betyg i skolämnet bild - hur viktigt?

Betygen för niorna är ändringsbara till och med augusti. Sommarskola/lovskola SKALL numer enligt lag erbjudas alla elever i åk8 och 9 som behöver (har eller riskerar F)

Allmänt i diskussionen:

De nya kursplanerna är VÄLDIGT olika från de tidigare (siffror, G-MVG), de kräver tex reflektion och argumentation av elever på lågstadiet. De kräver också att man som lärare sätter betyg efter sämsta prestation (vilket man vet leder till sämre inlärning), pysparagrafen har försvunnint förutom till elever med utredda svårigtheter (tidigare kunde man tex väga upp att en elev var svag muntligt med att de var starka skriftligt eller liknande).

LGR 11 är INTE ett bra system för inlärning eller ökning av kunskap hos elever. Den skapar stor irritation hos de som måste använda den.
Nej det verkar totalt hemskt! Det värsta är att tydligen hade politikerna försökt få till någonting med rakare kunskapskrav och mindre reflektion men blivit överkörda av ett par gamla ideologer på skolverket? om man ska tro radioserien då. (Det är ju tydligen höjdpunkten från en inlärningsideologi från 60-talet som pressats igenom sedan 70-talet el dyl, men till slut "lyckats" då. Lagom tills man insåg att den inte leder till inlärning.)

Lyssna på radioserien, de har alltså testat betygskraven för 13 åringar, tror jag det var, på professorer i statskunskap som skulle gissa årskurs. En konstaterade att han inte la de kraven på förståelse och analys på sina doktorander, han tyckte knappt han själv uppnådde dem.

(Så enda rimliga orsaken till att en lärare i grundskolan kan betygssätta det är rimligen att hen förstår så lite att hen inte vet att hen inte förstår. Vilket förklarar varför en pappa som var statsvetare på ett departement kunde få lågt betyg på uppsatsen han spökskrev åt sitt barn, dvs större kunskap än läraren?)
 
Senast ändrad:
Jag går i 2an på gymnasiet och det var alltså inte så länge sedan jag gick i 9an ;)

Skolan ska hjälpa elever som riskerar F på högstadiet. På gymnasiet är det mer "elevens ansvar" eller vad man säger.

Nej, det är inte hela världen att ha F i bild. Ingen kommer att bry sig om vilka betyg man hade i 9an, helt ärligt. Speciellt inte i bild. Det enda man gör med sina betyg från 9an är att söka in på gymnasiet, och där var intagningspoängen så låga att man hade ett stort urval om man snittade strax över E, iallafall på skolorna häromkring. Hästlinje låg på 62 (dvs E i lite mer än 1/3 av ämnena, resten F), samhälle och natur ca 190-200 lite beroende på skola.

Jag vet inte hur det ser ut där ni bor, men ni ska nog inte behöva oroa er för att ert barn inte kommer in på gymnasiet iallafall, och där kommer hen ju (förhoppningsvis) slippa bild!
 
Idag har jag fått svar från läraren ifråga och precis som jag misstänkte var det mer än en missad inlämning. Orsaken var den jag gissade från början och det är nog högst osannolikt att det ska hinnas med att kompletteras innan betygen ska sättas. Jag undrar nu främst varför vi inte fått information om detta förrän nu. (ska givetvis ta den diskussionen med läraren)
Kan inte du lite snabbt och lätt göra inlämningsuppgifterna och på så sätt ordna godkänt? Det verkar vara en hel del föräldrar som gör dessa åt sina sina barn.
 
Idag har jag fått svar från läraren ifråga och precis som jag misstänkte var det mer än en missad inlämning. Orsaken var den jag gissade från början och det är nog högst osannolikt att det ska hinnas med att kompletteras innan betygen ska sättas. Jag undrar nu främst varför vi inte fått information om detta förrän nu. (ska givetvis ta den diskussionen med läraren)

Liknande var min son med om när han slutade gymnasiet. De sa åt honom att han kommer få underkänt i svenska nån av kurserna (så ett jäkla viktigt ämne). Det hade gjort att han inte hade kunnat plugga vidare som var hans plan. Det handlade om en missad inlämning och något missat prov som han inte gjort när han var sjuk. Han gick till läraren efter avslutad lektion många gånger och frågade när han skulle få uppgiften och få göra provet, läraren hade sagt "kom till mig senare så löser vi det" han frågade kanske 10 gånger och fick alltid samma svar. När jag sen fick reda på detta 3 veckor innan betyget skulle sättas så sa läraren att min unge aldrig kom till henom - dvs gick inte till lärarens rum och frågade - och det var ju sant, men det hade människan inte sagt till ungen, han frågade efter lektionen ju. Jag blev en sån skitjobbig förälder som var helt rabiat och anmälde detta till rektorn. Först var det ett jävla slingrande om att ungen skulle ta eget ansvar och det håller jag med om men han försökte ju men fick ingen annan info än att de skulle ta det senare. Som tur var så fick han göra sin uppgift och det missade provet så han slapp underkänt i svenska
 
Det är inte bara underkända betyg som är ett problem utan i lika hög grad överbetyg, betygsinflation, där en del skolor genomgående sätter för höga betyg för att höja skolan.

Den lösning jag skulle vilja se är att införa nationella och ensamt betygsgrundande examensprov, på alla nivåer. Jag har hört flera andra vara inne på samma tanke och jag tror det skulle vara en bra start.
 
Betygen för niorna är ändringsbara till och med augusti. Sommarskola/lovskola SKALL numer enligt lag erbjudas alla elever i åk8 och 9 som behöver (har eller riskerar F)

Allmänt i diskussionen:

De nya kursplanerna är VÄLDIGT olika från de tidigare (siffror, G-MVG), de kräver tex reflektion och argumentation av elever på lågstadiet. De kräver också att man som lärare sätter betyg efter sämsta prestation (vilket man vet leder till sämre inlärning), pysparagrafen har försvunnint förutom till elever med utredda svårigtheter (tidigare kunde man tex väga upp att en elev var svag muntligt med att de var starka skriftligt eller liknande).

LGR 11 är INTE ett bra system för inlärning eller ökning av kunskap hos elever. Den skapar stor irritation hos de som måste använda den.
Nej Pysparagrafen är inte enbart för elever med utredda svårigheter, däremot kan läraren själv inte ta beslutet utan behöver involvera fler i skolan för att kunna ta beslutet, helt rimligt och kan hjälpa eleven i flera ämnen om det är en svårighet som uppdagas i flera ämnen. Ett vanligt problem är till exempel muntligt, om eleven gör muntligt i alla ämnen utan ett så går det inte att använda sig av pysparagrafen, men om eleven inte klarar att göra muntligt i något ämne så är det ett utmärkt läge för att pysa och då kan man göra det i alla ämnen som kräver muntlig framställning. Det handlar inte om att väga upp något, utan om eleven inte kan av fysiska eller psykiska svårigheter så kan man helt bortse från den delen.

Nej man sätter inte betyg efter sämsta prestationen, självklart är det tillåtet med dåliga dagar även för eleverna, men däremot behöver man nå upp till alla krav på ett visst betyg för att nå upp till betyget. Säg att eleven når A i tre områden, men C i det fjärde så kan man argumentera för ett B, men aldrig ett A.
 
Det är inte bara underkända betyg som är ett problem utan i lika hög grad överbetyg, betygsinflation, där en del skolor genomgående sätter för höga betyg för att höja skolan.

Den lösning jag skulle vilja se är att införa nationella och ensamt betygsgrundande examensprov, på alla nivåer. Jag har hört flera andra vara inne på samma tanke och jag tror det skulle vara en bra start.
Och rättade externt :D gamla studentexamen är tillbaka igen!

(Grejen är ju den att det fanns folk som praktiskt taget förutsåg att det inte går att ha friskolor o kommunala skolor utan att ha extern betygssättning. (därmed inte sagt att jag är för kommunal skola men om de nu har hoppat i så får de väl bada))
 
Och rättade externt :D gamla studentexamen är tillbaka igen!

(Grejen är ju den att det fanns folk som praktiskt taget förutsåg att det inte går att ha friskolor o kommunala skolor utan att ha extern betygssättning. (därmed inte sagt att jag är för kommunal skola men om de nu har hoppat i så får de väl bada))
Nu är detta sjukt offtopic.

Men att vara för återförstatling är popis.
 
Nej man sätter inte betyg efter sämsta prestationen, självklart är det tillåtet med dåliga dagar även för eleverna, men däremot behöver man nå upp till alla krav på ett visst betyg för att nå upp till betyget. Säg att eleven når A i tre områden, men C i det fjärde så kan man argumentera för ett B, men aldrig ett A.

Jo, det blir lite efter sämsta förmåga, vilket är jobbigt att behöva betygsätta efter. Säg att eleven får A på alla moment i idrotten, men är inte så duktig på orientering, och får bara E där. Högsta betyg man "får" sätta då är D.

Nej Pysparagrafen är inte enbart för elever med utredda svårigheter, däremot kan läraren själv inte ta beslutet utan behöver involvera fler i skolan för att kunna ta beslutet, helt rimligt och kan hjälpa eleven i flera ämnen om det är en svårighet som uppdagas i flera ämnen

Följande säger skolverket om pysparagrafen: "Syftet med bestämmelsen är att skapa lika förutsättningar för elever med funktionsnedsättning som annars inte haft någon möjlighet att nå ett visst betyg. Det är inte meningen att en elev med bristfälliga kunskaper i allmänhet ska kunna få ett godkänt betyg. Undantagsbestämmelsen tillämpas bara om elevens svårigheter inte går att avhjälpa genom särskilt stöd."

Vilket, i alla fall, jag tolkar som att inget annat än utredd funktionsnedsättning är acceptabelt som orsak.
 
Alltså :rofl:
Det här var ett av de underligaste inläggen jag läst på buke.
Dels lär det ju märkas, dels vad sänder det för signaler.

Mamma stickade en stor del av den där j-la halsduken som var obligatorisk på syslöjden. Det hjälpte inte, min lärare ansåg att det inte var jag som stickat :angel: Nu ska vi också komma ihåg att min mamma var dessutom lärare... men hon visste att jag pluggade ordentligt i de andra ämnena. Mobbningen var värst på syslöjden, understödd av läraren (hoppas kärringen brinner i helvetet när den tiden kommer) så min motivation på de lektionerna var minimal, jag försökte överleva dem så gott det gick.
 
Mamma stickade en stor del av den där j-la halsduken som var obligatorisk på syslöjden. Det hjälpte inte, min lärare ansåg att det inte var jag som stickat :angel: Nu ska vi också komma ihåg att min mamma var dessutom lärare... men hon visste att jag pluggade ordentligt i de andra ämnena. Mobbningen var värst på syslöjden, understödd av läraren (hoppas kärringen brinner i helvetet när den tiden kommer) så min motivation på de lektionerna var minimal, jag försökte överleva dem så gott det gick.
Min mamma skrev rent åt mig på uppsatser. Vi hade inte dator hemma utan jag skrev uppsatserna för hand och de var tvungna att lämnas in "maskinskrivna". Jag var inte så himla snabb så när några timmar hade gått på mammas jobb med min långsamma inskrivning framåt midnatt så tog hon över och skrev in resten varje gång (nej självklart kunde vi inte använda mammas jobbdator före 18 när man faktiskt skulle jobba på den). Numera skriver jag snabbt så det var ändå bra utfall på det.
 
Idag har jag fått svar från läraren ifråga och precis som jag misstänkte var det mer än en missad inlämning. Orsaken var den jag gissade från början och det är nog högst osannolikt att det ska hinnas med att kompletteras innan betygen ska sättas. Jag undrar nu främst varför vi inte fått information om detta förrän nu. (ska givetvis ta den diskussionen med läraren)
Fast om det är mer än en missad inlämning, borde betygsvarningen nått er för flera veckor sedan. Mina lärare skickade alltid ut betygsvarningarna veckan innan/efter påsklovet (beroende på när det var) och det är ju flera veckor sedan.
Jag tycker att du gör helt rätt i att ta diskussionen med läraren, för att få veta att en ska få F så här bara några veckor innan sommarlovet, och det inte är något som blivit precis nu låter ju bara sjukt!
 
Jo, det blir lite efter sämsta förmåga, vilket är jobbigt att behöva betygsätta efter. Säg att eleven får A på alla moment i idrotten, men är inte så duktig på orientering, och får bara E där. Högsta betyg man "får" sätta då är D.



Följande säger skolverket om pysparagrafen: "Syftet med bestämmelsen är att skapa lika förutsättningar för elever med funktionsnedsättning som annars inte haft någon möjlighet att nå ett visst betyg. Det är inte meningen att en elev med bristfälliga kunskaper i allmänhet ska kunna få ett godkänt betyg. Undantagsbestämmelsen tillämpas bara om elevens svårigheter inte går att avhjälpa genom särskilt stöd."

Vilket, i alla fall, jag tolkar som att inget annat än utredd funktionsnedsättning är acceptabelt som orsak.

Hur du tolkar det och hur skolverket och skolorna tolkar det är visst två olika saker, eftersom jag just nu läser till lärare så har vi rätt ingående och med många olika sakkunniga diskuterat just de här sakerna. Om man enbart bedömer prov så får man problem men man har som lärare skyldighet att bedöma formativt och utveckla eleven. Om en elev har A på allt annat än orientering så borde läraren kunna stötta eleven så att den kan utvecklas även där. När jag diskuterar med lärare så är det här sällan ett problem, de är trygga i sin bedömning av eleven.

Om du hade läst hela texten du citerar så står det längre ner: "Det krävs inte att eleven har någon diagnos för att man ska kunna använda undantagsbestämmelsen. Det är läraren som sätter betyg som bestämmer om man ska använda undantagsbestämmelsen. Det ska hen göra utifrån sin kännedom om elevens funktionsnedsättning och kunskapskraven. I bedömningen kan läraren behöva experthjälp i form av till exempel en speciallärare, psykolog eller läkare."
 
Mer information tillkommer, där det visar sig att läraren ifråga varit sjukskriven halva terminen. :arghh: Och med ett barn med lite särskilda behov kan byte av lärare vara helt avgörande. Det känner oerhört dumt om det ska behöva stå ett F i betygsraden pga att läraren varit sjukskriven. (Det var pga sjukskrivningen vi inte fått veta tidigare att det fanns problem. Jag vet inte om jag är naiv, men jag förutsätter att allt funkar bra om jag inte hör något från skolan.)
Jag har ställt frågan om det går att tillämpa pysparagrafen, läraren har tagit det till sig och fört vidare till specialpedagogerna på skolan.
Och läraren skulle kolla igenom uppgifterna och se om det är något som kan färdigställas hemma.

Om jag till varje pris skulle vilja slippa se ett F i betygsraden för mitt barn, är det rektorn jag ska gå till då? Jag menar, om det nu finns komplikationer både i elevens problematik och lärarens sjukskrivning känns det som att det vore hårt mot eleven att vara stenhård i betygssättningen.
Som någon nämnt så kan ju ett F vara en knäck för självförtroendet så om det nu går att undvika vore det kanske trevligt.

Och svar till någon som undrade. Det är inte avgångsbetyg det handlar om. Läraren anser att det finns gott om tid att jobba sig till godkänt betyg. Men det känns ändå inte bra när flera komplikationer krockar.
Kan inte du lite snabbt och lätt göra inlämningsuppgifterna och på så sätt ordna godkänt? Det verkar vara en hel del föräldrar som gör dessa åt sina sina barn.
Först - det framgår inte på något enda sätt att detta är skrivet med ironi.
Och nej, man gör inte så. Och läraren skulle enkelt se om någon annan gjort det åt barnet.
 
Mer information tillkommer, där det visar sig att läraren ifråga varit sjukskriven halva terminen. :arghh: Och med ett barn med lite särskilda behov kan byte av lärare vara helt avgörande. Det känner oerhört dumt om det ska behöva stå ett F i betygsraden pga att läraren varit sjukskriven. (Det var pga sjukskrivningen vi inte fått veta tidigare att det fanns problem. Jag vet inte om jag är naiv, men jag förutsätter att allt funkar bra om jag inte hör något från skolan.)
Jag har ställt frågan om det går att tillämpa pysparagrafen, läraren har tagit det till sig och fört vidare till specialpedagogerna på skolan.
Och läraren skulle kolla igenom uppgifterna och se om det är något som kan färdigställas hemma.

Om jag till varje pris skulle vilja slippa se ett F i betygsraden för mitt barn, är det rektorn jag ska gå till då? Jag menar, om det nu finns komplikationer både i elevens problematik och lärarens sjukskrivning känns det som att det vore hårt mot eleven att vara stenhård i betygssättningen.
Som någon nämnt så kan ju ett F vara en knäck för självförtroendet så om det nu går att undvika vore det kanske trevligt.

Och svar till någon som undrade. Det är inte avgångsbetyg det handlar om. Läraren anser att det finns gott om tid att jobba sig till godkänt betyg. Men det känns ändå inte bra när flera komplikationer krockar.

Först - det framgår inte på något enda sätt att detta är skrivet med ironi.
Och nej, man gör inte så. Och läraren skulle enkelt se om någon annan gjort det åt barnet.
I och med att det inte är ett avgångsbetyg så skulle jag till att börja med vänta på vad läraren säger. Sen kan det rent krasst vara bra (Lite dumt, men missförstå mig rätt) att hen har ett F i betyg för det gör att läraren har möjlighet att stötta ännu mer nästa år och kan få lättare att kräva mer stöd från skolan. Om barnet kan förstå varför så kanske det inte är ett så stort problem?
 
Och svar till någon som undrade. Det är inte avgångsbetyg det handlar om. Läraren anser att det finns gott om tid att jobba sig till godkänt betyg. Men det känns ändå inte bra när flera komplikationer krockar.
Jag skulle dock påstå att det inte spelar någon större roll om det är slutbetyg eller "bara" terminsbetyg. Ett F är ändå ett F. Visst går det att jobba sig upp från ett F, till godkänt betyg om det "bara" är terminsbetyg. Men för att nå de högre betygen, tex A, B eller möjligen C så blir ett F i ämnet trots allt ett hinder när slutbetygen sätts.

Ett terminsbetyg är ett betyg på elevens kunskaper under just terminen som gått, medans ett slutbetyg är ett betyg på allt eleven gjort på skolan, under alla år. Dvs, ett F i betyg i höstterminen av 9an påverkar betygssättningen på vårterminen av 9an, eftersom det fortfarande funnits där. Visst påverkar det inte lika mycket som det som faktiskt gjorts under terminen, men då är det ändå relativt "nytt" så påverkar det mer än ett godkänt betyg från tex 8an.
 
Visst går det att jobba sig upp från ett F, till godkänt betyg om det "bara" är terminsbetyg. Men för att nå de högre betygen, tex A, B eller möjligen C så blir ett F i ämnet trots allt ett hinder när slutbetygen sätts.
Men verkar det som att TS barn verkar behöva satsa på ett högre betyg? Det är ju just godkänt det talas om här.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp