Betydelsen av ordet "vegetarisk" (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Precis.

Jag googlade lite snabbt på "ostronsås innehåll" och hittade inga recept som inte innehåller ostron/blötdjur/fisk/räkor. Dvs. inte vegetariskt alls.
Vegetarisk sås blir konstigt ja men då kunde de lika gärna skrivit sötsur sås eller på annat sätt beskrivande vad det var för sås.
Den vegetariska ostronsåsen är baserad på svamp, oftast shiitake.
 
Precis.

Jag googlade lite snabbt på "ostronsås innehåll" och hittade inga recept som inte innehåller ostron/blötdjur/fisk/räkor. Dvs. inte vegetariskt alls.
Vegetarisk sås blir konstigt ja men då kunde de lika gärna skrivit sötsur sås eller på annat sätt beskrivande vad det var för sås.
Men bara för att det skulle vara intressant att veta - kan du inte för just den här diskussionens skull kontakta restaurangen och fråga - det vore intressant att veta om det faktiskt är en vegetabilsk ostronsås eller ren okunskap/slarv, eftersom den här diskussionen utgår med den här specifika restaurangens rätt som ett exempel?
 
Jag tycker istället att man äger full rätt att göra vilka etiska överväganden man så önskar, istället för att luta sig på en ”så bred definition som möjligt”.
Klart att en får göra egna etiska överväganden, men då bör en grunda dem på korrekt fakta. Vilken innefattar att vi idag vet bättre än att det krävs ett centralt nervsystem för att känna smärta.

Tillägg: Sen vad som ska kallas för "centralt nervsystem" är vetenskapen inte ens riktigt överens om. Vissa menar ju att molluskers två trådar och ganglia är tillräckligt.
 
Jag tycker istället att man äger full rätt att göra vilka etiska överväganden man så önskar, istället för att luta sig på en ”så bred definition som möjligt”.

Sedan kan det tillföra komplikationer om man ska kunna berätta för andra på ett effektivt sätt. Men tänker att det är ganska effektivt att kalla sig vegetarian även om man beställer och äter ostron någon gång ibland. Man kan ju lika gärna vända på det och vilja ha så bred definition som möjligt av vegetabilier.

För professionella matlagare tänker jag att man bör ha kunskap om definitioner ändå, och utgå från dem som default tills kunden säger något annat.

Det är klart man får basera sitt födointag på vad man vill. Men ostron är fortfarande djur. De ingår i riket Animalia. De ingår inte i riket Plantae som är där alla växter hör hemma. Svampar har ett eget rike (Fungi) då de inte passar in i varken växt- eller djurriket. Man får vara vegetarian som äter ostron. Men ostron ingår fortfarande i djurriket.
 
Fast det är inte alls "högst otroligt" att de kan känna smärta, vetenskapen på den punkten har (som så ofta annars) varit extremt centrerad kring människan och ryggradsdjur som någon slags perfekt form som inte existerar. Och nociceptorer i mollusker är påvisade: "Nociceptors have been identified in a wide range of invertebrate species, including annelids, molluscs, nematodes and arthropods.[22][23]"

Så det är inte "centralt nervsystem" som jag menar är fel, utan att centralt nersystem skulle vara ett krav för att känna smärta. Facepalm åt de som kallar sig veganer/vegetarianer men letar kryphål istället för att ta en så bred definition som möjligt om en nu är det på djuretiska grunder.

Nociceptorer reagerar på stimuli, en reaktion som kan vara helt reflexmässig. De skickar signaler via det centrala nervsystemet, det är där som smärta registreras. Just eftersom vissa arter har nociceptorer men inte ett centralt nervsystem har man faktiskt forskat väldigt mycket på dem.

Huruvida ett centralt nervsystem skulle vara ett krav för att känna smärta är knappast grundläggande biologi - det forskas det på men som sagt; allt tyder på att nociceptiska reaktioner utan centralt nervsystem inte handlar om smärtreaktioner. När du dessutom hävdat att det är bullshit att påstå att ostron inte har ett centralt nervsystem genom att visa en text om nervtrådar och ganglier känns det inte direkt som att det var huruvida ett centralt nervsystem är ett krav för att känna smärta som du syftade på...
 
Just eftersom det finns så många "Jag är vegetarian, meeen jag äter fisk och kyckling!" så har jag, i situationer där det spelar roll, slutat kalla mig vegetarian. Ska jag bli bjuden på mat och någon frågar om jag är allergisk, inte äter något eller så, så säger jag helt enkelt att jag inte äter kött. Hittills har det aldrig lett till några missuppfattningar. Möjligen följdfrågor, men då mer av stuket att personen velat försäkra sig om att det blir rätt än att den faktiskt tror att allt är lugnt.

Ska jag beställa hem mat så kollas menyn noga igenom. Det är så otroligt vanligt med räkor och kyckling på "vegetarisk" mat.
 
Klart att en får göra egna etiska överväganden, men då bör en grunda dem på korrekt fakta. Vilken innefattar att vi idag vet bättre än att det krävs ett centralt nervsystem för att känna smärta.

Tillägg: Sen vad som ska kallas för "centralt nervsystem" är vetenskapen inte ens riktigt överens om. Vissa menar ju att molluskers två trådar och ganglia är tillräckligt.

Nociceptorer reagerar på stimuli, en reaktion som kan vara helt reflexmässig. De skickar signaler via det centrala nervsystemet, det är där som smärta registreras. Just eftersom vissa arter har nociceptorer men inte ett centralt nervsystem har man faktiskt forskat väldigt mycket på dem.

Huruvida ett centralt nervsystem skulle vara ett krav för att känna smärta är knappast grundläggande biologi - det forskas det på men som sagt; allt tyder på att nociceptiska reaktioner utan centralt nervsystem inte handlar om smärtreaktioner. När du dessutom hävdat att det är bullshit att påstå att ostron inte har ett centralt nervsystem genom att visa en text om nervtrådar och ganglier känns det inte direkt som att det var huruvida ett centralt nervsystem är ett krav för att känna smärta som du syftade på...
Citerar mig själv ovan som svar på det sista.

Jag är av den åsikten att eftersom vi rent filosofiskt inte kan definiera smärta + att vi historiskt sett underskattat och fortsätter underskatta andra arters förmågor och upplevelser så borde en person som på djuretiska grunder vill äta vegetariskt också vilja utesluta t.ex. ostron. Eftersom vi inte vet. Så jag fortsätter att facepalma åt de som letar kryphål.

Tillägg: För att vara helt tydlig så menar jag alltså att en "reflexmässig" reaktion inte automatiskt utesluter en negativ upplevelse å varelsens vägnar.

Tillägg 2 (förlåt, jag är trött idag): Återigen handlar det om att vi utgår från att "såhär fungerar det för oss (med centralt nervsystem) och därför måste det fungera likadant överallt". Vilket visat sig fel gång på gång.
 
Klart att en får göra egna etiska överväganden, men då bör en grunda dem på korrekt fakta. Vilken innefattar att vi idag vet bättre än att det krävs ett centralt nervsystem för att känna smärta.

Tillägg: Sen vad som ska kallas för "centralt nervsystem" är vetenskapen inte ens riktigt överens om. Vissa menar ju att molluskers två trådar och ganglia är tillräckligt.

Vilka menar att
Citerar mig själv ovan som svar på det sista.

Jag är av den åsikten att eftersom vi rent filosofiskt inte kan definiera smärta + att vi historiskt sett underskattat och fortsätter underskatta andra arters förmågor och upplevelser så borde en person som på djuretiska grunder vill äta vegetariskt också vilja utesluta t.ex. ostron. Eftersom vi inte vet. Så jag fortsätter att facepalma åt de som letar kryphål.

Tillägg: För att vara helt tydlig så menar jag alltså att en "reflexmässig" reaktion inte automatiskt utesluter en negativ upplevelse å varelsens vägnar.

Du kan absolut fortsätta åt de som vill vara vegetarianer men ändå leta "kryphål". Själv tycker jag att inte att definitionen av vegetarian innefattar konsumtion av djur ändå. Däremot kan jag tycka att det är mer etiskt och att äta ostron än att äta många andra saker som en vegetarian äter, trots att ostron är djur.

Jag reagerade dock på att du försökte få de som säger att ostron inte har ett centralt nervsystem att framstå som idioter när de faktiskt har rätt, oavsett implikationer. Du citerade sedan en mening ur en wikipedia-artikel där förekomsten av nociceptorer bara var ett av 7 kriterier(om än ett grundläggande) som kan indikera förmåga att känna smärta. Den första punkten i artikeln tog upp just centralt nervsystem.
 
Jag stör mig på att endel inom restaurangbranschen fortfarande inte vet vad vegetarisk mat är. Häromdagen skulle vi hämta mat på ett ställe vi aldrig hade köpt ifrån tidigare. Den "vegetariska" rätten var wokade mixgrönsaker i ostronsås :banghead: Det blev ingen mat därifrån.
Japp vegetarisk är faktiskt det vad många kallar vegan i dag.
Tyvärr är det ofta mjölkproduker eller annat icke vegetariskt i maten som kallas vegetariskt. Tror det är okunskap även så på en del matsalar på sjukhusen.
 
Japp vegetarisk är faktiskt det vad många kallar vegan i dag.
Tyvärr är det ofta mjölkproduker eller annat icke vegetariskt i maten som kallas vegetariskt. Tror det är okunskap även så på en del matsalar på sjukhusen.

Inte historiskt. Då kallades de som även uteslöt mjölkprodukter för "non-dairy vegetarians". Från början var vegetarianer precis som idag ett begrepp som omfattade alla som uteslöt kött ur kosten.
 
Vilka menar att


Du kan absolut fortsätta åt de som vill vara vegetarianer men ändå leta "kryphål". Själv tycker jag att inte att definitionen av vegetarian innefattar konsumtion av djur ändå. Däremot kan jag tycka att det är mer etiskt och att äta ostron än att äta många andra saker som en vegetarian äter, trots att ostron är djur.

Jag reagerade dock på att du försökte få de som säger att ostron inte har ett centralt nervsystem att framstå som idioter när de faktiskt har rätt, oavsett implikationer. Du citerade sedan en mening ur en wikipedia-artikel där förekomsten av nociceptorer bara var ett av 7 kriterier(om än ett grundläggande) som kan indikera förmåga att känna smärta. Den första punkten i artikeln tog upp just centralt nervsystem.
Ja, alltså, jag argumenterar inte för det etiska eller icke-etiska i att äta ostron här.

En artikel som också gör det tydligt att vi inte vet tillräckligt för att faktiskt veta.

Jag tror att jag är för trött för att faktiskt förstå vad vi diskuterar här. Jag har säkert uttryckt mig klumpigt flera gånger, men jag personligen väljer den vidare definitionen av 'centralt nervsystem' då vi faktiskt inte har så bra koll på var gränsen ska gå.

Diskussionen om vår vetenskaps gränser, filosofi kring smärta, och huruvida ostron kan känna smärta är inte det jag menar är idioti. Utan just att använda dessa saker vi inte är på det klara med vetenskapligt för att dra etiska slutsatser (inom veganism).
 
Men vad förvirrande. Jag tänkte att om en sås som är vegetarisk kallas ostronsås så är den gjord på ostronskivling. Men då har inte en vegetarisk ostronsås nånting med varken ostron eller ostronskivling att göra?

Den här var med shiitake

https://wgs.se/produkt/ostronsas-lkk-vegetarisk-510-g

Ordet ostron handlar nog om att man vill beskriva hur det smakar, eftersom ostronsås är så väl känt och använt.
 
Men vad förvirrande. Jag tänkte att om en sås som är vegetarisk kallas ostronsås så är den gjord på ostronskivling. Men då har inte en vegetarisk ostronsås nånting med varken ostron eller ostronskivling att göra?
Det är en vegetarisk sås som ska smaka som vanlig ostronsås. I den jag har i kylen är det shiitake, jag gissar att det är för att den svampen smakar mycket umami vilket även vanlig kinesisk ostronsås gör.
 
Sett ur just det etiska perspektivet samt miljömedvetenhet är det säkert bättre att äta ostron än ägg och mjölk. Men ostron klassas som djur och av den anledningen kan man naturligtvis inte kalla sig vegetarian eller vegan om man äter dem.
Jag skulle mycket hellre äta ostron och musslor än mjölk och ägg. Har fattat det som att musselodlingar t.o.m. kan vara bra för miljön? Nu är det inte aktuellt för mig att äta det ändå men om jag skulle välja.
 
Den här var med shiitake

https://wgs.se/produkt/ostronsas-lkk-vegetarisk-510-g

Ordet ostron handlar nog om att man vill beskriva hur det smakar, eftersom ostronsås är så väl känt och använt.

Det är en vegetarisk sås som ska smaka som vanlig ostronsås. I den jag har i kylen är det shiitake, jag gissar att det är för att den svampen smakar mycket umami vilket även vanlig kinesisk ostronsås gör.

Jag har aldrig ätit ostronsås, måste försöka få tag i en vegansk. Vad spännande!
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 167
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 704
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 888
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp