Bettvärmare

Freazer

Trådstartare
Är det någon som använder bettvärmare?
Jag värmer ett antal bett varje dag och har inte så mkt värme i kroppen av mig själv, är typ alltid kall. Vill inte spola betten under varmt vatten så funderar på att köpa en bettvärmare men nyfiken på om ngn har provat och vad ni tycker om den?
 
Är det någon som använder bettvärmare?
Jag värmer ett antal bett varje dag och har inte så mkt värme i kroppen av mig själv, är typ alltid kall. Vill inte spola betten under varmt vatten så funderar på att köpa en bettvärmare men nyfiken på om ngn har provat och vad ni tycker om den?
Visste inte ens att det fanns 😅 men det låter ju som en bra idé om man har kalla händer och inte har uppvärmd sadelkammare i direkt anslutning till där man sadlar och tränsar. Googlade lite och fick upp träffar på sådana där värmekuddar som man "smäller av" med ett trycka på en metalgrej i dem och som man kan ha som värmekälla i tumvantarna eller fickorna. Är det sådana kuddar du menar? Har inte använt sådana på länge men när jag gjort det har de funkat bra för händerna.
 
Visste inte ens att det fanns 😅men det låter ju som en bra idé om man har kalla händer och inte har uppvärmd sadelkammare i direkt anslutning till där man sadlar och tränsar. Googlade lite och fick upp träffar på sådana där värmekuddar som man "smäller av" med ett trycka på en metalgrej i dem och som man kan ha som värmekälla i tumvantarna eller fickorna. Är det sådana kuddar du menar? Har inte använt sådana på länge men när jag gjort det har de funkat bra för händerna.
Det finns en enkom bettvärmare som drivs av uppladdningsbart batteri. Tittade på den för några år sedan när den kom men tycker den är för dyr. Men har man många hästar att rida så kan jag tänka mig att det är smidigt att slippa värma betten.
 
Dem där engångsgrejerna ger jag inte mycket för: de är inte snälla mot miljön. I förra stallet hade vi mikrovågsugn så vi löste problemet med att värma upp små hemgjorda vetekuddar sydda i lagom bredd för att kunna vika över bettet. De gick bra att stoppa ner i stallskorna efteråt så var skorna varma (eller i alla fall inte iskalla!) när man hoppade av hästen och drog av sig ridstövlarna.
 
Visste inte ens att det fanns 😅men det låter ju som en bra idé om man har kalla händer och inte har uppvärmd sadelkammare i direkt anslutning till där man sadlar och tränsar. Googlade lite och fick upp träffar på sådana där värmekuddar som man "smäller av" med ett trycka på en metalgrej i dem och som man kan ha som värmekälla i tumvantarna eller fickorna. Är det sådana kuddar du menar? Har inte använt sådana på länge men när jag gjort det har de funkat bra för händerna.
Tror det har funnits ett tag. Har tänkt på att det borde finnas i flera år innan dess 😁
Bettvärmaren jag tänkte på är dom som säljs på en sida som heter Meela.
 
Dem där engångsgrejerna ger jag inte mycket för: de är inte snälla mot miljön. I förra stallet hade vi mikrovågsugn så vi löste problemet med att värma upp små hemgjorda vetekuddar sydda i lagom bredd för att kunna vika över bettet. De gick bra att stoppa ner i stallskorna efteråt så var skorna varma (eller i alla fall inte iskalla!) när man hoppade av hästen och drog av sig ridstövlarna.
Finns det engångsvärmare för bett menar du?
 
Finns det engångsvärmare för bett menar du?
Nej inte direkt för bett, tror inte det i alla fall. Folk använder dem där engångsvärmarna man köper till vantar/skor. En liten platt grej inkapslad i folie som man ”bryter”. De säljs i hästbutiker numera (i alla fall där jag bor). Det är exakt samma produkt som säljs i sporting goods-affärerna för utomhusbruk under vintern. Samma som @eventingmania pratar om.
 
Nej inte direkt för bett, tror inte det i alla fall. Folk använder dem där engångsvärmarna man köper till vantar/skor. En liten platt grej inkapslad i folie som man ”bryter”. De säljs i hästbutiker numera (i alla fall där jag bor). Det är exakt samma produkt som säljs i sporting goods-affärerna för utomhusbruk under vintern. Samma som @eventingmania pratar om.
Den vi har går att använda flera gånger, bara att koka så fungerar den igen. Det är kanske olika saker men har nog samma funktion.
 
Den vi har går att använda flera gånger, bara att koka så fungerar den igen. Det är kanske olika saker men har nog samma funktion.
De måste vara olika saker. De där jag tänker på, de som ”bryts” får absolut inte kokas eller värmas efter att man har använt dem. Det är direkt i soptunnan. Men sorten du pratar om låter ju smart! Vet du vad de är gjorda av? Är det någon sorts keramiskt material?
 
Tror det har funnits ett tag. Har tänkt på att det borde finnas i flera år innan dess 😁
Bettvärmaren jag tänkte på är dom som säljs på en sida som heter Meela.
Blev nyfiken och tittade på den sidan. Det måste ju vara värmeslingor som värms upp av ett batteri. Smart ju! Om man kan byta ut batteriet när det inte vill laddas längre kan det ju nästan bli en evighetspryl.
 
De måste vara olika saker. De där jag tänker på, de som ”bryts” får absolut inte kokas eller värmas efter att man har använt dem. Det är direkt i soptunnan. Men sorten du pratar om låter ju smart! Vet du vad de är gjorda av? Är det någon sorts keramiskt material?
De finns i många olika former, både tråkiga på bygg/fritidsvaruhusen och roligare på andra ställen. Här är lite teori bakom https://hardufem.wordpress.com/2011/02/13/att-gora-varm-is-handvarmarens-kemi/amp/
 
Blev nyfiken och tittade på den sidan. Det måste ju vara värmeslingor som värms upp av ett batteri. Smart ju! Om man kan byta ut batteriet när det inte vill laddas längre kan det ju nästan bli en evighetspryl.

Det finns även uppladdningsbara elektriska handvärmare (som en powerbank). Man kan köpa nästan 10 sådana för priset av en bettvärmare...
 
De måste vara olika saker. De där jag tänker på, de som ”bryts” får absolut inte kokas eller värmas efter att man har använt dem. Det är direkt i soptunnan. Men sorten du pratar om låter ju smart! Vet du vad de är gjorda av? Är det någon sorts keramiskt material?

Jag har såna också. En liten kudde med nåt gele-aktigt inuti med en liten metalbricka som man bryter. När man använt den kan man koka den och då blir den som ny. Jag använder de faktiskt just för att värma bettet. Mycket praktiskt!
 
Jag har den batteridrivna från Meela. Den är toppen! Bettet blir behagligt varm, smidig att använda och att ladda.
Köpte den när den var ny på marknaden för några år sedan och den har fungerat problemfritt. Att tänka på är att sätta igång den en stund innan man ska tränsa. Det tar typ 10-15 minuter för att få bra effekt.
Smart med magnet i i "locket" så jag fäster den på boxgallret när vi rider.
 
De måste vara olika saker. De där jag tänker på, de som ”bryts” får absolut inte kokas eller värmas efter att man har använt dem. Det är direkt i soptunnan. Men sorten du pratar om låter ju smart! Vet du vad de är gjorda av? Är det någon sorts keramiskt material?
Jag vet inte vad den är gjord av, något vitaktigt och troligtvis kemiskt. Är som ett mynt i som bryts, men kokar man den så kan man bryta den igen. När det bryts stelnar hela påsen och blir varm.
 
Jag vet att du redan har sagt att du inte vill ha en termos med dig ;) men tips för någon annan kanske: jag tycker det är så himla smidigt just när det är många bett att värma. Jag har en mattermos med vid öppning som jag fyller med hett vatten hemma (vi har inte varmvatten i stallet). Den vida öppningen gör att det bara är att doppa ner betten i termosen, en sekund bara så är det lagom varmt. Och flera bett på raken funkar fint. Bra också för rengöringen efteråt (så slipper man slabba med iskallt vatten).
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 014
Senast: __sofia__
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 293
Senast: Buongusto
·
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 901
Senast: Masqueradee
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp