Bukefalos 28 år!

BETTFEL hos valp

Cera

Trådstartare
Jag fick precis reda på att valpen jag tingat (en DSG på 6 veckor) har bettfel. I dagsläget har hon överbett samt saknar de nedre hörntänderna. Jag har tänkt ha henne till sällskap, kanske lite agility, spår och sök, men inte utställning eller avel, så tänderna behöver inte vara perfekta för den skull. Däremot vill jag inte köpa en hund som kommer att lida p.g.a. bettfelen och kanske t.o.m. måste avlivas senare.

Hur vanligt är det att bettfel hos valpar växer bort alternativt förvärras när de permanenta tänderna kommer? Kan en hund med bettfel leva ett normalt hundliv eller har ni varit med om att hundar med bettfel har fått så stora plågor att man tvingats avliva dem? Gärna egna erfarenheter!

Uppfödaren ska ta valpen till veterinär nästa vecka, då får jag antagligen veta mer men jag vill gärna höra era åsikter om detta.
 
Sv: BETTFEL hos valp

Huruvida bettfelet kommer påverkan hundens liv beror på graden av bettfel men jag känner inte någon hund vars överbett har påverkat livskvalitén eller livslängden negativt.
 
Sv: BETTFEL hos valp

Den exakta graden av bettfel får jag antagligen veta nästa vecka när valpen har varit till vet.

Det finns väl en chans att bettfelen växer bort också med tanke på att det är ganska lång tid tills de permanenta tänderna kommer?

Vet någon hur vanligt det är att de nedre hörntänderna saknas på en 6-veckors valp? Uppfödaren har fött upp över 50 valpar men det här var första valpen som inte fått hörntänder ännu.
 
Sv: BETTFEL hos valp

Det KAN växa bort, men långt ifrån säkert att det verkligen försvinner.

Att hunden skulle lida av bettfelet och dessutom så illa att du skulle behöva avliva den, det är HÖGST otroligt! Skulle i princip krävas att hunden nära på saknade underkäke/tänder och därför inte kan tugga maten. Alltså är risken väldigt liten, att hörntänderna i underkäken saknas gör inte heller mycket för hunden, dessa tänder används ju främst för att hålla fast ett byte - något tamhundar i regel inte sysslar med.

Vad du bör tänka på är att en hund med dessa bettfel gör att det kan bli svårt att meritera hunden. Vissa championat kväver väl fortfarande minst en 2.a i kvalitet efter 15 månaders ålder, något som en hund med bettfel får svårt att uppnå.
 
Sv: BETTFEL hos valp

Jo, för min del spelar det inte så stor roll om hunden blir meriterad eller inte. Det jag bekymrar mig mest för är just hundens hälsa, men det verkar alltså som om det inte är så vanligt att bettfelen leder till smärta och problem hos hunden - givetvis med reservation för hur allvarliga felen är.
 
Sv: BETTFEL hos valp

Snor min egen knapp :D

Jag funderar också på ifall de nedre hörntänderna växer snett när/om de kommer, och orsakar gomskador. Jag har läst att slipning görs hos veterinär men vad och hur ofta innebär detta i praktiken. Kostnader? Eftersom valpen antagligen kommer att konstateras ha bettfel hos veterinären redan innan jag köper henne kommer jag inte att få ut försäkring på vet.kostnader för tandvård.
 
Sv: BETTFEL hos valp

Tyvärr så ger en valpbesiktning inte alltid full koll på tandstatusen. Vet en hund i denna ras som inte fick anmärkning då den saknade tänder. Var i så fall själv med på besiktningen och fråga veterinären.
 
Sv: BETTFEL hos valp

Ja, jag har tänkt dubbelkolla med en annan veterinär för att vara på den säkra sidan, och så är jag ju medveten om att det faktiskt fattas tänder så om det inte blir en anmärkning om det vet jag att allt inte står rätt till.
 
Sv: BETTFEL hos valp

Tänkte passa på att kasta in ännu en fråga.

Vet någon var gränsen går för ett lindrigt överbett för små raser och när man talar om allvarliga överbett?
Jag läste att ett överbett på 1 cm räknas som allvarligt överbett för stora hundar, men gränsen måste väl vara lägre för en så liten hund som den dansk/svenska gårdshunden, eller?

Vill gärna vara lite förberedd när jag får besked angående min valp men hittar ingenting om detta när jag googlar.
 
Sv: BETTFEL hos valp

Snor min egen knapp :D

Jag funderar också på ifall de nedre hörntänderna växer snett när/om de kommer, och orsakar gomskador. Jag har läst att slipning görs hos veterinär men vad och hur ofta innebär detta i praktiken. Kostnader? Eftersom valpen antagligen kommer att konstateras ha bettfel hos veterinären redan innan jag köper henne kommer jag inte att få ut försäkring på vet.kostnader för tandvård.

Även om underkäkens hörntänder går upp i gommen behöver man sällan göra något åt det. Det bildas fördjupningar i gommen med nervfri bindväv. Det gör inte ont, och hunden kan tugga tillräckligt normalt ändå.

Det är inte ovanligt att underkäken växer långsammare än överkäken, och då är detta något man kan se redan vid de vassa valptänderna. Ofta växer det till sig, men det är inget man kan garantera.

Vore jag som du, helt utan utställningsintresse och valpen passade i övrigt, skulle jag inte tveka en sekund.
 
Sv: BETTFEL hos valp

Tack för ditt svar, det lugnade mig verkligen!

Jag har ju hälsat på hos uppfödaren några gånger och hunnit fästa mig vid valpen så det var verkligen lite av en chock, speciellt som jag inte är så insatt i bettfel sedan tidigare.
 
Sv: BETTFEL hos valp

Ett mindre bettfel hos en så liten valp brukar inte vara någon katastrof och kan mycket väl växa till sig med åldern och byte till de permanenta tänderna.

Dock bör det vara en prisnedsättning på valpen iom detta bettfel, även om du inte har tänkt ställa ut/avla på den senare i livet..
 
Sv: BETTFEL hos valp

Jo, uppfödaren talade om 1/3 av ursprungspriset, men jag antar att vi tar det efter veterinärbesöket när man har mer kött på benen så att säga.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 029
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Hej alla. Behöver lite råd. För att göra berättelsen kort så har vi precis fått hem en valp på 8v. Vi blev förtjusta i valpen och tinga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 617
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 828
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Som jag nämnt någonstans tidigare så är jag hunvakt nu några dagar åt en minitaxvalp. Den är hur go somhelst och just nu ligger den o...
Svar
3
· Visningar
2 395
Senast: Elementary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp