Bettlösa alternativ på tävling (Utbruten från Förslag om TR-ändringar)

För övrigt måste jag småle lite över bettryttarnas bekymmer över hur det går med dom bettlösa klasserna, undrar vilka som har problem egentligen...

Sen kan man ju knappast påstå att bettlöst blivit tillåtet när inte alla (eller i alla fall flera) av dom olika bettlösvarianterna är tillåtna och sen bara i särskilda klasser, inte i ordinarie???

Om man tävlar är man väl en tävlingsmänniska? Då vill man väl tävla i dom "riktiga" klasserna? Har man då dessutom redan tävlat med bett innan då det inte funnits något annat val, så inte "byter man ner sig" till nästan obefintliga klasser för bettlösa ryttare bara för att få tävla med bettlöst...skulle inte jag göra....men nu är inte mitt bettlösa ens tillåtet (am. hackamore (bosal))...så jag har fortfarande inget val....

Nej kom igen när det VERKLIGEN blivit tillåtet med bettlös dressyrtävling på lika villkor....med alla dom olika varianter av bettlöst som faktiskt finns och används också blir tillåtna....sen kan man ha samma regler som i övrigt, skarpa verktyg med hävstång är inte tillåtet i lätta klasser tex ....för det är väl ingen som funderar över det faktumet, att trots att det finns skarpa bett med hävstångseffekt, så är ändå vanliga tränsbett tillåtna??

Förstår inte vad tävlingsdressyrvärlden är rädd för ska hända om bettlöst blir tillåtet i ordinarie klasser....katastrof tydligen...

Hur ska accepterande av bettet bedömas om inte alla i klassen har bett?
 
Men det är ju väldigt relevant med tanke på skillnaden i kommunikationen om du INTE får använda det verktyg du utbildat hästen med...eller skulle du utan problem kunna tävla din häst med en läderbit i munnen istället för det metalliska ni är skolade med? eller med ett bettlöst huvudlag du aldrig använt tidigare?

Begränsningarna i dom bettlösa klasserna är kanske för stora helt enkelt...
Fast det finns bra mycket begränsningar för oss vanliga bettryttare också. Det var väl inte förvånande att TR enbart skulle omfatta snälla bettlösa alternativ utan hävstång? Om vi inte får rida med hävstång (innan MsvB) på bett-varför skulle de bettlösa i lätt klass få lov att ha skarpa snören och hävstång?

Och ja, jag skulle kunna rida min häst på läderbett, det var faktiskt rätt vanligt på 90-talet just för att de var så snälla och milda. Lite som föregångaren till ett novabett i mjukhet.

Så nej, jag köper inte att begränsningarna är för stora. Jag hade iofs inte heller haft nåt problem med om bettlöst varit tillåtet i alla klasser på alla nivåer. Men tycker det är ett jla trams rent ut sagt när bettlösa ligan skriker om att de inte tävlar för att de inte får tävla bland alla andra-jag tror inte på det för en sekund. Det är som @fio säger bara en anledning att gnälla.
 
Nej kom igen när det VERKLIGEN blivit tillåtet med bettlös dressyrtävling på lika villkor....med alla dom olika varianter av bettlöst som faktiskt finns och används också blir tillåtna....sen kan man ha samma regler som i övrigt, skarpa verktyg med hävstång är inte tillåtet i lätta klasser tex ….

Varför ska alla olika varianter med bettlöst godkännas när inte alla varianter av bett är det i bettklasser?
 
För övrigt måste jag småle lite över bettryttarnas bekymmer över hur det går med dom bettlösa klasserna, undrar vilka som har problem egentligen...

Sen kan man ju knappast på

Förstår inte vad tävlingsdressyrvärlden är rädd för ska hända om bettlöst blir tillåtet i ordinarie klasser....katastrof tydligen...

Jag tror inte någon är rädd.:D Däremot kanske de vill ha lite samma bedömning samlat, rids med bett så bedöms det ihop med andra som rider med bett ex, lite samma som man rider olika klasser o bedömningen är olika.
 
För övrigt måste jag småle lite över bettryttarnas bekymmer över hur det går med dom bettlösa klasserna, undrar vilka som har problem egentligen...

Det är inget bekymmer, kan nog tala för alla bettryttare där, kanske om inte annat för arrangörerna som fixar med propp o öppnarklasser men får inga eller en eller två starter. Nära nog hitills aldrig en riktig klass. men det kanske vänder.

Men man måste ju få undra hur så mkt väsen blir nära ingenting. Dt lät som de skulle hänga på låset typ när anmälningarna öppnade och jo jag känner flera men ingen har tävlat fast de jublade över TR-ändringen och sa de skulle ut och jag har sett en men den red med bett också och då känner jag...vad är vitsen liksom...???

Ja håller det här i sig så kommer många skratta på förbundet.
 
Fast det finns bra mycket begränsningar för oss vanliga bettryttare också. Det var väl inte förvånande att TR enbart skulle omfatta snälla bettlösa alternativ utan hävstång? Om vi inte får rida med hävstång (innan MsvB) på bett-varför skulle de bettlösa i lätt klass få lov att ha skarpa snören och hävstång?

Och ja, jag skulle kunna rida min häst på läderbett, det var faktiskt rätt vanligt på 90-talet just för att de var så snälla och milda. Lite som föregångaren till ett novabett i mjukhet.

Så nej, jag köper inte att begränsningarna är för stora. Jag hade iofs inte heller haft nåt problem med om bettlöst varit tillåtet i alla klasser på alla nivåer. Men tycker det är ett jla trams rent ut sagt när bettlösa ligan skriker om att de inte tävlar för att de inte får tävla bland alla andra-jag tror inte på det för en sekund. Det är som @fio säger bara en anledning att gnälla.
Jag ifrågasätter inte alls att bettlösa med hävstång inte är tillåtna, jag ifrågasätter att bara för att det finns bettlösa med hävstång så innebär det att bettlöst i FLERA andra varianter skulle vara uteslutet, det finns MÅNGA bettlösa varianter som inte har hävstång....men bara ETT är tillåtet....ungefär som att bara en enda modell av tränsbett skulle vara tillåtet...

...och jag frågade inte om någon skulle kunna rida med läderbett, det tror jag många kan, utan frågan (eller liknelsen) handlade om att tävla på samma sätt och nivå som i det metalliska du skolat hästen i om du INTE skolat den med läderrem...

För mig är det en VERKLIG och KONKRET begränsning, ja det gör det tom helt omöjligt för mig att tävla med, då mitt bettlösa inte är tillåtet alls....trots att det INTE har någon hävstångseffekt...
 
Jag tycker det är ganska tydligt oavsett vilken nosgrimma som sitter på.

Hur ska accepterande av bettet bedömas om inte alla i klassen har bett?
Vad du tycker är inte lika med vad som faktiskt är möjligt....nosgrimman har ju någon funktion, annars skulle den inte användas, den funktionen är väldigt kopplad till just bett kontakten....sen att alla inte använder sig av den "funktionen" utan spänner nosgrimman väldigt löst...spelar ju ingen roll....för den som vill/behöver dölja spänner den bara lite extra.....och vips så uppstår problemet med att bedöma just bettkontakten....så den bedömningspunkten har ju ingen som helst betydelse och kan lika gärna tas bort......
 
spelar ju ingen roll....för den som vill/behöver dölja spänner den bara lite extra.....och vips så uppstår problemet med att bedöma just bettkontakten....så den bedömningspunkten kan faktiskt redan nu tas bort....

Om en ryttare skulle dra åt nosgrimman otillåtet " lite extra" och den stramar för hårt åt och ryttaren gör det för att kontakten är för stark så lovar jag dig det att det syns på flera olika tydliga sätt, ser du inte sådant??
 
Vad du tycker är inte lika med vad som faktiskt är möjligt....nosgrimman har ju någon funktion, annars skulle den inte användas, den funktionen är väldigt kopplad till just bett kontakten....sen att alla inte använder sig av den "funktionen" utan spänner nosgrimman väldigt löst...spelar ju ingen roll....för den som vill/behöver dölja spänner den bara lite extra.....och vips så uppstår problemet med att bedöma just bettkontakten....så den bedömningspunkten kan faktiskt redan nu tas bort....

Lite svårt att läsa med alla punkter överallt, men du vill alltså ta bort hela den bedömningsdelen?

Det är inte omöjligt att se, jag har skrivit åt massor av domare som inte har några problem med det oavsett nosgrimma.
 
Jag ifrågasätter inte alls att bettlösa med hävstång inte är tillåtna, jag ifrågasätter att bara för att det finns bettlösa med hävstång så innebär det att bettlöst i FLERA andra varianter skulle vara uteslutet, det finns MÅNGA bettlösa varianter som inte har hävstång....men bara ETT är tillåtet....ungefär som att bara en enda modell av tränsbett skulle vara tillåtet...

...och jag frågade inte om någon skulle kunna rida med läderbett, det tror jag många kan, utan frågan (eller liknelsen) handlade om att tävla på samma sätt och nivå som i det metalliska du skolat hästen i om du INTE skolat den med läderrem...

För mig är det en VERKLIG och KONKRET begränsning, ja det gör det tom helt omöjligt för mig att tävla med, då mitt bettlösa inte är tillåtet alls....trots att det INTE har någon hävstångseffekt...
Är två bettlösa som är tillåtna (sidepull i läder och crossunder). Vad för bettlöst hade du velat skulle varit tillåtet? Och hade du tävlat om det var det?

Jag tänker som så att en välskolad häst faktiskt kan ridas på det mesta. Jag kan tex rida min bettutbildade bettlöst (och gör det) och hade kunnat tävla på det också. Hade tänkt mig att starta en bettlös klass bara för att stödja det, men vi är uppklassade från lokala tävlingar.
 
Om en ryttare skulle dra åt nosgrimman otillåtet " lite extra" och den stramar för hårt åt och ryttaren gör det för att kontakten är för stark så lovar jag dig det att det syns på flera olika tydliga sätt, ser du inte sådant??
Jag ser en väldig massa hårt åtdragna nosgrimmor och hästar som inte accepterat bettet men som ändå tycks kunna få bedömning på dressyrtävlingar, tom på högsta nivå....så det är nog tyvärr så att det är domarna som inte ser detta...
 
Är två bettlösa som är tillåtna (sidepull i läder och crossunder). Vad för bettlöst hade du velat skulle varit tillåtet? Och hade du tävlat om det var det?

Jag tänker som så att en välskolad häst faktiskt kan ridas på det mesta. Jag kan tex rida min bettutbildade bettlöst (och gör det) och hade kunnat tävla på det också. Hade tänkt mig att starta en bettlös klass bara för att stödja det, men vi är uppklassade från lokala tävlingar.
Bosal (am. hackamore) tex? Sen om det bara är visst material som är tillåtet...blir det också väldigt begränsande...tex skillnad på en stabil råhuds nosdel och en sladdrig läderrem....

Jag vill nog påstå att min häst är välskolad, men eftersom tyglarna är kommunikationen, så får det väldigt stor betydelse om den kommunikationen inte känns igen. Det handlar ju inte om att "kunna rida med" utan om att prestera perfekt i mer avancerade situationer...ungefär som att diskutera komplicerade frågor med en norrman eller dansk....trots likheter språkmässigt så uppstår förbistring och därmed förvirring....
 
De flesta på marknaden är just av rent läder, (tex Micklem) så jag förstår inte problemet . Själva utformningen på dessa är ju sådana att huvudlaget sitter rätt stabilt och bra . Vet inte utifrån det vad du menar att det är svårt att hitta/inte är så stabilt osv.
Just Micklem kan ju även användas som kapson - så ja - nosdelen är rätt stadig.
Har du ridit på de olika typerna någon gång? Det är rätt rejäl skillnad i kommunikationen. Att jämföra en tunn, sladdrig läderrem med råhud över nosen går liksom inte. Det är HELT skilda verktyg, som bara råkar ha samma namn.
 
Jag ser en väldig massa hårt åtdragna nosgrimmor och hästar som inte accepterat bettet men som ändå tycks kunna få bedömning på dressyrtävlingar, tom på högsta nivå....så det är nog tyvärr så att det är domarna som inte ser detta...

here we go again...
Vad domarna ser och inte ser kan du omöjligt veta om du inte läser protokollet. Självklart ges det poäng även på andra saker.
Och jag är lite försiktig med att alltid kalla nosgrimmor som ser stramande ut som hård spända per automatik, anledningen är att hästen kan trycka eller kärva mot bettet och då kan nosgrimman uppfattas för hård spänd när hästen egentligen gapar emot, visst är hästen då inte bra i munnen , men det stämmer inte att alla nosgrimmor är för hårt åtdragna.Så vet du det.

Själv tycker jag att det har blivit bättre med nosgrimmorna under de senaste åren och där har ju förbundet- till slut- med lite upp o nedgång, tagit och hållt kvar vid beslut om att de ska vara lösa. ( Ja det kommer givetvis från fei annars vette sjutton om något hänt)
 
Bosal (am. hackamore) tex?

men hallå... bosal är ju inte ens tillåtet i WE och det finns en anledning till det.
@fio frågade dig för några år sedan varför bosal inte var tillåtet i WE och du svarade inte fast det var du som diskuterade WE`s fördelar med bettlös ridning( som då inte var tillåtet i vanlig dressyr).
 
Jag ser en väldig massa hårt åtdragna nosgrimmor och hästar som inte accepterat bettet men som ändå tycks kunna få bedömning på dressyrtävlingar, tom på högsta nivå....så det är nog tyvärr så att det är domarna som inte ser detta...

Du har och har alltid haft problem med nosgrimmor men har inget emot bettlösa alternativ som faktiskt är spända mer över nosen än vad nosgrimmor är tillåtna att vara??
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 731
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 053
Senast: Cambrie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 002
Dressyr Har ni läst igenom förslagen till ändringar? Äntligen finns bettlösa alternativ med! Men varför måste bett/bettlöst användas på varsina...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
38 598
Senast: Wilfa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp