Bettutprovning

irma

Trådstartare
Hur många är det som har fått era (hästars förstås!!) bett utprovade av expertis? Jag tog upp frågan i stallet och blev förvånad över hur få det var som var intresserade av att ta hit en som kan sånt. Det verkar som om många använder det dom har oavsett om det är avpassat till den aktuella hästens mun eller ej.
 
en av hästtandläkares assistent har varit och tittat i min ponnys mun, prövat rakt bett på henne, längd osv. fungerar jättebra, ska även ta och pallra oss till hästtandläkaren nu i vår.
 
Tandis har kollat på de bett jag har haft och prata om vad häst verkar trivas med. Ett bett som han gick på kort period förut (låste och bet fast i bettet) låg inte bra, vilket var ganska uppenbart. Men hans raka bananformade och tvådelade tränsbett låg bra anatomiskt. Hade rätt längd osv.

Sedan är det en annan sak vad han trivs bäst med vid olika tillfällen. Rider honom även på hack. Känns iaf skönt att det inte ligger fel för hans mun. :)
 
Bytte bettstorlek efter att ha varit hos tandläkaren. Det var en eller två storlekar för stort. Så nu har jag ett tredelat bett som passar exakt. Det märks lite skillnad i ridningen också..
Fler hästägare borde intressera sig för hur deras häst ser ut i munnen och hur bettet ska se ut för att deras häst ska trivas med det i munnen..
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 078
Senast: Hedinn
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 479
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 181
Senast: Thera
·
  • Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 941
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp