Bevisat att hästar kan bli knasiga av havre!!

Cyllene

Trådstartare
Några tips på alternativa kraftfoder? Jag har haft henne sen hon var 7 månader gammal och hon har alltid varit en orädd dam. Nu har hon ätit havre i 3 månader och snacka om skillnad!! Hon är rädd för allt!! Staketet på ridbanan, bilar, bussar, andra hästar osv... Hon fullkomligt exploderar hela tiden!

Jag har alltid trott det varit en myt/ oaktiverade hästar/ fega ryttare osv. Nu är jag alltså överbevisad! :crazy:

Hon har tidigare gått på Krafft Groov, men jag vill byta bort "färdigfoder" mot något rent pga muskelproblem. Hon är dock likadan så Krafften har inte skadat henne. Det äter hon gärna. Kanske Grund vore bra nu när hon inte växer?

I stallhyran ingår havre, krossat korn och mineraler men hon har som sagt var gått på Krafft förut. Jag köper annat om det behövs.

Vad har ni för tips?

Nu har hon fått 1,5 liter hel havre. Om jag ger det i krossat korn och vill ha samma energimängd, hur mycket blir det då? (Har inga siffror på korn här...)

Tacksam för tips!

/C
 
min ponny blev likadan när han fick havre. Den lilla söta ponnyn som annars var jätte snäll och inte rädd för nåt blev helt plötsligt jätte het och rädd för allt och slängde av alla som försökte rida honom. :crazy: de va inget tips men ja bara kände igen mig i det hehe.
 
Öh hur gammal är hästen? Har du höanalys? Hur mkt krafftfoder i kg har du gett?

Korn har ca 11 MJ och 90 SMRP. 0,5 Ca och 3,5 P.
 
beror ju på hur höt är. Kan du inte ge lite mer hö så det täcker energin, och ev ge lucernhack eller liknande för proteinets skull (om det behövs)
 
Skönt att ännu en slutat se ner på ryttare som hävdar att deras hästar blir knäppa av havre.. Så trött på att diskutera det med folk :)
 
Hon är fyra år och rids så mycket en 4-åring kan ridas. Dvs ca 4 ggr /vecka. Varannan vecka hoppning för instruktör, klättring, markarbete samt tävling ibland.

Analysvärdena på höt kommer nästa vecka. Nu går hon på magert bete som kompletteras med 0,5 kg lusernpellets. Pga betet har det varit svårt att anpassa...

Tack för kornvärdena!
 
VÄG den mängd havre du ger och ersätt det med samma mängd (vikt) kornkross, så kommer du ganska nära samma värden i energi o protein. Det skiljer inte särskilt mkt mellan korn och havre.
Sen kan du räkna noggrannare när du fått höanalysen.

Jag har också haft en tävlingshäst som blev TOTALKNÄPP av havre, om ens bara 1/4 kg/dag. Han var inte ridbar om han fick havre, men på enbart kornkross fungerade han utmärkt.
Så visst ÄR det så att havre kan ge knäppa hästar...
 
Jag skulle vara försiktig med att ge enbart kornkross, som kan vara svårsmält. Har hört att det kan ge magsår. Själv har jag slutat helt med korn, och även dragit ner kraftigt på havre. Försöker täcka behovet med ensilage, dvs. ge större mängder (gärna fri tillgång) och sedan komplettera med luzern och liiite kraftfoder om det behövs.

Har också sett hästar som varit känsliga för havre som blivit lugna och trevliga på Kraft grov.

Blir lätt att räkna ut då du får höanalysen!

Lycka till!
 
Tja, hästen JAG gav kornkross såldes sen och nya ägaren fortsatte med det (förmodligen efter att ha testat diverse andra foder o upptäckt att kornet funkade bra...).
Han lever fortfarande, 10 år senare, och mår lika bra nu som då (enligt de rapporter jag får då och då...). :)
 
Jag har också en häst som det är ständig explotionsrisk på när hon får havre... :crazy:
Jag hade inte funderat så vidare på det innan, men jag är nu helt övetgygad att det finns hästar som inte tål havre helt enkelt :crazy:

Jag väljer kraftfoder efter vad jag har för hö.
Väntar med spänning på att analysen ska komma snart så jag kan pussla ihop årets foderstater :) :p
 
Också gett kornkross utan problem! Tror mkt det handlar om givor, ger man 7 kilo korn kan de säkert få problem, men dne typen av fodring är ju tack och lov ovanlig nu.

Mycket "magsårsforskning" är gjort på fullblod som går löp, som dels står på en ur fritidshästens perspektiv extrem foderstat (mer kraftfoder än hö), och dessutom utsätts de för en helt annan typ av stress.

Men jag har som sagt var aldrig haft problem av korn, och på den häst jag hade som blev tokig av havre (hon trodde helt ärligt att hon kunde flyga om så fick 2 nävar havre) så bytte jag rakt av mot korn (samma giva) utan problem.
 
Jag ger min häst ett havrefritt mûslifoder och han fungerar jättefint på det. Det finns en del olika på marknaden. Nackdelen är priset men det är bekvämt att slippa duttandet också. Jag står i ett inackorderingsstall så jag tycker inte att jag kan begära mer service i form av foderduttande och blötläggning av betfor osv.
 
Min förra häst åt kraft grov ett tag och blev väldigt lat av det... Någon sa till mig att det var vanligt med grov. Övergick till kraft grund och fick en piggare häst!
 
Krafft Groov innehåller havre.

Nu fungerade mitt havretossiga sto bra på det, men har man en väldigt känslig häst kan man ju tänka på Groov INTE är havrefritt.
 
Ja det var väl inte så konstigt eftersom det är mer energi i grund.
 
Ja det var väl inte så konstigt eftersom det är mer energi i grund.
 
Det beror på vilken typ av havre du ger din häst.
Sen beror det nog på vad den äter i övrigt. Hästar med för bristande foderstat kan bli minst lika stirriga och skvätträdda. Grund innehåller havre.

Bör man inte vara extra försiktig med protein, så att hästen inte för för mycken om den visar sig ha muskel problem?

Jag ger havre och lucern hack (+mineral) därför att jag tycker att det är bästa alternativet!
 
Hej! Jag har haft samma problem med min arab. Jag bytte bara ut halva mängden havre mot korn kross och då blev hon betydligt lugnare.
Testa att byta ut lite havre mot korn(mer och mer korn efter som under en längre tid så hittar du lättast den balans mellan korn och havre som passar din häst), men man ska inte ge bara korn för det är för hårt för magen att smälta och hästen kan inte tillgodo göra sig fodret på rätt sätt.
Förr fanns det en foder expert på lantmännen som man kunde vända sig till om man ville expert råd om foder och foder stater. Kanske finns det nu på granngården(vet ej).
Det var Lantmännen (foder expert)+ lantbruks universitet i uppsala(tror jag) som sa åt mig att man ALDRIG ska ge bara korn och att kombinationen med havre och korn gör att hästens mage mår bra och att hästen blir lugnare än om den äter bara havre.
:bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump:
 
Ja, det är såklart olika från individ till individ.

Men med tanke på att det ofta är de hästar som har lätt för att stressa upp sig (också samma hästar som ofta har lätt för att få problem med magen) som inte tål havre, så kan det vara något att tänka på tycker jag :) alltså inte bara byta ut havre mot korn. Det är vanligare än man tror med magsår på hästar.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 858
Senast: akleja
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
4 950
Senast: MattiZ
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp