Bidrag till elcykel?

gul_zebra

Trådstartare
Jag har en nära anhörig i riskgrupp, lungsjuk som bara blir sämre redan som det är och verkligen måste undvika att smittas av covid-19. Jag och övrig familj hjälper med handling och så men hen kan inte arbeta hemifrån och kan inte låta bli att arbeta. Hen har en urusel ekonomi som det är.
Hen har inget körkort utan tar sig till jobbet med buss. Tanken nu är att jag och min syster ska skjutsa men då finns ju smittrisk i bilen istället. Hen har cyklat till jobbet förr men klarar idag inte av det pga lungorna.

Min tanke faller på elcykel. På så vis kan hen ta sig till jobbet utan att åka varken bil eller buss. Problemet är dock som alltid ekonomin. Det finns inte utrymme för inköp av en elcykel.
Finns det någon ekonomisk hjälp att få någonstans? Något bidrag? Fonder?
 
Ja det finns fonder men det brukar ta tid att få, om man ens blir beviljad.

På globalgrant.com kan man logga in med bibliotekskort och söka i deras databas.
I Länsstyrelsernas stiftelsedatabas finns alla stiftelser men den är rätt svår att använda och stiftelserna är inte alltid aktiva.

Om din anhörige har sjukvårdskontakt så kanske en kurator kan hjälpa till att ansöka ur ev. Landstingsfonder.

Hjärt- och lungsjukas förening kan känna till fonder.

En stiftelse som jag minns så här på rak arm är Rune Ljungdahls. Om jag inte minns fel är den för sjuka personer.

Föreningen FVO administrerar flera fonder, läs på deras hemsida vad som gäller.

Obs att man inte får ha över en viss inkomst för att kunna få bidrag ur fonder för behövande. I år är det 189 200 (förra årets inkomst).

Sidor med mer info:
pankpraktikan
fonderna.blogspot.com
Stiftelsemedel.se
 
Fundera om det finns någon i er bekanskapskrets som kan låna ut en elcykel? Kanske någon som jobbar hemma och inte behöver sin cykel nu. Kolla i grupper på facebook som vill hjälpa till under coronakrisen. Skriv ett inlägg på er facebook och efterlys en ”låneelcykel” samt be era vänner att dela ert inlägg.

Smittrisken är ju mindre om du och din syster känner er friska och skjutsar er anhörig än om hen ska åka kollektivt tror jag.
 
Tack för svar!
Hen har tydligen för hög inkomst för att få bidrag ur någon fond.
Har ingen elcykel i bekantskapskretsen vad jag vet men har skrivit ett inlägg på facebook samt i en bortskänkes-grupp. Ska sätta mig och kolla efter corona-grupper, är själv inte med i någon.
Moped lär hon inte ha råd med, det kostar ju en del i drift.

Absolut är det mindre smittrisk att skjutsas än att åka kollektivt, men samtidigt är det en liten yta att dela. Det är min bil som används och jag är ju bland folk så att säga. Jag passar mig men vet inte om jag får med mig nånting i bilen iom att viruset kan överleva länge på vissa ytor. Samtidigt har hen inte råd att betala soppan så jag har erbjudit mig att bjuda på den sålänge jag faktiskt har soppa i tanken, men jag är själv förtidspensionär och har definitivt inte råd att skjutsa hur mycket som helst heller. Jag har helt enkelt inte råd att tanka mer än jag brukar. Egentligen inte ens det då coronan i nuläget gjort att även jag förlorat inkomst.
 
Om man skippar busskortet kanske moped inte blir dyrare i månaden? Räkna på det. Om hen inte tar på sig själv och tvättar händerna efterråt så är det nog inga problem skjutsa, förutsatt du är frisk. Dock verkar du inte ha så mkt pengar heller.

Brukar det vara mkt folk på bussen när hen åker? Tänket kanske går ta en mer folktom buss?

Sen om hen jobbar så är såklart smittrisk även där. Så bilen är nog där hen usätts minst.. Är det lång sträcka? Är tanken du skulle köra varje dag? Skulle busskortpengarna räcka i bensinpengar?
 
Hen har busskort på abonnemang just för att komma lindrigare undan, så den kostnaden finns tyvärr oavsett.
Jag är frisk men i karantän just nu pga ev sjukling i hemmet. På måndag kommer skjuts behövas men då får min syster köra. Det blir ju dock i min bil vilket är vad som känns olustigt. Konstaterar att hen får sitta bak där det ytterst sällan vistas folk men det känns osäkert även det.

Bussen är välbefolkad ja. Hen bor dessutom vid en av stadens bättre knutpunkter där det är många som åker och byter buss även till och från sjukhus osv.

Smittrisk finns såklart vid jobbet också ja. Hen är dock personlig assistent så hen sitter inte i en utsatt kassa eller så, men det är klart att smittan kan komma in även där. Det rör sig om knappt en mil enkel väg och körandet rör sig inte om varje dag utan hen jobbar olika från vecka till vecka. Många pass vissa veckor, inga alls andra veckor.

Jag har lite pengar ja. Förtidspensionär med garantipension, fick in en pytteslant extra på daglig verksamhet men blir av med det nu då verksamheten jag är på har slagit igen pga coronan och vi som är där inte får komma in på annan verksamhet pga smittrisken. Därtill kör jag redan för att handla åt både henom och en anhörig till som är i riskgrupp. Det blir kostsamt, men jag vill ju inte förlora mina anhöriga heller.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
2 968
Senast: Avalbane
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 438
Senast: Pancakes
·
Äldre Nu är jag förvirrad och tankarna snurrar runt, runt, runt. Vågar och vill jag flytta ut till ett hus på landet helt ensam från min...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 964
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp