Bukefalos 28 år!

Betuttad i hagkompis

isafore

Trådstartare
Min ponny har blivit helt förälskad i sin kompis som han delar lösdrift med. Detta börjar bli ett problem..

När jag tar in honom för att rida så står han och skriker efter henne hela tiden. Ställer jag honom i boxen springer han runt och klättrar på väggarna. När han står på gången går det hyfsat, han har ibland svårt att stå still. MEN så fort man lossar grimman för att träns så sticker han. Även fast han fortfarande sitter fast i grimman runt halsen, då spränger han kedjorna. Tar jag loss honom helt springer han bara ut till hagen, omöjligt att stoppa. Idag hade jag stalldörren stängd och han sprängde kedjan. Han kom lös i stallet och sprang runt ett tag innan det gick och fånga honom.

Det blir även problem vid ridningen. Ska man rida ut så kommer man ca 20 m, sen tvärvänder han och galopperar till hagen. Omöjligt att få stopp på honom. När han väl kommit till hagen vägrar han gå därifrån. Han står bara och bockar och stegrar om han försöker styra eller driva på honom.

Om man rider i paddocken så stannar han varje gång i hörnet närmast hagen. Går man på honom med spö då så går han, men jag vill ju inte sitta och spöa min häst genom ett hörn.

VAD SKA JAG GÖRA ?! Visa som bestämmer ja, visst.. Men hur?!
 
Sv: Betuttad i hagkompis

Jag hade nog tyvärr varit så elak att jag hade delat på dem, om det finns möjlighet till det. Annars kanske något medel som gör att han inte blir så intresserad, munkpeppar ska ju fungera. Det funkade på mitt sto, vet dock inte hur det är till valacker.

Brunstar stoet mycket? Då kanske det skulle vara ide att ge henne något också. Det är inte riktigt hälsosamt att han blir så stressad.
Hur reagerar stoet om man bara tar in henne i stallet?
Och hur reagerar han om han blir ensam i hagen?

Mvh Domino_s
 
Sv: Betuttad i hagkompis

Angående ridningen skulle jag gå med hästen från stallet och sen sitta upp.

Gör iordning honom i boxen ? Till en början sen(efter några gånger) ställer du ut honom på gången för att se om han har lugnat ner sig. Om inte gör iordnng i box igen.
 
Sv: Betuttad i hagkompis

Tack för era svar!

Går tyvärr inte att dela på dom. Det är 4 hästar som står på lösdriften. Vi har bara en ligghall så dom måste gå tillsammans så alla har tillgång till ligghallen.

Ponnyn har jag bara på foder och ägaren vill inte att han ska äta något annat än hösilaget, tyvärr.. Ang brunsten vet jag inte. Stoet har inte brunstat under tiden jag haft min ponny där. Antar att det blir ännu värre när hon sätter igång och brunstar..

Hur det fungerar när stoet är inne vet jag inte. Stoet rids knappt så hon lämnar sällan hagen. Hon är dessutom inte min och det händer inte ofta att ägaren och jag är där vid samma tidpunkter.

Ska testa att binda upp honom i boxen och göra iordning där. Kan inte ha honom lös i boxen för han springer bara runt då. Ska testa att leda iväg honom innan jag sitter upp. Har dock en känsla av att han kommer sticka hemåt under tiden jag svingar över benet..
 
Sv: Betuttad i hagkompis

Är någon av hästarna nya? För det brukar lägga sig efter ett tag isåfall.

Iallafall så hade jag gjort i ordning hästen i boxen, lett iväg till ridbanan och om det varit omöjligt att komma upp på hästen arbetat från marken istället. Tänkt ut ett pass och gjort det passet oavsett. För att underlätta lite till så sätt på tränset utanpå grimman ett tag.

Jag tror även mycket av sånna beteenden när dom går till överdrift är att hästen har för mycket energi, energin går åt till fel sak. Försök arbeta hästen så den blir tröttare, då kan också den här besattheten av andra hästar minska väldigt.
 
Sv: Betuttad i hagkompis

Okej, tack för svaret! :)

''Min'' ponny är ny.

Vi jobbar ofta från marken. Men då är det inga problem alls. Jag kan köra ''yoyo-game'' utan problem. Han flyttar lätt både framdelen och bakdelen utan att jag knappt behöver nudda. Han går snett bakom mig, stannar när jag stannar, travar när jag springer, backar när jag backar. Han står helt still med sänkt huvud när jag ber honom och jag kan ta på honom överallt, även med tex höpåsar. Han har inga problem med att jag svingar ledrepet brevid eller över honom eller att jag slänger de över honom. Jag kan lätt skicka ut honom i det varv jag vill genom att bara peka och driva på. Jag får honom att stanna/vända när jag lägger fokus på bakdelen. Vad ska jag mer jobba med?

Fram tills han kom till mig så har han i stort sätt endast gått i hagen, han är alltså inte i kondition. Han rids nu ca 3 gånger i veckan, och jobbas från marken andra dagar.
 
Sv: Betuttad i hagkompis

Blanda ston och valacker fungerar inte alltid, det är inte så mycket att göra än att sära på dom. Min häst är likadan, han blir riktigt odräglig när han går med ston, skrikig, stressad och går inte att hantera utan risk för att bli manglad... han får helt enkelt inte gå med ston! När han inte gör det så är han snäll som en gammal ridskolehäst = )
 
Sv: Betuttad i hagkompis

Ponnyn har gått tidigare med ston utan problem.. Hade gärna delat på dom men nu funkar inte det :( Blir det inte bättre får han tyvärr åka hem igen..
 
Sv: Betuttad i hagkompis

Det är sen skillnad på lydnad och förtroende. En lydig känslig häst svarar bra på det mesta men den kan som i detta fallet fortfarande sakna förtroendet och föredrar att vara med kompisarna i hagen där den för tillfället är tryggast.

Var konsekvent, rid ut, rid på banan eller gör helt enkelt vad du tänkt för dagen och ignorera hästen. Den får ropa och vara stirrig men ligg före hästen så du kan parrera hästen om den får för sig att sticka ifrån dig. Det är inte okej att hästen sticker. Sen är jag ganska säker på att beteendet kommer försvinna av sig självt när hästen varit där ett tag.

Att dela på dom tror jag inte hjälper, tror heller inte det är stoet i sej som hästen är fäst vid utan individen. Den har sin trygghet i den hästen just nu bara helt enkelt när den är ny.
 
Sv: Betuttad i hagkompis

Ja tyvärr är detta ett problem när man har blandflock, vår ena häst var likadan. Dock kunde man rida ut på honom utan att han vände, men gapade och skrek hela ridturen. Så höll det på tills vi bestämde oss för att inte ha ston i stallet mer, det är ett litet stall och svårt att få en bra delning på flocken. Så tyvärr får du nog ha det så eller se dig om efter andra alternativ.
 
Sv: Betuttad i hagkompis

Okej, hur ska jag bete mig i ridningen? Jag håller om stadigt och ser till att han går framåt hela tiden, inte slöar till. Jag ser även till att hålla halvlånga tyglar så han inte kan titta bakåt utan att han har blicken framåt hela tiden. Han småhoppar på stället rätt ofta men då räcker det med att gå på honom med skänkeln så skärper han till sig. Trots detta så helt plötsligt, från ingenstans, så låtsas han bli rädd för nånting och sticker hemåt. Och då är det omöjligt att få stopp på honom. Har testat allt.. Hur ska jag bete mig i det läget?

När vi kommit hem till gården så tvärstannar han utanför hagen sen vägrar han gå därifrån. Om jag försöker driva på, styra eller rygga honom därifrån så sparkar, bockar o stegrar han bara. Har testat att försöka vänta ut honom o se om han tycker det är tråkigt o stå där men det tycker han inte.. Han är skitnöjd. Vad ska jag göra i det läget?

Det är ju främst uteritterna som är problemet.. I paddocken stannar han ju bara o det är ju irriterande men det är ju inget ''överraskningsmoment'' så där är det ju lättare att ligga steget före.

Han var inte såhär i början.. Det började komma efter ca 2 veckor i nya flocken. Han har nu tagit över ledarrollen. Och det duger inte med att ha sällskap av någon annan häst. Det måste vara stoet. Tar man in en av dom andra två valackerna med honom så försöker han ändå kasta sig ut i hagen igen..
 
Sv: Betuttad i hagkompis

Trots detta så helt plötsligt, från ingenstans, så låtsas han bli rädd för nånting och sticker hemåt. Och då är det omöjligt att få stopp på honom. Har testat allt.. Hur ska jag bete mig i det läget?
Du får nog ligga lite mera före honom bara, lära dig att se minsta lilla tecken på när han tänker vända och parrera det. Det verkar trots allt vara en väldigt lydig och snäll häst, dock en aning osäker. Men lär dig se småtecken, minsta lilla så säg till och var på. Direkt hästen vänder så va snabbare och böj halsen, då kan inte hästen ta sig framåt och låt hästen snurra runt om det är vad den vill.
När vi kommit hem till gården så tvärstannar han utanför hagen sen vägrar han gå därifrån. Om jag försöker driva på, styra eller rygga honom därifrån så sparkar, bockar o stegrar han bara. Har testat att försöka vänta ut honom o se om han tycker det är tråkigt o stå där men det tycker han inte.. Han är skitnöjd. Vad ska jag göra i det läget?
Förhoppningsvis så ska du ju inte behöva komma till det läget, och är det så så hade nog jag inte gett mig tills vi iallafall gått den rundan vi tänkt från början om det så innebär att man måste leda runt hästen. Man får vara envisare än vad hästen är helt enkelt även om det tar tid.
Han var inte såhär i början.. Det började komma efter ca 2 veckor i nya flocken. Han har nu tagit över ledarrollen. Och det duger inte med att ha sällskap av någon annan häst. Det måste vara stoet. Tar man in en av dom andra två valackerna med honom så försöker han ändå kasta sig ut i hagen igen..
Mm, jag tror ändå att det kommer lägga sig när intresset för den hästen lägger sig. Kan nästan garantera att det kommer lugna ner sig. Speciellt eftersom hästen faktiskt gått med ston sen innan.

Så om jag var du hade jag fortsatt som nu, ignorerat hästens oro, vara konsekvent med vart man ska och aldrig någonsin ge med sig utan fullfölja allting.
 
Sv: Betuttad i hagkompis

Dom stona han gick med då kanske inte var så 'lättflörtade', högre i rang, kanske var det fler valacker där som var tuffare än din som inte lät honom få flickvän då, det kanske inte var några andra valacker och han kände inte att han behövde vakta? varje flock är ju unik men det är ytterst sällan det funkar att ha 1 sto med en flock valacker.

Det handlar inte om att han saknar ditt förtroende, eller självförtroendet för att vara ensam, utan om vad som händer med hans älskling när han inte är där. (Kommer dom andra att passa på när han är borta och ta över pojkvänsrollen? eller kommer dom att glömma att skydda det enda stoet och hon riskerar att bli skadad?)
 
Sv: Betuttad i hagkompis

Jag har haft liknande problem. Min ponny valack var 21 år när jag fick hem han och han hade aldrig problem med att stå ensam install och hage, han kunde ridas ensam osv. Men första dagarna hos mig stod han helt ensam tills vi fick hem vår andra häst valack. Sedan dess har de varit oskiljaktiga! Sjukt jobbigt. Till en början märkte vi inget för vi gjorde alltid allt tillsammans. Vi red och borsta hästarna samtidigt osv. De var aldrig ensamma. Men sen märkte men på min valack, han galopperade runt och virrade halvt panikslagen och gnägga och skrek efter sin kompis i hagen. Såg han inte han blev det värre. I boxen lika så. När jag borsta han och hans kompis inte var inom synhåll röck han sönder repen. Red jag ut tvärstanna han och vände. Inget gick så hans kompis var med överallt.
Sen skiljdes dom åt och såldes och då kunde han hanteras ensam igen i sitt nya hem dock hade han fortfarande svårt att ridas ut på ensam.

Vet inte vad man kan göra tyvärr...
 
Sv: Betuttad i hagkompis

Hur länge har beteendet pågått? Det kan vara övergående och jag hade nog haft is i magen ett tag - men sett till att han inte lyckades med sina flyktförsök. Så att han inte la sig till med en ovana.
 
Sv: Betuttad i hagkompis

kl

Men du skriver ju att ni har ett stall oxå? eller har jag missuppfattat? kan inte din och en till stå inne några nätter så han kan dämpa sig.
Hur blir han när stoet försvinner för att ridas?
Är stoet lika "illa"?

JAg hade en ponny för några år sedan som blev som besatt i en annan. Den fick flytta till sist för dte blev riktigt farligt när ägaren inte ens kunde ta ut den från stallet till paddocken själv utan att det slog slint för den:crazy:
Till sist gick det inte att hantera ponnyn utan att den andre som den var besatt i var med
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
805
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Lutten
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 600
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp