betyg i skolämnet bild - hur viktigt?

Menade verkligen inte att vara otrevlig, utan tvärtom. SÄRSKILT om det finns någon annan problematik i bakgrunden, är det väldigt märkligt att man vill/tänker underkänna i ett ämne som bild, om eleven gör minsta lilla antydan till försök att lösa uppgiften. (Mao hur tänkte läraren där?! )
Hade själv några (stökiga) killar i min klass i 8-9an som verkligen hatade bild, och inte var sena med att uttrycka det heller. De fick E i bild, bara de satt ner och bara på något sätt gjorde någonting med en penna/pensel/whatever.
Jag riktar mig alltså mot läraren, inte eleven!
Snygg efterkonstruktion!
Du får nog ta och läsa igenom ditt svar till TS en gång till.
I ditt inlägg till mig låter det lite grann som att du jämför TS barns situation med stökiga killar i din klass som lyckades få godkänt.
Och att du fick "typ C/B" och inte förstår hur man kan få F får dig inte heller att framstå som särskilt inkännande och trevlig.
 
Så länge eleven ifråga har minst 8 E eller 12 E så ja då klarar man iaf förhoppningvis att komma in på ett program men de är ingen garanti. Jag hade försökt prata med en studievägledare eller läraren ifråga. Jag vet att de nya systemet är tuffare en de gamla, glad att jag slapp byta till de nya betygssystemet då vi var sista årskull ut. Läser till ämneslärare och läst en hel del i GY11 och ja de är svårare nu att nå upp till godkänd nivå.
 
Snygg efterkonstruktion!
Du får nog ta och läsa igenom ditt svar till TS en gång till.
I ditt inlägg till mig låter det lite grann som att du jämför TS barns situation med stökiga killar i din klass som lyckades få godkänt.
Och att du fick "typ C/B" och inte förstår hur man kan få F får dig inte heller att framstå som särskilt inkännande och trevlig.

Det är ingen efterkonstruktion, det är du som har missuppfattat mig.
Jag tog bara de som ett exempel på hur lite som (åtminstone då) krävdes för att få E i bild. Det jag menar/försöker förmedla är att det verkar konstigt att läraren ens börjar gaffla om ett ämne som bild, hade det t.om. Varit ett ämne som SO/NO-ämnena (vilket man åtminstone 2013 behövde ha E i samtliga för att få söka NA resp. Sam på gymnasiet), hade jag köpt resonemanget mer, men inte i ett ämne som bild. Så länge man är där och gör minsta lilla ansträning till ett försök, borde inte ett E vara så långt borta.

Tillägg: Är det så helt astronomiskt långt bort att nå ett E i bild så lär det finnas en såpass allvarlig/komplex problematik bakom att skolan borde ha erbjudit extra stöd och hjälp för länge sedan. Överhuvudtaget har skolan ett mycket stort ansvar för att anpassa skolmiljön så att den passar varje individ, så hur man än vrider och vänder på det ligger det stora ansvaret på skolan och läraren, inte barnet, som jag ser det.
 
Det är ingen efterkonstruktion, det är du som har missuppfattat mig.
Jag tog bara de som ett exempel på hur lite som (åtminstone då) krävdes för att få E i bild. Det jag menar/försöker förmedla är att det verkar konstigt att läraren ens börjar gaffla om ett ämne som bild, hade det t.om. Varit ett ämne som SO/NO-ämnena (vilket man åtminstone 2013 behövde ha E i samtliga för att få söka NA resp. Sam på gymnasiet), hade jag köpt resonemanget mer, men inte i ett ämne som bild. Så länge man är där och gör minsta lilla ansträning till ett försök, borde inte ett E vara så långt borta.

Kunskapskraven finns i tråden, jag är inte utbildad för att jobba med dem men nog verkar det vara mer än visa sig och "göra minsta lilla ansträngning".
 
Jag hann se ditt svar innan du redigerade bort första meningen och i det här fallet är det ganska ämnesbundet vilka ämnen som fungerar bra och inte. Som jag nämnde inledningsvis så är betygen väldigt varierande, från högsta till lägsta i olika ämnen. Och i ett läge där man kanske måste välja sina strider, så är min personliga känsla att det är viktigare att fokusera på ett bra betyg i kärnämnena och i nästa läge NO- och SO-ämnena. Det här barnet har inga ambitioner (ej heller talang) att bli varken konstnär, musiker eller idrottare. Hens kvalitéer finns på andra områden.
I länken du lade in tidigare stod det så här:
Visa bifogad fil 30069
och det innebär alltså att ett F i bild inte borde hindra hen att komma in på gymnasiet oavsett vilket program vi hamnar på i slutänden.
Jag ber om ursäkt för meningen jag tog bort.

Det är skitsvårt att säga om betyget behövs eller inte. Det är också svårt att säga om det påverkar andra ämnen om ni "godtar" ett F i Bild.
 
Kunskapskraven finns i tråden, jag är inte utbildad för att jobba med dem men nog verkar det vara mer än visa sig och "göra minsta lilla ansträngning".

Det är mycket mer än minsta lilla ansträngning! Ett av mina barn anstränger sig och kan göra det man ska, men kan inte visa det på det viset som läroplanen kräver vilket i sig betyder att läraren måste sätta betyget utefter det. Mitt barns lärare är väldigt frustrerad på våra samtal men det finns inget hen kan göra trots att hen vet att barnet har kunskapen men inte kan förmedla det. Barnet har dock en NPF-diagnos så det finns hinder men eftersom det inte finns en utvecklingsstörning så måste hen gå efter betygssystemet vilket gör att hen sitter mellan två stolar. Det är ett jävla aber det med.


TS, jag hade pratat med läraren och kollat vad lägstanivån är för ett E och strävat efter det om det känns som barnet kan nå det utan att behöva stressa totalt över det. Som förälder till ett barn där F är vardag så hade jag själv gjort vad jag kunnat för att mitt barn skulle få minst E om barnet har möjlighet till det.
 
Så länge eleven ifråga har minst 8 E eller 12 E så ja då klarar man iaf förhoppningvis att komma in på ett program men de är ingen garanti. Jag hade försökt prata med en studievägledare eller läraren ifråga. Jag vet att de nya systemet är tuffare en de gamla, glad att jag slapp byta till de nya betygssystemet då vi var sista årskull ut. Läser till ämneslärare och läst en hel del i GY11 och ja de är svårare nu att nå upp till godkänd nivå.
Det som stör mig mest är att det i samtliga ämnen ställs krav på att eleverna ska kunna analysera och reflektera runt varenda liten del av ämnet. Ett barn som saknar den förmågan har oerhört svårt för att ta sig igenom skoltiden med godkända resultat oavsett vad hen i övrigt har för kunskaper i ämnena.
Jag anser att de tre ovan nämnda ämnena borde ha genomfört/icke genomfört istället för betyg. Men de ska absolut finnas kvar inom läroplanen.
Jag vet inte vilka ämnen du tänker på, men just det här barnets problematik har lett mig till insikt om att jag själv tycker att åtminstone bild, musik och idrott är ämnen som till ganska stor del kräver talang. Med de ämnena är jag helt inne på ditt spår - genomfört/ej genomfört vore en bra betygsskala för dem. Det är ämnen som inte går att plugga sig till högre betyg, om man saknar talang. Kanske kan även slöjd och hemkunskap knuffas in under det paraplyet?
(våra barn har "pulspass" inlagda i schemat, där de helt enkelt ska röra på sig och få upp pulsen, helt utan att det bedöms, me like! Det är själva rörelsen som är viktig. Sen tycker jag att det är bra att de får prova på olika former av idrott, men varför ska det betygssättas?)
 
Det är mycket mer än minsta lilla ansträngning! Ett av mina barn anstränger sig och kan göra det man ska, men kan inte visa det på det viset som läroplanen kräver vilket i sig betyder att läraren måste sätta betyget utefter det. Mitt barns lärare är väldigt frustrerad på våra samtal men det finns inget hen kan göra trots att hen vet att barnet har kunskapen men inte kan förmedla det. Barnet har dock en NPF-diagnos så det finns hinder men eftersom det inte finns en utvecklingsstörning så måste hen gå efter betygssystemet vilket gör att hen sitter mellan två stolar. Det är ett jävla aber det med.


TS, jag hade pratat med läraren och kollat vad lägstanivån är för ett E och strävat efter det om det känns som barnet kan nå det utan att behöva stressa totalt över det. Som förälder till ett barn där F är vardag så hade jag själv gjort vad jag kunnat för att mitt barn skulle få minst E om barnet har möjlighet till det.

Vilken tråkig situation för ditt barn :( Jag har en kompis som är högstadielärare i andra ämnen och hen verkar göra ett jättebra jobb med de barn som inte passar in i skolans mall men tyvärr kan ju inte ens de bästa lärarna göra allt. Man ska vara medveten om att kunskapskraven idag är ganska annorlunda, och enligt min kompis, svårare att uppnå än vad de varit när hen och jag gick i högstadiet så man kan inte jämföra rakt av.
 
Läraren ifråga har fått ett mejl där vi ber om information om vad som saknas för att komma upp i godkänd nivå, det vet vi alltså inte än. Kanske är det en specifik uppgift som behöver lämnas in, kanske är det mission impossible att lösa det, det vet vi inte än. Så frågan är lite generell. Hur mycket möda är det värt att lägga på att få godkänt betyg i bild?
Jag har både Atypisk Autism / aspberger och ADD (ADHD typ kan förklara all NPF-frågor inom dessa områden om det hade efterfrågats).

Jag fick skriva på dator på mellan,hög,gymnasie och högskoletentor för att jag har uppenbara problem med att skriva/måla bilder som blir bra, och blir frustrerad av att saker inte blir läsbara, eller tar alldelles för lång tid (irritationen över så små saker som att blyertspennan är ovass, eller kulspetspennan är för trög(det skall komma exakt lagom mängd bläck, annars blir det antingen geggigt eller för stort motstånd)).

Ett ytterligare problem är att jag ofta har svårt att hålla en röd tråd från start till slut, trots detta hade jag kunnat skapa ett bättre slut än de giriga idioterna som stressade sista säsongerna av GoT, det här eftersom jag är medveten om mina svårigheter och skriver upp början, nästa punkt, och sedan slutet och den näst sista punkten och därefter fyller i däremellan.

Men de här strategier har jag anförskaffat mig först de senaste året/åren (fyllde nyligen 22), jag utvecklas mycket i etapper och inom olika områden vid olika tider.

Det jag vill ha sagt med detta är följande:
Man skall inte kritisera någon för att den börjar med att rita en katt och slutar med att den har ritat en drake, eller en expressionistisk målning ingen annan förstår.

Personligen var jag utråkad av bilden, delvis för att jag var värdelös på att rita, delvis för att jag föredrog fotografi.

Men sista kvartalet i 9an kom vi in på "grenar av konsten", inriktningar, djupare motiv och källkritik för att försöka förstå vad meningen med propaganda och moral.
https://tinyurl.com/yydvfbs6 Att t.ex. analysera denna och komma till slutsatsen att man ville skapa en känsla av Stalin som en stor fadersfigur som tar hand om medborgaren och "moder"-landet.

Då var jag plötsligt den bästa i klassen.
Fick knappt E dock, för att jag gjorde bara de tre till sex målningar under de 3 åren som var ett ABSOLUT krav för ämnet, istället för de 20 till 40 alla andra elever gjorde.

Med allt detta sagt så tror jag inte att ditt barn skall behöva få ett F.

Jag finns i PM om du vill diskutera mer detaljer och argument.


Det som stör mig mest är att det i samtliga ämnen ställs krav på att eleverna ska kunna analysera och reflektera runt varenda liten del av ämnet. Ett barn som saknar den förmågan har oerhört svårt för att ta sig igenom skoltiden med godkända resultat oavsett vad hen i övrigt har för kunskaper i ämnena.

Du får rätta mig om jag tolkade fel, men jag läste det som att du nämnde att barnet har NPF men INTE inlärningsvårigheter/utvecklingsstörning?


Det är mycket mer än minsta lilla ansträngning! Ett av mina barn anstränger sig och kan göra det man ska, men kan inte visa det på det viset som läroplanen kräver vilket i sig betyder att läraren måste sätta betyget utefter det. Mitt barns lärare är väldigt frustrerad på våra samtal men det finns inget hen kan göra trots att hen vet att barnet har kunskapen men inte kan förmedla det. Barnet har dock en NPF-diagnos så det finns hinder men eftersom det inte finns en utvecklingsstörning så måste hen gå efter betygssystemet vilket gör att hen sitter mellan två stolar. Det är ett jävla aber det med.


TS, jag hade pratat med läraren och kollat vad lägstanivån är för ett E och strävat efter det om det känns som barnet kan nå det utan att behöva stressa totalt över det. Som förälder till ett barn där F är vardag så hade jag själv gjort vad jag kunnat för att mitt barn skulle få minst E om barnet har möjlighet till det.

Suck, jag är inte bra på det här med att följa trådar.
 
Senast ändrad:
Vi har fått information från skolan att ett av våra barn riskerar underkänt betyg i bild. Hen går i högstadiet.
Vi är medvetna om att barnet ifråga inte har några större konstnärliga talanger och dessutom finns en viss problematik kopplad till det här barnet.
Vi funderar lite på hur vi ska ställa oss till det här, rent generellt. Det känns lite som att bild inte är det ämne vi behöver lägga mest möda på att hjälpa barnet att få godkänt betyg i, att det viktigaste är att de teoretiska ämnena hänger med. Hens betyg varierar ganska mycket mellan olika ämnen och hen är betydligt bättre på teoretiska ämnen än praktiska, särskilt de som involverar motorik i någon form.
Är man en dålig förälder om man tycker att det är ganska oväsentligt med godkänt betyg i bild om det övriga är okej? (Förutsättningen är ju, som sagt, att vi är medvetna om barnets problematik.)
Och hur påverkar ett eventuellt F i bild framtiden? Kan det vara ett potentiellt hinder för att komma in på det gymnasieprogram man önskar? Utöver då att det sänker det totala meritvärdet.

Läraren ifråga har fått ett mejl där vi ber om information om vad som saknas för att komma upp i godkänd nivå, det vet vi alltså inte än. Kanske är det en specifik uppgift som behöver lämnas in, kanske är det mission impossible att lösa det, det vet vi inte än. Så frågan är lite generell. Hur mycket möda är det värt att lägga på att få godkänt betyg i bild?

Nu har jag inte läst hela tråden men svarar ändå. Jag har en elev i åk 4 som riskerar att på F i bild pga fysiska svårigheter att genomföra uppgifterna. Eleven gör alltså efter bästa förmåga men i detta fallet är det tyvärr inte tillräckligt. Jag är inte bildlärare och kan inte den kursplanen men misstänker att eleven ändå behöver kunna rita djup och skuggor tex. Utifrån vad jag förstått på min kollega som har ämnet ska de även kunna tolka bilder och analysera budskap utifrån tex historia.

Angående F så hade jag personligen inte hetsat upp mig så mycket. Har läraren gjort de anpassningar som behövs för ditt barns svårigheter eller skulle hen kunna nå E med anpassade uppgifter? Finns det diagnos som för det så gott som omöjligt att klara vissa delar av ett ämne, men klarar andra delar, så brukar man ”pysa” dessa delar, alltså bortse från dem.

Men det hela beror på hur situationen ser ut så ni får ju höra vad läraren har att säga innan ni tar ställning till om ni vill försöka få ett E eller inte.
 
Vi har fått information från skolan att ett av våra barn riskerar underkänt betyg i bild. Hen går i högstadiet.
Vi är medvetna om att barnet ifråga inte har några större konstnärliga talanger och dessutom finns en viss problematik kopplad till det här barnet.
Vi funderar lite på hur vi ska ställa oss till det här, rent generellt. Det känns lite som att bild inte är det ämne vi behöver lägga mest möda på att hjälpa barnet att få godkänt betyg i, att det viktigaste är att de teoretiska ämnena hänger med. Hens betyg varierar ganska mycket mellan olika ämnen och hen är betydligt bättre på teoretiska ämnen än praktiska, särskilt de som involverar motorik i någon form.
Är man en dålig förälder om man tycker att det är ganska oväsentligt med godkänt betyg i bild om det övriga är okej? (Förutsättningen är ju, som sagt, att vi är medvetna om barnets problematik.)
Och hur påverkar ett eventuellt F i bild framtiden? Kan det vara ett potentiellt hinder för att komma in på det gymnasieprogram man önskar? Utöver då att det sänker det totala meritvärdet.

Läraren ifråga har fått ett mejl där vi ber om information om vad som saknas för att komma upp i godkänd nivå, det vet vi alltså inte än. Kanske är det en specifik uppgift som behöver lämnas in, kanske är det mission impossible att lösa det, det vet vi inte än. Så frågan är lite generell. Hur mycket möda är det värt att lägga på att få godkänt betyg i bild?

De nada, gör det. Så länge man inte går estetisk foto/film/bild. Då är det mycket.
Men fråga är en bra början, men jag skulle aldrig lägga energi som behövs till annat på det.
 
Det som stör mig mest är att det i samtliga ämnen ställs krav på att eleverna ska kunna analysera och reflektera runt varenda liten del av ämnet. Ett barn som saknar den förmågan har oerhört svårt för att ta sig igenom skoltiden med godkända resultat oavsett vad hen i övrigt har för kunskaper i ämnena.

Jag vet inte vilka ämnen du tänker på, men just det här barnets problematik har lett mig till insikt om att jag själv tycker att åtminstone bild, musik och idrott är ämnen som till ganska stor del kräver talang. Med de ämnena är jag helt inne på ditt spår - genomfört/ej genomfört vore en bra betygsskala för dem. Det är ämnen som inte går att plugga sig till högre betyg, om man saknar talang. Kanske kan även slöjd och hemkunskap knuffas in under det paraplyet?
(våra barn har "pulspass" inlagda i schemat, där de helt enkelt ska röra på sig och få upp pulsen, helt utan att det bedöms, me like! Det är själva rörelsen som är viktig. Sen tycker jag att det är bra att de får prova på olika former av idrott, men varför ska det betygssättas?)

Ja, jag menade de ämnen jag nämnde i mitt inlägg: bild, gymnastik och musik :)

Hemkunskap och slöjd är väl på gränsen. Men vi hade rätt mycket teori under hemkunskapen med vardagsekonomi osv.
 
Nu har jag inte läst hela tråden men svarar ändå. Jag har en elev i åk 4 som riskerar att på F i bild pga fysiska svårigheter att genomföra uppgifterna. Eleven gör alltså efter bästa förmåga men i detta fallet är det tyvärr inte tillräckligt. Jag är inte bildlärare och kan inte den kursplanen men misstänker att eleven ändå behöver kunna rita djup och skuggor tex. Utifrån vad jag förstått på min kollega som har ämnet ska de även kunna tolka bilder och analysera budskap utifrån tex historia.

Angående F så hade jag personligen inte hetsat upp mig så mycket. Har läraren gjort de anpassningar som behövs för ditt barns svårigheter eller skulle hen kunna nå E med anpassade uppgifter? Finns det diagnos som för det så gott som omöjligt att klara vissa delar av ett ämne, men klarar andra delar, så brukar man ”pysa” dessa delar, alltså bortse från dem.

Men det hela beror på hur situationen ser ut så ni får ju höra vad läraren har att säga innan ni tar ställning till om ni vill försöka få ett E eller inte.
Fysiska svårigheter? Menar du med motoriken eller total förlamning?

Som du nämner är djup ett krav, men det enda kravet är att rita 2 linjer som korsar varandra i ett papper och sedan rita in det som en stads-gata och sedan sudda ut dessa linjer, men om man t.ex. inte kan använda varken fötter eller händer så tror jag att läraren kan stödja en med att hålla en linjal så kan man rita strecken med munnen, och sedan suddar stödläraren dessa stödlinjer.

Jag är för lösningsorienterad, jag skulle ha sparkats som lärare för att jag hela tiden lägger mig i andra lärares utbildningsplaner och det jag ser som lathet hoss dessa lärare.
(Måste även säga att ca 55% av alla lärare är bra, 40% värdelösa och lata eller enbart inkompetenta, och sedan har vi 5% som är exceptionella och har gjort offantligt för alla barn som sutit på kanten mellan brilljans och ett liv i brotslighet).
 
Stort tack till alla som tagit sig tid för att svara mig! Ingen nämnd, ingen nämnd och ingen glömd. Jag har läst allt och kommenterat på några ställen. Läraren har fortfarande inte svarat på mitt mejl.

Du får rätta mig om jag tolkade fel, men jag läste det som att du nämnde att barnet har NPF men INTE inlärningsvårigheter/utvecklingsstörning?
Jag har skrivit att det finns en problematik, utan att utveckla mer vad den består av.
Men indirekt har jag väl sagt att det inte handlar om inlärningssvårigheter eller utvecklingsstörning, eftersom jag nämnt att det finns andra ämnen med betydligt högre betyg.
 
Vilken tråkig situation för ditt barn :( Jag har en kompis som är högstadielärare i andra ämnen och hen verkar göra ett jättebra jobb med de barn som inte passar in i skolans mall men tyvärr kan ju inte ens de bästa lärarna göra allt. Man ska vara medveten om att kunskapskraven idag är ganska annorlunda, och enligt min kompis, svårare att uppnå än vad de varit när hen och jag gick i högstadiet så man kan inte jämföra rakt av.

Jag kommer inte ihåg hur systemet var uppbyggt på min tid men idag tror jag att man måste kunna analysera och reflektera mer än tidigare då man mest behövde visa att man kunde uppgiften så att säga.
Mitt barn har jättebra lärare men F i alla ämnen så systemet suger rent ut sagt för de barn som inte kan kommunicera tillräckligt men är normalbegåvade. Hen går i sexan (de får ju betyg redan där nu). Jag hade gärna sett att dessa barn hade varit undantagna betygssystemet och på något vis kunnat få ett annat system. Men men..

Så kan man så satsa på lägstanivån. Det är inte kul att se F på hela betygsraden när man vet att det är annorlunda egentligen.
 
Vi har fått information från skolan att ett av våra barn riskerar underkänt betyg i bild. Hen går i högstadiet.
Vi är medvetna om att barnet ifråga inte har några större konstnärliga talanger och dessutom finns en viss problematik kopplad till det här barnet.
Vi funderar lite på hur vi ska ställa oss till det här, rent generellt. Det känns lite som att bild inte är det ämne vi behöver lägga mest möda på att hjälpa barnet att få godkänt betyg i, att det viktigaste är att de teoretiska ämnena hänger med. Hens betyg varierar ganska mycket mellan olika ämnen och hen är betydligt bättre på teoretiska ämnen än praktiska, särskilt de som involverar motorik i någon form.
Är man en dålig förälder om man tycker att det är ganska oväsentligt med godkänt betyg i bild om det övriga är okej? (Förutsättningen är ju, som sagt, att vi är medvetna om barnets problematik.)
Och hur påverkar ett eventuellt F i bild framtiden? Kan det vara ett potentiellt hinder för att komma in på det gymnasieprogram man önskar? Utöver då att det sänker det totala meritvärdet.

Läraren ifråga har fått ett mejl där vi ber om information om vad som saknas för att komma upp i godkänd nivå, det vet vi alltså inte än. Kanske är det en specifik uppgift som behöver lämnas in, kanske är det mission impossible att lösa det, det vet vi inte än. Så frågan är lite generell. Hur mycket möda är det värt att lägga på att få godkänt betyg i bild?
Jag kan nog tycka det är viktigt på ett sätt. Har man försökt och får underkänt så spelar det väl ingen jätteroll men det är inte heller bra att strunta i det för bekvämlighetsskull.

Är det ett jobb som går ut över hälsa och liv osv, ett arbete som gör resten av livet svårt att göra så spelar kanske inte betyget någon roll, om det är viktigare att lägga energin någon annanstans.
 
Senast ändrad:
Fysiska svårigheter? Menar du med motoriken eller total förlamning?

Som du nämner är djup ett krav, men det enda kravet är att rita 2 linjer som korsar varandra i ett papper och sedan rita in det som en stads-gata och sedan sudda ut dessa linjer, men om man t.ex. inte kan använda varken fötter eller händer så tror jag att läraren kan stödja en med att hålla en linjal så kan man rita strecken med munnen, och sedan suddar stödläraren dessa stödlinjer.

Jag är för lösningsorienterad, jag skulle ha sparkats som lärare för att jag hela tiden lägger mig i andra lärares utbildningsplaner och det jag ser som lathet hoss dessa lärare.
(Måste även säga att ca 55% av alla lärare är bra, 40% värdelösa och lata eller enbart inkompetenta, och sedan har vi 5% som är exceptionella och har gjort offantligt för alla barn som sutit på kanten mellan brilljans och ett liv i brotslighet).
Jag kommer inte gå in på vad det är som gör att min elev inte har förmåga att nå målen. Jag tog upp det för att det i tråden har uttryckts att man borde kunna få E om man går på lektionerna och gör sitt bästa. Så är tyvärr inte alltid fallet.

Angående djup så är det du beskriver inte alltid så enkelt som du får det att låta, även om man har både händer och fötter. Det finns många funktionsvariationer, både fysiska och neurologiska, som på olika sätt kan påverka ens förmågor att nå kunskapskraven i bild.
 
@pillerill Nu har då fått några bra svar men jag vill bara inflika att ni kan fundera över vilket gymnasieprogram som mest troligtvis kommer att komma ifråga. Prata sedan med skolans SYV och fråga hur det ser ut med betyg och antagning till de programmen. I till exempel min kommun kommer man in på nästan alla program om man saknar godkänt betyg i ett ämne (det är skillnad på F och -) men det beror på att kommunen är liten och har få program. I en större kommun är konkurrensen om platserna på det som anses som "bra" skolor större och då kan ett bra betyg i bild vara nästan nödvändigt. I vissa fall kan man till och med "anpassa bort" ett ämne om man ser det behovet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp