betyg i skolämnet bild - hur viktigt?

pillerill

Trådstartare
Vi har fått information från skolan att ett av våra barn riskerar underkänt betyg i bild. Hen går i högstadiet.
Vi är medvetna om att barnet ifråga inte har några större konstnärliga talanger och dessutom finns en viss problematik kopplad till det här barnet.
Vi funderar lite på hur vi ska ställa oss till det här, rent generellt. Det känns lite som att bild inte är det ämne vi behöver lägga mest möda på att hjälpa barnet att få godkänt betyg i, att det viktigaste är att de teoretiska ämnena hänger med. Hens betyg varierar ganska mycket mellan olika ämnen och hen är betydligt bättre på teoretiska ämnen än praktiska, särskilt de som involverar motorik i någon form.
Är man en dålig förälder om man tycker att det är ganska oväsentligt med godkänt betyg i bild om det övriga är okej? (Förutsättningen är ju, som sagt, att vi är medvetna om barnets problematik.)
Och hur påverkar ett eventuellt F i bild framtiden? Kan det vara ett potentiellt hinder för att komma in på det gymnasieprogram man önskar? Utöver då att det sänker det totala meritvärdet.

Läraren ifråga har fått ett mejl där vi ber om information om vad som saknas för att komma upp i godkänd nivå, det vet vi alltså inte än. Kanske är det en specifik uppgift som behöver lämnas in, kanske är det mission impossible att lösa det, det vet vi inte än. Så frågan är lite generell. Hur mycket möda är det värt att lägga på att få godkänt betyg i bild?
 
Jag har fått för mig att man inte behöver räkna med alla ämnen, utan att de automatiskt plockar bort ett för att räkna ihop poängen/meritpoängen inför gymnasiet? Nu är det ju några år sedan jag skulle börja på gymnasiet, så gjorde de i alla fall då och har fått för mig att det är så fortfarande? Säg att man läser 18 ämnen och får betyg i dessa, men de räknar bara ihop poängen från 17. Jag fick exempelvis inte något betyg i Idrott, bara ett streck. Men hade betyg i övriga ämnen så det påverkade trots allt inget.

Googlade lite och hittade det här på gymnasium.se:
Den högsta poängen man kan få är 340 vilket betyder att man har A i samtliga ämnen. Har du 17 eller 18 betyg får du stryka ett eller två av de sämsta betygen. Om du läst moderna språk ska du bara räkna bort ett ämne och alltså ha ett meritvärde som består av 17 ämnen. Om du valt att läsa något av de övriga språkvalen fungerar meritpoängen precis som innan och din maxpoäng uppgår till 320 poäng och 16 ämnen totalt.

Tror inte heller att bild är ett ämne det är obligatoriskt med betyg i, utan det är nog de teoretiska ämnena som väger tyngst där. Men förbehåller mig också för att någon med lite mer insyn i det hela kanske har något annat att säga! :o
 
När jag gick i högstadiet kunde man bara få IG i bild genom att inte genomföra uppgifterna. Sedan spelade det ingen roll om man lämnade in fula teckningar, huvudsaken var att man gjorde uppgiften. Så min gissning är att hen kanske missat någon uppgift.
En av våra uppgifter var att rita av en människa, försöka få anatomi och proportioner rätt och sedan göra en liten lerfigur där vi gjorde samma sak. Jag gick helt tvärtemot och gjorde en gubbe vars proportioner var helt det motsatta vad "rätt" portioner var och vars ögon, näsa, mun, och öron kravlade runt som spindlar.
Jag gjorde alltså uppgiften helt fel. Fick ändå godkänt för att jag hade gjort uppgiften.
 
När jag gick i högstadiet kunde man bara få IG i bild genom att inte genomföra uppgifterna. Sedan spelade det ingen roll om man lämnade in fula teckningar, huvudsaken var att man gjorde uppgiften. Så min gissning är att hen kanske missat någon uppgift.
En av våra uppgifter var att rita av en människa, försöka få anatomi och proportioner rätt och sedan göra en liten lerfigur där vi gjorde samma sak. Jag gick helt tvärtemot och gjorde en gubbe vars proportioner var helt det motsatta vad "rätt" portioner var och vars ögon, näsa, mun, och öron kravlade runt som spindlar.
Jag gjorde alltså uppgiften helt fel. Fick ändå godkänt för att jag hade gjort uppgiften.
När jag gick i högstadiet så räckte det med att du var med under genomgången på lektionerna och lärde dej horisonten, diagonal och vertikal. Samt gjorde x antal tavlor beroende på hur högt betyg du ville ha. Sen vad som var på tavlorna var skit samma.
Är det någon av er som gått i högstadiet sedan det nuvarande betygsystemet infördes?
Hur man bedömer och betygsätter har ju varierat en del genom åren.
Men oavsett vilket så spelar det ju ingen roll vad man behövde göra eller inte göra för att få underkänt i bild när ni gick i skolan. Det som spelar roll för oss i den här situationen är att avgöra hur viktigt ett godkänt betyg i bild är för framtiden? Min känsla är att man både kan ha och mista det, att det går att leva med F i bild. Men kanske är jag en dålig förälder om jag inte kräver av mitt barn att hen ska klara det?
Hade det handlat om något av de teoretiska ämnena så hade det känts betydligt viktigare att jobba för ett godkänt betyg, men just bild känns som ett ämne man skulle kunna vara utan. I det här fallet.
 
Det som spelar roll för oss i den här situationen är att avgöra hur viktigt ett godkänt betyg i bild är för framtiden? Min känsla är att man både kan ha och mista det, att det går att leva med F i bild. Men kanske är jag en dålig förälder om jag inte kräver av mitt barn att hen ska klara det?

Finns det någon studievägledare du kan prata med på skolan? Som kan ge besked om hur bildbetyget kommer påverka antagningen till gymnasiet om det är viktigt för ditt barn.

Det är väl inte alltid så lätt att vara mogen nog i början av tonåren för att veta vad man ska göra för resten av livet. Spontant tror jag ingen som haft driv (varesig det kommit i gymnasiet eller senare) till att göra något speciellt har hindrats av just ett IG i bild i högstadiet. Jag hade inte särskilt bra betyg i varesig högstadiet eller gymnasiet men jag både kom in på och igenom en lång universitetsutbildning ändå.

Och det där med att "tvinga" ditt barn; det är ju bara du som kan avgöra om det är värt att sätta press eller inte. Och vad och hur som ska göras. Det beror ju helt på situationen ditt barn befinner sig i tänker jag och anledningen till att hen inte får godkänt. Är det för att hen inte bryr sig och skulle kunna räta upp sig? Eller är det att hen mår pissdåligt och har prioriterat bort bilden för att över huvud taget hålla sig flytande i livet? Eller har hen hamnat i "dåligt umgänge" och skolkar och skiter i uppgifterna? Det kräver ju helt olika approach till problemet tänker jag. Och du behöver verkligen inte redogöra om vad det handlar om i ert fall, jag försöker bara belysa att det inte går för utomstående att avgöra hur du ska tackla problemet.
 
Hur kan man få IG i ett ämne som bild? Känns som som skrev att hen måste ha missat ngn uppgift helt och hållet alternativt inte varit på plats?
Frågan handlar inte om varför hen riskerar att få underkänt (som inte heter IG med nuvarande betygssystem, utan F) utan frågan är hur viktigt det är att ha godkänt i ämnet.
Som jag skrev i trådstarten så finns en viss problematik kopplad till barnet. Mer än så kommer jag inte berätta, utan jag vill bara veta hur viktigt just bildbetyget är för framtiden.
 
Frågan handlar inte om varför hen riskerar att få underkänt (som inte heter IG med nuvarande betygssystem, utan F) utan frågan är hur viktigt det är att ha godkänt i ämnet.
Som jag skrev i trådstarten så finns en viss problematik kopplad till barnet. Mer än så kommer jag inte berätta, utan jag vill bara veta hur viktigt just bildbetyget är för framtiden.

Ok, sorry att jag skrev IG stället för F, hoppades att det skulle gå fram ändå ;) Det var ett tag sen jag gick högstadiet ;)
Jag hade sett ett underkänt betyg som ett problem oavsett ämne. Sen är väl inte bild ett kärnämne så det lär kanske inte vara nödvändigt att räkna med det betyget när hen går ut gymnasiet, om problemet kvarstår endast i det ämnet?
 
Är det någon av er som gått i högstadiet sedan det nuvarande betygsystemet infördes?
Hur man bedömer och betygsätter har ju varierat en del genom åren.
Men oavsett vilket så spelar det ju ingen roll vad man behövde göra eller inte göra för att få underkänt i bild när ni gick i skolan. Det som spelar roll för oss i den här situationen är att avgöra hur viktigt ett godkänt betyg i bild är för framtiden? Min känsla är att man både kan ha och mista det, att det går att leva med F i bild. Men kanske är jag en dålig förälder om jag inte kräver av mitt barn att hen ska klara det?
Hade det handlat om något av de teoretiska ämnena så hade det känts betydligt viktigare att jobba för ett godkänt betyg, men just bild känns som ett ämne man skulle kunna vara utan. I det här fallet.

Egentligen är väl svaret på din fråga att man kan leva med ett F i vilket betyg som helst, det avgör inte om man överlever eller lyckas här i livet.
Om jag tänker vad jag själv skulle tycka, så hade jag inväntat mailet från läraren. Är det bara att hen missat några uppgifter kan hen säkert få göra dem och därmed klara godkänt betyg galant. Jag upplever att skolan är uppbyggd så att det ska gå att få minst godkänt, man får ju göra om prov mm tills man klarar dem. Det är bara i ganska få fall man är "helt körd" så länge man inser sitt misstag och lägger manken till att göra det läraren behöver se att man kan klara för ett godkänt. Man får sätta sig med läraren och se vad som saknas och lägga upp en plan.
Sedan tycker jag personligen att man alltid ska göra sitt bästa för att få godkänt i alla ämnen. Men får man inte det är det inte en gigantisk katastrof. Är det ett ämne du behöver för att kunna gå den linjen på gymnasiet du drömt om får du bara läsa upp det.
Är det ämnet bild och du vill bli kvantfysiker, kanske det inte spelar någon roll. Vill någon bli konstnär är det kanske desto viktigare med bild.
Men jag tycker att man i alla fall kan försöka. Det enklaste för att svara på din fråga är att fråga sig vad ditt barn vill bli eller vilken inriktning hen känner att det vore kul att livet gick åt. Sedan prata med en studievägledare som kan svara på om ämnet bild är viktigt där. Om du är en dålig förälder som inte kräver att ditt barn ska klara godkänt betyg i ämnet bild kan jag inte svara på, det beror ju på väldigt många faktorer.

Jag var nära icke godkänt i två ämnen, franska och idrott. Jag klarade idrotten med ett G, men efter ett samtal med läraren i franska tre veckor innan betygen skulle sättas erkänner jag att jag medvetet inte gjorde de uppgifter hon hade planerat för mig för att 1. Jag kände verkligen att franskan inte satt sig. 2. Man får/fick räkna bort ett betyg. 3. Att få icke godkänt i franska skulle göra att jag kunde börja om helt med franskan i gymnasiet, vilket jag ville göra eftersom jag ville lära mig franska. Hade jag inte fått icke godkänt hade jag inte fått börja om på nybörjarnivå.
Det var ett medvetet val. Men innan dess hade jag slitit häcken av mig för att försöka få godkänt.
 
Är det någon av er som gått i högstadiet sedan det nuvarande betygsystemet infördes?
Hur man bedömer och betygsätter har ju varierat en del genom åren.
Men oavsett vilket så spelar det ju ingen roll vad man behövde göra eller inte göra för att få underkänt i bild när ni gick i skolan. Det som spelar roll för oss i den här situationen är att avgöra hur viktigt ett godkänt betyg i bild är för framtiden? Min känsla är att man både kan ha och mista det, att det går att leva med F i bild. Men kanske är jag en dålig förälder om jag inte kräver av mitt barn att hen ska klara det?
Hade det handlat om något av de teoretiska ämnena så hade det känts betydligt viktigare att jobba för ett godkänt betyg, men just bild känns som ett ämne man skulle kunna vara utan. I det här fallet.
Under de perioder jag haft kontakt med grundskolan har det varit jättesvårt att få underkänt i bild. Jag har aldrig hört att talang haft samma betydelse som i idrott och hälsa/gymnastik. Bild är normalt sett alltså en "billig" del av meritvärdet. Så hur orolig jag skulle vara beror helt på varför barnet underkänns, hur mycket av högstadiet som är kvar, hur bra betygen i övriga ämnen är (här kan du läsa om behörighet https://www.gyantagningen.se/fragor...vara-behorig-till-ett-nationellt-program.html man måsta alltså ha godkända betyg i 8 eller 12 ämnen för de nationella programmen)

My 5-cents - hör vad läraren säger och sedan tala med studievägledare om sådan finns. Dessa är också de personer som kan berätta vad det eventuellt betyder för framtiden
 
GY/Lärplan 11 infördes när jag gick i 8-9an (jag var första kullen som gick ut grundskolan med det). Kravet för E i bild var åtminstone då, 2011-13, närvaro och försök till att lösa uppgiften. Jag fick typ C-B i bild fast jag inte är bra på ämnet som sådant. Förstår inte hur man kan få F om man gör ett ärligt försök att lösa uppgifterna, faktiskt.
 
Ni som har svårt för att förstå hur man kan riskera underkänt i bild. Kan ni inte bara acceptera att det handlar om ett barn som har en viss problematik?
Jag som förälder, som har insikt i hur problematiken visar sig, har förståelse för varför det kan ha blivit så här även innan jag har fått kontakt med bildläraren. Jag kan gissa vad det är som är orsaken till detta. Var snälla och nöj er med det svaret! Acceptera att det finns barn som fungerar annorlunda än de normal- eller högpresterande barnen!
 
Ni som har svårt för att förstå hur man kan riskera underkänt i bild. Kan ni inte bara acceptera att det handlar om ett barn som har en viss problematik?
Jag som förälder, som har insikt i hur problematiken visar sig, har förståelse för varför det kan ha blivit så här även innan jag har fått kontakt med bildläraren. Jag kan gissa vad det är som är orsaken till detta. Var snälla och nöj er med det svaret! Acceptera att det finns barn som fungerar annorlunda än de normal- eller högpresterande barnen!
Barnet behöver minst 8 eller 12 godkända ämnen där vissa kärnämnen måste ingå för att söka nationella gymnasieprogram. Hur bra betygen behöver vara beror på vilket tryck det är på de program och skolor där barnet kan tänka sig att gå.

Bild är inte ett kärnämne. Det är alltså möjligt att man kanske kan komma vidare även utan betyg i Bild, det beror dock på om betygen i övriga ämnen räcker och vad barnet vill göra efter högstadiet. Så rådet är att invänta svaret från läraren och tala med studievägledaren.
 
GY/Lärplan 11 infördes när jag gick i 8-9an (jag var första kullen som gick ut grundskolan med det). Kravet för E i bild var åtminstone då, 2011-13, närvaro och försök till att lösa uppgiften. Jag fick typ C-B i bild fast jag inte är bra på ämnet som sådant. Förstår inte hur man kan få F om man gör ett ärligt försök att lösa uppgifterna, faktiskt.

Men hallå där, TS skriver ju upprepade gånger att det finns problematik som inte skrivs ut i tråden. Då är det väl inte svårt att förstå att det kan köra ihop sig.
 
@pillerill

Just bild som ämne lär inte vara jätteviktigt i sig självt, men samtidigt är det ganska främmande för mig personligen att "okeja" underkänt betyg. Jättebra att ni kontaktat läraren, får ni svar där så får ni väl ta ställning utifrån det om det känns överkomligt för ert barn. Finns det studievägledare ni kanske kan prata med? Denne borde ju ha uppdaterad information om vilken skillnad det kan göra i just ert fall (tänker det här med borträknat betyg och liknande).
 
Barnet behöver minst 8 eller 12 godkända ämnen där vissa kärnämnen måste ingå för att söka nationella gymnasieprogram. Hur bra betygen behöver vara beror på vilket tryck det är på de program och skolor där barnet kan tänka sig att gå.

Bild är inte ett kärnämne. Det är alltså möjligt att man kanske kan komma vidare även utan betyg i Bild, det beror dock på om betygen i övriga ämnen räcker och vad barnet vill göra efter högstadiet. Så rådet är att invänta svaret från läraren och tala med studievägledaren.
Jag hann se ditt svar innan du redigerade bort första meningen och i det här fallet är det ganska ämnesbundet vilka ämnen som fungerar bra och inte. Som jag nämnde inledningsvis så är betygen väldigt varierande, från högsta till lägsta i olika ämnen. Och i ett läge där man kanske måste välja sina strider, så är min personliga känsla att det är viktigare att fokusera på ett bra betyg i kärnämnena och i nästa läge NO- och SO-ämnena. Det här barnet har inga ambitioner (ej heller talang) att bli varken konstnär, musiker eller idrottare. Hens kvalitéer finns på andra områden.
I länken du lade in tidigare stod det så här:
30069

och det innebär alltså att ett F i bild inte borde hindra hen att komma in på gymnasiet oavsett vilket program vi hamnar på i slutänden.
 
Vilket tyket svar, saknar du helt empati?
Vad fick du ut av att vara så otrevlig? :meh:

Menade verkligen inte att vara otrevlig, utan tvärtom. SÄRSKILT om det finns någon annan problematik i bakgrunden, är det väldigt märkligt att man vill/tänker underkänna i ett ämne som bild, om eleven gör minsta lilla antydan till försök att lösa uppgiften. (Mao hur tänkte läraren där?! )
Hade själv några (stökiga) killar i min klass i 8-9an som verkligen hatade bild, och inte var sena med att uttrycka det heller. De fick E i bild, bara de satt ner och bara på något sätt gjorde någonting med en penna/pensel/whatever.
Jag riktar mig alltså mot läraren, inte eleven!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp