Matiiiiilda

Trådstartare
Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o jag trivs på det. I dressyr har vi ett sidepull och vid hoppning ett micklem på det mildaste bettlösa sättet (sidepull typ).

Testade att rida ut på micklemet men han blev alldeles för stark och kunde knappt få stopp på honom när vi galopperade. Sen dess har jag inte vågat rida ut bettlöst. Har nu senast ridit ut med bett, visst krånglar han men hellre det än att jag inte har någon kontroll.

Skulle vilja se om någon här har förslag på om det finns något annat bettlöst alternativ som är något skarpare. Är lite inne på hackamore men känns dumt att det ska bli tryck i nacken. Tack på förhand🌸
 
Ett flower hackamore eller ett hack som ser ut som ett hjul kanske? Då kan du reglera styrkan beroende på hur du sätter tygeln, och det är inte lika mycket hävstångseffekt som ett vanligt ponnyhack.
 
Ett flower hackamore eller ett hack som ser ut som ett hjul kanske? Då kan du reglera styrkan beroende på hur du sätter tygeln, och det är inte lika mycket hävstångseffekt som ett vanligt ponnyhack.
Tack för svar! Detta är ju endast för när jag rider ut och då blir det mestadels skritt (mkt skog där jag bor) och då rider jag på lång tygel. Vill endast ha mer kontroll om han drar iväg. Ska se över o se om flower hack, hjulhack eller ponnyhack blir bäst.
 
Tack för svar! Detta är ju endast för när jag rider ut och då blir det mestadels skritt (mkt skog där jag bor) och då rider jag på lång tygel. Vill endast ha mer kontroll om han drar iväg. Ska se över o se om flower hack, hjulhack eller ponnyhack blir bäst.
Man kan ju också rida på ponnyhack med dubbla tyglar om man vill. Blir lite klumpigt, men det går. Då sätter man den ena tygeln "där uppe" vid nosplattan, så det blir som ett sidepull, och den andra tygeln där nere på hackets skänkel som vanligt. Då kan man ju välja mellan "sidepull-effekt" och skarpare efter behov.
 

Liknande trådar

Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: Leeelot
·
Utrustning Pållen har lite problem i munnen som ska fixas till, men tills dess så får jah rida han på hackamore, vilket funkar riktigt bra ute men...
Svar
5
· Visningar
1 484
Senast: tuaphua
·
Träning Hej. Jag har en fjording som jag rider en hel del i halsring, Hackamore och grimma. Men har tänkt mig skaffa ett bettlöstträns men i...
Svar
4
· Visningar
820
Senast: Lager
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 567
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp