Bettlösa alternativ till känslig häst?

elfi

Trådstartare
I höstas kom domen på min häst att han aldrig mer få ha ett bett i sin mun pga fel på en tand som tydligen inte går att reparera (nånting med överslipning/överslitning, vad det nu än är :o) :(

Så, jag tänkte höra med er, kloka bukare, om ni vet nåt bra träns eller liknande till min pålle som jag kan rida med? Han rids för tillfället på hackamore, men trivs inte på det längre. Han stänger av totalt, vissa stunder. :crazy: Började rida med hacket redan i somras som lite alternativ till bettet, men redan då märkte jag av att han inte gillade det så jag la det på hyllan då tills domen kom, och då red jag för två tränare som sa att han inte såg tillfredsställd ut med hacket, han tappade tölten (det är en islänning) och var helt enkelt osamarbetsvillig vissa stunder och lyssnade inte på förhållningar eller nåt..

Har provat att rida i repgrimma en kortis i hagen och det funkade sådär faktiskt, men jag vet inte om jag skulle våga ge mig ut i skogen eller efter en väg i bara en repgrimma.. :o (vi har inget ridhus eller paddock för tillfället)

Tillägg; kommer börja träna för min tränare igen när hästen kommit igång ordentligt, dvs troligtvis till sommaren.

Så in med era tips om olika bettlösa alternativ till min pålle :D
 
Sv: Bettlösa alternativ till känslig häst?

Sidepull kanske kan vara något?

Jag varierar ju väldigt mycket på min pålle, både med bett och bettlöst.

Nu är han väldigt, väldigt välriden bettlöst (framförallt med hackamore) och han trivs som fisken i vattnet med bettlöst.
Och jag råkade ramla över ett sidepull och provade och han sa faktiskt med en gång att "Ja, det känns bra"

Tyvärr har jag inte några vettiga bilder


Vid näste lektionstillfälle tänkte jag faktiskt rida med sidepull, bara för att få prova det fullt ut eller hur man ska säga.

Hacket är ju lite... Det trycker både bakom nacken och över nosryggen, kanske upplever din häst det som lite för starkt?
Något jag upptäckt med min häst är att han gärna tar väldigt mkt stöd i hacket, han blir tung i handen och det är något som han aldrig blir på bett.
Men hästar är individer med eget tyckande och tänkande.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlösa alternativ till känslig häst?

Sidepull kanske man skulle prova :idea:

Ja, när jag rider på hacket så blir han liksom okontrollerbar och det går varken att svänga eller stanna typ. :angel: Min häst kunde bli tung i handen när han hade bettet med, men såhär tung och stark har han aldrig varit tidigare.. :crazy: Jag tror att han kanske inte gillar trycket mot nosryggen som du säger, så ett sidepull kanske man skulle låna hem :D
 
Sv: Bettlösa alternativ till känslig häst?

Duallitygrimman tycker jag är helt perfekt att rida i.
Sidepull
Bitless Birdle
Kapson
Remontnosgrimma
 
Sv: Bettlösa alternativ till känslig häst?

Duallitygrimman tycker jag är helt perfekt att rida i.
Sidepull
Bitless Birdle
Kapson
Remontnosgrimma

Vad är duallitygrimman för nåt? (jag har noll koll känner jag):o

Kan man ha enbart en remontnosgrimma? Isåfall ska jag prova det imorgon :idea:
 
Sv: Bettlösa alternativ till känslig häst?

Jag föreslår också sidepull istället för hackamore. Använd sökmotorn så hittar du många trådar och inlägg om hur ett sidepull ska passas in och hur man rider på det. Något jag tycker är viktigt är att ha en nödbroms på sin häst, i synnerhet om man ska rida bettlöst. Jag har lärt min häst one rein-stop och använder den tekniken som nödbroms samt vid t.ex. taktande. Förklaring av one rein-stop kan också hittas via sökmotorn och med hjälp av kompisen Google.:)
 
Sv: Bettlösa alternativ till känslig häst?

Sidepull
Remontnosgrimma
S-hack
Bosal
Vanlig nylongrimma/lädergrimma / repgrimma

Min dam är känslig och går finfint på S- och ponny-hack.
Men alla pållarna är ju olika ;)
 
Sv: Bettlösa alternativ till känslig häst?

Ja det funkar med endast remont men sidepull blir ännu bättre i det avseendet.
Duallitygrimman är Monty Roberts skapelse.
Jag har en hemmagjord som jag rider mkt i men för att kolla orginalet googla.



 
Sv: Bettlösa alternativ till känslig häst?

Då ska jag prova ett sidepull istället! :idea:
 
Sv: Bettlösa alternativ till känslig häst?

Jag bor inte så långt från gävle, typ 12 mil kanske det är. Bor i Ljusdal :p
 
Sv: Bettlösa alternativ till känslig häst?

Det var riktigt snyggt! :D

Ska googla på det nu :laugh:

Provade att rida med remontnosgrimma idag, gick bättre än med hacket, men ändå inte så jättebra. Stoppknappen fungerade bättre, så man kanske skulle kika efter ett sidepull istället. :D
 
Sv: Bettlösa alternativ till känslig häst?

Jag bor inte så långt från gävle, typ 12 mil kanske det är. Bor i Ljusdal :p

Råkar du ha vägarna förbi så kan du alltid få prova mitt sidepull.
Nu är kanske 12 mil inget man åker dagligen, men men...

Tror att det ska kunna passa din häst, själv har jag arab och han har inget jättehuvud direkt.
 
Sv: Bettlösa alternativ till känslig häst?

Råkar du ha vägarna förbi så kan du alltid få prova mitt sidepull.
Nu är kanske 12 mil inget man åker dagligen, men men...

Tror att det ska kunna passa din häst, själv har jag arab och han har inget jättehuvud direkt.

Åh vad snällt! Syster bor i Sandviken, så ska jag hälsa på henne kan jag alltid kika förbi Gävle en sväng ;) Min pålle har Cob ungefär på träns o grimma :)
 
Sv: Bettlösa alternativ till känslig häst?

Min häst får inte heller ridas på bett på länge. Är det ponnyhack du rider med nu?

Jag har provat sidepull, remontnosgrimma, bettlöst träns, ponnyhackamore - inget har fungerat bra.

Men Jag gjorde en chansning och köpte en annan modell av hackamore, som hon faktiskt verkar tycka om :banana:
Hon avskydde ponnyhackamoret och slet i det tills hon blev helt sönderskavd i hela ansiktet efter ett enda kort dressyrpass.
Men det här tycker hon om! Väldigt lätt i handen och mycket lydig.

Stella4-13.jpg


Jag ska dock köpa en kapson också och prova det :)
 
Sv: Bettlösa alternativ till känslig häst?

Ja, det är ett ponny-hack jag har (tror jag)

Bild;


Pratade med en kvinna på h**ks för jag kollade på ett sånt hack du har men hon avrådde mig från att köpa det om jag hade en framtung/"dragig" häst då det kunde bli ännu värre tydligen :confused:, men man kanske skulle prova ändå :idea: Det skadar ju inte att prova :angel:

OT; Söt ponny! :d
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 595
Senast: Yrja
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 042
Senast: Karminnie
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 121
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp