bettfråga...

C

Chough

provade att rida med ett pelham på pållen igår.
Han funkade ganska bra på det, kände att jag inte behövde dra i honom så mycket. hade två tyglar och använde inte den skarpa så mycket...

Vill bara höra lite om det är någon stor skillnad på jaktkandar (kimblewick) och pelham? Både skarpheten och inverkan...Tänker då på ett jaktkandar med lite tungfrihet.
 
Undrar också hur skarpt ett jaktkandar egentligen är.Jag har haft ett sådant på pållan för hon var superstark att rida ut när jag fick henne.Nu använder jag det inte lika ofta,bara om vi ska rida ut längre bort.
Använder mitt smala tredelade allt mer och mer.
 
Om man sätter tyglen runt hela D-ringen så blir det rätt milt och väldigt liten hävstångseffekt. Om man sätter det i skårorna så blir det lite skarpare. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 205
Senast: iNHALE
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 791
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 015
Senast: Gimlan
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
626
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp