Bettproblem

Beckie

Trådstartare
Min häst trivs inte med bett. Han slänger med huvudet när man rör vid bettet och ibland även när man inte har kontakt med det. Han fifflar en hel del med det också, dvs tuggar eller "leker" med det i munnen för att sedan skjuta fram mulen. Jag har kollat tänderna på honom och veterinären sa att de såg väldigt fina ut så han har inga problem med tänderna. Flera olika ryttare upplever samma sak som jag och han har även gjort likadant med tidigare ägare. Detta har gjort att jag har ridit en hel del bettlöst vilket har funkat fint.

Vill gärna att han ska kunna ridas med bett också och jag har testat tvådelat, tredelat, odelat både med rörliga och fasta ringar och det han funkar bäst på är det raka med rörliga ringar. Det tredelade funkar han inte alls med, har fått för mig att det blir för mycket rörligt i munnen och att han inte gillar det.
Rider utan nosgrimma och upplever ingen förbättring när jag har haft det. Visserligen har han inte kunnat öppna munnen lika mycket men han har inte trivits med det mer för det.

Så, någon som har något tips på bett eller någon annan fundering? Är öppen för alla förslag. :)
 
Sv: Bettproblem

Testa ett Novabett, är ett rakt väldigt mjukt o böjligt silikon bett som passar hästar med känslig mun.
 
Sv: Bettproblem

Ska kolla lite på det :)! Tack för tipset. Någon mer som har någon fundering?
 
Sv: Bettproblem

Skulle prova ett novabett precis som the_grinch säger.
Har nog inget bättre förslag =)
 
Sv: Bettproblem

Nä, det har jag inte. Provar gärna, tyvärr känner jag ingen i närheten som har ett sådant. känns lite dumt att köpa ett om det inte funkar. Fast det är klart att man kan ju alltid sälja det om det inte funkar.

Såg nu att de inte var så dyra som jag trodde. kanske är värt att prova :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bettproblem

Har kollat på Novabetten i butik nu och visst var de mjuka och böjliga. Men jag tyckte de var väldigt tjocka :crazy: Och sen tänkte jag också, just eftersom de är så pass mjuka, är det inte lätt att hästen tuggar sönder det då?
 
Sv: Bettproblem

Jag provade ett nova bett här omdagen. Och hästen tuggade endel på bettet, inget som märktes när man tittade på bettet efteråt.

Det jag tyckte var lite läskit var att det blev så halt i munnen då min häst sög endel på det. Kändes som att bettet skulle dras igenom munnen.
Men det avhjälptes med att sätta en liten läderrem under hakan, löst spänt blev mkt, stabilare i munnen och jag riskerade inte att få ut bettet på ena sidan.
 
Sv: Bettproblem

Nja, jag tycker inte att de är särskilt tjocka, verkligen inte om man jämför med de traditionella svarta gummibetten som är så tjocka att hästen knappt kan stänga munnen...
Jag har använt mitt Nova ganska så länge och det har inte fått några repor alls av hästen som går med det, däremot av en annan häst som hade det i munnen ca 30 min blev det lite hack i det. Men du märker ju om hästen biter sönder det, den lär ju inte tugga sig igenom hela på ett ridpass.
 
Sv: Bettproblem

Varför vill du rida med bett? Är det för att tävla, isf är ju utbudet begränsat, men ett tips kan vara att testa ett bett med någon form av tungfrihet. Kanske ett jaktkandar? Det är visserligen lite skarpare men ett trevligt bett.
 
Sv: Bettproblem

Min häst höll också på me huvudet och tuggade hela tiden på bettet och då fick jag tipset från en att prova ett kimberwick och nu tuggar han knappt och slägger inte me huvudet längre. :bump:
 
Sv: Bettproblem

Har du varit hos en riktig hästtandläkare som kunnat konstatera att det verkligen inte med 100% säkerhet inte sitter nån liten tandflis kvar från något som stör?
 
Sv: Bettproblem

Okej. men det låter ju bra och det verkar hållbart. Är inte rädd för att det ska bitas helt sönder under ridturen, tänkte mer på skav och sånt men det märker man ju om det blir. Man kan ju alltid testa det och se om det fungerar. Tack :)
 
Sv: Bettproblem

Det är inte tvunget att rida med bett, han funkar ju på sidepull också, men känner ändå att jag gärna råder bot på problemet och iaf kollar om det finns något bett han trivs med :)! Kommer ändå variera med det bettlösa och inte bara rida med bettet som jag gjort hittills. Tävlar gör jag inte så det är inte därför :)! Har funderat på ett jaktkandar med. Får ta hem och prova känner jag :)! Tack!
 
Sv: Bettproblem

100% säker kan jag ju såklart inte vara men den veterinär som var ute hos oss hade just tänderna som specialområde så det känns som att man kan lita på det. Men ska fortsätta kolla upp möjliga fysiska problem samtidigt som jag kollar upp olika bettalternativ :)!
 
Sv: Bettproblem

100% säker kan jag ju såklart inte vara men den veterinär som var ute hos oss hade just tänderna som specialområde så det känns som att man kan lita på det. Men ska fortsätta kolla upp möjliga fysiska problem samtidigt som jag kollar upp olika bettalternativ :)!

Det låter ju iaf bra :)
 
Sv: Bettproblem

En ny ide är att ta ut en duktig ET och kolla upp resten av hästen, fins mycke som kan strula bakm mulen ;)
Har gjort de me min gapande dam och hittat diverse skrot som vi jobbar på att bli av med!

Ett annat tips är att ta hjälp av en bra ridlärare. Har själv äntligen fått möjligheten att rida för en väldigt duktig tränare i akademisk ridkonst, vilket har hjälpt bra mot allt gapande (min tant gapar även när jag rider bettlöst) Men nu har hon börjat att självmant söka sig försiktigt mot bettet, med stängd mun! Det är nästan så man måste hålla andan och sitta blixtstilla då... Hon är så otroligt kännslig min lilla arab!

Tyvär fins det nog inga mirakelkurer, men långvarigt slit å jobb, jobb och jobb ger faktiskt resultat! (säger hon som haft ett gapande litet troll i snart 10år... :D )
 
Sv: Bettproblem

Det är verkligen många pusselbitar som måste kollas. Ska faktiskt ta ut en ET som får kolla igenom honom, ska bara höra runt lite med hästfolk i närheten efter en bra sådan, men jag ringer en så fort jag bara kan :)!

Har ridit för en bra ridlärare innan och ska snart ta upp det igen. Hon har gett mig några bra tips som har funkat till en viss del, dock har det inte fungerat så som jag hoppats på heller. Men jag hoppas att ET kan hitta någon lösning på problemet och gör hon inte det får jag fråga min ridlärare efter fler tips :)! Hon kanske även har lite tips på bett att prova.

Tack för tipsen :)
 
Sv: Bettproblem

Har en häst som starkt ogillar bettets tryck mot tungan, den gapar och protesterar så fort den känner tryck från tygeln. Denna häst blev som ny att rida när jag spände aachengrimmans underrem genom bettringarna och upp över nosen, så att den "håller upp" bettet lite. Alltså ungefär samma effekt som, ja, en sån nosgrimma jag inte kommer på vad den heter just nu, som en remontgrimma med båge runt bettet.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
805
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 049
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 060
Senast: Bri
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 476
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp