Bettlöst..? barbacka eller barbackasadel?

Z

zillax89

Okey, jag har en häst här hemma som skall sättas igång nu i sommar, jag har funderat över två saker :
Skall jag ha bettlöst? och isånafall vilket?
Skall jag rida barbacka eller lägga pengar på en barbackasadel..?
Om man har en barbackasadel fördelas väl vikten på flera ställen?
Om man rider vanligt barbacka behöver man inte lägga pengar på en barbackasadel och man får den riktiga balanskänslan.
Jag tycker det är onödigt att skaffa en barbackasadel när jag ändå tänker lägga MYCKET pengar på en perfekt westernsadel längre fram.
Hon känner sig lätt trängd och tänkte därför att det kanske var bäst att börja utan bett? Visst, än så länge har hon inte haft problem med bettet när man betslat och gått på marken men man vet aldrig vad som händer på ryggen. Tänkte iallafall börja med grimma först.
Några tips..?
 
Sv: Bettlöst..? barbacka eller barbackasadel?

Tänk på att det inte är nåt vidare bra för hästens rygg att bli riden barbacka, allt tyngd fördelas då på två små punkter (sittbenen). Vet inte hur en barbacka sadel är uppbyggd så det kan jag inte svara på!

//Sara
 
Sv: Bettlöst..? barbacka eller barbackasadel?

Varför inte börja med att jobba hästen ifrån marken så att den sätter muskler på det sättet och kan börja rida med sadel efter det?
 
Sv: Bettlöst..? barbacka eller barbackasadel?

beror väl lite på hur man sitter också, jag försööker iaf ha mycket tyngd på låren
 
Sv: Bettlöst..? barbacka eller barbackasadel?

Hur gammal är hästen? Är den riden förut, eller ska du rida in den?
 
Sv: Bettlöst..? barbacka eller barbackasadel?

Du har nog lite samma problem som mig.
Jag har hittat en supersnygg westernsadel som jag ska köpa längre fram, men jag ser ingen mening att köpa den nu när min häst inte har så mycket muskler. Det slutar bara med att jag får sälja den igen för att den inte passar längre när han musklat sig.

Så, jag ska köpa en bomlös sadel sålänge. Sak samma om det inte är en westernsadel, det är en sadel som är bekväm för både mig och hästen och hästen kan muskla sig i den.
 
Sv: Bettlöst..? barbacka eller barbackasadel?

zillax89 skrev:
Okey, jag har en häst här hemma som skall sättas igång nu i sommar, jag har funderat över två saker :
Skall jag ha bettlöst? och isånafall vilket?
Skall jag rida barbacka eller lägga pengar på en barbackasadel..?
Om man har en barbackasadel fördelas väl vikten på flera ställen?
Om man rider vanligt barbacka behöver man inte lägga pengar på en barbackasadel och man får den riktiga balanskänslan.
Jag tycker det är onödigt att skaffa en barbackasadel när jag ändå tänker lägga MYCKET pengar på en perfekt westernsadel längre fram.
Hon känner sig lätt trängd och tänkte därför att det kanske var bäst att börja utan bett? Visst, än så länge har hon inte haft problem med bettet när man betslat och gått på marken men man vet aldrig vad som händer på ryggen. Tänkte iallafall börja med grimma först.
Några tips..?
Ta steget full ut o plocka av skorna också!
 
Sv: Bettlöst..? barbacka eller barbackasadel?

voltigehoppare skrev:
beror väl lite på hur man sitter också, jag försööker iaf ha mycket tyngd på låren
Även om det känns som att man lägger tyngden på låren så kommer större delen av vikten hamna på sittbenen, och det känns väl ungefär som att nån trycker allt vad den kan med tummarna på var sin sida ryggraden på en själv:crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 690
Senast: Kristall10
·
Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
960
Senast: xDollyx
·
Utrustning Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan...
Svar
7
· Visningar
1 269
Senast: Glimris
·
Utrustning Hej! Förstår om detta kan vara en självklar fråga för många men vill veta vad ni tycker då jag känner mig något osäker här. Jag har då...
Svar
5
· Visningar
1 729
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Förpackningsbanta
  • Boräntorna
  • Balkongtråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp