Betydelsen av ordet "vegetarisk" (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Jag kan inte förstå att man anser att restauranger saknar ansvar för att ge korrekta varudeklarationer och faktiskt veta vad de serverar (och att man anser att eftersom man själv känner någon som minsann mött någon som ansåg att bävern var en grönsak så är det ok att servera den som sådan oavsett).

Tänker ni likadant om andra saker på en meny? Varken jordnöten eller cashewnöten är ju nötter (det är bönor) och borde därför vara OK att servera till någon som påstår sig vara nötallergiker. Köttätare kallar ju ofta kotletten ytterfilé - dvs allt kött borde ju kunna kallas filé för det är ju så köttätare gör. Det finns ju också många tillfällen när fläsk eller häst sålts som nöt så det är ju inte så noga vilket djur köttet kommer ifrån. Kalles kaviar kallas ju kaviar av de flesta - så caviar på en meny behöver ju inte komma från en stör. Och folk har ju en tendens att kalla alla mousserande viner champagne - så en meny med en stor rubrik Champagne och sedan i det finstilta skriva att vinet kommer från ett chateau utanför Cadaques måste ju vara helt OK.
Vad man väljer att kalla saker är en sak, att tydligt deklarera innehåll är en annan.
 
När jag pluggade på universitetet var där ett gäng veganer. Enligt dem så var skillnaden att en vegetarian åt inget från djurriket (inte kött, inte mjölk, inte ägg osv). En vegan var samma sak kostmässigt men de exkluderade även animaliska produkter som t.ex. läder. Lakto-ovo var precis som du skriver ett tillägg man kunde göra om man var vegetarian men åt mjölk och ägg.
Precis det jag försökte få fram. Du var mycket tydligare än mig 😊
 
Fast svamp är inte djur. Jag reagerade väl mest på att folk går och intalar sig själva att ostron inte har nervsystem bara för att få äta dem. Det är ju en extremt lätt sak att kolla upp (eller överhuvudtaget dra egna slutsatser om, om en har grundläggande kunskaper i biologi).

Nej, jag ville bara påpeka att det inte bara är växter som kallas vegetariska.

Ostron har inte ett centralt nervsystem och det är därför högst otroligt att de kan känna smärta, vilket är orsaken till att vissa anser att det inte är oetiskt ur det perspektivet att äta dem. Sett ur just det etiska perspektivet samt miljömedvetenhet är det säkert bättre att äta ostron än ägg och mjölk. Men ostron klassas som djur och av den anledningen kan man naturligtvis inte kalla sig vegetarian eller vegan om man äter dem.
 
Inte läst hela tråden - men var ostronsåsen gjort på ostron då? Det finns ostronsås som är gjord på svamp nämligen.
 
facepalm.jpg


(på de som inte ids kolla upp grundläggande biologi, då)

Grundläggande biologi:

Centralt nervsystem = hjärna och ryggmärg
Att ostron har nervtrådar och nervknutar(ganglia) är inte samma sak som att de har ett centralt nervsystem.
 
Det finns en anledning till att jag inte säger att jag är vegetarian, utan jag säger att jag äter huvudsakligen vegetariskt.
Det finns så många åsikter om att "vegetarianer äter faktiskt inte xx eller yy" likaväl som "vegetarianer äter faktiskt zz!"
Så därför är det enklast att säga att jag äter vegetariskt. Även om jag petar i mig fisk då och då på hemmaplan. Men äter jag ute är det lakto-ovo-vegetariskt som gäller, sedan 35 år...
Men visst, jag har varit på restaurang (20+ år sedan) och betalat dyra pengar för en trerättersmiddag i ett större sällskap, där det slutade med att förrätten bestod av några salladsblad med lite olja ringlad över, sedan vi (jag och sällskapets andra veg) tvingats upplysa dem om att en räkmacka INTE är vegetarisk...
Och, en gång skulle bekant köpa med sig mat till mig från ett grekiskt mat-hak. Efter lite dividerande och ett telefonsamtal till mig kom de fram till att de kunde ordna en sallad till mig. (jag anser att sallad är tilltugg, jag vill ha varm, lagad mat. men gjorde ett undantag.) Och en sallad är väl vegetarisk? Oavsett vad den innehåller, uppenbarligen? Det låg i alla fall fyra stora kycklingbitar överst... 🙄 (jag orkade inte ens bli upprörd, man är luttrad efter många år med vegetarisk mat, så kycklingarna lades åt sidan och jag åt resten)
 
Fast jag har ju fått höra "jag är vegetarian" av människor som äter djur från vattnet. Nu anser jag inte att det är rätt men jag har ju förståelse för missförstånden som blir. En släkting jobbar som kock på rätt sjyssta restauranger. När någon beställer vegetariskt på våra jippon där släkting står för matlagningen tar släkting med sig mat av alla möjliga slag för att uppfylla önskan men frågan när man anländer är "äter du ägg, fisk, kyckling, mjölk /.../" då det inte är helt sällsynt att "vegetarianer" äter allt detta och så fixar släkting ihop en tallrik med sånt personen äter.
Jo det har jag också hört många gånger och de förstör ju för de som enbart äter vegetariskt. Då kan man istället säga; jag utesluter x, y, z, och å ur min kost. Man behöver inte säga att man är något man inte är.
 
Nej, jag ville bara påpeka att det inte bara är växter som kallas vegetariska.

Ostron har inte ett centralt nervsystem och det är därför högst otroligt att de kan känna smärta, vilket är orsaken till att vissa anser att det inte är oetiskt ur det perspektivet att äta dem. Sett ur just det etiska perspektivet samt miljömedvetenhet är det säkert bättre att äta ostron än ägg och mjölk. Men ostron klassas som djur och av den anledningen kan man naturligtvis inte kalla sig vegetarian eller vegan om man äter dem.

Grundläggande biologi:

Centralt nervsystem = hjärna och ryggmärg
Att ostron har nervtrådar och nervknutar(ganglia) är inte samma sak som att de har ett centralt nervsystem.
Fast det är inte alls "högst otroligt" att de kan känna smärta, vetenskapen på den punkten har (som så ofta annars) varit extremt centrerad kring människan och ryggradsdjur som någon slags perfekt form som inte existerar. Och nociceptorer i mollusker är påvisade: "Nociceptors have been identified in a wide range of invertebrate species, including annelids, molluscs, nematodes and arthropods.[22][23]"

Så det är inte "centralt nervsystem" som jag menar är fel, utan att centralt nersystem skulle vara ett krav för att känna smärta. Facepalm åt de som kallar sig veganer/vegetarianer men letar kryphål istället för att ta en så bred definition som möjligt om en nu är det på djuretiska grunder.
 
När jag jobbade på restaurang så hade vi en maträtt på kvällen och den gjorde vi om efter önskemål

vegetarisk var då ok att använda mjölk/smör i tillagning
Veg - Lakto/ovo helt utan animalsika produkter

sen tappade vi räkningen på alla som sa att de var vegetarianer men egentligen bara ville utesluta rött kött.

Jag är inte vegetarian men uppskattar vegetarisk mat och om jag läser på menyn där den vegetariska rätten visar sig innehålla animaliska produkter så är det fel.

Ofta nu så har ju nästan alla restauranger alltid ett fisk alternativ samt ett vegetariskt.
 
Inte läst hela tråden - men var ostronsåsen gjort på ostron då? Det finns ostronsås som är gjord på svamp nämligen.
Ingen aning. Jag frågade inte. Min erfarenhet är att har man så dålig koll att man inte vet vad som är vegetariskt och inte så är det ingen idé att ens fråga vad som är i saker och ting för det brukar de inte veta. Det är på sådana ställen de t ex pytsar i köttbuljong även i vegetariska rätter och det har jag inte råd att testa. Jag blir så fruktansvärt sjuk av animalier.
 
Fast det är inte alls "högst otroligt" att de kan känna smärta, vetenskapen på den punkten har (som så ofta annars) varit extremt centrerad kring människan och ryggradsdjur som någon slags perfekt form som inte existerar. Och nociceptorer i mollusker är påvisade: "Nociceptors have been identified in a wide range of invertebrate species, including annelids, molluscs, nematodes and arthropods.[22][23]"

Så det är inte "centralt nervsystem" som jag menar är fel, utan att centralt nersystem skulle vara ett krav för att känna smärta. Facepalm åt de som kallar sig veganer/vegetarianer men letar kryphål istället för att ta en så bred definition som möjligt om en nu är det på djuretiska grunder.
Jag tycker istället att man äger full rätt att göra vilka etiska överväganden man så önskar, istället för att luta sig på en ”så bred definition som möjligt”.

Sedan kan det tillföra komplikationer om man ska kunna berätta för andra på ett effektivt sätt. Men tänker att det är ganska effektivt att kalla sig vegetarian även om man beställer och äter ostron någon gång ibland. Man kan ju lika gärna vända på det och vilja ha så bred definition som möjligt av vegetabilier.

För professionella matlagare tänker jag att man bör ha kunskap om definitioner ändå, och utgå från dem som default tills kunden säger något annat.
 
Jo det har jag också hört många gånger och de förstör ju för de som enbart äter vegetariskt. Då kan man istället säga; jag utesluter x, y, z, och å ur min kost. Man behöver inte säga att man är något man inte är.
Njae. Jag tycker nog att professionella matlagare ska ha kunskapen ändå.
 
Det kanske de gjorde, de kallade rätten vegetarisk, eller hur?
Ja men skulle de skrivit fläskkarré som vegetarisk rätt på menyn så hade ingen vegetarian beställt det eftersom man normalt sett utgår ifrån att rätten innehåller det som står. Man kan inte kalla något för något det inte är utan att noga påtala att det inte innehåller det som står och utgå ifrån att människor ska veta vad man menar ändå.
 
Om det nu hade varit så att det inte fanns några ostron i ostronsåsen (hej falsk marknadsföring!) så hade det ju varit lämpligt att skriva det på menyn.
Ja de hade ju kunnat vara tydliga och skriva ”vegetarisk ostronsås”.

Att kalla det ostronsås är väl egentligen inte falsk marknadsföring i mitt tycke eftersom det är en specifik produkt med specifik smak som används i diverse kinesiska rätter pga sin speciella smak, istället för ”riktig” ostronsås. Att bara kalla det typ ”vegetarisk sås” skulle bli förvirrande då man inte skulle veta vad det är tänkt att användas till riktigt. Kinesisk matlagning baseras till stor del på diverse olika såser som ofta blandas ihop så som ljus och mörk soja, ostronsås, hoisinsås etc.
 
Ja de hade ju kunnat vara tydliga och skriva ”vegetarisk ostronsås”.

Att kalla det ostronsås är väl egentligen inte falsk marknadsföring i mitt tycke eftersom det är en specifik produkt med specifik smak som används i diverse kinesiska rätter pga sin speciella smak, istället för ”riktig” ostronsås. Att bara kalla det typ ”vegetarisk sås” skulle bli förvirrande då man inte skulle veta vad det är tänkt att användas till riktigt. Kinesisk matlagning baseras till stor del på diverse olika såser som ofta blandas ihop så som ljus och mörk soja, ostronsås, hoisinsås etc.
Precis.

Jag googlade lite snabbt på "ostronsås innehåll" och hittade inga recept som inte innehåller ostron/blötdjur/fisk/räkor. Dvs. inte vegetariskt alls.
Vegetarisk sås blir konstigt ja men då kunde de lika gärna skrivit sötsur sås eller på annat sätt beskrivande vad det var för sås.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 054
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 576
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp