Bettlöst på kvalitetstävlan?

FUNNY

Trådstartare
Hej,
Försöker hitta vad som gäller med utrustningen på kvalitetstävlan för 4 åringar.
Någon som vet om det är ok att rida bettlöst?
 
https://swb.org/wp-content/uploads/2018/10/Reglemente_ridhasttest_2019_slutligt.pdf
https://swb.org/wp-content/uploads/2018/10/Reglemente_ridhasttest_2019_slutligt.pdf
Utrustning, häst

Vid samtliga moment skall hästen vara tränsad. Träns skall bestå av huvudlag med valfri nosgrimma av enbart läder och valfria tyglar. Vid bedömning i frihet ska tyglarna tas av. Tyglarna kan med fördel vara försedda med karbinhakar för snabbare hantering.

Godkända bett är:
• Normalt tränsbett
• Oledat bett
• Bett med fasta ringar
• 3-delat tränsbett med rundat mellanstycke.

Bett med D-ring får inte ha en skänkel överstigande 8 cm. Gemensamt för alla bett är att de skall vara gjorda av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial, och kan även vara täckta med gummi. Böjligt gummibett är inte tillåtet. För bilder se SvRf:s TR II.

• Sadel skall vara av engelsk typ
• Magplatta, halsrem, förbygel och svanskappa är tillåtna vid uppsutten hoppning
• Martingal är tillåtet vid uppsutten hoppning
• Frambenskydd/damasker är tillåtna endast vid galopp i frihet, löshoppning och ridprov.
Bakbensskydd får ej användas
• Viktdamasker eller skydd som har som funktion att påverka hästens teknik får ej användas
• Lindor är ej tillåtna av säkerhetsskäl
• Huva och boots är ej tillåtet
• Hjälptyglar får ej användas, inte heller på framridning
• Visare av hingst skall medföra spö och bör använda hingstkedja då hingsten leds

Häst får inte vara skodd med ringskor, (snö-)sulor eller broddar. Skoning med sulor eller annan avvikande skoning accepteras endast vid särskilda veterinärmedicinska skäl som ska styrkas med aktuellt veterinärintyg eller intyg utfärdat av godkänd hovslagare. Exempel på särskilda skäl kan vara nyligen uppskuren
hovböld. Intyg skickas till bedömningsledaren i förväg eller lämnas till bedömningsledaren före visning.

Hästen skall vara försedd med nummerlappar under bedömningen (tillhandahålls inte av arrangören). Annan utrustning är inte tillåten

Bettlöst är alltså inte tillåtet :)
 
Svaret är nej. Du måste ha bett med metallkärna så t ex novabett är inte tillåtet.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: liiinnea
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 851
Dressyr Det ska ju gå att ha separata bettlösa klasser på dressyrtävling numera - men finns det alls några sådana? Hur hittar man dem i så fall...
Svar
13
· Visningar
1 387
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej, Har provat en sadel från Lippo på min häst och försöker nu komma fram till vilken modell det faktiskt är. Någon som vet var på...
Svar
2
· Visningar
472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp