Betydelsen av ordet "vegetarisk" (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Jag skulle mycket hellre äta ostron och musslor än mjölk och ägg. Har fattat det som att musselodlingar t.o.m. kan vara bra för miljön? Nu är det inte aktuellt för mig att äta det ändå men om jag skulle välja.

Ja, eftersom musslor och ostron filtrerar vattnet har sådana odlingar positiva miljöeffekter vad gäller t ex övergödning. :)


https://www.ivl.se/toppmeny/press/reportage/reportage/2019-02-22-ostron-pa-var-mans-tallrik.html

Men det innebär förstås inte att det är vegetarianer eller veganer som ska börja äta ostron, det är vi som vill fortsätta äta kött som borde titta på mer hållbara alternativ.
 
Jag kan inte förstå att man anser att restauranger saknar ansvar för att ge korrekta varudeklarationer och faktiskt veta vad de serverar (och att man anser att eftersom man själv känner någon som minsann mött någon som ansåg att bävern var en grönsak så är det ok att servera den som sådan oavsett).

Tänker ni likadant om andra saker på en meny? Varken jordnöten eller cashewnöten är ju nötter (det är bönor) och borde därför vara OK att servera till någon som påstår sig vara nötallergiker. Köttätare kallar ju ofta kotletten ytterfilé - dvs allt kött borde ju kunna kallas filé för det är ju så köttätare gör. Det finns ju också många tillfällen när fläsk eller häst sålts som nöt så det är ju inte så noga vilket djur köttet kommer ifrån. Kalles kaviar kallas ju kaviar av de flesta - så caviar på en meny behöver ju inte komma från en stör. Och folk har ju en tendens att kalla alla mousserande viner champagne - så en meny med en stor rubrik Champagne och sedan i det finstilta skriva att vinet kommer från ett chateau utanför Cadaques måste ju vara helt OK.
Jag håller med om att man bör märka saker korrekt. Allt är dock inte av samma allvarlighet. Jag hade inte blivit upprörd med en rubrik champagne i menyn om det sen stod att drycken kom från ett annat land.. bara det står. Jag som jobbar med livsmedel och även läst just matallergier på högskolenivå skulle i princip kunna servera jordnötter till en nötallergiker eftersom det är en baljväxt, men vet ju också om att folk är slarviga med uttrycket och frågar därför alltid när det pratas om nötallergi - jag vill ju knappast ta livet av någon för att hävda att jag har rätt att jordnöt inte är en nöt. (Cashew dock är inte en baljväxt utan en stenfrukt och klassas som en nöt enligt EU-direktiven om vilka allergener som ska märkas på livsmedel. Det är också hårdare krav på märkning på det som är med på allergilistan. Jordnöt är också med på den listan, men som baljväxt)
 
Jag stör mig på att endel inom restaurangbranschen fortfarande inte vet vad vegetarisk mat är. Häromdagen skulle vi hämta mat på ett ställe vi aldrig hade köpt ifrån tidigare. Den "vegetariska" rätten var wokade mixgrönsaker i ostronsås :banghead: Det blev ingen mat därifrån.
Jag har gett upp, det här hänt många gånger när jag har frågat om rätter innehåller mjölkprotein och får till svar: Nej bara grädde och smör :banghead: :banghead:
 
Rent tekniskt sett vet jag att vegetariskt är utan animalier i mat och vegansk är utan animaliska produkter i alla avseenden..

Men hade jag gjort en meny hade jag nog faktiskt klassat ost/smör/ägg som vegetariskt och utan animalier som veganskt, lika så om jag skulle bjuda någon på middag. Skillnaden mellan de två är att det är lättare att ställa följdfrågor på den sistnämnda, typ "smör, yay or nay?".
 
Om det nu hade varit så att det inte fanns några ostron i ostronsåsen (hej falsk marknadsföring!) så hade det ju varit lämpligt att skriva det på menyn.

Den vegetariska ostronsåsen är baserad på svamp, oftast shiitake.

Men vad förvirrande. Jag tänkte att om en sås som är vegetarisk kallas ostronsås så är den gjord på ostronskivling. Men då har inte en vegetarisk ostronsås nånting med varken ostron eller ostronskivling att göra?

Oyster mushroom ... ar nagot jag koper ganska ofta da den ar billig i jamforelse med kantareller och liknande ... och faktiskt ar riktigt god. Man kan kanske anta att "ostronen" i den vegetariska ostron sasen ar just ... Ostron svamp (som forst togs fram i Tyskland)
 
Jag har gett upp, det här hänt många gånger när jag har frågat om rätter innehåller mjölkprotein och får till svar: Nej bara grädde och smör :banghead: :banghead:
Ja ibland undrar man ju... Jag äter väldigt sällan ute just eftersom jag alltid riskerar att bli sjuk om personalen inte har koll. Jag tycker det är så tråkigt att alltid behöva ställa hundra följdfrågor (jag känner mig besvärlig) och ändå riskera att det blir fel.
 
Inte historiskt. Då kallades de som även uteslöt mjölkprodukter för "non-dairy vegetarians". Från början var vegetarianer precis som idag ett begrepp som omfattade alla som uteslöt kött ur kosten.
När jag läste kost i mitten o slutet av -80 talet hete det vegetarian i Sverige och lakto ovo Vegetarian för de som åt ägg o mjölk.
Vad det hette utomlans eller före det har jag ingen koll på.

Men en vegetarisk mat rätt skall vara helt av frukt och grönt.

Vegan är väll egentligen också i mot djurhållningen.
 
När jag läste kost i mitten o slutet av -80 talet hete det vegetarian i Sverige och lakto ovo Vegetarian för de som åt ägg o mjölk.
Vad det hette utomlans eller före det har jag ingen koll på.

Lakto- och ovo- är bra tillägg för att förtydliga vilken typ av vegetarian det handlar om. Strikt vegetarian eller helvegetarian är bra om man inte äter någon form av animalier.

Men en vegetarisk mat rätt skall vara helt av frukt och grönt.

Ska och ska. Vegetarian är som sagt ett generellt begrepp för de som avstår från kött, både enligt världens första organisation och enligt den paraplyorganisation(IVU) som samlar olika vegetarian/veganorganisationer i världen. Jag tycker att det är mycket bättre att använda etablerade och vedertagna definitioner än att försöka lansera för den breda massan(där det uppenbarligen fortfarande finns vissa problem med att skilja en fisk från en grönsak) att vegetarian betyder total frånvaro av animalier.
 
Idag "räddade" jag matgäster som beställt vegetariskt till helgen, från att bli serverade räksallad.

Kollega: Oj, vegetariskt, men då kan vi servera räksallad. För räkor har vi massor av hemma.

Nej det kan ni inte göra. Skaldjur är också kött... 🙃
Påminner mig om när vi skulle beställa smörgåstårtor till en fest, och frågade om de kunde göra en vegetarisk. Nej, det kunde de inte. En utan skinka gick bra, men utan räkor gick bara inte. De blankt vägrade.
 
Påminner mig om när vi skulle beställa smörgåstårtor till en fest, och frågade om de kunde göra en vegetarisk. Nej, det kunde de inte. En utan skinka gick bra, men utan räkor gick bara inte. De blankt vägrade.
Men så sjukt!
Jag fick en så sjukt god vegansk smörgåstårta på jobbet förra veckan. Det var inga problem för dem att göra special och ersätta animalierna. Kommer beställa därifrån igen.
 
Idag "räddade" jag matgäster som beställt vegetariskt till helgen, från att bli serverade räksallad.

Kollega: Oj, vegetariskt, men då kan vi servera räksallad. För räkor har vi massor av hemma.

Nej det kan ni inte göra. Skaldjur är också kött... 🙃
Inte överraskad här heller, bordsgrannen på ett begravningskaffe där det serverades räksmörgås, bad serveringspersonalen kolla med köket om hen kunde få någon annan smörgås då hen var skaldjursallergiker. Självklart säger de och kommer ut med en smörgås med kräftstjärtar. 🙄 När bordsgrannen återigen försöker förklara att hen är skaldjursallergiker och inte kan äta djur som har skal säger personalen: Men de här kommer från en burk. :banghead:
 
Inte överraskad här heller, bordsgrannen på ett begravningskaffe där det serverades räksmörgås, bad serveringspersonalen kolla med köket om hen kunde få någon annan smörgås då hen var skaldjursallergiker. Självklart säger de och kommer ut med en smörgås med kräftstjärtar. 🙄 När bordsgrannen återigen försöker förklara att hen är skaldjursallergiker och inte kan äta djur som har skal säger personalen: Men de här kommer från en burk. :banghead:

MEN ... det finns inte tillrackligt manga reaktioner att valja pa. 😳 🙄 :banghead: passar ganska bra tillsammans.
 
Inte överraskad här heller, bordsgrannen på ett begravningskaffe där det serverades räksmörgås, bad serveringspersonalen kolla med köket om hen kunde få någon annan smörgås då hen var skaldjursallergiker. Självklart säger de och kommer ut med en smörgås med kräftstjärtar. 🙄 När bordsgrannen återigen försöker förklara att hen är skaldjursallergiker och inte kan äta djur som har skal säger personalen: Men de här kommer från en burk. :banghead:
Varit med om liknade- du kan ju bara plocka bort det du inte tål…
 
Det sa personalen på bb till mig efter förlossningen som pågick i 78 timmar där jag inte hade ätit något alls på hela tiden. "Du kan väl plocka bort skinkan från smörgåsen om du inte vill ha den". Så jävla illa!

vid en av mina forlossningar sa de till mig att "vilken stor trevlig choklad kartong du fatt. Den kan du ju ata upp om du blir hungrig". Vilken overraskning att babyn hade varlden's diarrhea. 🙄
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 159
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 694
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 887
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp