Beuceron? (långt)

Skogstrollet

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av hundrasen beuceron?

Jag går lite och funderar på att skaffa hund (en större lägenhet först bara) och den här rasen intresserar mig mycket och jag tror den skulle kunna passa mig. Har träffat på den via en bekant som har två mycket trevliga individer av den rasen.

Läser på rasklubbens hemsida att den har gemensamt ursprung med briarden, har också " hört" att beuceronen användes när man avlade fram dobberman?

Från rasklubbens hemsida: "Beauceronen har sitt ursprung som boskapshund i Frankrike där den länge varit uppskattad för sina goda vall- och vaktegenskaper. Det är en gammal ras av Lupoid typ utan inkorsningar och det tros att rasen, när den domesticerades, användes i jakt på bl.a. björn. Rasen gjorde sin officiella debut på hundutställningen i Paris 1863 men har en mycket äldre historia varav den äldsta kända noteringen är från 1578. År 1809 beskrev abbotten Rozier hundar som vaktade och vallade får och samma år definierades två typer av dessa hundar, dels en långhårig variant som blev känd som Berger de Brie (Briard) och dels en med kort hår som blev känd som Berger de Beauce eller Beauceron. I dag är beauceronen en populär vall-, och brukshund i sitt hemland, där den också används som tjänstehund inom militären och polisväsendet. Beauceronen lämpar sig väl både för bruks, lydnad och vallning men också för ringsport och agility och liksom alla vallhundar är beauceronen väldigt lätt att träna och är mycket lyhörd för sin förares vilja. Dess popularitet har också börjat sprida sig både i Europa och på kontinenten bl a tack vara sitt breda användningsområde. Rasen ska vara balanserad, öppen, robust men ändå smidig. Den är mycket arbetsglad varför den kräver en aktiv och ansvarsfull ägare med tydliga ledaregenskaper. "

Jag vill ha en medel/stor hund med lättskött päls, god hälsa (statistisk, nåt annat kan man inte garantera) och sund kroppsbyggnad. Till sättet kvick, villig att följa en förare, allsidig, med på det mesta men ska kunna klara en slödag ibland utan att bli nipprig. Jag är intresserad främst av agility och spår, men tycker det är viktigt att sysselsätta sin hund med omväxlande arbetsuppgifter och därför gärna "provar på" det mesta. Kommer aktivera hunden dagligen (utom någon enstaka slödag/sjukdag) och bo i lägenhet. Vi är mycket ute i naturen så det blir även skogsvandringar och liknande.
Har haft hund tidigare, cavalier (liten hund pga platsbrist). Har vana av att arbeta på hunddagis, kennel (som tonåring) samt uppvuxen med leonberger.

Andra raser jag tittat lite på är korthårig collie och schnauzer (f.d. mellanschnauzer).

Ett annat alternativ är en lite mer low-maintenance-dog size S. Då blir det antingen en ny cavalier, borderterrier eller något liknande.

Vad tror ni är detta något för mig?
 
Sv: Beuceron? (långt)

Har haft en för några år sen, det var den sjukaste hund jag haft. Ostechondros på bägge boglederna som opererades, sen kom det fram höftledsfel och han var inte så jättebra mentalt heller...

mvh
Albert
 
Sv: Beuceron? (långt)

Åhå... Är det vanligt för rasen? Jag hade nämligen fått för mig att den var av det "friskare" slaget med få rasbundna sjukdomar förutom höftledsproblemet som de flesta större hundraser dras med.

Jag har haft sådan otur med mina djur när det gäller skador och sjukdomar så jag tänker nästa gång se till att ha så bra odds som möjligt redan från början.
 
Sv: Beuceron? (långt)

En kompis till mig har en Beuceron, en mycket trevlig tik... men oj vilken tid hon lägger ner på hunden i form av motion..

Annars blir hon tossig och klättrar på väggarna..

Här är det lydnad och bruks för hela slanten och tur är väl det för hon kräver så mycket..

Trevlig social hund, men tuff i psyket !
 
Sv: Beuceron? (långt)

Det enda jag vet om rasen är att de är väldigt aktiva och mognar sent, generellt sett alltså.

Sen hur pass fysiskt friska de är, är ju bara att kolla upp via rassidan och statistik.

//E
 
Sv: Beuceron? (långt)

Elionor skrev:
Jag går lite och funderar på att skaffa hund (en större lägenhet först bara) och den här rasen intresserar mig mycket och jag tror den skulle kunna passa mig.

Varför ska du skaffa hund när du bor i en lägenhet? :crazy: Jag tror knappast att hunden trivs bra i en storstadsmiljö, och att den trivs i en lägenhet. Nä, jag tycker man skaffar djur när man har rätt förutsättningar för dom! :mad:
 
Sv: Beuceron? (långt)

Varför ska man inte skaffa djur när man bor i lägenhet då ? Vad är rätt föruttsättningar ? Bo på landet och inte göra något med hunden utan bara ha den som gårdsinventarie eller ? Hunden skiter väl i vart den bor, det är ju vad man gör med den som är avgörande.
 
Sv: Beuceron? (långt)

Xtra_Sweet skrev:
Varför ska du skaffa hund när du bor i en lägenhet? :crazy: Jag tror knappast att hunden trivs bra i en storstadsmiljö, och att den trivs i en lägenhet. Nä, jag tycker man skaffar djur när man har rätt förutsättningar för dom! :mad:

Det var det dummaste jag hört på länge. Menar du att man inte kan ha hund i lägenhet...?

Jag har ju planerat att motionera den utomhus, inte genom att studsa pingisbollar runt matsalsbordet... Och jag bor inte i en storstadmiljö och aldrig planerat att göra det. Jag bor i en förort med gångavstånd till Järvafältet och letar nu efter bostad i samma område.

Men det är klart, skaffar jag en villa så kan ju hunden rasta sig själv inne så slipper jag ta ut den, eller bara öppna dörren till trädgården och låta den roa sig själv där! :idea:

"Inne vilar man, ute motionerar man." som någon klok människa skrev här, minns ej vem.
 
Senast ändrad:
Sv: Beuceron? (långt)

Det var ta mig fan det dummaste jag hört på länge :mad:

Så du menar att jag som har hund i lägenhet inte har tänkt på min hunds bästa ?

Sådan inlägg gör mig rent av förbannad!


Mins hundar aktiveras UTE och sover INNE

Fast du kanske är en sådan som enbart rastar dina hundar på gården? Undrar just vad hunden skulle ha valt ?

Ett aktivt liv men sova i lägenhet

Eller ett tråkigt liv på en gård men en stort hus att sova i ? :devil:
 
Sv: Beuceron? (långt)

Jga har eftarenhet av både rottweiler och doberman - och anser att becueronen är för mycket hund för mig...
Har träffat ett par kanontrevliga - men då har det legat MYCKET jobb bakom hunden, och ett par rikgtigt rysar exemplar.

Att bo i lägenhet är däremot det minsta problemet.
90% av alla hundraser passar utmärkt som lägenhetshundar!
(undatget polarhundar och vissa extrema pälsraser och en del herde/vakt hundar som lnappast passar i tättbefolakde ormåden öht)
 
Sv: Beuceron? (långt)

Ja med tanke på den info jag gått hittills i den här tråden så kanske det inte rätt ras för mig. Jag vill ju ha någonting jag känner att jag klarar av och som jag kan ge vad den behöver.

Tack.
 
Sv: Beuceron? (långt)

Jag har en Beauceronhane på 18 månader. Du får gärna adda mig på MSN så kan jag förklara lite mer och svara på sånt du vill veta. Om jag kan vill säga ;)

ediila@hotmail.com
 
Sv: Beuceron? (långt)

Som du själv skrev, varför inte border terrier...?

Ingenting med storlek att göra, för de tror att de är så mycket större. De är aktiva, men inte särskilt svåra, anses vara en av de lättaste terriersen. Pigga sunda, lagom storlek och det är alltid lättare att ta med sig en liten hund, vad folk än säger. Jag har en stor sak och en i border storlek, även fast min stora är lugn och snälla så föredrar i stort sett alla den lilla.

Du kan göra precis allt med en border terrier, annars kanske du ska titta på schnauzer (finns ju olika storlekar), enklare bruksraser och även vissa terrierraser.
Tror du ska satsa på en aktiv robust hund, och det finns i alla storlekar.
Undvik dock utpräglade jakthundar (såsom fågelhundar el. drivande) och vallhundar.

//E
 
Sv: Beuceron? (långt)

Jo borderterriern är ju till sättet väldigt lämplig för mig, men egentligen vill jag ju ha en liten större hund... :) Det är sambon som är uppvuxen med border och satt en sådan på listan, helt ok för mig men inte riktigt vad jag vill ha. Terrier är inte min grej tror jag. Tillägg: och eftersom det kommer bli "min" hund så är det jag som har sista ordet! ;)

(Mellan)Schnauzer har varit på tapet länge, men jag vill gärna ha något lite "kvickare" i vändningarna, något lite mer förarvilligt.

Just nu är jag helt inne på korthårig collie som också verkar vara en bra matchning gentemot mina önskemål.

För övrigt måste jag bara få berätta att jag eventuellt har en villa på g på Waxholm på en större hästgård! Egen tomt och sjöutsikt, så GISSA om hundplanerna har fått en vitamininjektion!!! :banana:
Vi ska ut i helgen och titta. Ska då jobba i stallet också så även kika lite där.
*jättespännande*
 
Senast ändrad:
Sv: Beuceron? (långt)

Jag undrar var man egentligen får alla "ras-fördomar" ifrån?... När jag såg tråden så tänkte jag direkt "Nej fy inte en beauceron, dom är ju så tuffa, svåra och knepiga i psyket!". Men så funderade jag över var jag hade fått den uppfattningen ifrån, och grubblade: - jag har aldrig haft en beauceron själv, ingen av mina närmare kompisar har haft en sån, har inte umgåtts närmare med någon... Möjligtvis träffat en någon enstaka gång, eller kommit att prata med någon som haft, eller i sin tur träffat någon som haft, en beauceron nån gång. Och trots så väldigt lite grund för mina åsikter, så "visste" jag ändå direkt att "det där är ju ena knepiga jyckar"... :crazy: Undrar hur många felaktiga uppfattningar man har om hundraser bara för att man har bildat sig en åsikt om dom, som man egentligen inte ens vet var den kommer ifrån? (eller en åsikt som grundar sig på någon enstaka individ man mött)... :o Nu kanske beaucerons är lite tuffa och svåra, enligt vad andra har svarat här, men ändå.... Skulle vara spännande att veta hur många felaktiga fördomar man har... :crazy:

Till trådskaparen: jag har tyvärr inget tips om annan hundras, för just pga mina kanske felaktiga fördomar så törs jag inte råda någon annan om rasval. Jag har själv/har haft eller levt ihop med (under kortare eller längre tid) afghan, labrador, saluki, briard, collie och mellanpudel. Min erfarenhet är att alla har varit stora personligheter, som stämt mer eller mindre överens med "rasstandarden", och min högst personliga åsikt är att det verkar som om det ofta skiljer väldigt mycket mellan olika individer inom en och samma ras...

Lycka till i hund- (och hus-! :) ) letandet!
 
Sv: Beuceron? (långt)

Bra skrivet, jag har märkt samma sak när jag fått förslag på olika raser från andra. "Nej usch, en sån vill jag inte ha, de är för ***** osv". Utan att egentligen veta något om dem...? Aldrig mött någon eller känt någon som har en.

Och så det motsatta: "Ja! En SÅN vill jag ha! De är så himla trevliga och **** osv." Med samma brist på kunskap och erfarenhet.

Tänk vad fel det kan bli, och blir i många fall, när man går på känsla i sitt val av hundras.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp