Biblioteksfunderingar - vad har hänt? Gnällvarning.

Fast där finns en skillnad i inriktning och kunskapskrav som gör att jag tycker att det är av godo att det är just översättare som översätter. Den som författar behöver vara bra på att berätta en story, på det egna språket och behöver inte vara särskilt orienterad i något annat språk. Den som översätter behöver ha genuint god kunskap i och känsla för båda språken men måste inte vara en särskilt utvecklad berättare. Sällan eller aldrig förenas de två i samma person.
Den frågan har jag funderat en del över. Jag håller helt med om det du skriver men det går inte att komma ifrån att översättaren i viss mån alltid påverkar texten i riktning bort från författaren. Helt kategorisk vill jag inte vara men jag föredrar nog oftast att författaren översätter om dennes språkkunskaper är rimliga.
 
Fast en bibliotekarie kan göra så mycket mer än hantera skönlitteratur. Jag arbetar på ett specialbibliotek och det finns ingen chans att jag skulle ha kunnat lära mig ämnet innan jag kom till denna arbetsplatsen. Litteraturvetenskap i min bibliotekarieutbildning hade varit helt och hållet bortkastad tid.

I mitt arbetsutövande hanterar jag aldrig en enda bok, det är system, hemsidor, databaser mm. Det närmsta jag kommer är vetenskapliga e-tidskrifter. Där är det extremt oekonomiskt att köpa in enstaka titlar utan det är stora paket från förlagen som gäller. Vet inte om det fungerar liknande med e-böcker.
Jag har hört liknande från bekanta som också gått bibliotekarieutbildning. De menade att arbetsfältet idag för en bibliotekarie är väldigt bred. Och att det inte går att få in allt i en utbildning på ca 3 år på universitetet. Istället får man läsa mer för att inrikta sig själv.
När de berättade så insåg jag att jag nog hade en lite gammaldags bild av utbildningen och arbetsfältet för en bibliotekarie. Tex som @Snubbelfot var inne på ovan. Jag tror många ser bibliotekarien som den som i huvudsak kan tipsa om böcker och som kan litteraturhistoria men att utbildningen idag handlar om andra saker.
 
Det är väl inte på något sätt längre ett biblioteks uppgift att vara "bildande" för folket? Biblioteken köper in de böcker som låntagarna vill läsa eller sådant som de tror kommer vara av intresse. Det är förlagen som är ansvariga för utgivning av böcker, biblioteken köper in det som finns liksom. Självklart finns det bibliotek som inte tycker att viss litteratur är "fin" nog, men den attityden försvinner mer och mer. Sedan tycker jag självklart att biblioteken ska vara försiktig med litteratur av hatisk natur och dylikt.

Men det finns väl ändå en konsensus gällande att en del böcker helt enkelt inte köps in trots att de inte är av hatisk natur. Exempelvis Kitty-böcker och Harlekinböcker.
 
Fast en bibliotekarie kan göra så mycket mer än hantera skönlitteratur. Jag arbetar på ett specialbibliotek och det finns ingen chans att jag skulle ha kunnat lära mig ämnet innan jag kom till denna arbetsplatsen. Litteraturvetenskap i min bibliotekarieutbildning hade varit helt och hållet bortkastad tid.
Det är klart att ett ämnesspecifikt bibliotek kan kräva speciella kunskaper. Ett naturvetenskapligt universitetsbibliotek eller för att gå ännu längre, ett matematiskt bibliotek t.ex., administreras bäst av bibliotekarier med samma inriktning. Men det är egentligen samma, det handlar kunskap om det man håller på med.
 
Men det finns väl ändå en konsensus gällande att en del böcker helt enkelt inte köps in trots att de inte är av hatisk natur. Exempelvis Kitty-böcker och Harlekinböcker.
Det är ju dock inte helt sant. Jag har sett Kitty-böcker på ett flertal bibliotek, men i vissa delar av Sverige är man fortfarande striktare än i andra gällande vad som är fint nog eller inte. Gällande Harlekin, sant på ett vis. Det köps nog sällan in något från det förlaget/företaget, men liknande böcker finns det ju fullt av på biblioteken, erotik/tantsnusk eller vad man nu än vill kalla det. Fifty Shades-böckerna var och är fortfarande mycket utlånande där jag arbetat, Katerina Janouch har ju skrivit någon sorts erotikserie som många läser, Nora Roberts och liknande författare är ju också extremt populära och lånas flitigt.
 
Den enda tillgängliga recension idag av en skönlitterär e-bok är ju oftast av en facebookanvändare som skriver att boken var jättemysig eller att boken var skit. Språket är inte bedömt i någon större utsträckning. Och jag kan ju inte sitta och lägga ut boktiteln i olika forum för varje bok jag funderar på att låna.

Så frågan kvarstår. Finns den något ställe där det finns recensioner? Dessa böcker når ju inte SvD.
Om du läser Goodreads recensioner var noga med att läsa den sämsta också. Tycker det säger jättemycket om en bok vem som hatar den och varför. På Goodreads har nästan alla böcker 4-5 stjärnor och hoppande bilder på hur bra de är :cautious:

Oftast berättar de dock hela plotten så man behöver inte läsa boken sedan :D om det var någon man undrade över så behöver man liksom inte undra längre... Jag har läst Sara J Maas böcker på det viset. (någon gång med mycket tid kanske jag ska prova på riktigt men jag vågar inte riktigt doppa tårna. De som hatar dem kritiserar ur feministperspektiv...)
 
Lite snudd på ot här, men jag tycker ibland att det nästan ställs smått orimliga krav på våra bibliotekarier idag, framförallt gällande saker som inte alls har med kärnverksamheten att göra. Har läst mycket om personal som nu får lägga otroligt mycket tid på att läsa ut hur man hanterar datorer, betalar räkningar etc över nätet för exempelvis äldre personer. Tror att bilden gemene man har på våra bibliotek förändras på gott och ont.
 
Jag har hört liknande från bekanta som också gått bibliotekarieutbildning. De menade att arbetsfältet idag för en bibliotekarie är väldigt bred. Och att det inte går att få in allt i en utbildning på ca 3 år på universitetet. Istället får man läsa mer för att inrikta sig själv.
När de berättade så insåg jag att jag nog hade en lite gammaldags bild av utbildningen och arbetsfältet för en bibliotekarie. Tex som @Snubbelfot var inne på ovan. Jag tror många ser bibliotekarien som den som i huvudsak kan tipsa om böcker och som kan litteraturhistoria men att utbildningen idag handlar om andra saker.

Det är ett extremt brett fält. Som jag förstått det så är områdena som växer databaser, system osv vilket är ett problem då många som söker utbildningen vill bli barnbibliotekarier. Källan på det är en anställd lärare på en av skolorna som kanske var lite trött och bitter när han sa det så ta det med en stor nypa salt. :laugh:
 
Det är ju dock inte helt sant. Jag har sett Kitty-böcker på ett flertal bibliotek, men i vissa delar av Sverige är man fortfarande striktare än i andra gällande vad som är fint nog eller inte. Gällande Harlekin, sant på ett vis. Det köps nog sällan in något från det förlaget/företaget, men liknande böcker finns det ju fullt av på biblioteken, erotik/tantsnusk eller vad man nu än vill kalla det. Fifty Shades-böckerna var och är fortfarande mycket utlånande där jag arbetat, Katerina Janouch har ju skrivit någon sorts erotikserie som många läser, Nora Roberts och liknande författare är ju också extremt populära och lånas flitigt.

Okej, det var en nyhet för mig med Kitty. Fifty Shades och Nora Roberts går väl inte riktigt att jämföra med Harlekin, de har väl något slags verkshöjd.
 
Om du läser Goodreads recensioner var noga med att läsa den sämsta också. Tycker det säger jättemycket om en bok vem som hatar den och varför. På Goodreads har nästan alla böcker 4-5 stjärnor och hoppande bilder på hur bra de är :cautious:

Oftast berättar de dock hela plotten så man behöver inte läsa boken sedan :D om det var någon man undrade över så behöver man liksom inte undra längre... Jag har läst Sara J Maas böcker på det viset. (någon gång med mycket tid kanske jag ska prova på riktigt men jag vågar inte riktigt doppa tårna. De som hatar dem kritiserar ur feministperspektiv...)

Har du läst recensionerna av Igelkottens Elegans? Många är superroliga och väldigt dissiga.
 
Det är ett extremt brett fält. Som jag förstått det så är områdena som växer databaser, system osv vilket är ett problem då många som söker utbildningen vill bli barnbibliotekarier. Källan på det är en anställd lärare på en av skolorna som kanske var lite trött och bitter när han sa det så ta det med en stor nypa salt. :laugh:
Ja jag kan erkänna att jag först blev glatt överraskad när de bibliotekarier jag mötte berättade att deras kunskap var efterfrågad från företag. Det var företag som vill ha hjälp både gällande digitala arkiv, system etc men också att strukturera upp material, artiklar etc.
Jag kan tänka mig att det lär ju bli en diskussion ute på högskolor som du nämner dvs om folk söker utbildningen för att de älskar litteratur och sen är det mer mot arkivvetenskap/IT etc.
 
Okej, det var en nyhet för mig med Kitty. Fifty Shades och Nora Roberts går väl inte riktigt att jämföra med Harlekin, de har väl något slags verkshöjd.
Det är en tolkningsfråga enligt mig. Fifty Shades har ju fått extremt mycket kritik gällande både språk och innehåll och är dessutom från början fanfiction baserad på Twilight, vilket rent generellt inte betraktas med verkshöjd över huvud taget. Jag personligen läser mycket fanfiction och tycker det kan vara väldigt välskrivet, men att det ses som en ganska "låg" genre är väl inte någon hemlighet. Ändå har ett sådant verk blivit en av världens mest lästa bokserier :up: Nora Roberts har ju typ samma koncept i varje roman hon skriver, så jag vet inte riktigt om det går att prata om verkshöjd där heller. Hon ger dessutom också ut böcker via Harlequin. Tror dock att en av orsakerna till att de eller andra böcker från Harlequin inte köps in beror på den fysiska kvaliteten (alltså att det är billiga pocketböcker).
 
Det är ett extremt brett fält. Som jag förstått det så är områdena som växer databaser, system osv vilket är ett problem då många som söker utbildningen vill bli barnbibliotekarier. Källan på det är en anställd lärare på en av skolorna som kanske var lite trött och bitter när han sa det så ta det med en stor nypa salt. :laugh:
Man kanske kunde tycka att man kunde ha olika spår i utbildningen och kunna välja i? Dvs inrikta sig mot ren databashantering eller barnboksutlåning? Antar iofs att de redan funderat över och konstaterat att det inte gick eller något.

Det är dock tydligt att bibliotekarierna på vårt bibliotek gör sitt jobb med glans! Tror hon/de läst varteviga barnbok från 6-12 ibland :laugh: självklart även de tusentals med drakdöderi och ponnies.
 
Men det finns väl ändå en konsensus gällande att en del böcker helt enkelt inte köps in trots att de inte är av hatisk natur. Exempelvis Kitty-böcker och Harlekinböcker.
Förlåt en fråga ang Kittyböcker - hatiska? Pratar vi om barn/ungdomsserien Kitty? Har jag missat något här? Det är många många år sedan jag läste Kitty, men hatiska? På vilket sätt och VEM avgör vad som är hatiskt?
 
Man kanske kunde tycka att man kunde ha olika spår i utbildningen och kunna välja i? Dvs inrikta sig mot ren databashantering eller barnboksutlåning? Antar iofs att de redan funderat över och konstaterat att det inte gick eller något.

Det är dock tydligt att bibliotekarierna på vårt bibliotek gör sitt jobb med glans! Tror hon/de läst varteviga barnbok från 6-12 ibland :laugh: självklart även de tusentals med drakdöderi och ponnies.

När jag gick utbildningen fanns det olika spår men jag tror det är borta nu. Jag tror att det är lite olika inriktningar på de olika skolorna däremot. Dock så väljer folk ofta efter vilken ort de finns och inte efter innehåll.

Det finns många fantastiska bibliotekarier som läser hur mycket böcker som helst på sin egen tid för att kunna göra sitt jobb bättre. Tänk om de hade större utrymme på arbetstid att göra det? Det hade varit jättebra
 
Förlåt en fråga ang Kittyböcker - hatiska? Pratar vi om barn/ungdomsserien Kitty? Har jag missat något här? Det är många många år sedan jag läste Kitty, men hatiska? På vilket sätt och VEM avgör vad som är hatiskt?
Jag tror hon skrev ett inte där också. :D dvs jag uppfattade det som att de inte köper in dessa trots att de inte är hatiska. Jag gissar då att bibliotek inte köper in hatiska böcker (har faktiskt inte funderat över den biten).

Jag vet att mitt bibliotek inte hade Kulla Gulla när jag var 9, för de var för dåliga, men att de sedan fick ett litterärt uppsving, men att det inte spelade någon roll eftersom biblioteken då börjat fokusera mer på om böcker för barn var populära snarare än litterära. (vilket jag tycker är ganska rätt, speciellt med tanke på att de rensade ut Kulla Gulla pga att de var för "dåliga").
 
När jag gick utbildningen fanns det olika spår men jag tror det är borta nu. Jag tror att det är lite olika inriktningar på de olika skolorna däremot. Dock så väljer folk ofta efter vilken ort de finns och inte efter innehåll.

Det finns många fantastiska bibliotekarier som läser hur mycket böcker som helst på sin egen tid för att kunna göra sitt jobb bättre. Tänk om de hade större utrymme på arbetstid att göra det? Det hade varit jättebra
Jo man oroar sig ju såklart över cheferna, vet de om och bryr sig om att vår bibliotekarie är fantastisk? eller är det något som inte syns eftersom det handlar om att läsa på fritiden och barnböcker?

Det spelar ju en otrolig roll för hela skolan bredvid (som snålt har detta som skolbibliotek, kommunal) och lånar böcker där en gång i månaden. Och det är en skola i ett område där inte alla föräldrar kanske läst alla barnböcker som små eller pratar super svenska.
 
Jo man oroar sig ju såklart över cheferna, vet de om och bryr sig om att vår bibliotekarie är fantastisk? eller är det något som inte syns eftersom det handlar om att läsa på fritiden och barnböcker. Det spelar ju en otrolig roll för hela skolan bredvid (som snålt har detta som skolbibliotek, kommunal) och lånar böcker där en gång i månaden.

Bibliotekschefen vet det säker och håller hårt i de bra bibliotekarierna. Politikerna som sätter budgeten däremot...
 
Jag tror hon skrev ett inte där också. :D dvs jag uppfattade det som att de inte köper in dessa trots att de inte är hatiska. Jag gissar då att bibliotek inte köper in hatiska böcker (har faktiskt inte funderat över den biten).

Jag vet att mitt bibliotek inte hade Kulla Gulla när jag var 9, för de var för dåliga, men att de sedan fick ett litterärt uppsving, men att det inte spelade någon roll eftersom biblioteken då börjat fokusera mer på om böcker för barn var populära snarare än litterära. (vilket jag tycker är ganska rätt, speciellt med tanke på att de rensade ut Kulla Gulla pga att de var för "dåliga").
Aha, jag var nästan på väg ner till källaren till dotterns bokpåsar för att hämta upp en binge kittyböcker för att läsa, det skulle reviderat min och mina döttrars unga tonår om de vore klassade som 'hatiska'....:nailbiting:

Jag undrar för övrigt fortfarande vem som beslutar om vad som är hatiskt eller inte, nu när vi ändå är inne på det. Jag själv tycker att 50 shades är grovt kvinnoförnedrande böcker/film.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp