Bettlöst - vad använder du?

Pancakes

Trådstartare
Tänker framförallt på er som rider engelskt, vilken eller vilka bettlösa varianter använder du, när och varför? Finns det någon typ du undviker?
 
Tänker framförallt på er som rider engelskt, vilken eller vilka bettlösa varianter använder du, när och varför? Finns det någon typ du undviker?
Föredrar helt klart sidepull, finns i olika nosdelar beroende på hur känslig hästen är, har använt det mildaste som var platt brett läder och hade nosludd på till rep på nosdelen.
Min ena behöver jag dock ponnyhack på när jag ska rida med fler eller första snön.
 
Sidepull, det mesta andra är för skarpt. Repgrimma ibland när jag vill ha något skarpare. :) Jag har en stark fjordkorsning, men de andra alternativen har bara skapat obehag och då sitter lydnaden sämre (är jag mjuk är hästen mjuk, annars tvärtom)
 
Tänker framförallt på er som rider engelskt, vilken eller vilka bettlösa varianter använder du, när och varför? Finns det någon typ du undviker?

Nu använder jag främst bett. Men om jag måste ha bettlöst så tycker jag en kapson med brett, platt och fast nosjärn är bäst. Marjoman har bra kapsoner som förvisso inte diekt är snygga. Men de är funktionella.
De ligger stadigt och man får det närmaste bettfeeling upplever jag.
Jag tycker inte övriga bettlösa kommer i närheten av rätt känsla för dressyr med kontakt i tygeln, som jag rider.

Så jag undviker gärna resterande bettlösa.
Oftast brukar jag välja bett vid utbildning av hästar. Jag har inte upplevt att någon häst behövt ha bettlöst utom en som hade så pass svåra skador i munnen(tungan var nästan avklippt där bettet skulle placeras). Den utbildade vi på bettlöst tills den var formgiven och lätt i kontakten. Ägarinnan hade hack till den. Men insåg sen att kapsonen var lämpligare för dressyrarbete. Om hon släppte formkrav i typ hoppning eller uteritt kunde hon däremot ha vilket som av dem.
 
På min förra ponny använde jag det här minihacket. Var supernöjd med det :) (inte riktigt rätt inställt på bilden)
37854CD3-FD0E-4D7E-BF86-677C0D7760FC.jpeg
 
Min häst gillar ponnyhack. Är hon lite extra laddad kan jag byta ut nosdelen mot en smalare rem, men det är väldigt sällan.
 
Jag använder helst sidepull eller ridkapson med fast järn men tycker liksom Tuaphua att de inte ger optimal känsla i dressyren. Det finns ett värde i att ha direktkontakt med hästens underkäke.

Fördelen med sidepull är att tygelfästet hamnar på rätt ställe och att det inte sitter åt om nosen. Fördelen med ridkapson är att det fasta järnet ger en stabilitet och tydlighet i signalen, men tygelfästens sitter oftast för högt mot nosryggen.

Jag gillar inte bettlösa som drar ihop käkarna, t ex hackamore och bitless bridle.
 

Liknande trådar

Utrustning Fick med en massa extra remmar med tränset och gissar att det är remmar för att kunna rida bettlöst? Tänker jag rätt? Har inte hunnit...
Svar
2
· Visningar
468
Senast: Sorgsen
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 850
Utrustning Hej! Jag är ny här och detta är mitt första ”inlägg”. Jag undrar om Hunter träns fortfarande säljs? Såna med platta nosgrimmor! Jag...
Svar
9
· Visningar
407
Senast: Kristall10
·
Gnägg Ni som ska till SIHS vad behöver eller villhöver du införskaffa från mässan? Jag tänkte kolla efter dessa saker: •ett bra träns märke...
Svar
3
· Visningar
349
Senast: Morces
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp