Bukefalos 28 år!

Bettkunniga se hit!

Tussinussen

Trådstartare
Jag går o funderar ang min lilla arabtant och om jag ska byta bett åt henne. Grejen är att hon brukar vara "svåruppvärmd" när man ska rida ett dressyrpass, vill inte ta kontakten och vill inte slappna av i käken. Jag har alla möjliga knep, rider små volter, rider öppnor/slutor, massor med övergångar, allt för att jag ska få henne att börja jobba o ta kontakten. Jag brukar försöka rida med mjuka händer, men har även ridit för "dra ihop o banka på" tränare och jo, visst kan jag ta i och dra ihop henne, men det är ingen glad häst.

Hon är såhär med andra också, så jag tror inte att det är pga något särskilt som jag gör.

Ögonblicket då hon ger efter, suger tag i bettet och börjar jobba tillsammans med mig är underbart och hon är hur trevlig som helst att rida efter det - mjuk som smör och tar emot mina signaler via telepati :love: men jag börjar tröttna lite på att 20 minuter av varje pass ska gå åt till att hon öht ska acceptera kontakten, och att vi ska gå och vara småsura på varandra.

Jag har alltid trott att det var fråga om uppvärmning och brukar skämta om att hon måste få "sura klart" innan hon börjar jobba, men jag börjar fundera över om det kanske rentav är fråga om att hon inte vill ta stöd för att hon inte gillar känslan i munnen? Hon rids (har alltid ridits) i ett vanligt tredelat tränsbett, har testat 2-delat vanligt, det blev ingen skillnad, och även 2-delat hanging cheek snaffle, den blev hon bara sur över.

Har ni några tips på något som jag kan testa? Vill inte bara ge mig ut i bettdjungeln och rycka åt mig det första jag ser...
 
Ett rakt tränsbett kanske?


Finns ju även tredelade med lite olika utformning, många tredelade tycker jag har lite för långa mittdelar för att passa..

Kanske prova en annan tjocklek på bettet?
Nu funkar min häst på alla bett, men liten liten skillnad till att trivas lite extra fick jag på ett ihåligt tvådelat bett, 12mm tjockt=alldeles lagomt.

Det är nog bara att prova på! :)

Kanske har vänner eller bekanta som kan tänka sej låna ut på prov en period?
 
Senast ändrad:
@Tussinussen Jag skulle prova Sprenger Dynamic RS. Min förra häst var en sådan som lätt kröp bakom men han blev mycket bättre på Sprengerbetten. Dom är ju hiskeligt dyra men man brukar å andra sidan kunna hyra dom först för att kunna prova sig fram vilket bett som är bäst.
 
Det enda sättet är tyvärr att prova sig fram. Låna ihop ett gäng bett och prova dig sedan fram.
Titta i munnen på hästen, har den hög eller låg gom? Hur mycket plats finns det för bettet? Hur hög gom hästen har spelar in på om hästen vill ha ett rakt, tre eller två delat bett. På en häst med låg gom kan ett tvådelat bett slå i och på en häst med hög gom så kan den trivas bättre med ett delat bett. Hur mycket plats det finns avgör tjockleken på bettet. Det kan också spela stor roll om man har lösa eller fasta ringar.

Sen när du provar ut betten så ha bettet löst, stoppa in bettet i munnen och håll i båda bettringarna. För sedan bettet sakta upp och ner i munnen på hästen. Var noga med att hålla bettet rakt. Där hästen suger fast bettet sätter du sedan fast det. Det är en enorm skillnad på att ha bettet där hästen vill ha det eller där man tror att det ska vara. Om hästen aldrig suger tag i bettet så är det inte heller ett bett som hästen bör ha i munnen då den bevisligen inte tycker om det.

Sedan är det dags att provrida bettet och se hur det fungerar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 138
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
863
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 864
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp