Betydelsen av ordet "vegetarisk" (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

I sammanhanget är det relevant att vi som konsumenter ställer krav på att leverantörer har reda på vad maten innehåller och hur den tillverkas. Att berätta om den innehåller kött eller inte, om man har olika stekhällar etc ska inte vara ett problem för någon som hanterar mat kommersiellt. De ska kunna svara på betydligt tuffare frågor (tex ursprungsland för råvaror)
Ja? Det ingår ju redan i lagstiftningen. Du ska kunna upplysa om ingredienser och ursungsland är redan ett krav i märkningen på massa produkter på olika sätt. Det är däremot ingen lag som förbjuder någon att använda samma stekhäll, som diskuterades.
 
Ja? Det ingår ju redan i lagstiftningen. Du ska kunna upplysa om ingredienser och ursungsland är redan ett krav i märkningen på massa produkter på olika sätt. Det är däremot ingen lag som förbjuder någon att använda samma stekhäll, som diskuterades.
Så du tror på alvar att någon som inte kan berätta vilken eller vilka stekhällar som används sanningsenligt kan berätta varifrån din "biff" kommer? Eller ens om det är en biff

PS Mc Donalds hamnade inte i båsväder för stekhällar utan för att de friterade i talg
 
Så du tror på alvar att någon som inte kan berätta vilken eller vilka stekhällar som används sanningsenligt kan berätta varifrån din "biff" kommer? Eller ens om det är en biff

PS Mc Donalds hamnade inte i båsväder för stekhällar utan för att de friterade i talg
Jag tror generellt att det är svårt att få folk som vill svindla till att tala sant, oavsett vilken bransch de är i.
 
Så du tror på alvar att någon som inte kan berätta vilken eller vilka stekhällar som används sanningsenligt kan berätta varifrån din "biff" kommer? Eller ens om det är en biff

PS Mc Donalds hamnade inte i båsväder för stekhällar utan för att de friterade i talg
PS. Jag antog att man refererade till blåsvädret kring Burger King om deras veggoburgare och inte McDonald's, som efter vad jag kan läsa mig till, slutade använda talg att fritera I redan år 1990.
 
Det är ganska mycket inom livsmedelsproduktion som inte kan styras med gränsvärden. Det är däremot krav om att man tar ställning til alla risker, med sannolikhet och konsekvenser, i en riskanalys. Om riskanalysen visar att det är betydande risk för t.ex spår av ett allergen märker du produkten med detta. Men det är inte okej att skriva att det kan vara spår av allt, bara för att "ha ryggen fri", då detta också skulle vara missvisande.

Men märkningen ”kan innehålla spår av” är som sagt frivillig. Det som måste märkas ut är vilka ingredienser en produkt innehåller och kontaminering räknas inte som en ingrediens, även om värdet skulle vara högt.
Märkningen får visserligen inte användas på ett vilseledande sätt, men om det finns en risk för kontaminering behöver man inte testa. När man kontrollerat märkta produkter är det därför inte så konstigt att de lika ofta inte innehåller ämnet alls som de faktiskt gör det.

Detta är också skälet till att Astma- och Allergiförbundet vill ersätta märkningen med gränsvärden och märkningen ”Fri från”.
 
Alltså, jo. Jag kan dö av mina allergen, du upplever dig sjuk av en hel livsmedelsgrupp. Nej, lagstiftningen anser nog inte att din intolerans är jämförbar med en allergi.
Men jämför med laktos i stället då? Det verkar ju vara väldigt petigt med det också.
 
Men det finns de som inte tål animalier. Jag gör det inte. Jag blir sjuk av det. Det är ju inte konstigare än att inte tåla nötter även om nötallergi är vanligare.
Fast nej. Jag kan köpa att du blir sjuk av att äta en måltid med kött om din mage inte är van vid detta. Men nu handlade det om att din vegetariska mat eventuellt blivit tillredd i en panna där animalier tidigare befunnit sig, det blir du inte sjuk av annat än om du vet om det och det är psykosomatiskt. Helt galet att jämföra det med faktiska allergier.
 
Ja? Det ingår ju redan i lagstiftningen. Du ska kunna upplysa om ingredienser och ursungsland är redan ett krav i märkningen på massa produkter på olika sätt. Det är däremot ingen lag som förbjuder någon att använda samma stekhäll, som diskuterades.
Tex vegetarisk pizza skulle bli väldigt svårt att laga om man skulle tvingas ha separat ugn till det. Det tillagas i samma ugn som andra pizzor.
 
Tex vegetarisk pizza skulle bli väldigt svårt att laga om man skulle tvingas ha separat ugn till det. Det tillagas i samma ugn som andra pizzor.
Fast det är lite skillnad på en stekhäll med en massa flytande fetter och liknande, och en torr ugn kan jag tycka. Jag skulle inte steka vegetarisk eller vegansk mat som jag ämnade servera till en vegetarian eller vegan i samma panna som köttet. Inte utan att diska först.
 
Fast det är lite skillnad på en stekhäll med en massa flytande fetter och liknande, och en torr ugn kan jag tycka. Jag skulle inte steka vegetarisk eller vegansk mat som jag ämnade servera till en vegetarian eller vegan i samma panna som köttet. Inte utan att diska först.
Nej, det gör inte jag heller. Säger bara att det finns ingen lag som hindrar att tillaga maten tillsammans. Själv tycker jag det är självklart att laga maten separat. Men långt ifrån alla gör det.
 
Fast nej. Jag kan köpa att du blir sjuk av att äta en måltid med kött om din mage inte är van vid detta. Men nu handlade det om att din vegetariska mat eventuellt blivit tillredd i en panna där animalier tidigare befunnit sig, det blir du inte sjuk av annat än om du vet om det och det är psykosomatiskt. Helt galet att jämföra det med faktiska allergier.
Jaha! Spännande! Jag ska säga det till min kropp (och till läkaren som konstaterade köttallergin) nästa gång den kaskadspyr och har diarré i några veckor efter att jag har fått någon droppe köttsaft på min mat eller att någon har lagt i köttbuljong eller tillagat det på samma ställe som kött. Det händer ju oavsett om jag vet att det har blivit så eller inte. Innan jag började äta vegetariskt var jag ständigt sjuk. Min mage var alltid arg och ledsen och mina leder var uppsvullna och onda. Det var inte för att jag trodde att jag inte tålde kött som jag slutade äta det utan för att jag ogillar det men det blev en himla fin bonus att jag mådde så mycket bättre! Det tog drygt ett år men sedan fungerade jag som alla andra barn.

Men självklart har du rätt, det går såklart inte att jämföra med andra allergier. Det är ju relativt okänt med köttallergi och det vore ju dumt att få lära sig något nytt.
 
Fast det är lite skillnad på en stekhäll med en massa flytande fetter och liknande, och en torr ugn kan jag tycka. Jag skulle inte steka vegetarisk eller vegansk mat som jag ämnade servera till en vegetarian eller vegan i samma panna som köttet. Inte utan att diska först.
Korskontaminering sker lika enkelt i ugn som på stekhäll/kylar och alltså, man steker ju inte i samma stekfett hela tiden.

Det skrapas ju av och byts ut mellan varje beställning. Iaf har det varit så på de restauranger jag jobbat i och inte heller är det ovanligt att man häller på vatten och kokar hällen "ren" och skrapar bort ev stekrester några gånger under ett pass.

Med det sagt så tillagar jag veg separat från kött, så ingen behöver förfasa sig och tro att jag steker veg och kött, på samma yta..
 
Jaha! Spännande! Jag ska säga det till min kropp (och till läkaren som konstaterade köttallergin) nästa gång den kaskadspyr och har diarré i några veckor efter att jag har fått någon droppe köttsaft på min mat eller att någon har lagt i köttbuljong eller tillagat det på samma ställe som kött. Det händer ju oavsett om jag vet att det har blivit så eller inte. Innan jag började äta vegetariskt var jag ständigt sjuk. Min mage var alltid arg och ledsen och mina leder var uppsvullna och onda. Det var inte för att jag trodde att jag inte tålde kött som jag slutade äta det utan för att jag ogillar det men det blev en himla fin bonus att jag mådde så mycket bättre! Det tog drygt ett år men sedan fungerade jag som alla andra barn.

Men självklart har du rätt, det går såklart inte att jämföra med andra allergier. Det är ju relativt okänt med köttallergi och det vore ju dumt att få lära sig något nytt.
Köttallergi, i formen överkänslighetsreaktion finns definitivt och det är absolut möjligt att du har det, men du har hittills inte uttryckt det så att det framgått att du har en sådan och oavsett det så är så är det trots allt en inte så omfattande vanlig överkänslighet att man kan förutsätta att alla restauranger kan ställa om utefter detta. Men självklart, riktlinjer för separat tillagning vore väl bra kanske, men rom byggdes inte på en dag och till dess ligger ansvaret på dig själv, det är du som måste se till att inte få i dig det du reagerar på, precis som jag som nötallergiker at the end of the day har det ansvaret själv.
 
Jaha! Spännande! Jag ska säga det till min kropp (och till läkaren som konstaterade köttallergin) nästa gång den kaskadspyr och har diarré i några veckor efter att jag har fått någon droppe köttsaft på min mat eller att någon har lagt i köttbuljong eller tillagat det på samma ställe som kött. Det händer ju oavsett om jag vet att det har blivit så eller inte. Innan jag började äta vegetariskt var jag ständigt sjuk. Min mage var alltid arg och ledsen och mina leder var uppsvullna och onda. Det var inte för att jag trodde att jag inte tålde kött som jag slutade äta det utan för att jag ogillar det men det blev en himla fin bonus att jag mådde så mycket bättre! Det tog drygt ett år men sedan fungerade jag som alla andra barn.

Men självklart har du rätt, det går såklart inte att jämföra med andra allergier. Det är ju relativt okänt med köttallergi och det vore ju dumt att få lära sig något nytt.
Du drog gränsen vid animalier och någon sådan gräns existerar inte. Det finns alltså inte nån allergi som perfekt samverkar med begreppet vegetarisk.
 
Jaha! Spännande! Jag ska säga det till min kropp (och till läkaren som konstaterade köttallergin) nästa gång den kaskadspyr och har diarré i några veckor efter att jag har fått någon droppe köttsaft på min mat eller att någon har lagt i köttbuljong eller tillagat det på samma ställe som kött. Det händer ju oavsett om jag vet att det har blivit så eller inte. Innan jag började äta vegetariskt var jag ständigt sjuk. Min mage var alltid arg och ledsen och mina leder var uppsvullna och onda. Det var inte för att jag trodde att jag inte tålde kött som jag slutade äta det utan för att jag ogillar det men det blev en himla fin bonus att jag mådde så mycket bättre! Det tog drygt ett år men sedan fungerade jag som alla andra barn.

Men självklart har du rätt, det går såklart inte att jämföra med andra allergier. Det är ju relativt okänt med köttallergi och det vore ju dumt att få lära sig något nytt.
Fast nu sa du ingenting om någon allergi utan att du "inte tål animalier" och någon sådan allergi finns faktiskt inte vilket flera här har påpekat. Jag misstror inte att du faktiskt har en allergi men vet inte om du satt och höll på den för att få chansen att agera ut såhär eller vad grejen är? Varför annars vara så extremt vag framförallt när (mitt) inlägg du svarade på syftade specifikt på sådant som inte är en allergi. Du hade ju liksom bara kunnat säga att du faktiskt är allergisk istället för att raljera.
 
Fast nu sa du ingenting om någon allergi utan att du "inte tål animalier" och någon sådan allergi finns faktiskt inte vilket flera här har påpekat. Jag misstror inte att du faktiskt har en allergi men vet inte om du satt och höll på den för att få chansen att agera ut såhär eller vad grejen är? Varför annars vara så extremt vag framförallt när (mitt) inlägg du svarade på syftade specifikt på sådant som inte är en allergi. Du hade ju liksom bara kunnat säga att du faktiskt är allergisk istället för att raljera.
Köttallergi, i formen överkänslighetsreaktion finns definitivt och det är absolut möjligt att du har det, men du har hittills inte uttryckt det så att det framgått att du har en sådan och oavsett det så är så är det trots allt en inte så omfattande vanlig överkänslighet att man kan förutsätta att alla restauranger kan ställa om utefter detta. Men självklart, riktlinjer för separat tillagning vore väl bra kanske, men rom byggdes inte på en dag och till dess ligger ansvaret på dig själv, det är du som måste se till att inte få i dig det du reagerar på, precis som jag som nötallergiker at the end of the day har det ansvaret själv.
Jag har skrivit det så många gånger och nu tröttnade jag helt enkelt.

Precis som endel väljer att äta glutenfritt medans endel blir allvarligt sjuka och måste äta glutenfritt så är det så med att utesluta kött. Det är bara inte särskilt allmänt känt.

@honung jag förstår inte ditt behov av att påtala mitt eget ansvar? Självklart tar jag ansvar för vad jag äter men ibland gör folk bort sig och då blir jag sjuk. Det är väl inte märkligare än att folk gör bort sig med nötter och du blir sjuk. Just för att folk gör bort sig äter jag extremt sällan ute. Jag har helt enkelt varken ork, tid eller lust att bli sjuk.
 
Jag har skrivit det så många gånger och nu tröttnade jag helt enkelt.

Precis som endel väljer att äta glutenfritt medans endel blir allvarligt sjuka och måste äta glutenfritt så är det så med att utesluta kött. Det är bara inte särskilt allmänt känt.

@honung jag förstår inte ditt behov av att påtala mitt eget ansvar? Självklart tar jag ansvar för vad jag äter men ibland gör folk bort sig och då blir jag sjuk. Det är väl inte märkligare än att folk gör bort sig med nötter och du blir sjuk. Just för att folk gör bort sig äter jag extremt sällan ute. Jag har helt enkelt varken ork, tid eller lust att bli sjuk.
Men det är en väsentlig skillnad som spelar roll oavsett vad någon personligen väljer. Min kusins tjej har celiaki och hon är riktigt less på den här "trenden" med folk som äter glutenfritt för det har INTE lett till mer tydlighet utan snarare mer slarv då så många avfärdar det som en trenddiet och det är ju inte så noga.

Nu är du faktiskt allergiker och då tycker iaf jag att det är oansvarigt att svepande beskriva det som "animalier" då det helt enkelt inte är sant.
 
Jag har skrivit det så många gånger och nu tröttnade jag helt enkelt.

Precis som endel väljer att äta glutenfritt medans endel blir allvarligt sjuka och måste äta glutenfritt så är det så med att utesluta kött. Det är bara inte särskilt allmänt känt.

@honung jag förstår inte ditt behov av att påtala mitt eget ansvar? Självklart tar jag ansvar för vad jag äter men ibland gör folk bort sig och då blir jag sjuk. Det är väl inte märkligare än att folk gör bort sig med nötter och du blir sjuk. Just för att folk gör bort sig äter jag extremt sällan ute. Jag har helt enkelt varken ork, tid eller lust att bli sjuk.
Mitt behov av att påtala eget ansvar? Jovars, det har man som allergiker. Jag som inte bara riskerar att bli 'sjuk' av mitt allergen kan dö bara vid 'spår av' eller att någon öppnar en påse nötter bredvid mig kan a l d r i g ta för givet att 'någon annan' tar det ansvaret åt mig. Du säger att du inte tål animalier, vilket möjligtvis härrör av en rädsla där du sveper in en hel livsmedelsgrupp som ditt kryptonit, men i den här diskussionen framstår det mest som okunnigt forumgagg.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 135
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 655
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 874
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp