Bettfråga ang Häst som saknar ena första kindtanden

xDollyx

Trådstartare
Hej!

min ponny har blivit tvungen att plocka ut sin ena första kindtand, och jag undrar om någon annan har en häst med samma utgångsläge, och hur det fungerar med bett för er? Kommer fortsätta rida mycket bettlöst men hade hoppats att hon skulle kunna starta och tävlas längre fram...
 
Min har sin tand kvar, men rotfylld så den är skörare än de andra tänderna. För hans del är det första nedre kindtanden.
Tandläkaren ordinerade oss i första hand bettlöst. I andra hand oledat bett med kindkedja, typ pelham, där man spänner kindkedjan så skänklarna max går 25-30 graden mot läpparna, för att hålla bettet mer still. I tredje hand oledat bett med en bettlyftare som hjälper till att hålla det ifrån tanden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 034
Senast: JennyLz
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp