Bettproblem igen

F

Fullblod

Tycker snart att jag har provat allt... Har en stooor häst som är riktigt stark och pigg och älskar sin hoppning... Hon blir dock väl stark mellan hinder så jag faktiskt ibland inte får tillbaka henne alls... Just nu går hon med ett vanligt tvådelat smalt tränsbett... Vi har hittills provat äggbett både två och tredelade, vanligt tränsbett med rörliga ringar både två och tredelat, kimblewick (jaktkandar), pelham, rakt tränsbett både i metall och HM, gagbett, hackamore. Undra om jag har glömt nåt nu, men det kommer väl fram undertiden isåfall... vad ska jag hitta på... hon blir lixom bara jäkligt stark och det går fortare och fortare... hon är riktigt känslig och fin i munnen när man rider dressyr... och hon går jättefint med sitt jaktkandar i skogen... men det känns som om det blir för skarpt när jag hoppar... hon vågar lixom inte hoppa genom kroppen och samma sak blir det med pelham och hackamore, på de andra blir hon bara stark och drar... Har mina funderingar nu på antingen pessoa eftersom min ponny som var riktigt het och stark gick riktigt bra på det, eller ett waterford bett... Jag vet bara inte om något av det passar. Vad tror ni?
 
Sv: Bettproblem igen

Prova ett riktigt smalt bett! Är det enda mitt sto som lätt blir stark trivs med och samtidigt går att kontrollera, hävstångsbett blir lätt så att de lägger sig på dem och springer ännu mer. Men se till att det inte blir för smalt, det blir väldigt skarpt om de är för smala...
 
Sv: Bettproblem igen

det tränsbettet hon har nu är vääääldigt smalt, sisådär 5 mm... å det hjälper tyvärr inte ett jota... trodde det när jag köpte det att det kanske kunde funka och det gjorde det väl lite till en början men nu när hon vant sig är hon som hon alltid är... dvs ruskigt pigg...
 
Sv: Bettproblem igen

Min ponny har varit överjävligt stark i hoppningen sas.
Jag red först på jaktkandar, sen på pelham av olika slag men hon var stark på pelham och med jaktkandaret hoppade hon inte lika bra...
Nu sitter jag helt plötsligt med ett tvådelat gummibett, och det går som hejsan. Ingen häst som hänger i handen. Visst blir hon fortfarande het och stark, men det gäller bara att rida konsekvent och tydligt så får man även en stark häst med ett milt bett att lyssna.
(ska påpeka att hon varit på väg över/genom staket och skenat med mig tidigare då jag ridit med två eller tredelat, så det är en ganska fantastisk grej för mig att det nu fungerar med tränsbett)

Så mängder med dressyr och markarbete (som innefattar hoppning på låga hinder relativt ofta för att avdramatisera hoppningen samt lydighets träna (halt innan o efter, slutor/öppnor mot och efter hindren osv))
Ibland rider jag med graman för att komma åt henne ännu mer när hon blir stark, men bara på låga hinder då förståss.
Det gjorde jag mest de första passen av "lydighetsträning med hinder", sen undan för uindan har jag kunnat ta av den mitt i passet, ha den bara i början eller inte alls.
 
Sv: Bettproblem igen

kanske kan vara något att prova då... och kanske skulle hoppa lite oftare... just nu blir det i princip bara en gång i veckan om ens det... bara för att det är så jobbigt att göra det när man inte har medhjälpare:crazy: :angel:
 
Sv: Bettproblem igen

ursäkta trådkapning, men kan man få se bild på hästen?

minns tråden när den skulle upp i hull, måste vara ett år sen.. skulle vara kul å se hur det går :)

min asstarka donna körde jag först på rakt muffbett, sen vanligt 3-delat å nu har jag bytt till det raka igen.. hon är faktiskt lättast att hålla på det raka..
mkt dressyr gör susen... måste ju hitta stoppknappen innan man kan bromsa ;)
 
Sv: Bettproblem igen

kanske kan vara något att prova då... och kanske skulle hoppa lite oftare... just nu blir det i princip bara en gång i veckan om ens det... bara för att det är så jobbigt att göra det när man inte har medhjälpare:crazy: :angel:
Min häst är ca 178-180 cm i mkh, han älskar att hoppa och blir skapligt stark i mellanåt. Jag rider honom på ett vanligt tre delat bett eller ett tredelat gummiklätt bett, MEN gör många,många,många övningar med småhinder så att han ska backa av själv. Har många tips på bra övningar! Eftersom han samtidigt är rätt känslig som han är stark skulle jag aldrig drömma om att betsla upp.
 
Sv: Bettproblem igen

har sagt det på andra ställen på forumet, och säger det igen...BOMBER-BETT ÄR SUPER!!!!!!:) har själv flera olika hemma och rider på ett happy tounge half pessoa på mitt "monster" i hoppningen
 
Sv: Bettproblem igen

Självklart kan du får se en bild på henne... har väl inte nån som är helt ny men från i mitten av maj har jag *ler*...

Från 10 maj:
10maj20072.jpg

10maj2007.jpg

10maj2007sidan.jpg


Såhär såg hon ut i juli förra året:eek: :crazy: :
6juli2-1.jpg
 
Sv: Bettproblem igen

ser mkt trevligare ut!!!! fortfarande tanig hals å rumpa, men definitivt MYCKET bättre!!!! :bow:
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 095
Senast: Fazeem
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 594
Senast: Kraxa
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 337
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 612
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp