Bettlösa alternativ

Pontevecchio

Trådstartare
Min fröken fräken gillar inte bett.

Rider henne på hackamore med ponnyskänklar, funkar utmärkt i skogen och i hoppningen men i dressyren räcker det inte riktigt till.

Får inte den finkänslan jag vill ha.

Har provat hööks sidepull men det skavde nåt :devil: på nosryggen trots tjockt ludd.

Vilket bettlöst alternativ skulle ni rekommendera?
och gärna tips på vart man kan köpa det på nätet.
Söker främst billigare alternativ innan jag vet om det funkar.
 
Sv: Bettlösa alternativ

Ridkapson. Min kommer från Levade men den är rätt skarp. M*rkus holst säljer kapsoner men jag vet inget om dem mer än att de finns.
 
Sv: Bettlösa alternativ

Ridkapson kan vara en idé kanske? Dock blir en del hästar starka på det, men prova går ju...
 
Sv: Bettlösa alternativ

Har försökt att söka efter Ridkapson på nätet men hittar inget direkt. Någon med tips på butik som säljer en sådan kapson?
 
Sv: Bettlösa alternativ

Lyrazel skrev:
Min kommer från Levade men den är rätt skarp.
Levade? Är det någon affär, eller menar du själva showen?

Är förövrigt också nyfiken på var man kan hitta smidiga (och gärna billiga) ridkapsoner.
 
Sv: Bettlösa alternativ

Råkade skriva fel längre upp, min kapson kommer från lusitano.se. En cykelkedjekapson, jättebra kvalitet. Fast de har höjt priset sen jag köpte. De verkar ha tagit bort bilderna från hemsidan men det finns en bild i mitt fotogalleri, under albumet Pål. Länk finns på min profilsida.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlösa alternativ

Tittade in på http://kaupreridsport.e-butik.se/ och de hade 3 olika varianter.

Har aldrig använt någon men är nyfiken och funderar lite på en själv. Vilken skillnad gör ett oledat nosjärn alternativt ett ledat som Top-reiters?

Vill själv ha något som går att rida dressyr med och jobba med samling och volter mm. Har testat hackamore, repgrimma och remontnosgrimma och tycker att de funkat bra för skogsridning men min blivande dam behöver jobbas med gångarterna (islänning) och då tycker jag de är svårare. Till en mer färdig häst funkar det nog bättre. Gillar inte flera av de "nya" bettlösa tränsen då eftergiften inte kommer direkt.


KAPSON PORTUGISISK
Markus Holst
750 kr
En bra allroundmodell lämplig för longering och ridning. Smalt, platt nosjärn. Stabil på nosryggen.
Portugisiskkapson.jpg





KAPSON SERETA
600 kr
Spansk kapson med 3 fasta ringar. Oledad. Smäcker modell av mjukt läder. Sitter stabilt på nosryggen!
Cavessonisl.jpg



KAPSON TOP-REITER
890 kr
En mycket fin kapson med 3 rörliga ringar. Ledad så kallad "cykelkedja", överklätt med svart kvalitetsläder.
Topreiterkapsonisland.jpg
 
Sv: Bettlösa alternativ

Jag har skaffat ett hackamore med långa skänkar som jag rider dressyr på. Har samma problem som du men det funkar kanonbra. Han lyssnar jättebra på det och vågar inte lägga sig på i handen. Väl värt pengarna. Köpte mitt på Hööks. Köpte även ett westernträns där för att hacket skulle ligga bra. Med vanligt träns är sidstyckena för smala.
//Anette
 

Liknande trådar

Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
934
Senast: Nevermind
·
Utrustning Har funderat lite på det där med bettlösa alternativ, och kommit fram till att jag skulle vilja "utforska" det lite mer - och även rida...
Svar
8
· Visningar
2 046
Senast: nullo-modo
·
Ridning Hej! Jag skulle behöva tips på bettlösa alternativ som är tillåtna att tävla hoppning i (ponny) :) Har en väldigt pigg RAKET ponny som...
2
Svar
28
· Visningar
3 226
Senast: pink_angel
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 837
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp