Bettlösa alternativ på tävling (Utbruten från Förslag om TR-ändringar)

Lite svårt att läsa med alla punkter överallt, men du vill alltså ta bort hela den bedömningsdelen?

Det är inte omöjligt att se, jag har skrivit åt massor av domare som inte har några problem med det oavsett nosgrimma.
Vill och vill...
Hävdar bara att det är ett dåligt och svagt argument att den punkten skulle hindra bedömning av bettlös ridning så länge nosgrimmor är tillåtna så har den punkten ingen funktion...

Sen, titta på bilden i den här artikeln och begrunda, den ryttaren tävlar uppenbart dressyr och kan bedömas.
Läs också rubriken "Varför förekommer detta?"
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/forskare-nosgrimmor-spanns-for-hart-kan.htm
 
Artikeln är över 2 år gammal.
Då TR diskuteras i denna tråd så är det ju lite konstigt att dra upp en så gammal artikel när faktiskt TR har ändrat sig där.
Liksom gammal skåpmat.

Annars är det ju ingen hemlighet att de hårda nosgrimmor som ffa förut har förekommit gett både ökad stresshormon , högre tryck i ögat och blodkärl o nerver åtsnöpta över nosryggen.
 
Vill och vill...
Hävdar bara att det är ett dåligt och svagt argument att den punkten skulle hindra bedömning av bettlös ridning så länge nosgrimmor är tillåtna så har den punkten ingen funktion...

Nej det är du som har fel o @Pancakes rätt, det är kontakten med ett bett som är en del av dagens bedömning, obs en del, finns där inget bett så faller givetvis den bedömningen nosgrimma eller ej.
 
men hallå... bosal är ju inte ens tillåtet i WE och det finns en anledning till det.
@fio frågade dig för några år sedan varför bosal inte var tillåtet i WE och du svarade inte fast det var du som diskuterade WE`s fördelar med bettlös ridning( som då inte var tillåtet i vanlig dressyr).
Men nu så. Nej det är inte tillåtet där heller, vilken anledningen är är det ingen som vet...annat än att det anses vara ett "westernverktyg". Skulle jag ha diskuterat några fördelar i det avseendet? Nej du, snarare tvärtom. Fördelen i sånt fall var att dom i alla fall tillät andra bettlösa varianter (då det fortfarande inte var tillåtet i tävlingsdressyr) och dom har heller inga "särskilda" klasser för just bettlöst. Så dom har kommit mycket längre på den punkten och tycks inte anse att just bettkontakten i dressyrmomentet har den betydelsen heller....
 
Vill och vill...
Hävdar bara att det är ett dåligt och svagt argument att den punkten skulle hindra bedömning av bettlös ridning så länge nosgrimmor är tillåtna så har den punkten ingen funktion...

Sen, titta på bilden i den här artikeln och begrunda, den ryttaren tävlar uppenbart dressyr och kan bedömas.
Läs också rubriken "Varför förekommer detta?"
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/forskare-nosgrimmor-spanns-for-hart-kan.htm

Men hallå där, hur läser du egentligen? Jag har inte skrivit att det hindrar, jag frågade hur bedömningen accepterande av bettet skulle genomföras i en klass där alla inte har bett. Osäker på om du svarat på det?

Förstår inte ditt problem med nosgrimman, accepterar hästen inte bettet så syns det oavsett nosgrimma och domarna kan bedöma det. Jag skrev det i protokoll förra helgen. Det blir äpplen och päron.
 
@Fiador Trodde du att bosal skulle bli godkänt? I dressyren får du a l d r i g har nåt annat än läder närmst hästen på huvudlaget. För alla oss som tävlar dressyr gäller det att förhålla sig till de bettvarianter som är godkända. Bosal med råhud/rep över nosen är för mig att jämföra med ett skarpare bett än alla de bett som är tillåtna för dressyr. Och kan du inte få din häst att gå vettigt "med en sladdrig läderbit" över nosen, då har du nog faktiskt helt rätt i att hålla dig ifrån en dressyrbana-för då är ni inte klar för att starta.
 
Så dom har kommit mycket längre på den punkten och tycks inte anse att just bettkontakten i dressyrmomentet har den betydelsen heller....

Längre vet jag inte eftersom de försöker rätta in sig efter dressyr TR, för övrigt så är det -oftast- dressyrdomare som dömer så rider någon med BRA kontakt så får de säker bra poäng av det medans andra som kanske rider med hack och det blir väldigt ojämnt och mindre snyggt självklart får lägre poäng. Precis som i vanlig dressyr.
 
@Fiador Trodde du att bosal skulle bli godkänt? I dressyren får du a l d r i g har nåt annat än läder närmst hästen på huvudlaget. För alla oss som tävlar dressyr gäller det att förhålla sig till de bettvarianter som är godkända. Bosal med råhud/rep över nosen är för mig att jämföra med ett skarpare bett än alla de bett som är tillåtna för dressyr. Och kan du inte få din häst att gå vettigt "med en sladdrig läderbit" över nosen, då har du nog faktiskt helt rätt i att hålla dig ifrån en dressyrbana-för då är ni inte klar för att starta.
Hear hear.
 
Artikeln är över 2 år gammal.
Då TR diskuteras i denna tråd så är det ju lite konstigt att dra upp en så gammal artikel när faktiskt TR har ändrat sig där.
Liksom gammal skåpmat.

Annars är det ju ingen hemlighet att de hårda nosgrimmor som ffa förut har förekommit gett både ökad stresshormon , högre tryck i ögat och blodkärl o nerver åtsnöpta över nosryggen.
Hur menar du nu, har nosgrimmor förbjudits? Nej, det har dom ju inte, så ingen förändring där, bara mer tydlighet att det inte är tillåtet med för hårt spända. Vad nu det har fått för genomslag.

Hur som, så för sakens skull (inte för att det egentligen har betydelse för saken) men till för två år sen var det alltså möjligt (trots att acceptansen av bettet fanns med som punkt även då) att både tävla och bli bedömd på dressyrtävling trots hårt åtdragna nosgrimmor....

Inse hur dumt det är att argumentera på det viset för hur man än vrider och vänder på saken så har den punkten funnits med länge....
 
Hur som, så för sakens skull (inte för att det egentligen har betydelse för saken) men till för två år sen var det alltså möjligt (trots att acceptansen av bettet fanns med som punkt även då) att både tävla och bli bedömd på dressyrtävling trots hårt åtdragna nosgrimmor....

Inse hur dumt det är att argumentera på det viset för hur man än vrider och vänder på saken så har den punkten funnits med länge....
För det är rimligt att argumentera med hur det var för två år sen? Och naturligtvis vet inte du hur nosgrimmor kontrolleras på tävling EFTERSOM DU INTE ÄR UTE PÅ TÄVLING. Senast idag kollade öd både nosgrimma och bett på alla ryttare i min klass. Så nog tusan kontrolleras det.

Jag blir så EVINNERLIGT TRÖTT på att du ens har mage att gnälla nåt så gud förbenat på allt som har med dressyrtävling att göra när du själv aldrig ens verkar HA VARIT på en tävling. Och OM du har varit det var det inte i nutid.
 
@Fiador Trodde du att bosal skulle bli godkänt? I dressyren får du a l d r i g har nåt annat än läder närmst hästen på huvudlaget. För alla oss som tävlar dressyr gäller det att förhålla sig till de bettvarianter som är godkända. Bosal med råhud/rep över nosen är för mig att jämföra med ett skarpare bett än alla de bett som är tillåtna för dressyr. Och kan du inte få din häst att gå vettigt "med en sladdrig läderbit" över nosen, då har du nog faktiskt helt rätt i att hålla dig ifrån en dressyrbana-för då är ni inte klar för att starta.
Din kunskap om bosalen är väldigt stor hör jag. Råhud är faktiskt också läder, bara av "råare" hud. Finns inget annat än djurhud i en bosal.

Jämföra med skarpare bett? Hur tänker du då? En HÅRD järnbit inuti munnen som består av mjukdelar och känsliga slemhinnor jämfört med en råhudsnosdel UTANPÅ hästens huvud, DET är alltså skarpare än ett skarpt bett?

"Gå vettigt", vad innebär det? Jag vill att det ska gå superperfekt, harmoniskt och balanserat, samspelat och glädjefyllt, med energi och balans, utan spänning, med förtroende och respekt. Det verktyg jag använder är det verktyg som jag övat mig fram till detta med, spelar ingen roll för mig om det är ett bett eller bettlöst (tex bosal), men eftersom det nu är just en bosal jag använt under många många års träning så är det också just med bosalen detta "perfekta" tillstånd bäst kan åstadkommas. Vad är det för konstigt med det? Skulle DET göra mig till en sämre ryttare för att jag anser att en sladdrig rem runt nosen är så otydlig och förvirrande att jag aldrig skulle utsätta min häst för det...inte om jag är ute efter det "perfekta" tillståndet. Men lufsa runt i skogen, eller leka lite kravlösa lekar på ridbanan, inga problem. Men är det på "riktigt" då vill jag vara sjysst mot min häst och kommunicera med honom på det sätt jag vet han förstår.

Lägg ner nu, din argumentation visar bara att saknar vissa grundläggande insikter.
 
För det är rimligt att argumentera med hur det var för två år sen? Och naturligtvis vet inte du hur nosgrimmor kontrolleras på tävling EFTERSOM DU INTE ÄR UTE PÅ TÄVLING. Senast idag kollade öd både nosgrimma och bett på alla ryttare i min klass. Så nog tusan kontrolleras det.

Jag blir så EVINNERLIGT TRÖTT på att du ens har mage att gnälla nåt så gud förbenat på allt som har med dressyrtävling att göra när du själv aldrig ens verkar HA VARIT på en tävling. Och OM du har varit det var det inte i nutid.
När argumenten tryter..?

Jag diskuterar ett argument som @Pancakes drog upp, om att bettlöst INTE kan bedömas i ordinarie dressyrklass pga punkten "accepterande av bett". Jag hävdar att om den punkten har så stor betydelse så borde inte nosgrimmor vara tillåtna eftersom dom just hindrar och försvårar den bedömningspunkten. Det är en akilleshäl för dressyren detta med nosgrimmorna, den problematiken har inte jag skapat, bara för att jag påpekar den i min argumentation...
 
Din kunskap om bosalen är väldigt stor hör jag. Råhud är faktiskt också läder, bara av "råare" hud. Finns inget annat än djurhud i en bosal.

Jämföra med skarpare bett? Hur tänker du då? En HÅRD järnbit inuti munnen som består av mjukdelar och känsliga slemhinnor jämfört med en råhudsnosdel UTANPÅ hästens huvud, DET är alltså skarpare än ett skarpt bett?

"Gå vettigt", vad innebär det? Jag vill att det ska gå superperfekt, harmoniskt och balanserat, samspelat och glädjefyllt, med energi och balans, utan spänning, med förtroende och respekt. Det verktyg jag använder är det verktyg som jag övat mig fram till detta med, spelar ingen roll för mig om det är ett bett eller bettlöst (tex bosal), men eftersom det nu är just en bosal jag använt under många många års träning så är det också just med bosalen detta "perfekta" tillstånd bäst kan åstadkommas. Vad är det för konstigt med det? Skulle DET göra mig till en sämre ryttare för att jag anser att en sladdrig rem runt nosen är så otydlig och förvirrande att jag aldrig skulle utsätta min häst för det...inte om jag är ute efter det "perfekta" tillståndet. Men lufsa runt i skogen, eller leka lite kravlösa lekar på ridbanan, inga problem. Men är det på "riktigt" då vill jag vara sjysst mot min häst och kommunicera med honom på det sätt jag vet han förstår.

Lägg ner nu, din argumentation visar bara att saknar vissa grundläggande insikter.

Jag tycker det känns fullt rimligt att man väljer bettlösa som har lite samma placering på tyglarna. För att man ska påverka huvudet i samma vinklar sas. Och då också samma vinklar och ev pivoteringspunkter som de bett som tillåts.
Det måste bli lite liknande förutsättningar.

Skulle jag behöva rida bettlöst vill jag ju hellre ha en rejäl kapson med brett och platt nosjärn. Det får man inte tävla på trots att de är framtagna för just dressyr. Men här inser ju jag att det blir för annorlunda inverkan.

Det finns väl en uppsjö sidepulls som inte är sladdriga i lädret över nosryggen. Är det så att man måste ha styvare/hårdare sidepull känns det ju som man kanske borde ta tag i träning före tävling. Känns ju som motsvarigheten till de som tror man måste betsla upp för att ”hästen måste ha stång/etc” när det bara är en utbildningsbrist.
 
Hur menar du nu, har nosgrimmor förbjudits? Nej, det har dom ju inte, så ingen förändring där, bara mer tydlighet att det inte är tillåtet med för hårt spända. Vad nu det har fått för genomslag.

Jo det har fått genomslag. Och igen. Bara för du inte kan se förbi en nosgrimma så betyder inte det att alla har samma (icke) blick som du menar dig ha.
 
Din kunskap om bosalen är väldigt stor hör jag. Råhud är faktiskt också läder, bara av "råare" hud. Finns inget annat än djurhud i en bosal.

Det är inte därför bosal inte är tillåtet. Men jag tror inte " råhud" klassas som läder eller läderliknande material ändå-
 
Jag tycker det känns fullt rimligt att man väljer bettlösa som har lite samma placering på tyglarna. För att man ska påverka huvudet i samma vinklar sas. Och då också samma vinklar och ev pivoteringspunkter som de bett som tillåts.
Det måste bli lite liknande förutsättningar.

Skulle jag behöva rida bettlöst vill jag ju hellre ha en rejäl kapson med brett och platt nosjärn. Det får man inte tävla på trots att de är framtagna för just dressyr. Men här inser ju jag att det blir för annorlunda inverkan.

Det finns väl en uppsjö sidepulls som inte är sladdriga i lädret över nosryggen. Är det så att man måste ha styvare/hårdare sidepull känns det ju som man kanske borde ta tag i träning före tävling. Känns ju som motsvarigheten till de som tror man måste betsla upp för att ”hästen måste ha stång/etc” när det bara är en utbildningsbrist.
Det blir ju helt annat tryck runt nosen om den är stabil. En sladdrig ger tryck överallt, hur man än "drar" i tygeln. Medans om man har en hård mitt så blir det väldigt olika tryck beroende på hur man använder tygeln. Det behöver absolut inte vara hårt mot hästen, eller snarare, jag har aldrig något hårt mot hästen. Jag har 2 nosludd runt den hårda remmen, eftersom det inte är hårdheten eller skärpan jag vill åt. Det är tydligheten. Det blir större skillnad på hjälperna om verktyget är stabilt.

Jag har ridit på sladdrigare verktyg och då vill hästen inte ha kontakt, vilket ju försvårar mkt!
 
Varför finns det miljoner ursäkter och förklaringar varför just inte det och det bettlösa kommer fungera? Ska man ta hänsyn till alla femtioelva varianter som folk bara kan rida med för annars fungerar det inte? Suck it up liksom! Eller stanna hemma!

En välskolad häst ska fungera med det mesta! Bett, bettlöst, nosgrimma eller utan nosgrimma. Det handlar för sjutton mest om lätta dressyr klasser, hur jävla svårt kan det vara?
 
När argumenten tryter..?

Jag diskuterar ett argument som @Pancakes drog upp, om att bettlöst INTE kan bedömas i ordinarie dressyrklass pga punkten "accepterande av bett". Jag hävdar att om den punkten har så stor betydelse så borde inte nosgrimmor vara tillåtna eftersom dom just hindrar och försvårar den bedömningspunkten. Det är en akilleshäl för dressyren detta med nosgrimmorna, den problematiken har inte jag skapat, bara för att jag påpekar den i min argumentation...

Men du, nur gör du det igen. Det är inte alls vad jag har skrivit. Det blir väldigt konstigt när jag ställer en fråga, du svarar (nog?) inte på den utan kommer med massa annat och påstår sen att jag skrivit saker jag inte har?
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 728
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Dressyr Har ni läst igenom förslagen till ändringar? Äntligen finns bettlösa alternativ med! Men varför måste bett/bettlöst användas på varsina...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
38 571
Senast: Wilfa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp