Bettlöst träns

Julienne

Trådstartare
Ni som rider bettlöst, jag har lite frågor.

Har du testat flera olika? Vad är det som gör att din favorit är just din favorit?

Jag tänkte köpa ett men har bara provridit andra hästar i vad jag tror är sidepull. Jag tycker de känns glidiga på nosen och tänker då att mina signaler blir svåra för hästen au tolka. Ett "vanligt" hackamore tycker jag blir för mycket hävstång och dålig känsla.

Fick tips om scrawbig, någon som testat?
 
Jag rider just nu på ett scrawbrig och både jag och hästen trivs bra med det. Rider utan problem dressyr på det och får ganska exakta signaler, tycker jag.

Har även ett cross-under, som hästen inte fungerade lika bra på. Han fungerade i början, men sen började han tolka remmarna under huvudet som att han skulle ta fram/upp huvudet så det blev aldrig någon avslappnad form.
 
Jag rider endast bettlöst, och för mig funkar sidepull allra bäst. Hööks har jättefina till bra pris. Mjuk padding och tycker ej att de glider runt. Sen har även taur.se massa fina bettlösa träns.

Har aldrig hört talas om scrawbrig, är det med en rem som dras åt runt?
Har ej hört så bra om crossunder eller sådana som dras åt när man tar tygeltag, blir svårt för hästen att förstå vad man vill. Dock finns det såklart hästar som föredrar dessa mer än ex sidepull. Har du någon i stallet du kan låna olika träns av och testa?
Annars kan man köpa korta hackamoreskänklar eller ex. wheel/flowerhackamore. Där får man typ samma effekt som med sidepull (dock liten hackamore-effekt). Taur.se har många olika skänklar, även hööks har.
 
Jag har svårt att förklara scrawbrig i ord, men Taur har ett i sitt sortiment, Bitless Sidepull ScawBrig, om du vill kolla hur det ser ut.
 
Jag rider endast bettlöst, och för mig funkar sidepull allra bäst. Hööks har jättefina till bra pris. Mjuk padding och tycker ej att de glider runt. Sen har även taur.se massa fina bettlösa träns.

Har aldrig hört talas om scrawbrig, är det med en rem som dras åt runt?
Har ej hört så bra om crossunder eller sådana som dras åt när man tar tygeltag, blir svårt för hästen att förstå vad man vill. Dock finns det såklart hästar som föredrar dessa mer än ex sidepull. Har du någon i stallet du kan låna olika träns av och testa?
Annars kan man köpa korta hackamoreskänklar eller ex. wheel/flowerhackamore. Där får man typ samma effekt som med sidepull (dock liten hackamore-effekt). Taur.se har många olika skänklar, även hööks har.
Har tyvärr ingen annan än mig sjäv i stallet så jag kan inte låna något.

Så jag måste chansa vad hon tycker om och testa. Jag har testat på ett hackamore, lite stort/slappt spänt men hon blev väldigt irriterad så fort jag tog i henne och slog med huvudet.
 
Jag skulle väl säga att man får ändra lite på sina hjälper när man rider bettlöst, helst ska man ju inte ha en ständig kontakt som med bett utan bara ta kontakt när man ska bromsa/svänga och rida mer med sitsen.

Jag rider oftast min ponny i repgrimma med tygelfästen vid knutarna, annars har vi ett crossunder med snören. Skulle säga att båda funkar bra, tycker att jag får lite kvickare svar på repgrimman. I början var allt inte så självklart dock och därför använde jag nosludd för att slippa skav, nu när hon lärt sig signalerna så är det inga bekymmer.
Tror helt enkelt att det beror mycket på vad hästen trivs med.
Scrawbig ser ut att kunna åka in i ögat (åtminstone det från taur som bara har en vanlig käkrem). Jag skulle nog leta efter ett träns med en rem som sitter fast på sidostycket. Man ska ju inte spänna nosdelen hårt på sidepull mm så då kan det glida en del, i alla fall vad jag upplevt.
 
Mitt scrawbrig sitter mer still än ett sidepull, även utan speciell käkrem. Iom att remmen under hakan löper i ringarna sitter nosdelen mer stabilt, upplever jag.

Glömde i min listning att jag har ett sidepull också, som hästen inte fungerar att rida på men det fungerade utmärkt att tömköra i.
 
Har haft lite olika
Jag började med hackamore men jag gillade inte hur hävstångseffekten var så stark så jag köpte hackamoret från PS of sweden och satte tyglarna på hålen som var längre upp så de nt blev en sån stor effekt (inte för att det knappt gjorde det bättre)
Provade indianhackamore den gillade jag inte så mycket för nosgrimman på den var väldigt hård. Har velat prova sidepullen från hööks men jag har enbart ridit med grimma och jag tycker det funkar skitbra, min häst älskar det och vi har inga problem när vi rider med det. Nu vet jag inte om grimma är så bra när man ska på träningar och sånt jag rider bara i skogen.
Köpte dock lädergrimma och de e super 😁
 

Liknande trådar

Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
965
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 889
Senast: Bri
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 793
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp