Betthjälp!

Nomina

Trådstartare
Jag ska införskaffa ett nytt bett till min häst, som variation till det tredelade eggbettet som vi rider på idag.

Det kommer användas tillsammans med en remontnosgrimma om det nu gör någon skillnad.

Han är inte alls speciellt tjafsig i munnen vad jag märkt, har provat två olika bett på honom på hemmaplan (har bara haft honom i 3 månader) - det jag rider med idag och ett rakt tränsbett med koppar i mundelen, vilket han var tillfreds med, men jag upplevde att de ledande tygeltagen inte gick igenom riktigt och det blev lite "cykelstyre", därav vill jag ha något annat.

Han är väldigt mjuk och känslig, bär sig själv (blir inte hängande i handen) och är väldigt trevlig i munnen så sett. Enda anledningen att jag vill prova något annat är alltså att jag vill ha något att variera med.

* Jag vill inte ha något tvådelat (om det inte är lock-up).
* Rörliga eller fasta ringar spelar ingen roll.
* Material är också oviktigt, men ringarna skall vara silvriga till färgen.
* Hävstångseffekt är totalt onödigt på den nivån där vi befinner oss idag.

Jag har övervägt ett D-ringsbett, vad jag förstått så är där lite hävstångseffekt, men jag är ändå nyfiken på hur det inverkar i hästens mun. Så det får ni gärna svara på ni som kan :) och ev. om det kunde vara något för oss.

Förövrigt har jag övervägt:
- Novabett, vet dock inte ifall det är något då han är ganska "pillig" och säkert skulle kunna göra revor i det. Dessutom kanske det skulle bli samma cykelstyre-effekt som jag vill komma undan?

- Tredelat med lösa ringar och ev. droppe eller något annat som gör att mundelen ändå blir annorlunda. Dock funderar jag på om det verkligen gör någon skillnad för munnen när man ändrar såpass lite?

Så, bombadera mig med tips på vad jag kan prova! Tyvärr har jag ingen jag kan låna bett av och prova så jag blir tvungen att köpa och prova.
 
Sv: Betthjälp!

Äppelbett kanske? Finns bla tredelade :) finns tredelade med lösa ringar, bettet i sötmalm och mittdelen i koppar. Sen kanske ett tvådelat lock up? Hm... Bett med parerstänger? Vissa hästar gillar det.
Min avskyr både parerstänger och D-bett, men det är ju en smaksak. Min ogillade också novabettet, tror hon upplevde det som för tjockt, men å andra sidan så är det massa hästar som älskar det.
Det är de "enkla" träns ett som jag kan komma på som uppfyller dina krav. :)
 
Sv: Betthjälp!

sprenger anatomiska som sagt ;)

äppel bett och annat gnag-skit går fetbort för min del. varför vill man ha en häst som gnager på sina bett liksom? dessutom tycker jag passformen är ur-usel.

d-ringar har ingen hävstångs effekt. de blir bara mera stumma, tygeltags mässigt då tygeln inte löper på samma sätt som en rund bettring.

Novabetten är ju inte ett dugg tjocka. Dock är de skramliga då de inte väger ngt, om man har en häst som föredrar mer tungtryck. Min funkar bra på novat för vissa typer av arbete men det är inget bett jag skulle rekommendera rakt av utifrån det du efterlyser.
 
Sv: Betthjälp!

Jag ska utforska om jag på något vis kan få tag i ett sprenger att prova som sagt. :D Tänkte kika på lite andra alternativ också bara.

Tack för alla tips :D
 
Sv: Betthjälp!

sprenger anatomiska som sagt ;)

äppel bett och annat gnag-skit går fetbort för min del. varför vill man ha en häst som gnager på sina bett liksom? dessutom tycker jag passformen är ur-usel.
Gnager? Ingen av mina har gnagt på sina äppelbett. Brukar alltid ha minst ett till mina hästar. Äppelbett finns i flera fabrikat och modeller så passformen beror nog isf på det.



Novabetten är ju inte ett dugg tjocka. Dock är de skramliga då de inte väger ngt, om man har en häst som föredrar mer tungtryck. Min funkar bra på novat för vissa typer av arbete men det är inget bett jag skulle rekommendera rakt av utifrån det du efterlyser.

Jo, det är tjocka i relation till vad min ponny vill ha och kollar man måtten så är de tjocka, det spelar iofs ingen roll. Det som spelar roll är om hästen trivs!


Din ton känns inte så trevlig men har i af berättat om mina erfarenheter. Se svar ovan.
 
Sv: Betthjälp!

Äppelbetten är jag mest skeptisk till (liksom alla gummi/syntet-bett) för att friktionen blir större, har dock ingen erfarenhet så kan egentligen inte uttala mig. Dock skulle jag gärna vilja ha ett bett i metall. :)

Ang. parerstänger så har jag funderat på det, och ska ev. prova. Det med sötmalm och mitteldel i koppar har jag också funderat på, det är ju bara frågan om det gör någon skillnad mot det han går med nu? Det är ju annorlunda men det är så himla liten skillnad.

2-delat med lock-up har jag också funderat på, men jag vet inte.... Gud vad svårt det ska vara :rofl:

Ös på med tips och reflektioner ang. andras tips så att jag kanske kan komma överens med min hjärna så småningom :) Tränaren kommer hit idag också så ska diskutera saken med henne.
 
Sv: Betthjälp!

Varför inte ett vanligt tvådelat? Ett låst tvådelat riskerar ju att få samma effekt som ett oledat, beroende på hur hästen väljer att tolka det.

D-ringsbett fungerar som bettskivor eller full-cheek, det som gör skillnad på inverkan är hur mundelen ser ut. Och väljer du ett med tredelad mittdel har du ju ingen variation mot nuvarande bett.

Har du provat ett vanligt traditionellet tvådelat med lösa ringar, i rätt storlek? Det är ju annars det billigaste och enklaste att testa. Onödigt att köpa t.ex. Sprengerbett, stångbett och annat som kostar betydligt mer om det nu visar sig funka med ett vanligt. :)

Annars kanske Sprengers anatomiska tvådelade, jaktkandar eller något annat med en liten avvikelse kan fungera.
 
Sv: Betthjälp!

Jag har ett vanligt tvådelat med lösa ringar hemma som jag ska prova innan jag köper något annat, dock är jag onödigt rädd för att det ska gå upp i gommen på honom även om det är rätt storlek. Vill helst slippa gå och noja och därav ha någonting annat istället :p

Förresten så behöver ju inte mundelen vara precis likadan bara för att den är delad lika många gånger, ex. sprengers anatomiska som tidigare nämnts är ju både tyngre och annorlunda format än bettet han har idag.

Ang. att lock-upen kan få samma effekt som ett rakt så är det ju såklart möjligt, asch jag vet inte. Hade vart lättare om han var tjafsig och kräsen när det gällde bett, då hade det varit lättare att avgöra vad som behövde ändras för att det skulle bli bra :rofl: (nej, jag hade inte sagt så om han var det :p)
 
Sv: Betthjälp!

Min pålla har en hel radda två- och tredelade men går liiite olika på allihopa. Ibland kan jag fatta varför men som med hennes tredelade muffbett i mässig och det i rostfritt kan jag bara se att materialet skiljer men hon avskyr det i rostfritt - men andra bett i rostfritt, typ hennes vanliga tredelade, det gillar hon. Min slutsats av det (VÄLDIGT vetenskapligt :p) är att hästarna kanske känner större skillnad/andra skillnader än vad vi tänker på.
Men ett bett i sötmalm kanske du skulle testa? Min diggar sötmalm :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 768
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
892
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 924
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag ska köpa ett till bett. Mest för att jag har två träns och inte orkar flytta runt bettet. Jag har länge varit sugen på att testa...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp