Betygsoptimering - tredje främmande språk

Soapbubble

Trådstartare
Hur ska man tänka runt valet inför åttan och möjlighet att läsa ytterligare ett främmande språk?

Först och främst vill jag säga i slutändan kommer det vara barnet som får göra valet om hen ska läsa ett språk till. Det är ingen i familjen som är språkintresserad utan det är bara en fråga om att optimera betygen inför gymnasiet.

Finns det några fallgropar som gör att det olämpligt att läsa ett tredje språk förutom de helt uppenbara som att orken för ett tredje språk inte finns där och ansträngningen med det tredje språket gör att man inte orkar med de övriga ämnen och därmed får ett sämre betyg i övriga ämnen?

Är det något uppenbart jag har missat? När jag var ung (90-talet) var egentligen dumt att läsa tyska/franska på högstadiet ur betygssynpunkt. Hur blir det på gymnasiet om man läser ett tredje främmande språk på högstadiet respektive om man inte läser ett? Fortsätter man tre främmande språk i gymnasiet? Finns det möjlighet att få extra poäng även på gymnasiet genom att läsa ett tredje språk? Kan man i så fall ”hoppa på tåget i gymnasiet” eller måste man börja redan i högstadiet?
 
Största fallgropen är att det blir förmycket och pannkaka av alltihopa. At glädjen att lära sig försvinner och inget går in. Att jaga betyg för betygens skulle nyttar inget till, visst et ger kanske nån frihet att söka lite bredare sen, men är det allt? Att trivas och må bra så där finns ork och möjligheter att bygga ett sunt självförtroende är nog ändå det viktigaste, utan detta spelar det ingen roll vad man kan, det blir inte användbart till någonting alls.
 
Så det finns en möjlighet att läsa både t.ex. spanska och tyska på högstadiet och få högre meritpoäng?

Jag hade hört om ett språkval inför åttonde klass av en vännina som har lite äldre barn. Nu när jag googlar hittar jag inget och funderat om jag har missuppfattat henne. Det enda jag lyckas googla fram är ”Du kan också börja läsa ett språk senare om du väljer att läsa språket som elevens val, ofta i årskurs 8. Då hinner du bara till steg 1 i grundskolan, och kan inte få maximal meritpoäng för moderna språk när du söker till gymnasieskolan.” Men det låter ju som något man gör istället för språkvalet man gjorde eller inte gjorde i sexan.
 
Får man meritpoäng på högstadiet nu? Wtf😤

Trodde bara det gällde när man sökte universitet..
 
Får man meritpoäng på högstadiet nu? Wtf😤

Trodde bara det gällde när man sökte universitet..
Betygen har länge räknats om till poäng, det gällde skalan G-MVG på motsvarande sätt som det nu gäller E-A. Betygen ska ju fungera för urval till gymnasiet.

Meritvärde är dock vad det kallas, om man ska vara petig.
 
Senast ändrad:
Kan berätta hur jag betygsoptimerade genom tredje språk. Läste ett tredje språk under delar av högstadiet, men inte åk 9 ut. Fick då inget slutbetyg. Då kunde jag läsa språket på grundnivå på gymnasiet och fick högsta betyg utan ansträngning.

Det var inte planerat. Det var för tufft att läsa tredje språk på högstadiet. Är inte mindre tufft idag.

Varför betygsoptimera undrar jag?
Som lärare träffar jag många sönderstressade tonåringar. Var rädd om barnet.
 
Största fallgropen är att det blir förmycket och pannkaka av alltihopa. At glädjen att lära sig försvinner och inget går in. Att jaga betyg för betygens skulle nyttar inget till, visst et ger kanske nån frihet att söka lite bredare sen, men är det allt? Att trivas och må bra så där finns ork och möjligheter att bygga ett sunt självförtroende är nog ändå det viktigaste, utan detta spelar det ingen roll vad man kan, det blir inte användbart till någonting alls.
Om man drömmer om att gå på den seglande gymnasieskolan och segla en tredjedel av året, så behöver man bra betyg. Om man är trött på klasskamrater som inte är studiemotiverade och stör studieron, är det lämpligt att söka sig till ett gymnasieprogram med höga intagningspoäng för där finns det troligen andra studiemotiverade elever.

Det finns många anledningar till att vilja ha höga betyg. Höga betyg öppnar dörrar, speciellt på större orter där det finns fler valmöjligheter.
 
Eleverna söker in till gymnasiet på 17 betyg (dvs språkvalet räknas till skillnad från för oss som pluggade innan 2011).

Om man läser fler kurser än så (tex hemspråk eller moderna språk som elevens val- vilket jag tror det handlar om här) så får man räkna bort det lägsta av sina betyg när man söker till gymnasiet.

På gymnasiet behöver man läsa steg 3 för 0,5 merit och steg 4 eller högre för 1. (Jag tror också man kan få 0,5 merit för engelska steg 7???) Men du kan aldrig få mer än 1 merit för språk ihop, oavsett hur och vad du läser.

Men det låter lite som om ditt barn (med eller utan dig) behöver gå och prata med SYV.
 
Betygen har länge räknats om till poäng, det gällde skalan G-MVG på motsvarande sätt som det nu gäller E-A. Betygen ska ju fungera för urval till gymnasiet.

Meritvärde är dock vad det kallas, om man ska vara petig.
Ja det vet jag. Men jag trodde ts syftade på att man får extra poäng för vissa ämnen?
 
Eleverna söker in till gymnasiet på 17 betyg (dvs språkvalet räknas till skillnad från för oss som pluggade innan 2011).

Om man läser fler kurser än så (tex hemspråk eller moderna språk som elevens val- vilket jag tror det handlar om här) så får man räkna bort det lägsta av sina betyg när man söker till gymnasiet.

På gymnasiet behöver man läsa steg 3 för 0,5 merit och steg 4 eller högre för 1. (Jag tror också man kan få 0,5 merit för engelska steg 7???) Men du kan aldrig få mer än 1 merit för språk ihop, oavsett hur och vad du läser.

Men det låter lite som om ditt barn (med eller utan dig) behöver gå och prata med SYV.
Måste skolan erbjuda moderna språk som elevens val? Kan man läsa ett modernt språk och få betyg i modernt språk och ett annat modernt språk som elevens val och få betyg i detta?

Jag försöker läsa mig till vilka regler som gäller och vill höra hur andra föräldrar resonerar.

Att en SYV skulle kunna ge några råd tror jag inte. Vi hade en mycket surrealistiskt upplevelse i höstas, när vi skulle ha utvecklingssamtal med klassens ena mentor som inte ens undervisar i klassen. Mentorn kände inte mitt barn och kom med ”råd” som kanske är applicerbara för 75% av alla sjundeklassare men är helt orelevanta för mitt barn. Hur skulle SYV kunna komma med några råd som aldrig har träffat mitt barn?
 
Måste skolan erbjuda moderna språk som elevens val? Kan man läsa ett modernt språk och få betyg i modernt språk och ett annat modernt språk som elevens val och få betyg i detta?

Jag försöker läsa mig till vilka regler som gäller och vill höra hur andra föräldrar resonerar.

Att en SYV skulle kunna ge några råd tror jag inte. Vi hade en mycket surrealistiskt upplevelse i höstas, när vi skulle ha utvecklingssamtal med klassens ena mentor som inte ens undervisar i klassen. Mentorn kände inte mitt barn och kom med ”råd” som kanske är applicerbara för 75% av alla sjundeklassare men är helt orelevanta för mitt barn. Hur skulle SYV kunna komma med några råd som aldrig har träffat mitt barn?
SYV kan svara på de allmänna frågor du ställer här. SYV kan också vägleda gymnasieprogram utifrån merit. Vilket dock är svårt att göra redan i åk 7, men inte behöver ni heller låsa er vid ett tänkt gymnasieval nu.

Tycker det är märkligt att du drar slutsatser om SYV utifrån mentorn. Ni behöver såklart ge SYV en egen chans.
 
SYV kan svara på de allmänna frågor du ställer här. SYV kan också vägleda gymnasieprogram utifrån merit. Vilket dock är svårt att göra redan i åk 7, men inte behöver ni heller låsa er vid ett tänkt gymnasieval nu.

Tycker det är märkligt att du drar slutsatser om SYV utifrån mentorn. Ni behöver såklart ge SYV en egen chans.
Skolan har kommunicerat att SYN är i första hand till för eleverna i åk. 8 och åk. 9. Det gör mig inte speciellt sugen att kontakta hen med mina allmänna frågor utan tycker det är rimligt att söka information själv. Men uppenbarligen är inte Bukeoraklet med mig idag, annars brukar man kunna få svar på allt här.

Jag ville med exempel med mentorn visa hur fel det blir när yrkespersoner försöker ge barn råd utan att känna dem.
 
Senast ändrad:
Nu var det ett tag sen jag gick på högstadiet, men jag valde språk utefter vart jag ville åka på språkresa. Det blev bra, hade god studiemotivation pga det.

Det är ingen vits att försöka välja taktiskt om det resulterar i att det inte finns någon glöd för att lära sig det språket. Bättre att välja det språk/kultur som barnet är mest intresserad av, så dom orkar kämpa på med pluggandet.

Om barnet inte har någon som helst aning så är väl stalltipset spanska. Tal- och skriftspråk är mer samordnat än franskans, och grammatiken är lättare än tyskans. Dessutom är det ett väldigt stort världsspråk.
 
Förstår jag det rätt att moderna språk numera är valfritt? Att man kan ta sig igenom hela skolsystemet med enbart svenska och engelska?

Jag känner mig gammal och lätt avundsjuk.
 
Måste skolan erbjuda moderna språk som elevens val? Kan man läsa ett modernt språk och få betyg i modernt språk och ett annat modernt språk som elevens val och få betyg i detta?

Jag försöker läsa mig till vilka regler som gäller och vill höra hur andra föräldrar resonerar.

Att en SYV skulle kunna ge några råd tror jag inte. Vi hade en mycket surrealistiskt upplevelse i höstas, när vi skulle ha utvecklingssamtal med klassens ena mentor som inte ens undervisar i klassen. Mentorn kände inte mitt barn och kom med ”råd” som kanske är applicerbara för 75% av alla sjundeklassare men är helt orelevanta för mitt barn. Hur skulle SYV kunna komma med några råd som aldrig har träffat mitt barn?

Nej, skolan måste inte erbjuda elevens val. Och måste inte erbjuda (moderna) språk som elevens val.

Men ja. Moderna språk som språkval och moderna språk som elevens val är två olika kurser och man kan utan problem få betyg i båda. Moderna språk språkval motsvarar steg 1 och 2, moderna språk elevens val är enbart steg 1.

De frågor du undrar kring här (tex de jag svarat om ovan) är en av sakerna som SYV jobbar med. Det SYV gör är ta reda på vad eleven vill och ger sedan råd om hur man kommer dit. Men de sitter också på en massa information om formalia om betyg, merit osv.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för...
Svar
4
· Visningar
525
Senast: Myrten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 458
Senast: nowayout
·
Skola & Jobb Jag har aldrig sökt ett jobb på det normala sättet (alltså med ansökan, CV, personligt brev, intervju och sånt) utan de anställningar...
2
Svar
25
· Visningar
2 688
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp