jag påstod att de blir skadade varje gång man rider dem med bett, men att jag fortfarande tror att de känner obehag av det. Det jag är mest "orolig" för med bett är vad som händer om ryttaren faller av och glömmer bort att släppa tyglarna.
Många ryttare vet inte hur man riden en häst i form med en mjuk hand utan löser problem med skarpare bett, hjälptyglar, hårt spända nosgrimmor och snokremmar o.s.v. Jag kan nästan slå vad om att alla rutinerade ryttare någon gång i sitt liv sett en ryttare som sågat ner sin häst i from eller ridit sin häst med ett onödigt skarpt bett och sedan påstått att den inte fungerar med något annat.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Det jag är mest "orolig" för med bett är vad som händer om ryttaren faller av och glömmer bort att släppa tyglarna.

Tja jag håller hällere kvar i tyglarna när jag flyger av än att riskera att hästen sedan trampar på tyglarna

Många ryttare vet inte hur man riden en häst i form med en mjuk hand utan löser problem med skarpare bett, hjälptyglar, hårt spända nosgrimmor och snokremmar o.s.v. Jag kan nästan slå vad om att alla rutinerade ryttare någon gång i sitt liv sett en ryttare som sågat ner sin häst i from eller ridit sin häst med ett onödigt skarpt bett och sedan påstått att den inte fungerar med något annat.

Vid dålig ridning hjälper inte bettlöst då det oxå ger skador på hästen vid dålig ridning,
finns bara en lösning och det att lära sig riktigt från början.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 511
Senast: caballus
·
Träning Min snart 5 åring rids på sidepull. Han är mycket känslig så det fungerar alldeles utmärkt. Nu är det bara det att ibland kan det vara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 551
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 876
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp