Betydelsen av DNA

Inte_Ung

Trådstartare
Hur mycket betyder gener egentligen.
Egna genetiska barn, spermadonation, äggdonation, embryodonation eller adoption?

Hur stor roll spelar det att föra sina gener vidare?
Är det viktigt och varför?
Och hur skall framtida gener väljas?

Det är mycket om stulna spermier, donerade embryon och stulna barn för adoption.
Hur påverkar det egentligen samhället när gener inte följer med till nästa generation?
 
Hur påverkar det egentligen samhället när gener inte följer med till nästa generation?
Fast generna följer väl med till nästa generation? Det är ju ändå så att majoriteten av barn som föds gör det av två föräldrar som är genetiskt korrekt.

För mig betyder gener inte så mycket, men jag har ju å andra sidan valt att inte skaffa barn. Men jag får ofta frågan varför jag inte har barn och om jag inte vill föra mina gener vidare. Jag brukar fråga vad för gener personen har som är så överlägsna att de behöver föras vidare, men det är ingen som kan svara på det.
 
Hur mycket betyder gener egentligen.
Egna genetiska barn, spermadonation, äggdonation, embryodonation eller adoption?

Hur stor roll spelar det att föra sina gener vidare?
Är det viktigt och varför?
Och hur skall framtida gener väljas?

Det är mycket om stulna spermier, donerade embryon och stulna barn för adoption.
Hur påverkar det egentligen samhället när gener inte följer med till nästa generation?
Frågan är kanske om framtida gener ska väljas alls, med tanke på vilken detaljnivå man kan komma att redigera gener i framtiden, även om vi till viss del redan gör det. Det är väl en fråga för etiken.

Sedan är mycket subjektivt. Många tänker nog dessutom bara på att föra sina egna gener vidare i betydelsen egna barn, men om vi ser människor som bara simpla paket gener så har du ju ungefär lika många gener gemensamt med ditt syskon som med ditt barn. Ur det perspektivet kan du i princip lika gärna satsa på dina syskonbarn som på dina barnbarn, till exempel. Om man alls anser det viktigt till att börja med.

Jag tror faktiskt inte det påverkar samhället särskilt mycket att inte exakt alla människor för sina gener vidare, det hade haft större betydelse om människan var en liten isolerad population med stor risk för problem till följd av liten genetisk diversitet. Däremot kan det ju påverka samhället på ganska obehagliga sätt om vi i stor utsträckning aktivt börjar välja eller välja bort människor utifrån deras gener och därmed i längden får ett system med ännu lägre tolerans för olikheter än vi har idag.
 
Jag brukar fråga vad för gener personen har som är så överlägsna att de behöver föras vidare, men det är ingen som kan svara på det.
Det är ju en av frågorna.

Med 3 vuxna barn så kan jag dock se fördelarna med att ha barn som liknar mig och sina pappor.
Dels så är det ju tydligt för alla som ser oss att vi hör ihop.
Utseendet förs vidare starkt i vår släkt.
Och dels så vet jag ju ungefär vilken sorts människor de är.
Och eftersom att jag vet hur jag fungerar och hur barnens pappor fungerar så kan jag hjälpa och stötta utifrån det utan att behöva rota så mycket i barnens liv och känslor.
Det är också en fördel att veta vilka sjukdomar som går i familjen.

Vid donation av gener i form av ägg och spermier så kan ju sådant bli en överraskning.
 
Däremot kan det ju påverka samhället på ganska obehagliga sätt om vi i stor utsträckning aktivt börjar välja eller välja bort människor utifrån deras gener och därmed i längden får ett system med ännu lägre tolerans för olikheter än vi har idag.
Välja spermier eller ägg från en väl utvald donator t.ex.
Vilket redan har varit en affärside i USA.
Eller Danmark.
Här! Välj och vraka i DNA-varuhuset.
https://www.ottar.se/vikingaspermier-tar-over-varlden/
 
Vid donation av gener i form av ägg och spermier så kan ju sådant bli en överraskning.
Jag och brorsan är helsyskon och vi vet vilka våra föräldrar är eftersom de fortfarande är gifta och absolut aktiva och delaktiga i våra liv, men brorsan gjorde dna-test på 23andme, varpå han fick fram en massa olika saker vi inte visste om. Vissa saker visste vi ju, tex att vi har sömnproblem, ångestbenägna, ögonsjukdomar på mammas sida och hjärtproblem på pappas sida. Men vi fick reda på en hel massa andra saker också, eller kanske mer i detalj än vad vi hade en aning om.

Jag är dna-testad på Ancestry och har inte alls tillgång till de uppgifterna.
 
Välja spermier eller ägg från en väl utvald donator t.ex.
Vilket redan har varit en affärside i USA.
Eller Danmark.
Här! Välj och vraka i DNA-varuhuset.
https://www.ottar.se/vikingaspermier-tar-over-varlden/
Dels det, men i framtiden kan det också finnas möjlighet att redigera på detaljnivå pga gen-saxen CRISPR-Cas9, så att man kan gå in och klippa och klistra i själva DNAt. Än är tekniken inte riktigt tillräckligt säker, men tekniska hinder brukar så småningom undanröjas så den lär antagligen bli det så småningom och då är det de etiska frågeställningarna det hänger på.

Tillägg: de första barnen med editerade gener föddes visserligen redan 2018, men forskaren fick fängelse för hur det hade gått till och det anses fortfarande för riskabelt.
 
Senast ändrad:
Sonen kommer ju inte att skaffa barn
Helt ok för mig.
Adopterar han så kommer jag älska de barnen lika mycket ändå.
Ja det är ju inte problemet.
Men sedan när barnen söker sitt ursprung och hittar en förtvivlad biologisk förälder i andra ändan.
Där barnet kanske t.o.m. har blivit stulet, då finns det ju problem.
 
Jag är dna-testad på Ancestry och har inte alls tillgång till de uppgifterna.
Jag tycker att det är ett stort ansvar i att göra så.
Tänk om det var brevbäraren eller om man hittar andra hemligheter som mår bäst av att fortsätta vara just hemliga.
Jag kommer av princip att låta bli att testa mitt DNA.

Eller tycker du att det är lämpligt att göra så på adopterade barn och donerade könsceller för att kartlägga eventuella egenskaper och sjukdomar?
 
Jag tycker att det är ett stort ansvar i att göra så.
Tänk om det var brevbäraren eller om man hittar andra hemligheter som mår bäst av att fortsätta vara just hemliga.
Jag kommer av princip att låta bli att testa mitt DNA.

Eller tycker du att det är lämpligt att göra så på adopterade barn och donerade könsceller för att kartlägga eventuella egenskaper och sjukdomar?

Om det är lämpligt/önskvärt eller inte är väl upp till var och en?
 
Jag tycker att det är ett stort ansvar i att göra så.
Tänk om det var brevbäraren eller om man hittar andra hemligheter som mår bäst av att fortsätta vara just hemliga.
Jag kommer av princip att låta bli att testa mitt DNA.
Det står i infon när man beställer dna-test av släktforskningsföretag att man ska vara beredd på att man kan upptäcka tex att man har ”fel” förälder osv. Så man får ju välja själv om man vill veta.
Själv tog jag ett test just för att kolla om det dök upp okända föräldrar eller syskon men det gjorde det inte, är fortfarande skeptisk eftersom jag har en del som tyder på att ena/båda mina föräldrar inte stämmer men har inte orkat forska noggrannare. Man kan gå ner på segmenten och se hur man är släkt med folk.
 
Det är ju en av frågorna.

Med 3 vuxna barn så kan jag dock se fördelarna med att ha barn som liknar mig och sina pappor.
Dels så är det ju tydligt för alla som ser oss att vi hör ihop.
Utseendet förs vidare starkt i vår släkt.
Och dels så vet jag ju ungefär vilken sorts människor de är.
Och eftersom att jag vet hur jag fungerar och hur barnens pappor fungerar så kan jag hjälpa och stötta utifrån det utan att behöva rota så mycket i barnens liv och känslor.
Det är också en fördel att veta vilka sjukdomar som går i familjen.

Vid donation av gener i form av ägg och spermier så kan ju sådant bli en överraskning.

Kan bli en överraskning ändå.
Jag gar två bröder och vi tre är totalt olika, både tull utseende och sätt att vara. Ingen av oss är lika någon av våra föräldrar heller.

Jag ska inte ha några barn och bryr mig inte ett dugg om gener och dna. Blod är verkligen inte tjockare än vatten.
 
Om det är lämpligt/önskvärt eller inte är väl upp till var och en?
Nej inte riktigt tycker jag.
Det är ju andra människors hemligheter som man kan råka avslöja.
Mina kusiner kanske mår bäst av att inte veta vad farmors-farfar hade för sig?

Just det där att det inte är en helt privat angelägenhet stör mig.
 
Kan bli en överraskning ändå.
Jag gar två bröder och vi tre är totalt olika, både tull utseende och sätt att vara. Ingen av oss är lika någon av våra föräldrar heller.

Jag ska inte ha några barn och bryr mig inte ett dugg om gener och dna. Blod är verkligen inte tjockare än vatten.
Ja det är ju helt nya kombinationer med egenskaper i varje barn.
Men mina 3 är påfallande lika både varandra och släkten i övrigt.
Överraskande lika faktiskt.

Om du tänker äggdonation.
Hur skulle du reagera på om någon stal dina ägg så att det ändå fanns genetisk avkomma till dig?
Som med de värnpliktiga som fick sina spermier stulna.

https://www.svt.se/nyheter/granskni...ia-jack-blev-till-med-stulna-spermier--l3e3bx
 
Ja det är ju helt nya kombinationer med egenskaper i varje barn.
Men mina 3 är påfallande lika både varandra och släkten i övrigt.
Överraskande lika faktiskt.

Om du tänker äggdonation.
Hur skulle du reagera på om någon stal dina ägg så att det ändå fanns genetisk avkomma till dig?
Som med de värnpliktiga som fick sina spermier stulna.

https://www.svt.se/nyheter/granskni...ia-jack-blev-till-med-stulna-spermier--l3e3bx

Skulle inte bry mig ett skit faktiskt 😅
Känns även väldigt osannolikt att någon skulle kidnappa mig för att sno mina ägg.
 
Skulle inte bry mig ett skit faktiskt 😅
Känns även väldigt osannolikt att någon skulle kidnappa mig för att sno mina ägg.
Visserligen.
Men människor har ju blivit bestulna på könsceller så det har ju hänt.
Ett sätt att inte råka ut för det är ju att inte släppa ifrån sig dem utom den egna kontrollen.

Hur ser du på äggdonation?
Är det något som du skulle kunna göra för en vän eller kanske t.o.m. någon vilt främmande.
Jag funderar på hur det egentligen skall hanteras med människors önskan om att få ta emot ägg kontra dem som då förväntas donera.
Vem vill liksom donera ägg och varför?
 
Visserligen.
Men människor har ju blivit bestulna på könsceller så det har ju hänt.
Ett sätt att inte råka ut för det är ju att inte släppa ifrån sig dem utom den egna kontrollen.

Hur ser du på äggdonation?
Är det något som du skulle kunna göra för en vän eller kanske t.o.m. någon vilt främmande.
Jag funderar på hur det egentligen skall hanteras med människors önskan om att få ta emot ägg kontra dem som då förväntas donera.
Vem vill liksom donera ägg och varför?

Den som vill donera sin ägg ska självklart få göra det.
Jag skulle aldrig göra det, mina gener är skit.
Dessutom är jag en gammal get så att någon ens skulle komma på tanken att fråga mig är högst osannolik.
 
Vem vill liksom donera ägg och varför?

Jag antar att det är kvinnor som känner starkt för att hjälpa andra att få barn. Det hjälper nog om man inte är så starkt bunden till tanken på att ens genetiska avkomma är ens barn. Jag skulle personligen inte kunna göra det. Jag hade alltid undrat var "mitt" barn var någonstans och om hen hade det bra. Om ett barn på stan liknat mig hade undrat om det var "mitt". Men alla är ju olika. Jag vet folk som velat donera könsceller som inte alls känner som jag känner utan som bara känner starkt för att hjälpa andra.
 

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 184
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 891
Tjatter ”En gång för länge sedan fanns det en liten flicka, som alla tyckte mycket om, men mest av alla hennes mormor. Hon skulle kunna ge detta...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
17 420
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp