Bettlöst första gången

Caroline.l.t

Trådstartare
Provade en typ av sidepull första gången (för oss båda vad jag vet) och det gick sådär. Red järnet med sits, o skänkel så mkt det går, och försökte med ledande tygel men det var supersvårt i ffa hans sämre varv. Gick inte alls att ställa med tygeln, snarare drog han åt andra hållet. Är det orimligt att tro att man ska kunna ställa nacken/halsen med tygeln första gången man provar? Trodde att funktionen med sidepull var "naturligt" för hästen. Gör jag fel och/eller är det en träningsfråga? Rakt fram gick det bra tyckte jag.
 
Om du tar i höger tygel och hästen försvinner mot vänster så brukar det bero på att man glömmer ta med sej yttersidan i svängen dvs hästen skjuter ut bogen.
Att man tappat ramen.
 
Tror också det är en träningssak, kommunikationen tycker inte jag blir alls lika omedelbar och direkt.
Att det krävs endel lydnad och bra grundkommunikation.

Så ta det lugnt, testa dej fram i eran 'nya' kommunikation, hitta signaler och befäst kommandon.
 
Provade en typ av sidepull första gången (för oss båda vad jag vet) och det gick sådär. Red järnet med sits, o skänkel så mkt det går, och försökte med ledande tygel men det var supersvårt i ffa hans sämre varv. Gick inte alls att ställa med tygeln, snarare drog han åt andra hållet. Är det orimligt att tro att man ska kunna ställa nacken/halsen med tygeln första gången man provar? Trodde att funktionen med sidepull var "naturligt" för hästen. Gör jag fel och/eller är det en träningsfråga? Rakt fram gick det bra tyckte jag.
Det är en träningssak. Du beskriver det som hans svårare varv vilket jag tolkar som att han har svårt att böja sig även med bett. Många hästar upplever sidepull som mildare och då tvingas han helt enkelt inte att flytta på huvudet bara därför att bettet gör ont, eftersom han tycker att det är jobbigt att böja så låter han bli när han kan välja. Det är skrämmande hur mycket av vår hästträning som bygger på att hästen vill undvika obehag.

Korrekt böjning genom kroppen görs inte genom att dra eller ”rida järnet” det handlar om korrekt rakriktande, stärkande träning vilket tar flera år, gärna från marken. När hästen är stark och smidig och smärtfri böjer sig hästen för fjäderlätt tryck, oavsett bett eller bettlöst.

Jag har nått dit senaste året efter att ha haft min häst i åtta år och bytet till bettlöst var ett viktigt steg. Plötsligt insåg jag hur mycket handridning jag faktiskt höll på med trots att jag trodde att jag inte gjorde det. När jag blev tvungen att faktiskt rida hästen i böjning eftersom jag inte kunde dra honom till en falsk sådan, då satte vår utveckling verkligen fart.
 
Ok, då tränar jag vidare. Tack för tipsen.
På vilket sätt är utrustning vi klär på hästen "naturligt" för hästen?

Det är lite träningssak att rida bettlöst. Många varianter rör sig lite innan tygeltaget går igenom och då blir det lite trubbigare för hästen att förstå.
Med naturligt inom " menar jag att om nåt drar hela huvudet åt ett håll, utan att det gör ont, så följer huvudet med. Typ som med grimma.
 
Det är en träningssak. Du beskriver det som hans svårare varv vilket jag tolkar som att han har svårt att böja sig även med bett. Många hästar upplever sidepull som mildare och då tvingas han helt enkelt inte att flytta på huvudet bara därför att bettet gör ont, eftersom han tycker att det är jobbigt att böja så låter han bli när han kan välja. Det är skrämmande hur mycket av vår hästträning som bygger på att hästen vill undvika obehag.

Korrekt böjning genom kroppen görs inte genom att dra eller ”rida järnet” det handlar om korrekt rakriktande, stärkande träning vilket tar flera år, gärna från marken. När hästen är stark och smidig och smärtfri böjer sig hästen för fjäderlätt tryck, oavsett bett eller bettlöst.

Jag har nått dit senaste året efter att ha haft min häst i åtta år och bytet till bettlöst var ett viktigt steg. Plötsligt insåg jag hur mycket handridning jag faktiskt höll på med trots att jag trodde att jag inte gjorde det. När jag blev tvungen att faktiskt rida hästen i böjning eftersom jag inte kunde dra honom till en falsk sådan, då satte vår utveckling verkligen fart.
Jag kommer nog ta lite hjälp med detta för jag hoppas verkligen kunna rida bettlöst, känns som det borde vara mycket trevligare för hästen.
 
Jag tycker bettlöst blir mer facit på hur dåligt egentligen hästen är formad runt din innerskänkel. Jag får driva mycket med på bettlöst än med bett. Får du hästen formad, så kommer den att sluta spjärna runt och då går den att ställa. Så jag håller med @Magnum, ramen är tappad och nu duger det inte att böja på halsen utan hela hästen ska med runt.
 
Provade en typ av sidepull första gången (för oss båda vad jag vet) och det gick sådär. Red järnet med sits, o skänkel så mkt det går, och försökte med ledande tygel men det var supersvårt i ffa hans sämre varv. Gick inte alls att ställa med tygeln, snarare drog han åt andra hållet. Är det orimligt att tro att man ska kunna ställa nacken/halsen med tygeln första gången man provar? Trodde att funktionen med sidepull var "naturligt" för hästen. Gör jag fel och/eller är det en träningsfråga? Rakt fram gick det bra tyckte jag.

Det är ju "naturligt" i betydelsen att känslan blir väldigt lik känslan på tränsbett, både för ryttare och häst. Men du måste rida med ytter för att få med dig hästen runt i ställning och böjning, oavsett huvudlag.

Jag är böjd att hålla med @Blandrastik, och gissar att du inte har fått hästen ärligt böjd på tränsbettet förut heller och det märks helt enkelt tydligare på sidepullet.

Men det är ju bra att ta med sig som lärdom då! Träna på med ditt sidepull och hitta rakriktning och böjning. :)
 
Det är ju "naturligt" i betydelsen att känslan blir väldigt lik känslan på tränsbett, både för ryttare och häst. Men du måste rida med ytter för att få med dig hästen runt i ställning och böjning, oavsett huvudlag.

Jag är böjd att hålla med @Blandrastik, och gissar att du inte har fått hästen ärligt böjd på tränsbettet förut heller och det märks helt enkelt tydligare på sidepullet.

Men det är ju bra att ta med sig som lärdom då! Träna på med ditt sidepull och hitta rakriktning och böjning. :)
Stämmer säkert. Det är en Isis som mest gått rakt fram...
 
Vissa hästar gillar inte bett ....andra gillar inte bettlöst ....hästar som gillar bettlöst gillar inte alla typer av bettlöst ....Jag har en häst som inte gillar att ha ngt i munnen och på henne har jag provat olika typer av bettlöst. Hon funkar bäst på ett sk flowerhack. Sidepull funkar vid tömkörning men inte lika bra vid ridning. Hennes dotter avskyr tryck över nosen däremot. Hon blir extremt upprörd om jag testar ngt som lägger minsta tryck över nosryggen , men har inga problem med bett. Så prova dig fram men lyssna till hästen. De har olika preferenser precis som vi. Själv tycker jag inte det är ngn större skillnad mellan att rida med bett eller m bettlöst.
 
Jag rider på sidepull och när jag började med det för några år sedan insåg jag att jag handridit mer än vad jag trodde innan. Jag insåg att hästarna jag ridit tidigare med bett nog stundvis backat av från handen istället för att gå fram till den och att jag inte varit skicklig nog att rida med bett utan att ibland maskera att hästen inte varit riktigt igenom mha tygelhjälper.
Så det var en period där jag fick tänka om och jag tog mycket hjälp, kände mig rätt kass i början men blev faktiskt ett genombrott i min ridning!
Nu rider jag på msv B-nivå i dressyren på ena hästen och den andra LB (yngre häst), båda på bettlöst. Det funkar att hoppa med också men känner att jag skulle behövt en bättre broms när hindren blir högre och man ska rida runt en bana och behöver reglera. Tävlar inget.
Har svårt att stoppa in bett igen och ibland känns det som jag borde rida ibland med bett eftersom det är mekanik som hänger ihop från bakben ända till munnen och man tappar liksom allra sista biten finlir. I alla fall, jag tror det är en bra grej som kan bidra till att utveckla ens ridning och vara ganska avslöjande. Ta hjälp av tränare(standardrådet😁) och försök hitta känslan på bettlöst, det tror jag man har nytta av även när man stoppar in bettet!
 
Sidepull är inte "naturligt" för hästen. Precis som med bett måste man lära hästen vad man vill att den ska göra.
 
Jag rider på sidepull och när jag började med det för några år sedan insåg jag att jag handridit mer än vad jag trodde innan. Jag insåg att hästarna jag ridit tidigare med bett nog stundvis backat av från handen istället för att gå fram till den och att jag inte varit skicklig nog att rida med bett utan att ibland maskera att hästen inte varit riktigt igenom mha tygelhjälper.
Så det var en period där jag fick tänka om och jag tog mycket hjälp, kände mig rätt kass i början men blev faktiskt ett genombrott i min ridning!
Nu rider jag på msv B-nivå i dressyren på ena hästen och den andra LB (yngre häst), båda på bettlöst. Det funkar att hoppa med också men känner att jag skulle behövt en bättre broms när hindren blir högre och man ska rida runt en bana och behöver reglera. Tävlar inget.
Har svårt att stoppa in bett igen och ibland känns det som jag borde rida ibland med bett eftersom det är mekanik som hänger ihop från bakben ända till munnen och man tappar liksom allra sista biten finlir. I alla fall, jag tror det är en bra grej som kan bidra till att utveckla ens ridning och vara ganska avslöjande. Ta hjälp av tränare(standardrådet😁) och försök hitta känslan på bettlöst, det tror jag man har nytta av även när man stoppar in bettet!
Kul att höra att någon annan fått samma aha-upplevelse när man tar bort bettet ur ekvationen. Skulle vara kul om fler var villiga att testa.
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 603
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 034
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp