Bettlösa alternativ på tävling (Utbruten från Förslag om TR-ändringar)

ginnies

Trådstartare
Det finns ju RÅ klasser OCH bettlösa klasser, med det i minne hur många som ville ha bettlöst just för att kunna tävla samt att förbundet blivit överhopad med önskan om bettlösa klasser är jag väldigt förvånad ( eller inte) att det drar så få starter. Ingen, en eller två är det jag sett o sedan rider de bettklass efter. Ja ja jag säger då det.
 
Det finns ju RÅ klasser OCH bettlösa klasser, med det i minne hur många som ville ha bettlöst just för att kunna tävla samt att förbundet blivit överhopad med önskan om bettlösa klasser är jag väldigt förvånad ( eller inte) att det drar så få starter. Ingen, en eller två är det jag sett o sedan rider de bettklass efter. Ja ja jag säger då det.

Nej jag är inte ett dugg förvånad. Men nu heter det att dessa människor vill tävla mot alla andra med bett och det är därför dom inte startar. Det är naturligtvis rent BS. Dessa personer kommer inte komma till start även om det är tillåtet med blandklasser, de vill bara skrika och gapa på nätet om hur mkt bättre och mer hästvänligt dom kan rida än alla andra som rider på bett.
 
Nej jag är inte ett dugg förvånad. Men nu heter det att dessa människor vill tävla mot alla andra med bett och det är därför dom inte startar. Det är naturligtvis rent BS. Dessa personer kommer inte komma till start även om det är tillåtet med blandklasser, de vill bara skrika och gapa på nätet om hur mkt bättre och mer hästvänligt dom kan rida än alla andra som rider på bett.
Jag tror att förbundet tröttnade på allt tjat om bettlöst och införde därför dessa klasser för att få lite lugn, men det kommer alltid att finnas något för dessa "duktigare-och-hästvänligare-än-alla-andra-människor" att klaga på... De vill ha hävstång och få tävla på det i samma klass som de med vanligt tränsbett utan häv. Och ändå få ha sin tro ifred, dvs att de är mer hästvänliga än "bettryttarna". Ok, man kanske inte ska dra alla bettlöseryttare över en kam, men många.
 
Nej jag är inte ett dugg förvånad. Men nu heter det att dessa människor vill tävla mot alla andra med bett och det är därför dom inte startar. Det är naturligtvis rent BS. Dessa personer kommer inte komma till start även om det är tillåtet med blandklasser, de vill bara skrika och gapa på nätet om hur mkt bättre och mer hästvänligt dom kan rida än alla andra som rider på bett.
Jag tycker att den förminskning som du gör av andra ryttare här är rätt osmaklig.
Det kan ju finnas tusen olika anledningar till att man inte kommer till start. Som aktiv ryttare så vet du ju det. Och mertalet ryttare som tävlar rider ju på bett eftersom man har varit tvungen att rida på bett innan. Så de som bara rider bettlöst är antagligen rätt oerfarna inom tävling. Och då finns det ju en hel del som ska hinna göras innan start. Man kanske aldrig i sitt liv har ridit ett dressyrprogram tex och behöver en hel del träning på hur man ska tänka ang det. Sånt kan ju ta tid att få till.

Dessutom så är det ju rätt många som inte rider med just exakt det redskapet som förbundet vill att man ska använda, det tar ju tid att få hästen lika bra med det som det man kanske använder i vanliga fall. Framförallt om man rider med något som man inte ska ha en kontakt med.
 
@SiZo fast när man följt debatten och påtryckningarna ang att få tävla bettlöst som pågått i MÅNGA år nu, så blir det jättemärkligt att nu när det är ok, noll intresse finns.
Det har varit ett sjujäkla liv om att få göra detta, och att förbundet nu drivit igenom att det är godkänt är en väldigt stor förändring !
Att det som första steg blir skilda klasser utifrån en sån stor ändring tycker jag är rätt logiskt. Om stort intresse finns och deltagandet stödjer det, så finns det ju även chans framöver om ytterligare beaktande att ev slå ihop klasser osv.

Ang ”förbereda” för att tävla som du skriver så förstår jag inte varför det som argument alls? Folk har gapat och stridit för att få tävla bettlöst i åratal. Lämpligen då är väl hästarna färdiga att komma ut på tävling utan att man ska påbörja själva utbildningen nu innan man åker ut.
 
@SiZo det verkar inte som du följt debatten alls. Förövrigt har jag inget att tillägga till @mackan s inlägg då det är spot on.
Jag har följt debatten ganska noga då jag själv är bettlös ryttare. Tyvärr så avlivades min häst i mars så jag kommer inte heller ut på tävlingar.
@SiZo fast när man följt debatten och påtryckningarna ang att få tävla bettlöst som pågått i MÅNGA år nu, så blir det jättemärkligt att nu när det är ok, noll intresse finns.
Det har varit ett sjujäkla liv om att få göra detta, och att förbundet nu drivit igenom att det är godkänt är en väldigt stor förändring !
Att det som första steg blir skilda klasser utifrån en sån stor ändring tycker jag är rätt logiskt. Om stort intresse finns och deltagandet stödjer det, så finns det ju även chans framöver om ytterligare beaktande att ev slå ihop klasser osv.

Ang ”förbereda” för att tävla som du skriver så förstår jag inte varför det som argument alls? Folk har gapat och stridit för att få tävla bettlöst i åratal. Lämpligen då är väl hästarna färdiga att komma ut på tävling utan att man ska påbörja själva utbildningen nu innan man åker ut.

Ang att förbereda sig så tänker jag att dessa människor kanske aldrig har tänkt tanken att de faktiskt skulle lyssna, och därmed inte har tränat dressyr på det sättet. Det finns ju så många olika sätt att rida dressyr på, tävlingsdressyr är ju verkligen inte den enda formen. Har man då inte ägnat sig åt just tävlingsdressyr utan kanske åt akademiskt eller liknande så är det ju en bra bit till att kunna tävla i dressyr. Framförallt som verktyget man har använt antagligen fortfarande inte är godkänt.
 
Ang att förbereda sig så tänker jag att dessa människor kanske aldrig har tänkt tanken att de faktiskt skulle lyssna, och därmed inte har tränat dressyr på det sättet.

Det stämmer inte, flera har skrivit här på buke att de skulle ut o tävla omg om bara bettlöst var tillåtet.
Det har liksom inget hänt. Man tycker ju att nga av dem skulle jublat och beskrivit att de faktiskt kom ut.

Sedan är det nog lite som det du skriver- många rider med " icke tillåtet bettlöst" men de som har ex hack, då faller ju det hela av mångas argumentation ganska platt, att rida bettlöst just för den milda hjälpen när de istället väljer hävstång som kan vara kraftig t.om ( dra hästen ner så det blir " en på tygel-form) när de samtidigt klagar på mångas grova händer i bettridning.
 
Det stämmer inte, flera har skrivit här på buke att de skulle ut o tävla omg om bara bettlöst var tillåtet.
Det har liksom inget hänt. Man tycker ju att nga av dem skulle jublat och beskrivit att de faktiskt kom ut.

Sedan är det nog lite som det du skriver- många rider med " icke tillåtet bettlöst" men de som har ex hack, då faller ju det hela av mångas argumentation ganska platt, att rida bettlöst just för den milda hjälpen när de istället väljer hävstång som kan vara kraftig t.om ( dra hästen ner så det blir " en på tygel-form) när de samtidigt klagar på mångas grova händer i bettridning.
Hur många är dessa flera och tror du att ingen av dem kommer tävla i år? Säsongen har ju knappt börjat!

Själv rider jag på sidepull, men då nosgrimman måste vara av läder så gjorde det saker svårare. Jag vill ha en stabil, bred nosgrimma. Svårt att hitta i läder känns det som. Jag har inte letat så mkt eftersom hästen blev sjuk i slutet av förra året.

Och med död häst så blev det att skjuta på starten sisådär 4-5 år.
 
Själv rider jag på sidepull, men då nosgrimman måste vara av läder så gjorde det saker svårare. Jag vill ha en stabil, bred nosgrimma. Svårt att hitta i läder känns det som.

Men rätta mig om jag har fel? är inte sidepull ett skarpt redskap? breda lädernosgrimmor finns det ju en uppsjö av och som är mkt mildare och mer hästvänliga.
 
Hur många är dessa flera och tror du att ingen av dem kommer tävla i år? Säsongen har ju knappt börjat!

Själv rider jag på sidepull, men då nosgrimman måste vara av läder så gjorde det saker svårare. Jag vill ha en stabil, bred nosgrimma. Svårt att hitta i läder känns det som. Jag har inte letat så mkt eftersom hästen blev sjuk i slutet av förra året.

Och med död häst så blev det att skjuta på starten sisådär 4-5 år.

Att försvara div olika tänkbara scenarier till varför folk man inte känner , rent hypotetiskt inte kommer till start pga diverse som skulle motivera det i helhet totala bortfallet av starter känns ändå rätt märkligt i frågan.

Faktum är, att det nu när det är godkänt efter mycket påtryckningar, finns minimalt intresse sett till anmälningar och starter rent konkret.
 
Hur många är dessa flera och tror du att ingen av dem kommer tävla i år? Säsongen har ju knappt börjat!

Själv rider jag på sidepull, men då nosgrimman måste vara av läder så gjorde det saker svårare. Jag vill ha en stabil, bred nosgrimma. Svårt att hitta i läder känns det som. Jag har inte letat så mkt eftersom hästen blev sjuk i slutet av förra året.

De flesta på marknaden är just av rent läder, (tex Micklem) så jag förstår inte problemet . Själva utformningen på dessa är ju sådana att huvudlaget sitter rätt stabilt och bra . Vet inte utifrån det vad du menar att det är svårt att hitta/inte är så stabilt osv.
Just Micklem kan ju även användas som kapson - så ja - nosdelen är rätt stadig.
 
Senast ändrad:
De flesta på marknaden är just av rent läder, (tex Micklem) så jag förstår inte problemet . Själva utformningen på dessa är ju sådana att huvudlaget sitter rätt stabilt och bra . Vet inte utifrån det vad du menar att det är svårt att hitta/inte är så stabilt osv.
Just Micklem kan ju även användas som kapson - så ja - nosdelen är rätt stadig.
Nu finns det ju en massa olika modeller av sidepull, tex såna där nosdelen är av råhud, dom är styvare och stabilare, ger en helt annan kommunikation än en sladdrig läderrem. Jämför tex med om du skulle rida med en läderrem som "bett" istället för ett metalliskt...
 
Nu finns det ju en massa olika modeller av sidepull, tex såna där nosdelen är av råhud, dom är styvare och stabilare, ger en helt annan kommunikation än en sladdrig läderrem. Jämför tex med om du skulle rida med en läderrem som "bett" istället för ett metalliskt...

Jag ser inte relevansen?
Ja självklart finns det olika material och modeller av sidepull/bettlöst. Det var inte det jag kommenterade utifrån tråden ang att tävla bettlöst är godkänt men ändå typ noll starter.

Man får inte starta med vilket bett i munnen man vill heller . Man får utifrån det hitta lämpliga bett som funkar . Det gör alla som tävlar /vill tävla, oavsett disciplin och gren.
 
Senast ändrad:
För övrigt måste jag småle lite över bettryttarnas bekymmer över hur det går med dom bettlösa klasserna, undrar vilka som har problem egentligen...

Sen kan man ju knappast påstå att bettlöst blivit tillåtet när inte alla (eller i alla fall flera) av dom olika bettlösvarianterna är tillåtna och sen bara i särskilda klasser, inte i ordinarie???

Om man tävlar är man väl en tävlingsmänniska? Då vill man väl tävla i dom "riktiga" klasserna? Har man då dessutom redan tävlat med bett innan då det inte funnits något annat val, så inte "byter man ner sig" till nästan obefintliga klasser för bettlösa ryttare bara för att få tävla med bettlöst...skulle inte jag göra....men nu är inte mitt bettlösa ens tillåtet (am. hackamore (bosal))...så jag har fortfarande inget val....

Nej kom igen när det VERKLIGEN blivit tillåtet med bettlös dressyrtävling på lika villkor....med alla dom olika varianter av bettlöst som faktiskt finns och används också blir tillåtna....sen kan man ha samma regler som i övrigt, skarpa verktyg med hävstång är inte tillåtet i lätta klasser tex ....för det är väl ingen som funderar över det faktumet, att trots att det finns skarpa bett med hävstångseffekt, så är ändå vanliga tränsbett tillåtna??

Förstår inte vad tävlingsdressyrvärlden är rädd för ska hända om bettlöst blir tillåtet i ordinarie klasser....katastrof tydligen...
 
Jag ser inte relevansen?
Ja självklart finns det olika material och modeller av sidepull/bettlöst. Det var inte det jag kommenterade utifrån tråden ang att tävla bettlöst är godkänt men ändå typ noll starter.

Man får inte starta med vilket bett i munnen man vill heller . Man får utifrån det hitta lämpliga bett som funkar . Det gör alla som tävlar /vill tävla, oavsett disciplin och gren.
Men det är ju väldigt relevant med tanke på skillnaden i kommunikationen om du INTE får använda det verktyg du utbildat hästen med...eller skulle du utan problem kunna tävla din häst med en läderbit i munnen istället för det metalliska ni är skolade med? eller med ett bettlöst huvudlag du aldrig använt tidigare?

Begränsningarna i dom bettlösa klasserna är kanske för stora helt enkelt...
 
Men det är ju väldigt relevant med tanke på skillnaden i kommunikationen om du INTE får använda det verktyg du utbildat hästen med...eller skulle du utan problem kunna tävla din häst med en läderbit i munnen istället för det metalliska ni är skolade med? eller med ett bettlöst huvudlag du aldrig använt tidigare?

Begränsningarna i dom bettlösa klasserna är kanske för stora helt enkelt...

Jag vet inte vad du argumenterar utifrån sammanhanget . Det finns tusen olika ”metallbett” också liksom och ska man tävla får man rida på de som är godkända 😅

Kommer inte gå in i någon ”gren” av ämnet i diskussion med dig 👍
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 602
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Dressyr Har ni läst igenom förslagen till ändringar? Äntligen finns bettlösa alternativ med! Men varför måste bett/bettlöst användas på varsina...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
38 427
Senast: Wilfa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp