Bettfråga..

J

jojjo_blondin

Har varit hos tandis nu och fixat bettproblemen, så vi tänkte köpa ett tredelat bett nu.
Hos tandläkaren tyckte hon att ett tredelat bridongbett från globus med fasta bettringar skulle passa ponnyn perfekt, man kan inte se på hemsidan att det är godkänt av sv. ridsportförbundet.
Sidan

Så, får man tävla på bett med fasta ringar? eller måste jag köpa ett med lösa ringar?

Mkt tacksam för svar.
 
Jo du får tävla med fasta ringar, :)
om de inte överstiger 8 cm.. tror jag det var... :crazy:
 
Om det skall användas tillsammans med ett kandar ja, viss skillnad ;)
 
den raka delen på fasta ringar/d ringar får inte överstiga 8 cm det är troligen det hon menar inte att bettringen max får vara 8cm i diameter
 
Jag ska använda det endast; inte tillsammans med kandar.

Min häst i trång i munnen och har svårt att få plats med ett tjockare bett. Red på bridong (2delat dock) innan jag fick reda på att hon hade betselsakdor.
 
Du får tävla på ett tredelat eggbett = fasta ringar (jag har aldrig sett en bridong med D-ringar!!) det finns dessutom bridonger med både små och lite större ringar så köp det med större ringar då för som jag förstod det var det inuti munnen din häst hade problem =)

Det finns ju också väldigt smala tränsbett i handeln idag så du kan säkert hitta ett bridongsmalt tränsbett med fasta ringar som är tredelat det har jag själv ett till min häst!!
 
Om du inte litar på vad folk som är domarutbildade säger, borde ngn radera dina inlägg! Det är olustigt när det sprids desinformation som kan orsaka diskvalificering!
TR sägre inte att ett tredelat med fasta ringar är gdk, därmed är det inte det!!! Så ska TR tydas, inte som man själv vill!

Jag vet att en ryttare i LA:3 i Eskilstuna för några helger sedan blev disk. för att hon ridit på ett sådant.
 
Okej, men då köper jag ett tredelat bridong med lösa ringar :) eftersom jag är säker att jag får rida på det.
 
du får väl kontakta en moderator då så ordnar de nog det!!
En god vän till mig är dressyrdomare hon har aldrig komenterat mitt bett (men hon kanske inte bryr sig hon får ju aldrig döma mig då jag tränar för henne också).
Har förresten svårt att tro att du om du vore så väldigt domarutbildad skulle finna nåt nöje i att sitta och tjafsa och skicka tykna inlägg på en sån här tjatt!! Du hade säkert haft viktigare saker att göra =)
 
Då bör din domarvän ta kontakt med Lars Andersson och få detta bekräftat, samt lära sig tyda TR.

Det är inte så många tävlingar på en onsdag mitt på dagen och det går inte att leva på att döma dressyr, lååångt ifrån. Jag är LA-domaraspirant och hoppas bli färdig inom en snar framtid.

Jag tycker inte att mitt inlägg var tyket, utan jag står fast vid att inlägg som ditt är inte bra. Det kan bidra till att ngn lyssnar och blir diskad.
 
Jag har inget emot att du rättar mig, gärna det om jag har fel, men man kan ialla fall vara hövlig!! Vad det gäller min domarvän ska du INTE kasta skit på henne. Jag skrev just att hon inte KOMMENTERAT vilket bett jag rider på, INTE att hon sagt att det är OK att tävla på!! Hon har inte kommenterat det över huvudtaget, eller för att vara tydligare hon har varken sagt ja eller nej i frågan för jag har inte frågat. Jag har bara tagit för givet att eftersom hon inget sagt är det OK att rida (och tävla) på det. Men för eget intresse ska jag FRÅGA uttryckligen när vi ses. OCH till alla er som läst mitt tidigare inlägg bry er inte om vad jag har skrivit där eftersom det anses vara felaktigt =)
 
TR visar inte bilder på varenda variant av bett som finns som man kan rida på för då hade det tagit upp säkert 5 sidor bara med godkända bett och eftersom tredelat är godkänt och bett med fasta ringar är godkänt kan man ju tycka att 3-delat med fasta ringar oxå skall vara godkänt eller hur?
Förövrigt har Lars Andersson ingen aning hurvida bettet är godkänt eller ej och har tolkat TR ungefär som jag fast han vill inte gå i god för det.

Tveksamt med andra ord!
 
TR visar inte bilder på varenda variant av bett som finns som man kan rida på för då hade det tagit upp säkert 5 sidor bara med godkända bett och eftersom tredelat är godkänt och bett med fasta ringar är godkänt kan man ju tycka att 3-delat med fasta ringar oxå skall vara godkänt eller hur?
Förövrigt har Lars Andersson ingen aning hurvida bettet är godkänt eller ej och har tolkat TR ungefär som jag fast han vill inte gå i god för det.

Tveksamt med andra ord!

Har för mig att det står att varianter på avbildade bett är tillåtna. Det är alltså en tolkningsfråga, som så mycket annat i TR.

mvh Jessica
 

Jag vet att en ryttare i LA:3 i Eskilstuna för några helger sedan blev disk. för att hon ridit på ett sådant.


Låter märkligt, har aldrig varit med om att det varit bettkontroller på vanliga tävlingar, så domaren studsade ur bilen och bad om att få titta hästen i munnen :confused:

Själv har jag ridit ST George med vävribbtyglar inför 3 väldigt duktiga domare som anlitas väldigt mkt på stora nationella tävlingar och dom sa inte ett pip!! Och tyglar är ju väldigt uppenbara om man jämför med ett bett.
 
Att hon blev utesluten är ett faktum.

Det finns vikigpettrar (det vet vi ju härifrån) som gärna springer till domaren och lägger in en protest om detta om det kan ge dem vinning. Så var det i detta fallet.

Jag har heller aldig varit med om en bettkontroll, men speciellt på ponnytävlingar på låg nivå är det mkt vanligt med den här sortens protester.
 
TR visar bilder på de bettyper som är godkända för tävling i dressyr, vilket saknar du bild på?

Just det faktum att det finns bild på ett tvåledat med rörliga ringar och ett med fasta, men bara en bild på ett treledat med rörliga ringar gör väl snarare att det inte går att tyda på så himla många sätt.

Vad Lars anbelangar så var synnerligen säker när jag talade med honom och min tränare senast.
 
Det står väl också att variationer på de avbildade betten är tillåtna.

mvh Jessica
 
Nope, det står "smärre avvikelser". Det kan med andra ord knappt bli tal om några varationer alls (min tolkning).
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 908
Senast: Snurrfian
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 023
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Jag har tänkt köpa better fager Julia sötmalm kopparrulle baby fulmer till min ponny. Just nu har han haft bett med fasta ringar i...
Svar
2
· Visningar
2 047
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 158
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Maskat sjukintyg?
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp