Bukefalos 28 år!

Bettråd nummer 15870 (typ)

Marty

Trådstartare
Jag söker efter ett annat alternativ till kimblewick med tungfrihet, då min dam fått för sig att det inte duger längre. Hon är egentligen inte jobbig att rida på det men hon vägrar gapa när jag ska tränsa, vilket inte brukar vara några problem annars...

I övrigt rider jag på tvådelat pessoa magic (blanda ej ihop med pessoabett) och tvådelat baucherbett. Har även ridit en del på hack men det funkar inget vidare. Behöver ha något skarpare i skogen, men vet inte riktigt vad jag ska prova. Vet inte om det är rakheten, eller om det är tungfriheten hon inte gillar med kimblewicket dock. Jag gillar inte riktigt att rida på delade stångbett, men vet inte vad det finns för andra alternativ.

Hästen är stark i skogen, samtidigt som hon inte vill ha alltför skarpt. Tror hon tycket hacket blir för skarpt då hon slänger med huvudet när jag bromsar henne när hon ligger på, och vissa gånger blir hon så sur att hon vägrar gå alls om jag tar i tygeln med hacket.

Någon som har tips på bett?
 
Sv: Bettråd nummer 15870 (typ)

Testat ett vanligt helrakt pelham?
Min förra kunde absolut inte gå med ett pelham med minimal tungfrihet men gick kanon på ett rakt kimblewick.

Så det kanske fungerar på din med?(fast åt andra hållet då)

Annars finns 3-delat med kopparrulle? 2-delat med kopparrullar?
Pee wee kanske, "flippan" bett med kombinerad bett + hack?

Hoppas att du hittar något som passar din häst i denna djungel med bett :)
 
Sv: Bettråd nummer 15870 (typ)

Egentligen så är det ju inte bra med delade stångbett man man måste också prova och känna efter vad som funkar för sig själv och hästen.

Jag har ett tredelat babypelham, ett tredelat kimbelwick och ett tvådelat syntetpelham.
Dessa används när vi rider ut och ev ibland om vi ska hoppa och han är upp över öronen laddad.
Två tyglar på pelhambetten så att man kan reglera styrkan på hävstången efter behov och inte rida med handbromsen i alltid.
På raka stänger blir han lätt lite stel och svårsvängd och det fungerar inte riktigt bra om man ska hoppa.
 
Sv: Bettråd nummer 15870 (typ)

Nu kommer jag låta dryg(men ta mig på rätt sätt), men jag förstår att hon inte vill öppna munnen med det bettet...

Stångbett med tungfrihet lägger all kraft på lanerna vilket leder till blåmärken. Många hästar går bra på detta eftersom det gör så mycket mer ont än bett som fördelar kraften/lägger kraften på tungan.

Välj ett rakt stångbett utan tungfrihet om du behöver lite skarpare för uteritterna. Jag personligen rider gärna på raka stänger. De inverkar framåt i munnen vilket skyddar tänderna och ger annan belastning så det är perfekt variation mot "vanliga bett". Jag har både rakt pelham och rakt kimblewick att variera med till mina hästar. Började med ett kimblewick med tungfrihet(eftersom det var lättillgängligt via Hööks) men efter en månads användning så hade hästen blåmärken - o han är mjuk som smör i munnen! (dvs jag har inte tagit hårt i honom). Kan ju säga att jag SKÄMDES när tandläkaren påpekade blåmärkena... O bettet åkte rakt i skrotbingen fortare än kvickt...
 
Sv: Bettråd nummer 15870 (typ)

"all kraft" är ju helt klart en sanning med modifikation. Att påstå att ett bett med tungfrihet inte ligger an mot tungan stämmer inte. Har aldrig sett en häst med såpass liten tunga och såpass mycket plats i munnen att den skulle få plats i "tungfriheten" på ett normalt bett utan att bettet ligger emot tungan. Mer kraft på lanerna visst men inte all. (Dock gillar jag/hästen också raka stänger bäst mest för att dom tar minst plats i munnen.)
 
Senast ändrad:
Sv: Bettråd nummer 15870 (typ)

Hästar med låg gom och tjock tunga är inte ovanligt.
Min häst gillar tunna raka bett bäst. Men jag behöver ibland lite skarpare bett när jag rider ut i grupp. Rider då på babypelham 2 delat. Är bettet rakt så måste det vara lösa bettringar. Rakt kimblewick har jag testat då fick han panik då det låste tungan. 3 delat kan nypa tungan det gillar han inte heller.
Har beställt ett tunt 2 delat med lock upp och lösa ringar.
Novabett är lite för tjocka. Tungfrihet absolut inte han vägrar stänga munnen.
 
Sv: Bettråd nummer 15870 (typ)

Stångbett med tungfrihet lägger all kraft på lanerna vilket leder till blåmärken. Många hästar går bra på detta eftersom det gör så mycket mer ont än bett som fördelar kraften/lägger kraften på tungan.
Hur gör man då om hästen tvärtom - vantrivs med raka bett i och med att de lägger All kraft på tungan? Väljer att svänga ut tungan eller lägga tungan över bettet som ett resultat av detta?

Finns det möjlighet att det här med vilket bett hästen föredrar är individuellt - därav den uppsjö av konstiga och konstigare bett som finns på marknaden?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Equilina
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 052
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 174
Senast: AW
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 383
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp