Betydelsen av ordet "vegetarisk" (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Du tycker inte att du är lite löjlig nu? Men visst, hitta en enda människa som är allergisk (inte överkänslig, allergisk) mot exakt alla animalier och jag ska erkänna mig besegrad.
Ja alltså, varken du eller jag har ju uppgifter om huruvida ts har en allergi mot allt kött, som det rörde sig om i den här tråden. Eller hur? Jag kan faktiskt inte se varför någon av oss ska säga att ts har fel om sin hälsa? Även om det nu inte skulle röra sig om just allergi (vilket vi ju som sagt inte vet något om) är det ju inte omöjligt att det är andra sjukdomar/problem som fuckar upp ts kropp när ts kommer i kontakt med det, alltså som inte rör sig om att magen är ovan. Med tanke på alla sjukdomar/problem som ts berättat om på forumet kan ju åtminstone jag förstå att den kroppen pajar på flera sätt även för vad andra kroppar anser är mindre problem. Varför är det så viktigt att berätta för andra människor vad de tål och inte tål utan att ens ha deras journaler framför sig? Kan inte alls se poängen. Om intresset finns så ställ frågor i stället och se om personen är villig att outa sina bekymmer.
 
Med tanke på innehållet i tråden tycker jag att det här inlägget var extremt konstigt. För jag har verkligen inte läst något av det som påstås, trots att jag läst nästan alla inlägg.

Jag tycker att alla (?) håller med om att restauranger bör separera tillagning - det som debatterats de senare sidorna är huruvida det finns ett lagkrav att så ska ske (vilket det inte gör).

Jag har sett massor av uppmaningar att man just ska fråga om vad maten innehåller, och hur den tillagas, om man tycker det är viktigt.

Ingen har skrivit någonting värderande om kostval, vad jag har läst.

Ett stort frågetecken blir det. ?:confused:
Jag läser som dig i alla fall ;).

Jag tror inte det är någon som inte tycker att alla ska få äta efter precis den kosthållning man behöver eller önskar :). Tror inte heller att någon inte är enig i att alla ska kunna få de upplysningar som behövs för att kunna äta efter den diet de valt eller blivit tvingad till att följa.

Däremot är lagstiftning jättedålig på att anpassa sig efter alla individers behov. För att inte bli tyngre än högst nödvändigt behöver den därför begränsa sig lite ibland. Till exempel är det regler för att vissa livsmedel ska hållas skilt åt, när det handlar om risken för livsmedelssäkerheten. Det gäller t.ex rått kött och ätklara produkter, där det inte får ske förorening. De allra flesta är nämligen mottagliga för att bli sjuka av t.ex salmonella och därför går lagstiftningen in och hjälper med att förebygga detta.

Man ska också komma ihåg att om man lagstiftar om precis allt som passar allas individuella behov, så har vi snart ett så tungrott system att vi fort har lagstiftat ihjäl t.ex restaurangbranschen ;) .
 
Ja alltså, varken du eller jag har ju uppgifter om huruvida ts har en allergi mot allt kött, som det rörde sig om i den här tråden. Eller hur? Jag kan faktiskt inte se varför någon av oss ska säga att ts har fel om sin hälsa? Även om det nu inte skulle röra sig om just allergi (vilket vi ju som sagt inte vet något om) är det ju inte omöjligt att det är andra sjukdomar/problem som fuckar upp ts kropp när ts kommer i kontakt med det, alltså som inte rör sig om att magen är ovan. Med tanke på alla sjukdomar/problem som ts berättat om på forumet kan ju åtminstone jag förstå att den kroppen pajar på flera sätt även för vad andra kroppar anser är mindre problem. Varför är det så viktigt att berätta för andra människor vad de tål och inte tål utan att ens ha deras journaler framför sig? Kan inte alls se poängen. Om intresset finns så ställ frågor i stället och se om personen är villig att outa sina bekymmer.
Tråkigt att du uppfattar det så. Jag tänker inte sitta och diskutera någon annans eventuella problem med dig och jag ser liksom inte hur det är relevant för det jag sagt? Jag bryr mig inte om anledningen till att man inte äter något är för att man är allergisk eller bara inte tycker att det är gott men det handlade ursprungligen om märkning på mat och när det används och inte i relation till allergier och fakta kvarstår att man inte kan vara allergisk mot "animalier", inte mer än så.
 
Jaha! Spännande! Jag ska säga det till min kropp (och till läkaren som konstaterade köttallergin) nästa gång den kaskadspyr och har diarré i några veckor efter att jag har fått någon droppe köttsaft på min mat eller att någon har lagt i köttbuljong eller tillagat det på samma ställe som kött. Det händer ju oavsett om jag vet att det har blivit så eller inte. Innan jag började äta vegetariskt var jag ständigt sjuk. Min mage var alltid arg och ledsen och mina leder var uppsvullna och onda. Det var inte för att jag trodde att jag inte tålde kött som jag slutade äta det utan för att jag ogillar det men det blev en himla fin bonus att jag mådde så mycket bättre! Det tog drygt ett år men sedan fungerade jag som alla andra barn.

Men självklart har du rätt, det går såklart inte att jämföra med andra allergier. Det är ju relativt okänt med köttallergi och det vore ju dumt att få lära sig något nytt.
Förstår att det är jobbig med allergier. Fast att bjuda en köttallergiker på skaldjur som inte innehåller alfa-Gal ser jag inte som fel eller dåligt påläst medan att bjuda köttallergikern på mjölk som inte är kött men innehåller alfa-Gal gör den som bjuder på det dåligt påläst.

Sedan så finns det ju fisk och skaldjursallergiker men den allergin har inget med köttallergi att göra utan är en annan allergi. Går ju självklart att vara både ha köttallergi och skaldjursallergi.

Att säga att en inte tål animalier förstår jag kan misstolkas och skapa förvirring då det inte finns något som heter animalieallergi/överkänslighet. Ingår tex honung där i?
 
Tråkigt att du uppfattar det så. Jag tänker inte sitta och diskutera någon annans eventuella problem med dig och jag ser liksom inte hur det är relevant för det jag sagt? Jag bryr mig inte om anledningen till att man inte äter något är för att man är allergisk eller bara inte tycker att det är gott men det handlade ursprungligen om märkning på mat och när det används och inte i relation till allergier och fakta kvarstår att man inte kan vara allergisk mot "animalier", inte mer än så.
Självklart kan man vara allergisk mot "animalier" men är det alla sådana är det ju då flera olika ämnen man reagerar på. I det här fallet har ts varit, upplever jag, tydlig med att ägg och mjölkprodukter är ok så visst har ts isf använt ordet animalier fel.

Inte heller särskilt intresserad av att diskutera andras hälsa med dig. Tanken var att öppna ögonen vad gäller hur olika kroppar kan reagera på saker kroppen protesterar mot. Vi vet ju faktiskt inte hur sjuk ts blir av detta och hur dåligt hens kropp mår av det och vad det gör med de övriga funktionerna i nämnda kropp. En familjemedlem till mig var en tid så känslig att denne kunde dö av så små detaljer som att potatisen inte var ordentligt genomkokt så visst kan människor vara väldigt sköra i sina kroppar. Innan människor då säger till ts att hen kan äta kyckling och fisk kanske man ska ställa frågan om hens kropp reagerar på det med, innan man talar om för ts att ts visst tål den maten och att det är ofarligt.
 
Självklart kan man vara allergisk mot "animalier" men är det alla sådana är det ju då flera olika ämnen man reagerar på. I det här fallet har ts varit, upplever jag, tydlig med att ägg och mjölkprodukter är ok så visst har ts isf använt ordet animalier fel.

Inte heller särskilt intresserad av att diskutera andras hälsa med dig. Tanken var att öppna ögonen vad gäller hur olika kroppar kan reagera på saker kroppen protesterar mot. Vi vet ju faktiskt inte hur sjuk ts blir av detta och hur dåligt hens kropp mår av det och vad det gör med de övriga funktionerna i nämnda kropp. En familjemedlem till mig var en tid så känslig att denne kunde dö av så små detaljer som att potatisen inte var ordentligt genomkokt så visst kan människor vara väldigt sköra i sina kroppar. Innan människor då säger till ts att hen kan äta kyckling och fisk kanske man ska ställa frågan om hens kropp reagerar på det med, innan man talar om för ts att ts visst tål den maten och att det är ofarligt.
Jag har aldrig berättat för någon vad denne kan och inte kan äta så ge dig. Och jag tycker det rent allmänt är ofint att sitta och spekulera om andras hälsa så tycker du bör sluta med det också.
 
Jag har aldrig berättat för någon vad denne kan och inte kan äta så ge dig. Och jag tycker det rent allmänt är ofint att sitta och spekulera om andras hälsa så tycker du bör sluta med det också.
I inlägg 169 verkar du iofs ha beskrivit ts reaktion som psykosomatiskt
 
Intressant det där med ord. I områdena jag rört mig har "jag tål inte *valfritt livsmedel*" alltid betytt att man har en allergi/överkänslighet som faktiskt gör att man blir sjuk på ett eller annat sätt. Behöver man som köttallergiker då berätta hur sjuk man blir för att folk ska förstå att man faktiskt blir sjuk av det?
Det är ju samma som om man skulle säga att man är allergisk mot vegetabilier som livsmedelsgrupp bara för att man är allergisk mot vissa vegetabilier. Dvs inte helt sant.
 
Från det reklammejl jag fick från SJ i morse:
(jag har markerat)

1637056837256.png


Bra där SJ... 🙄
 
Jag måste ju tyvärr erkänna att jag hade inte sett något konstigt med det innan jag läste den här tråden. Personligen har jag aldrig träffat en vegetarian som inte ätit ost och ägg.

Samma här. Jag tror att många som inte är vegetarianer/veganer tror att det är så här:

Vegetarian= äter inte kött (men ibland fisk/skaldjur men det hade jag frågat om, inte antagit)
Vegan= äter inget med ursprung från djurriket. Inget kött, ingen mjölk, inga ägg, ingen honung osv).

Mina antaganden är baserade på de vegetarianer/veganer jag träffat.
 
Samma här. Jag tror att många som inte är vegetarianer/veganer tror att det är så här:

Vegetarian= äter inte kött (men ibland fisk/skaldjur men det hade jag frågat om, inte antagit)
Vegan= äter inget med ursprung från djurriket. Inget kött, ingen mjölk, inga ägg, ingen honung osv).

Mina antaganden är baserade på de vegetarianer/veganer jag träffat.
Precis så. Det är tur att man får lära sig nya saker hela tiden. :)
 
Jag måste ju tyvärr erkänna att jag hade inte sett något konstigt med det innan jag läste den här tråden. Personligen har jag aldrig träffat en vegetarian som inte ätit ost och ägg.
Jag ser det fortfarande inte. Varför skulle det vara fel att använda begrepp inom kostområdet på det sättet som Livsmedelsverket använder dem?

Varianter på vegetariskt
Vegetarisk mat delas traditionellt in i olika grupper:
  • Vegansk mat består helt av vegetabilier utan något inslag från djurriket, alltså varken kött, fisk, skaldjur, mjölkprodukter, ägg eller honung.
  • Lakto-vegetarisk mat innehåller vegetabilier och mjölkprodukter.
  • Lakto-ovo-vegetarisk mat innehåller vegetabilier, mjölkprodukter och även ägg.
Med andra ord är vegetariskt en övergripande kategori (ung. mat utan kött/andra delar av dödade djur i) som innehåller flera varianter av mer specificerade underkategorier, varav vegansk kost är en.
 
Jag ser det fortfarande inte. Varför skulle det vara fel att använda begrepp inom kostområdet på det sättet som Livsmedelsverket använder dem?


Med andra ord är vegetariskt en övergripande kategori (ung. mat utan kött/andra delar av dödade djur i) som innehåller flera varianter av mer specificerade underkategorier, varav vegansk kost är en.
Det är en djungel. Jag gör helt enkelt så att jag frågar exakt vad just den människan äter eller inte äter.

Har träffat många vegetarianer som glatt äter fisk och skaldjur, några till och med kyckling. I min värld är man då inte vegetarian utan väljer bara bort vissa saker ur sin diet men å andra sidan är jag själv inte vegetarian så vad vet jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 136
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 662
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 882
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp