Bettfrågor!

minponny

Trådstartare
Nu är man återigen fast i den ändlösa bett-djungeln och som vanligt har jag ingen aning om vad jag ska köpa för något. Ska försöka hitta nya bett till båda mina pållar så att det blir lite variation samt. ökad trivsel i deras munnar. ;)
Menmen, jag är inte särskilt kunnig inom det här med bett, så därför frågar jag er. Båda mina hästar är mycket pigga men inte särskilt svårridna. Den ena har en tendens att bita sig fast i bettet och bli helt stum för både skänkel och vikt när hon vill gå åt ett håll som inte jag vill. Hon rids just nu på vanligt tredelat. Den andra har en tendens att dra iväg när det blir för "jobbigt" i dressyren och kan även bli hård i munnen. Han rids på tredelat eller eggbett. Vi försöker att jobba med det här, men kanske kan ett bett hjälpa oss "på traven" :p.
Här är en "lista" med olika bett som jag funderar lite på och ni ska berätta om dem, helt enkelt! :D Berätta om de bett ni känner till och räkna upp fördelar, nackdelar och vad bettet helt enkelt "gör" med hästen, hur skarpt det är och vad ni själva har för erfarenheter av det. Jag vet ju lite om dem, men vill ändå ha lite mer info innan jag bestämmer mig för att köpa något och testa det.

1.Brandonbett
2. Rakt tränsbett
3. Waterford (Kulbett)
4. Jaktkandar (Kimblewick )
5. Pessoabett (min kompis sa att man kan ha en kindkedja och delta för att minska hävstångseffekten, vad tror ni om det? )
6. D-bett
7. Nova bett


Tack så jättemycket på förhand!
Jag tycker att det är fel att sätta skarpare bett på hästen såfort den inte gör som man vill. Men samtidigt tror jag att alla bett är bra sålänge man har en bra hand och att hästen trivs med dem. Kanske kan ett nytt bett göra underverk! Och om t.ex. ett pessoa skulle vara helt perfekt så är det kanske bättre att rida på ett sådant och kunna använda små tygeltag, än att behöva rida på ett tredelat och sitta och "nöta". Jag kanske är helt ute och cyklar, men så är min uppfattning.
 
Sv: Bettfrågor!

Har inget att komma med, men det står bra i Katrin Wallbergs bok Skola din häst, tror jag den heter...
 
Sv: Bettfrågor!

Söker sig hästen uppåt eller nedåt? (Med nedåt menar jag att den vill hänga sig i handen/ta för mycket stöd i handen). Rider du med stöd i handen eller utan? Kan du rida (reglera tempo/gångart, få böjning, styra) mestadels med sitsen eller behöver du handen till det? Är hästarna lätta eller svåra att böja och ställa?
Med handen på hjärtat - hur är du själv i handen? Har du såpass oberoende säte och avspända leder att handen upplevs mjuk eller är det gränsfall/inte så i nuläget?
Sen kan man utifrån det ringa in en del modeller som skulle kunna passa och sen prova sig fram till vad hästen verkar trivas med och som funkar bra i praktiken.

Håller med om att det känns onödigt att köra på med ett och samma bett "bara för att" om det inte känns bra. Men som med allt så finns det en andra risk också och det är att man letar bett för symptom som egentligen beror på något helt annat och på så vis tar en genväg som blir en senväg. Vissa bett skulle jag inte prova öht. pga att konstruktionen i sig inte är gjord för en hästmun och pessoabett är ett sånt exempel, sen föredrar hästar trycket på olika sätt, många gillar de oledade med (för hästen) lagom tungfrihet eftersom det har lite tyngd (om det är solitt, inte ihåligt), ligger stadigt i munnen och inte ger samma punkttryck i gommen som t ex tvådelat och inte ger lika mycket tryck på tungan som t ex tredelat. Men så blir det svårare för ryttaren att ställa ;)
 
Sv: Bettfrågor!

enda sättet att hitta bett som fukar är att prova prova prova flera gånger. annars:

1.Brandonbett -har jag aldrig hört talas om :P
2. Rakt tränsbett - vanligt, men lite annorlunda att rida på (cykelstyreeffekt)
3. Waterford (Kulbett) - skarpt med många brytpunkter många blir nypta av det
4. Jaktkandar (Kimblewick ) - rätt utpassat är det ett bra bett
5. Pessoabett (min kompis sa att man kan ha en kindkedja och delta för att minska hävstångseffekten, vad tror ni om det? ) GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!! need i say more?
6. D-bett - som ett träns bett med liiiiiite "drageffekt"
7. Nova bett - som ett rakt gummibett fast lite tunnare och annorlunda utformat

nu skrev jag bara vad JAG tycker, behöver inga elaka påhopp ;P
 
Sv: Bettfrågor!

1.Brandonbett -har jag aldrig hört talas om :P
2. Rakt tränsbett - vanligt, men lite annorlunda att rida på (cykelstyreeffekt)
Men rekommenderat av hästtandläkare och många hästar trivs bra med det (rätt tillpassat)
3. Waterford (Kulbett) - skarpt med många brytpunkter många blir nypta av det
4. Jaktkandar (Kimblewick ) - rätt utpassat är det ett bra bett Bra om man behöver hävstångseffekten. Har du en häst som söker sig nedåt/gärna hänger sig i handen/blir lång då kan det ge ganska kass inverkan medans det kan vara en fördel på häst som redan söker sig uppåt/framåt. Beroende på huvudets position får bettet lite olika inverkan. (Och beroende på handens inverkan givetvis ;) )
5. Pessoabett (min kompis sa att man kan ha en kindkedja och delta för att minska hävstångseffekten, vad tror ni om det? ) GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!! need i say more?
6. D-bett - som ett träns bett med liiiiiite "drageffekt" Vissa hästar gillar det bättre också än löpande ringar om de gillar stabiliteten i bettet.
7. Nova bett - som ett rakt gummibett fast lite tunnare och annorlunda utformat Bara en grej jag själv tänkt på när jag funderat på gummibett - de ger mer friktion i munnen (tänker jag iaf rent logiskt) och det är ju hyfsat lätt att de med tiden tuggar upp kanter i bettet som kan skava.

nu skrev jag bara vad JAG tycker, behöver inga elaka påhopp ;P
Inte menat som påhopp utan lite kompletterande kommentarer :)
 
Sv: Bettfrågor!

1.Brandonbett -har jag aldrig hört talas om :P
2. Rakt tränsbett - vanligt, men lite annorlunda att rida på (cykelstyreeffekt)
Men rekommenderat av hästtandläkare och många hästar trivs bra med det (rätt tillpassat)
3. Waterford (Kulbett) - skarpt med många brytpunkter många blir nypta av det
4. Jaktkandar (Kimblewick ) - rätt utpassat är det ett bra bett Bra om man behöver hävstångseffekten. Har du en häst som söker sig nedåt/gärna hänger sig i handen/blir lång då kan det ge ganska kass inverkan medans det kan vara en fördel på häst som redan söker sig uppåt/framåt. Beroende på huvudets position får bettet lite olika inverkan. (Och beroende på handens inverkan givetvis ;) )
5. Pessoabett (min kompis sa att man kan ha en kindkedja och delta för att minska hävstångseffekten, vad tror ni om det? ) GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!! need i say more?
6. D-bett - som ett träns bett med liiiiiite "drageffekt" Vissa hästar gillar det bättre också än löpande ringar om de gillar stabiliteten i bettet.
7. Nova bett - som ett rakt gummibett fast lite tunnare och annorlunda utformat Bara en grej jag själv tänkt på när jag funderat på gummibett - de ger mer friktion i munnen (tänker jag iaf rent logiskt) och det är ju hyfsat lätt att de med tiden tuggar upp kanter i bettet som kan skava.

nu skrev jag bara vad JAG tycker, behöver inga elaka påhopp ;P
Inte menat som påhopp utan lite kompletterande kommentarer :)


hehe det tog jag inte sm påhopp ;P bara att det är så många andra som ofta attackerar en för de åsikter eller saker man skriver så jag garderade mig xD
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 082
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp