Bettskena och muntorrhet

MissFideli

Trådstartare
Jag skulle behöva börja använda bettskena igen, men anledningen till att jag slutar är att jag ju tvingas sova med öppen mun och ofta vaknar och är snustorr i munnen. Vilket är obehagligt, tycker jag.
Är det nån här som har löst det problemet?
 
Har du fått skenan utprovad hos tandläkare?
De ska inte vara så tjocka att du inte kan stänga munnen.
 
Jag har inte bettskena men däremot torr mun pga medicinering. Jag använder XyliMelts, finns receptfritt på apoteket.

1705131964531.jpeg
 
Jag tror jag förstår precis vad du menar! Jag upplever att vanliga bettskenor inte ger mig ett läppslut som gör att munnen blir lite öppen och då andas jag automatiskt genom munnen.

Jag har en ”Åkesonskena” från en tandtekniker i Stockholmsområdet som alla tandläkare kan skicka jobb till. Den har ingen plast på utsidan av tänderna och är den absolut bekvämaste skena jag har haft och den hindrar inte läpparna att sluta sig! Inte är den dyrare heller än andra bettskenor heller. De två små krokarna är det som håller kvar skenan.
IMG_7904.jpeg
 
Jag tror jag förstår precis vad du menar! Jag upplever att vanliga bettskenor inte ger mig ett läppslut som gör att munnen blir lite öppen och då andas jag automatiskt genom munnen.

Jag har en ”Åkesonskena” från en tandtekniker i Stockholmsområdet som alla tandläkare kan skicka jobb till. Den har ingen plast på utsidan av tänderna och är den absolut bekvämaste skena jag har haft och den hindrar inte läpparna att sluta sig! Inte är den dyrare heller än andra bettskenor heller. De två små krokarna är det som håller kvar skenan.
Visa bifogad fil 136726

Den såg ju mycket smidigare ut! Ska visa den för tandläkaren. Tack!
 
Jag skulle behöva börja använda bettskena igen, men anledningen till att jag slutar är att jag ju tvingas sova med öppen mun och ofta vaknar och är snustorr i munnen. Vilket är obehagligt, tycker jag.
Är det nån här som har löst det problemet?
Jag tejpar alltid munnen när jag sover. Dels andas jag bättre, med näsan istället för munnen, och dels blir jag mycket mindre torr i munnen. Vissa snarkar mindre också men min sambo påstår att jag lever om lika mycket ändå...😁 Lite meckigt precis när jag började med bettskena, men det går.

Fick från början tipset att tejpa munnen av en kompis och fick några speciella tejpremsor som förmodligen var svindyra av henne, numera köper jag vanlig kirurgtejp på apoteket och det funkar minst lika bra.
 
Jag tejpar alltid munnen när jag sover. Dels andas jag bättre, med näsan istället för munnen, och dels blir jag mycket mindre torr i munnen. Vissa snarkar mindre också men min sambo påstår att jag lever om lika mycket ändå...😁 Lite meckigt precis när jag började med bettskena, men det går.

Fick från början tipset att tejpa munnen av en kompis och fick några speciella tejpremsor som förmodligen var svindyra av henne, numera köper jag vanlig kirurgtejp på apoteket och det funkar minst lika bra.

Detta är något som trendar just nu inom "andnings-världen". Och just för att det sprids så väldigt över sociala medier just nu vill jag lägga till en varning om riskerna med att sätta hinder för en av två möjliga luftvägar, särskilt när vi sover och inte är vid medvetande. Har man minsta tendens till andningsuppehåll under nätterna eller upplever någon form av hinder i näsandningen så kan det vara direkt skadligt (se kommentar från ÖNH-läkare längst ner i denna artikel). Vill man absolut prova så testa att tejpa när du är vaken först (i liggande och under flera timmar). Och, för guds skull, tejpa aldrig igen munnen fullständigt! Skulle näsan klogga igen under natten så måste tejpen släppa snabbt och helst utan att riva med sig läpparna i farten.
 
Har beställt en sån nu. Hon kunde inte se priset, men upp till 1000 kr mer kan den kosta. Får reda på mer exakt när jag kommer tillbaka. Det fr vara värt det i så fall. Kommer inte använda annars.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 371
Senast: Linn-Nora
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 399
Senast: G-uldlock
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 136
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 933
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp