Betydelsen av ordet "vegetarisk" (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

TinyWiny

Trådstartare
Jag stör mig på att endel inom restaurangbranschen fortfarande inte vet vad vegetarisk mat är. Häromdagen skulle vi hämta mat på ett ställe vi aldrig hade köpt ifrån tidigare. Den "vegetariska" rätten var wokade mixgrönsaker i ostronsås :banghead: Det blev ingen mat därifrån.
 
Jag stör mig på att endel inom restaurangbranschen fortfarande inte vet vad vegetarisk mat är. Häromdagen skulle vi hämta mat på ett ställe vi aldrig hade köpt ifrån tidigare. Den "vegetariska" rätten var wokade mixgrönsaker i ostronsås :banghead: Det blev ingen mat därifrån.
Fast vegetariskt är väl numera ganska vedertaget begrepp för bara utan ”kött”. Dvs en får räkna med att det innehåller ägg, mjölk och troligen även fisk och skaldjur. Vill en ha det jag skulle kalla vegetariskt är veganskt det som gäller skulle jag säga.
 
Fast vegetariskt är väl numera ganska vedertaget begrepp för bara utan ”kött”. Dvs en får räkna med att det innehåller ägg, mjölk och troligen även fisk och skaldjur. Vill en ha det jag skulle kalla vegetariskt är veganskt det som gäller skulle jag säga.
Ägg och mjölk har väl klassiskt setts som vegetariskt men fisk har väl aldrig ingått där vad jag minns? Pescetarian har ju varit ett vedertaget uttryck nästan lika länge som vegetarian?
 
Ägg och mjölk har väl klassiskt setts som vegetariskt men fisk har väl aldrig ingått där vad jag minns? Pescetarian har ju varit ett vedertaget uttryck nästan lika länge som vegetarian?

Precis, vegetarier ater inte djur - inklusive fisk, och veganer ater inget som ar producerat av djur (alltsa inkl mjolk och agg t.ex.).
Har aldrig sett vegetariska recept eller menyer som innehaller fisk/skaldjur!
 
Ägg och mjölk har väl klassiskt setts som vegetariskt men fisk har väl aldrig ingått där vad jag minns? Pescetarian har ju varit ett vedertaget uttryck nästan lika länge som vegetarian?
Frågan kommer rätt ofta är min observation. Om den som beställer vegetariskt äter fisk/skaldjur eller inte. I min värld och från start ingick inte ägg och mjölk i vegetariskt heller.
 
Jag stör mig på att endel inom restaurangbranschen fortfarande inte vet vad vegetarisk mat är. Häromdagen skulle vi hämta mat på ett ställe vi aldrig hade köpt ifrån tidigare. Den "vegetariska" rätten var wokade mixgrönsaker i ostronsås :banghead: Det blev ingen mat därifrån.
Kan bero på att väldigt många "vegetarianer" faktiskt äter fisk, kyckling, ägg, mjölk, vanlig ost bland annat.
 
Fast vegetariskt är väl numera ganska vedertaget begrepp för bara utan ”kött”. Dvs en får räkna med att det innehåller ägg, mjölk och troligen även fisk och skaldjur. Vill en ha det jag skulle kalla vegetariskt är veganskt det som gäller skulle jag säga.
Nej. Man kan inte hitta på egna betydelser för ord. Att äta vegetariskt har aldrig och kommer aldrig betyda att man äter fisk eller skaldjur. Fisk och skaldjur är kött.

Däremot är det vanligaste betydelsen för att äta vegetariskt också att man äter ägg och mjölkprodukter men fisk och skaldjur hör inte dit.
 
Nej. Man kan inte hitta på egna betydelser för ord. Att äta vegetariskt har aldrig och kommer aldrig betyda att man äter fisk eller skaldjur. Fisk och skaldjur är kött.

Däremot är det vanligaste betydelsen för att äta vegetariskt också att man äter ägg och mjölkprodukter men fisk och skaldjur hör inte dit.
Att sakers betydelse glider är ju inget nytt. Vegetariskt är knappast ägg heller. Egentligen.
 
Jag har stenkoll, men frasen "jag är vegetarian, men fisk/räkor, kyckling, mjölk och äggprodukter är okej" är inte alls ovanlig att höra eller se på en bong, helt oavsett vad du tror.
Jag vet att det tyvärr är så och jag påtalar det varenda gång någon kläcker ur sig sådant i sin okunskap men det ska ändå finnas tillräcklig kunskap inom restaurangbranschen att man inte skriver något med ostron som (dessutom den enda) en "vegetarisk" rätt på menyn.
 
Att sakers betydelse glider är ju inget nytt. Vegetariskt är knappast ägg heller. Egentligen.
Att folk har dålig kunskap om saker och ting är inget skäl för att säga fel utan får man då höra att det inte är så så får man ju lära sig att säga rätt. Man kan ju också kolla upp saker och ting själv så man slipper hålla på och göra bort sig i tid och otid.

När man säger vegetarian menar man i dagligt tal lakto ovo vegetarian och det betyder att personen äter ägg och mjölk. Äter man inte ägg och mjölk så är man vegan.
 
Att folk har dålig kunskap om saker och ting är inget skäl för att säga fel utan får man då höra att det inte är så så får man ju lära sig att säga rätt. Man kan ju också kolla upp saker och ting själv så man slipper hålla på och göra bort sig i tid och otid.

När man säger vegetarian menar man i dagligt tal lakto ovo vegetarian och det betyder att personen äter ägg och mjölk. Äter man inte ägg och mjölk så är man vegan.
Fast nu använder du i ord som ”i dagligt tal” om något som glidit i betydelse….
 
Fast nu använder du i ord som ”i dagligt tal” om något som glidit i betydelse….
Har du något mer ord som plötsligt börjar betyda något helt annat?

I just den här kontexen står "i dagligt tal" för att det är vad man säger och har gjort iallafall i 40 år eftersom majoriteten inte har en susning om vad lakto ovo betyder så det är ganska lönlöst att säga det till folk.
 
Har du något mer ord som plötsligt börjar betyda något helt annat?

I just den här kontexen står "i dagligt tal" för att det är vad man säger och har gjort iallafall i 40 år eftersom majoriteten inte har en susning om vad lakto ovo betyder så det är ganska lönlöst att säga det till folk.
Vi umgås nog i olika kretsar. När jag var vegetarian på 80-talet innebar det du kallar vegan. Vegan då var ett steg till dvs inget animaliskt i livet alls tex läder. Lakto-ovo vill jag påstå då var ett faktiskt tillägg. Som nu glidit till att vara bara vegetarian. I min värld. Och du beskriver din värld 🤷🏻‍♀️
 
Vi umgås nog i olika kretsar. När jag var vegetarian på 80-talet innebar det du kallar vegan. Vegan då var ett steg till dvs inget animaliskt i livet alls tex läder. Lakto-ovo vill jag påstå då var ett faktiskt tillägg. Som nu glidit till att vara bara vegetarian. I min värld. Och du beskriver din värld 🤷🏻‍♀️
Nu blir jag verkligen förvirrad. Menar du att veganer åt ägg och mjölk?
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 160
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 696
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 888
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp