Karoliten

Trådstartare
Nyfiken på bettlöst träns.Någon som kan rek något sim inte är svindyrt😉.Hur har ni introducerat det i er ridning?
 
Jag tycker att sidepull är ett trevligt bettlöst alternativ eftersom det inte är något som spänner eller drar om nosen och drar ihop käkarna (som t ex bitless bridle och hackamore). Man kan med fördel prova på inhägnat område första gångerna, så att man vet om hästen respekterar och lyssnar på sidepullet. Man behöver öva på att få hästen att lyssna på lätta tygelhjälper, så att det inte blir dragkamp.

Jag tycker inte att det är fel att använda hackamore, det kan vara en trevlig betsling för t ex uteritter. Men jag tycker inte att man ska rida med konstant sträckt tygel på det, eftersom det drar ihop käkarna och tänderna. Det funkar bäst om man kan tänka sig att rida hästen i en ganska öppen och fri form, men ändå känna att man har en betsling som hästen respekterar om man behöver få stopp på den.
 
Om jag måste jobba bettlöst väljer jag en kapson med brett och fast järn från Marjoman. Jag tycker det ger bäst feeling för dressyr, som jag sysslar med. Platta och breda järnet ligger still och fördelar trycket över en större yta. Jag har ofta min med färskinnsludd/padd även om den är läderklädd.

Jag kollar av avsuttet att hjälperna funkar innan jag hoppar upp.

På inridningar kan jag kombinera träns och grimma en period(vanlig som bredare repgrimma) och rida med dubbla tyglar för att gradvis vänja in dem på bett och inte behöva lägga full kraft i munnen på dem om ngt händer. Funkar bra tycker jag till det ändamålet.
 
Beror helt på vad du ska använda det till? Och vad din häst föredrar.

Min ena funkar kanon på hack, den andre rider och tömkör jag ofta på enbart en remontnosgrimma. Den tredje har jag precis börjat testa att rida med en kapson med fast järn över nosen.
Har även haft en häst som inte funkade på någon form av bettlöst...
 
Ponnyhack eller en mildare form som hööks numera har med en ring på sidorna skulle jag gissa ger enklast övergång från en bettriden häst. Ju mindre kommunikation som sitter i handen sedan innan desto större chans att ekipaget kan tänkas gilla bettlöst men sedan tycker ju hästar lite olika om var det blir tryck istället för i munnen.

Min känns typ som att rida med bett med pyttelite hävstång (har hööks variant, ponnyhack blir för skarpt för mig) medan det krävs betydligt mer av mig mer tex sidepull för att få en bra ridkänsla, jag har för lätt att spänna mig och/eller fastna i handen (vilket jag såklart tränar på varenda dag). Sedan övar jag gärna på övrig kommunikation genom att rida på långa tyglar a la bara grimma o ett grimskaft eller som numera med bara halsring, det är nyttigt och intressant tycker jag.
 
har världens snällaste häst som jag har en önskan om att kanske en dag kunna rida helt utan träns, bara få prova.Rider idag med träns och halsring.Brukar varje pass börja rida med lååånga tyglar och bara hålla i halsringen.Tänkte börja prova bettlöst :)
 
har världens snällaste häst som jag har en önskan om att kanske en dag kunna rida helt utan träns, bara få prova.Rider idag med träns och halsring.Brukar varje pass börja rida med lååånga tyglar och bara hålla i halsringen.Tänkte börja prova bettlöst :)

Om hästen är jättesnäll så kan du ju till och med testa att rida i grimma.
 

Liknande trådar

Dressyr Det ska ju gå att ha separata bettlösa klasser på dressyrtävling numera - men finns det alls några sådana? Hur hittar man dem i så fall...
Svar
13
· Visningar
1 394
Senast: Fiorano
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
982
Senast: mily
·
Utrustning Jag är väldigt intresserade av bettlösa alternativ men känner ännu inte till så många. Har googlat en del men hittar inte så mycket mer...
Svar
3
· Visningar
514
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp